havelamper, men hvad med ledningen
Fra : Thomas Kaarup

Dato : 21-09-07 10:00

jeg skal trække en ledning fra huset og 30m op til havelågen og vil høre...

regner ikke med man bare graver selve ledningen ned men putter den ind i et
rør eller lign. er det alm elektrikkerrør man bruger eller hvad skal man
gøre her ?

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 21-09-07 10:25

On Fri, 21 Sep 2007 11:00:23 +0200, Thomas Kaarup wrote:

> jeg skal trække en ledning fra huset og 30m op til havelågen og vil høre...

Spørg i dk.teknik.el der ved nogen noget om den slags.
Jeg tror du skal have en installatør til at foretage den slags.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 16:15

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Spørg i dk.teknik.el der ved nogen noget om den slags.
> Jeg tror du skal have en installatør til at foretage den slags.

Brug en 12V halogen-løsning, og problemerne er til at overskue!

--
Armand.

Fra : Claus

Dato : 21-09-07 20:04

> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Brug en 12V halogen-løsning, og problemerne er til at overskue!

Ja men det er lyset i pæren for enden af 30m ledning ikke.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 20:27

Armand wrote:
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Brug en 12V halogen-løsning, og problemerne er til at overskue!

tvært i mod... strømmen er meget højere ved 12 V...
lad være med at udtale dig om noget du ikke aner noget om...!!!

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : ben9

Dato : 21-09-07 20:37

Rasmus M. Jensen wrote:

> tvært i mod... strømmen er meget højere ved 12 V...
> lad være med at udtale dig om noget du ikke aner noget om...!!!

a va klogeåge......... strømmen - er det en vandmølle vi taler om?

Taker du om noget du ikke ved? taler du om modstand, spænding eller effekt?

Doh

Fra : Leonard

Dato : 21-09-07 21:55

On Fri, 21 Sep 2007 21:36:41 +0200, ben9 wrote:

> a va klogeåge......... strømmen - er det en vandmølle vi taler om?
>
> Taker du om noget du ikke ved? taler du om modstand, spænding eller effekt?
>
> Doh

Selv Doh

Hvad får du når du dividerer spænding med modstand eller effekt med
spænding?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 22:54

ben9 wrote:

> a va klogeåge......... strømmen - er det en vandmølle vi taler om?
>
> Taker du om noget du ikke ved? taler du om modstand, spænding eller
> effekt?
> Doh

nej, men det gør du tydeligvis - retard...
mage til idiot-kommentar skal man da lede længe efter...
nu er det helt tilfældigvis sådan at jeg godt ved hvad jeg snakker om... i
modsætning til dig...
enhver der har haft fysik i folkeskolen kender da begreberne strøm,
spænding, effekt osv...
men du nåede vel ikke så langt??

Fra : ben9

Dato : 22-09-07 09:54

Rasmus M. Jensen wrote:
> ben9 wrote:

> mage til idiot-kommentar skal man da lede længe efter...

det er nok fordi du ikke leder blandt dine egen

> nu er det helt tilfældigvis sådan at jeg godt ved hvad jeg snakker om... i

nøøøøjjjj hvor er du døøøgtig - skal du så ha en kiks

> modsætning til dig...

ja - du er klogere end de fleste

> enhver der har haft fysik i folkeskolen kender da begreberne strøm,
> spænding, effekt osv...
> men du nåede vel ikke så langt??

tjae - det må så stå hen i det uvisse

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-09-07 12:31

ben9 wrote:

> det er nok fordi du ikke leder blandt dine egen

> nøøøøjjjj hvor er du døøøgtig - skal du så ha en kiks

> ja - du er klogere end de fleste

> tjae - det må så stå hen i det uvisse

*PLONK*

Fra : Ole

Dato : 22-09-07 22:00

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> *PLONK*

> [...]

Tak - jeg kan også godt lide dig.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-09-07 20:44

Rasmus M. Jensen wrote:

> tvært i mod... strømmen er meget højere ved 12 V...
> lad være med at udtale dig om noget du ikke aner noget om...!!!

Tja, hvis I nu udtalte jer lidt mere præcist, ville det være lettere at
forstå.

Ved lavspændingsinstallation er strømmen ganske rigtigt væsentligt
højere end ved 230 V-installation. Det betyder alt andet lige at
spændingsfaldet øges hvis ikke ledertværsnittet øges tilsvarende. Ved
230 V-installation tåles sagtens et spændingfald på 5 V, men det går
selvsagt ikke ved en 12 V-installation. Så ledertværsnittet skal øges
uforholdsmæssigt meget ved 12 V-installationen. Det betaler sig derfor
at efterregne spændingsfaldet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivan

Dato : 21-09-07 11:49

"Thomas Kaarup" <thomas@thomaskaarup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> regner ikke med man bare graver selve ledningen ned men putter den ind i
> et rør eller lign. er det alm elektrikkerrør man bruger eller hvad skal

Du bruger noget der hedder kabelrør, eller også skal det være et kabel med
bly omkring og så naturligvis et dækbånd/markeringsbånd.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 12:08

Ivan wrote:

> Du bruger noget der hedder kabelrør, eller også skal det være et
> kabel med bly omkring og så naturligvis et dækbånd/markeringsbånd.

stop stop stop...
"med bly omkring"... hvilken tidsalder lever du i???????
det er da en værre omgang sludder og vås du har skrevet...

Fra : ben9

Dato : 21-09-07 20:29

Rasmus M. Jensen wrote:

> stop stop stop...
> "med bly omkring"... hvilken tidsalder lever du i???????
> det er da en værre omgang sludder og vås du har skrevet...

netop - bly - må vi være her?

Han skal vel bare bruge noget pvik og så noget dækbånd over og så i 90
cm dybde..... ellers se i stærkstrømsreglementet:

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Happy trail

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 23:56

"ben9" <dont.filter@me> skrev i en meddelelse

> Han skal vel bare bruge noget pvik og så noget dækbånd over og så i 90 cm
> dybde..... ellers se i stærkstrømsreglementet:

- - - Som, mig oplyst, også nævner så lavt som 30cm, hvis der er fast dække
(á fliser) over istedet for dækbåndet. Altså en semi-kabelbrønd!

--
Armand.

Fra : ben9

Dato : 22-09-07 09:56

Armand wrote:
> "ben9" <dont.filter@me> skrev i en meddelelse
>>
> - - - Som, mig oplyst, også nævner så lavt som 30cm, hvis der er fast dække
> (á fliser) over istedet for dækbåndet. Altså en semi-kabelbrønd!

jeg kan ikke forestille mig at man kan slippe for dækbåndet - du skriver
"istedet for" - for fliserne ku jo blive fjernet

Fra : Armand

Dato : 22-09-07 11:23

> jeg kan ikke forestille mig at man kan slippe for dækbåndet - du skriver
> "istedet for" - for fliserne ku jo blive fjernet

Et dækbånd med "EL"-påskrift gør vel ingen skade; men fast dække forhindrer
i første omgang fysisk bedre at der graves i ledningen, end et dækbånd
ligesom at de fleste graveførere vel vil tage en række fliser 20-30cm dybt
nedgravet alvorligt og fare med lempe i dybder derunder :-/

--
Armand.