Erfaringer og råd ang. køb af centralstøvs~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-07 07:29

Hej NG.

Vi overvejer at inst. centralstøvsuger og jeg vil gerne høre lidt om
andres
erfaringer med sådanne.

Evt. videre "forhør" på mail eller MSN.

Det er mit indtryk at Frithiof er det mest anerkendte mærke, men er
det rigtigt ?
Hvad med Nilfisk, Alto, Univac etc. ?

Vi har 2 børn og bor på landet så der kommer en del skidt med ind.
Vi har pt. én langhåret hund, men overvejer en mere, hvordan har
centralstøvsugere
det med hundehår ?
Hvis man sammenligner med en alm. støvsuger med poser, er det det værd
at ofre de
ca. 10.000 kr som det nok kommer op i med tilbehør etc. ?

Vi bor i et ældre 2 plans hus, hvor det umiddelbart vil være relativt
nemt at trække
rør enten i skunken eller i etageadskillelsen.
Og så med nedføring enten i et diskret hjørne eller i nogle skabe.

Nogen der har erfaringer med GDS inst. i eksisterende huse ?

Hvordan med antal udtag / slangelængde / dækning ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Henning

Dato : 21-09-07 08:21

On Thu, 20 Sep 2007 23:28:37 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Nogen der har erfaringer med GDS inst. i eksisterende huse ?
>
>Hvordan med antal udtag / slangelængde / dækning ?

Der var vist en større diskussion her i gruppen for en måned siden
netop omhandlende centralstøvsuger.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 10:13

Henning wrote:

> Der var vist en større diskussion her i gruppen for en måned siden
> netop omhandlende centralstøvsuger.

jeps... og jeg havde i hvert fald en tråd med emnet... - den er her:
dk.bolig, "Centralstøvsuger - igen igen...", af Rasmus M. Jensen, d. 3-7-07
kl. 22.26
til det hus hvor jeg skal installere centralstøvsuger er valget nok så småt
faldet på www.x-dust.dk (www.x-dustshop.dk) også efter at have været en
"tur" omkring alle de andre leverandører... x-dust er forhandlere af en
amerikansk centralstøvsuger CycloVac - og nu har jeg godt nok ikke fået den
endnu - men tilsyneladende virker den langt mere kvalitets-agtig end
frithiof støvsugerne...
at frithiof støvsugerne måske er mere kendte hænger nok sammen med at de
forhandles i byggemarkeder osv...
nu ved jeg ikke hvor stort et hus den skal dække, men det du skal kigge på
er naturligvis sugestyrken målt i airwatts... nu er det bare sådan at mens
alle andre producenter - mere eller mindre - opgiver airwatts målt ved
indsugningen på motoren, ja så opgiver frithiof sugestyrken målt efter 9
meter slange sat i et udtag... derfor er det også svært at sammenligne
sugestyrke - og det er naturligvis noget de har gjort bevidst...
så kommer vi til de "kundespecifikke" præferencer... personligt forstår jeg
slet ikke ideen med "poseløse" støvsugere...
det kan da godt være at alle centralstøvsugere er nok så allergivenlige, men
hva så når du skal tømme sådan en spand uden pose... det sviner jo da a'
h... til... der kan jeg godt li' at CycloVac har poser i deres system...
endnu en grund for mig til at vælge dem...
jeg har haft kontakt med x-dust, genvex (genvac hedder deres produkt) og
frithiof...
hos genvex siger de er antallet af udtag er begrænset til 3 ved. 60 meter
tror jeg det var... og det er sådan set også fair nok - deres model er
nemlig ikke den kraftigste - men selvfølgelig vil den passe meget godt til
mindre huse... jeg har stiftet bekendtskab med genvex produkter tidligere og
har intet at udsætte på deres kvalitet - valget er blot ikke faldet på dem
eftersom støvsugeren ikke kan dække behovet i det her specifikke hus. - dog
var der på et tidspunkt tale om at købe to komplette sæt da de er set på
nettet til 3700,- kr. + moms!!! men alligevel ikke så elegant en løsning...
to motorere osv...
så er der frithiof... de var såmen meget flinke til at svare tilbage på
mails, men filmen knækkede da jeg fik at vide (skriftligt) af rørlængde og
antallet af bøjninger osv. var komplet ligegyldigt... det har intet at sige
på sugestyrken... ehhh...? hrm...
godt nok har de løsninger der passer til huse op til 400 kvm. som i det her
tilfælde, men jeg ved ikke... "mavefornemmelse" var ikke helt rigtig...
hos x-dust gik jeg og ventede på svar på min første mail - men det var fordi
de havde ferielukket... efterfølgende er det nok blevet til en
mailkorrespondance på i hvert fald 10 mails eller deromkring og jeg har da
selv været ved at tænke på at det er utroligt de gider blive ved med at
svare... men rigtig flinke til indledende service her!!!
som sagt så har jeg en bedre fornemmelse med disse støvsugere... tjaa...
nogen syns måske det er noget pjat, men jeg synes det virker til at være en
kvalitet jeg gerne vil have... desuden er der regulering af sugestyrke og
on/off i håndtaget - og jeg vil sige at som minimum skal du gå efter at have
on/off i håndtaget... det må da være så træls at skulle hive slangen ud af
udtaget hvis man lige skal stoppe støvsugningen i 4 min..
x-dust tilbyder endvidere en ny type fejebakker (Vacpan) der har tilslutning
bagud og ikke opad som den traditionelle og den nye har et lidt smartere
design efter min mening... dem skal jeg/vi bruge to stk. af...

jeg vil prøve at svare på Christians spørgsmål her:
1) jeg ved ikke med hundehår - den jeg installerer skal være kompatibel med
en kat og det skulle den også være...
det er i hvert fald en ting der er supervigtigt at i nævner overfor
forhandleren...
i øvrigt er det noget med at man bør rense rørene engang i mellem med noget
meget fint ovntørret sand - jeg mener at have læst 1½ kg (eller var det
mere??) som man suger op gennem udtaget længst væk fra motoren... en
behandling om året må vel være nok kunne jeg forestille mig...
2) ja om det er værd at ofre pengene er jo et utroligt individuelt
spørgsmål... det er en luksusgode som samtidig vil give en bedre luft i
huset da støv osv. ikke hvivler op som ved en alm. støvsuger... og når i har
en hund eller to er det da helt sikkert at det også vil hjælpe til at
støv/hudceller osv. fra dem ikke hvivles rundt... jeg synes helt sikkert det
er en lækker detalje som lige kan give et hus det sidste pift...
3) jeg har ingen erfaringer ang. installation i et eksisterende hus, da det
i mit tilfælde skal installeres i noget nybyg/total renovering - så der må
jeg være dig svar skyldig...
4) når du skal planlægge hvor udtagene skal være starter du med en
plantegning af hele huset - gerne hvor indretningen er tegnet med...
derefter laver du en snor så den svare f.eks. til 10 meter og finder så på
den måde ud af hvor i huset udtagene skal være for at dække rummene mest
optimalt... det er klart at det selvfølgelig gælder om at minimere antallet
af udtag og rørlængde! hos x-dust kan man få slanger i 9, 10 og 12 meter...
men lav nu alligevel bare snoren 10 meter... det er træls hvis man ikke
liiiige kan nå ind i hjørnet...
http://www.genvex.dk/uploads/DK-genvac_(I-04.04).pdf og
http://www.genvex.dk/uploads/DK-Genvac_brochure.pdf
(kan ikke lige huske hvilken) er der en god beskrivelse af hvordan rørene
samles og monteres... og hvordan de forskellige knæk bør vende for at suget
bliver kraftigst... find så dernæst et sted i huset hvor støvsugeren kan
placeres... et teknikrum, et bryggers, en garage/værksted...
udblæsningsrøret fra støvsugeren bør helst ikke overstige 3 meter og du bør
ikke placere det f.eks. lige ved siden af en dør eller et vindue... jeg ved
ikke om det har nogen betydning om det føres ud gennem muren eller op gennem
taget... i mit tilfælde er muren den eneste løsning...
så når du laver rørføringen skal du undgå alt for mange knæk og især 90
graders vinklerne... ja det skal jo bruges flere steder, men så få som
muligt... skal der være fejebakker skal der jo også laves rørføring til
dem... når du har et bud på udtag og rørføring så send det til de
forhandlere du vil høre noget fra - det gjorde jeg og alle var flinke til
at komme med forslag til ændringer eller et ok for rørføring... jeg spurgte
bare om de ville komme med kommentarer ang. rørføringen og antal udtag og
det virkede meget fornuftigt...
i øvrigt vil jeg trække flexrør sammen med støvsugerrøret og så trække
styreledningen de flexrøret... jeg har bare tænkt mig at stripse det fast på
støvsugerrøret og så i stedet for at købe mere af forhandlerens styreledning
så bare bruge noget billigt 2*0,75... det må være rigeligt til den slags...

det blev da vidst til en ordentlig smøre, men håber nogen kan få lidt glæde
af det...
forresten så er jeg lige kommet i tanke om to ting med de der CycloVac (hos
x-dust) - tjek garantien!!! man får vildt meget garanti sammenlignet med de
andre producenteres standard garantiperiode... +++++
og så et lille (foreløbigt) minus... det eneste jeg har af bekymring er
selve håndtaget for enden af slangen - hedder det ikke bare et håndtag? -
det ser lidt plastic-agtigt ud synes jeg... men jeg har jo aldrig haft det i
hånden så det er svært at sige... hvis jeg når at få det hjem inden du har
bestilt skal jeg nok gi' lyd fra mig... egentlig tror jeg ikke det er noget
reelt problem - eftersom jeg jo nok ikke er den eneste der har/vil ha' sådan
en model, så var det nu så ringe var det jo nok blevet ændret...

ja... go' læselyst!

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-07 08:57

On 27 Sep., 23:13, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> cool...

Tak

> det kan der såmen være noget om...

Nemlig.
Alle andre rum kan nemt klares med 9 m slangen.

> aha... ok... office-haj...

Både og, har bare en svaghed for at lave excelark når jeg skal købe
noget større

> hvem er med i opløbet?

Frithiof og X-Dust.
Frithiof er så billigst hos http://www.lavprisvvs.dk

> har du mailet til nogen af dem endnu?

Ja begge, det er kun Frithiof som har svaret.
Til gengæld meget hurtigt og med 2 forslag til placering af
sugekontakter og rør
udfra de tegninger som jeg også har vist her i gruppen.
De vedsendte også 2 tilbud.
Jeg har ikke hørt noget fra X-dust, og hvis jeg skal være ærlig, så
synes jeg det er for dårligt at en nethandel ikke vender tilbage efter
max 24 timer med et eller andet.
Det giver ikke plusser i min bedømmelse og virker ikke som et sted
hvor jeg vil lægge 10.000 kr og så være sikker på at service / garanti
kan fortsætte.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 29-09-07 17:04

Christian B. Andresen wrote:
> Alle andre rum kan nemt klares med 9 m slangen.

ok... ja så er der jo ingen grund til 12 m slangen...

> Både og, har bare en svaghed for at lave excelark når jeg skal købe
> noget større

hehe... kender det godt...

> Frithiof og X-Dust.
> Frithiof er så billigst hos http://www.lavprisvvs.dk

ja... Frithiof er vist generelt billigst, men jeg _tror_ heller ikke
kvalitet + sugeevnen når op på cyclovac niveau...

> [...]
> sugekontakter og rør
> udfra de tegninger som jeg også har vist her i gruppen.
super...

> Det giver ikke plusser i min bedømmelse og virker ikke som et sted
> hvor jeg vil lægge 10.000 kr og så være sikker på at service / garanti
> kan fortsætte.

hrm... det vil jeg så ikke have de store betænkeligheder ved... nu synes jeg
godt nok liiige der er forskel på opførsel ved en reel handel og så at
skulle svare på mails inden for en bestemt tid... men som jeg også har
skrevet i et andet svar er det ikke super godt hvis der er gået snart en
uge...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-07 12:38

wrote:

> cool...

Mange tak
Det er måske ikke uundværligt, men det er meget godt at have.

> det kan der såmen være noget om...

Nemlig, og alle de andre steder er en 9 m nok.

> aha... ok... office-haj...
> hvem er med i opløbet?

Frithiof og X-Dust

> har du mailet til nogen af dem endnu?

Begge, kun Frithiot har vendt tilbage.
De har til gengæld lavet 4 forskellige installationsforslag og svaret
på flere spørgsmål.
Det er ikke til X-dusts fordel at de ikke kan svare tilbage inden for
snart en uge.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 29-09-07 16:58

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> på flere spørgsmål.
> Det er ikke til X-dusts fordel at de ikke kan svare tilbage inden for

hrm... det kan jeg så slet ikke genkende med X-dust... prøv lige at sende en
mail afsted igen eller ring og "rusk" lidt op i ham/dem...
jeg tror nemlig at det sådan set kun er et een-mands firma og derfor kunne
man jo godt forestille sig at han har travlt... men ok... jeg er da enig...
snart en uge uden bare "mail modtaget, svarer senere" er godt nok lige slapt
nok...

frithiof var også flinke til at svare på mine mails...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-07 08:59

On 21 Sep., 09:21, Henning <newsm...@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

> Der var vist en større diskussion her i gruppen for en måned siden
> netop omhandlende centralstøvsuger.

Jeg kigger tilbage i gruppen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-07 12:01

On 21 Sep., 11:12, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> [...]
> amerikansk centralstøvsuger CycloVac - og nu har jeg godt nok ikke fået den
> endnu - men tilsyneladende virker den langt mere kvalitets-agtig end

Dem vil jeg også kigge på.

> [...]
> h... til... der kan jeg godt li' at CycloVac har poser i deres system...
> endnu en grund for mig til at vælge dem...

Jeg kan godt overleve at tage støvmasken på de 2 gang om året, jeg har
den alligevel på en gang om ugen når jeg renser fyret.

> [...]
> on/off i håndtaget... det må da være så træls at skulle hive slangen ud af
> udtaget hvis man lige skal stoppe støvsugningen i 4 min..

Jeg går også efter on/off i håndtaget.

> x-dust tilbyder endvidere en ny type fejebakker (Vacpan) der har tilslutning
> bagud og ikke opad som den traditionelle og den nye har et lidt smartere
> design efter min mening... dem skal jeg/vi bruge to stk. af...

Vi regner med at skulle have en af dem.

> [...]
> en kat og det skulle den også være...
> det er i hvert fald en ting der er supervigtigt at i nævner overfor

Hundehår er noget som hurtigt stopper alm. poser.

> [...]
> mere??) som man suger op gennem udtaget længst væk fra motoren... en
> behandling om året må vel være nok kunne jeg forestille mig...

Det har jeg ikke set noget om, men det må jeg da lige undersøge.

> [...]
> støv/hudceller osv. fra dem ikke hvivles rundt... jeg synes helt sikkert det
> er en lækker detalje som lige kan give et hus det sidste pift...

Alm. støvsugerposer er også dyre og vi står snart for at skulle have
en ny støvsuger.

> [...]
> men lav nu alligevel bare snoren 10 meter... det er træls hvis man ikke

Tak for råddet.

> [...]
> ikke om det har nogen betydning om det føres ud gennem muren eller op gennem
> taget... i mit tilfælde er muren den eneste løsning...

Planen var oppe i skunken, det giver også gode muligheder for at
trække rør.

> [...]

> så bare bruge noget billigt 2*0,75... det må være rigeligt til den slags...

Det er nok rigtigt.

> forresten så er jeg lige kommet i tanke om to ting med de der CycloVac (hos
> x-dust) - tjek garantien!!! man får vildt meget garanti sammenlignet med de
> andre producenteres standard garantiperiode... +++++

Det vil jeg gøre.

> ja... go' læselyst!

Mange tak for et meget godt og langt indlæg.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 12:22

Christian B. Andresen wrote:

> Dem vil jeg også kigge på.

det synes jeg helt sikkert du skal...
kunne være "sjovt" hvis du lige laved en tilbagemelding med dine vurderinger
af de enkelte firmaer...

> Jeg går også efter on/off i håndtaget.

super!

> Vi regner med at skulle have en af dem.

ok... det vil jeg da ikke tro skulle være et problem... er det i baggangen?
eller køkkenet... begge steder er det meget praktisk...

> Hundehår er noget som hurtigt stopper alm. poser.

kunne jeg godt forestille mig... men kig på f.eks.
http://www.x-dustshop.dk/product.asp?product=151&sub=32&page=1
det er ikke "bare" alm. poser...

> Det har jeg ikke set noget om, men det må jeg da lige undersøge.

jeg er ret sikker på det... om det var på en hjemmeside for en producent...
æv... kan ik huske det....

> Alm. støvsugerposer er også dyre og vi står snart for at skulle have
> en ny støvsuger.

ja det er da rigtigt... men (se ovennævnte link) du får tre poser + filter
for 225,- kr. og jeg kunne da forestille mig de kunne klare et år...

> Planen var oppe i skunken, det giver også gode muligheder for at
> trække rør.

det er sikkert udemærket... men husk nu at maskinen skal "stå op" og ikke
ligge ned...
i øvrigt... hvis du vil have en uden pose vil det da svine en del når du
skal ha beholderen af, bære den udenfor osv...?
ja ja... jeg skal ikke "køre" mere i det... det er som sagt smag og behag,
men for en støvmide-allergiker som mig er det ikke en "option"...

> Mange tak for et meget godt og langt indlæg.

det var så lidt... er glad for at du kunne bruge det... jeg har i hvert fald
brugt mange timer på det...
ham jeg har snakket med ved x-dust kan måske godt virke lidt "sælger-agtig"
i telefonen, men rådgivning osv. fejler bestemt ikke noget... og han vil
selvfølgelig gerne sælge... så det er ikke noget jeg vil kritisere eller
noget... blot til info...

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 17:44

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget... og han vil selvfølgelig gerne sælge... så det er ikke noget jeg
> vil kritisere eller noget... blot til info...

Jeg har en Cyclo vac fra X-dust og jeg tilslutter mig, at der er god service
fra sælger og det er et godt produkt.
Vanen tro har jeg købt noget af det største der kunne købes, men jeg har
også fornemmelsen af, at jeg kan suge lakken af gulvet

og det bliver så meget nemmere at støvsuge med en centraludgave, faktisk så
nemt, at min kæreste alttid støvsuger pga det er så nemt

mvh TJ

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 22:57

TJ wrote:

> [...]
>
> og det bliver så meget nemmere at støvsuge med en centraludgave,
> faktisk så nemt, at min kæreste alttid støvsuger pga det er så nemt

tak for din kommentar... det var faktisk lige sådan noget jeg efterspurgte i
"min" tråd, som jeg skrev om tidligere...
men så kom der da lidt mere info frem om CycloVac...
kan du fortælle lidt om hvilken model, hvor stort dit hus er, hvor mange
udtag, hvor mange m rør osv.
hvordan virker den at støvsuge med?? er min "frygt" om det lidt
"plastic-agtige" håndtag noget sludder eller???

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-07 19:23

"Rasmus M. Jensen" <rmje03 snaflafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan virker den at støvsuge med?? er min "frygt" om det lidt
> "plastic-agtige" håndtag noget sludder eller???

Jeg har denne: http://www.x-dustshop.dk/product.asp?product=43&sub=6, dog
med en 12 meter slange.

Vores hus er 110 M^2 så det er enormt overkill - men jeg har et brist med
sådan noget. Jeg vil helst ikke have den lille udgave, af noget. F.eks vil
jeg hellere have en lidt mindre bil, med alt udstyret, end jeg vil have en
skrabet stor model.

Plus det er model hvor motoren er uden kul - så skal de ikke skiftes.

Jeg har to udtag og et fejeudtag, et i stuen og et i kælder.
Det i kælder bruger jeg til meget snavs, træspåner etc. og der er ingen
problemer. Jeg har sat hus i stand og har flere gange misbrugt det snydt og
suget gipsstøv, ingen problemer.

Håndtaget er fint, og det holder til hård behandling (jeg havde samme frygt)
Jeg har håndtaget med forskellige sugehastigheder* og der var en lille fejl,
den ville til tider ikke stoppe støvsugeren. Det var en støbejl på noget
plastic og efter jeg har skåret det væk har der ikke været problemer

mvh TJ

* unødvendigt, selv for mig - jeg bruger altid fuld kraft

Fra : Peter Holm

Dato : 23-09-07 08:54

> [...]
> ikke været problemer
> mvh TJ
>

> * unødvendigt, selv for mig - jeg bruger altid fuld kraft

et lille tillæg ang. håndtaget herfra:
Jeg synes det er af endda meget gedigen kvalitet. På ingen måder
plastic-agtigt selvom det måske er lavet af netop plastic.
Jeg synes indstillingen af sygehastigheder er meget anvendelig. Jeg
støvsuger ofte møbler og reoler med den lille studs med børste, og kører man
den på max power, så suger den sig konstant fast til overfladen, hvis man
ikke er varsom.

Vores model er en DL140 med 12 meter slange.
Dækker 175m2 med 2 udtag (inden fejeudtag) i nybygget hus, så rør ligger i
gulvet.
Vi er meget tilfredse med den. Meget kraftig sug, rigtig god
bygningskvallitet.
Den er lidt mere besværlig at finde frem fra skabet end en alm. støvsuger,
så vi har kombineret den med en lille håndstøjsuger til daglige krummer. Men
når den først er fremme er den langt hurtige huset rundt end en klassisk.
Hvis man er alt for hurtigt kan slangen dog slide lidt lak af en sortmalet
dør :(

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 10:11

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man den på max power, så suger den sig konstant fast til overfladen, hvis

arhh ok, jeg må indrømme at det er min kone der sørger for de fine
detaljer - jeg er mere til byggestøv

> Den er lidt mere besværlig at finde frem fra skabet end en alm. støvsuger,

Vores slange hænger i nedgangen til kælderen, og den er altid monteret i
udtaget. Det kan anbefales, for så er det pludseligt nemmere end en
konventionel udgave.

I kælderen har jeg en gammel slange som også er monteret hele tiden, Jeg har
sat en drejehane i ved nedgangen så man kan lukke for hele kælderen - det
funger fint*

mvh TJ

* når min kone glemmer at åbne igen, så står jeg i kælderen uden sug.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-09-07 22:47

Peter Holm wrote:

> [...]
> støvsuger ofte møbler og reoler med den lille studs med børste, og
> kører man den på max power, så suger den sig konstant fast til

super... jeg kan forstå at det er kram... det havde jeg egentlig også
forventet...
men svært at bedømme ud fra billeder...

> Vores model er en DL140 med 12 meter slange.
> Dækker 175m2 med 2 udtag (inden fejeudtag) i nybygget hus, så rør
> ligger i gulvet.
rør skal også ligge i gulvet her regner jeg med... skal dog have 3 (måske
kun 2) udtag og 2 fejebakker i stueetagen og 1. sal venter vi med..
huset er knap 400 kvm...
vælger nok den her:
http://www.x-dustshop.dk/product.asp?product=77&sub=6&page=1
men det skulle "bare" være en opdatering af DL 140 - eller i hvert fald dens
tilsvarende...
forskellen er vist at HE serien ikke er cyklon støvsugere og det er
DL'eren...

> Vi er meget tilfredse med den. Meget kraftig sug, rigtig god
> bygningskvallitet.
lyder super...

> [...]
> huset rundt end en klassisk. Hvis man er alt for hurtigt kan slangen
> dog slide lidt lak af en sortmalet dør :(

ja det er jo så derfor en fejebakke i køkkenet bliver anvendelig... men jeg
har da en ide om at det er nemmere at finde 12 m slange frem fremfor
støvsuger, slange, rulle ledning ud, finde mundstykke osv...

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-09-07 22:42

TJ wrote:

> [...]
> med sådan noget. Jeg vil helst ikke have den lille udgave, af noget.
> F.eks vil jeg hellere have en lidt mindre bil, med alt udstyret, end

enig... har det på præcis samme måde...
jeg skal installere støvsugeren i et hus på knap 400 kvm, så jeg regner med
at vælge
http://www.x-dustshop.dk/product.asp?product=77&sub=6&page=1

> Plus det er model hvor motoren er uden kul - så skal de ikke skiftes.

hvad er der så i stedet??
den nye modeltype "HE" skulle være med "kulfilter" og der står da at det er
en forbedring i forhold til DL typen....

> [...]
> ingen problemer. Jeg har sat hus i stand og har flere gange misbrugt
> det snydt og suget gipsstøv, ingen problemer.

jeg regner med tre udtag + to fejebakker i stueetagen... og så må vi se
senere på 1. sal...

> [...]
> en lille fejl, den ville til tider ikke stoppe støvsugeren. Det var
> en støbejl på noget plastic og efter jeg har skåret det væk har der
lyder bare fint med det med håndtaget... så er jeg mere rolig...
ehh støbefejl hvor??

> * unødvendigt, selv for mig - jeg bruger altid fuld kraft

tak for dine svar i øvrigt!!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-07 07:59

On 3 Okt., 02:01, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> hrm... jeg har svært ved at vurdere deres tal...
> jeg kan godt læse det de skriver, men der er så mange faktorer der har haft
> indflydelse på deres målinger at det er umuligt at sige noget om i
> praksis...

Frithiof måler ved mundstykket, det gør X-Dust vist ikke.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-10-07 09:31

Christian B. Andresen wrote:

> Frithiof måler ved mundstykket, det gør X-Dust vist ikke.

ja... alle andre end frithiof måler selve støvsugerens effekt...i airwatt...
Frithiof skriver intet om hvordan målingen er foretaget...
er det med 2 eller 20 meter rør og 1 eller 4 90 graders bøjninger???

derfor gør det deres maskiner usammenlignlige med andre producenter og det
er svært at forholde sig til seriøsiteten af målingerne når forudsætningerne
for målingen ikke er opgivet...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-07 08:54

On 29 Sep., 17:57, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> [...]

> snart en uge uden bare "mail modtaget, svarer senere" er godt nok lige slapt

Nemlig, men er det fordi den ikke er kommet frem er det da
forståeligt.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-10-07 01:00

Christian B. Andresen wrote:

> Det vil jeg gøre.

jeps jeps...

> Nemlig, men er det fordi den ikke er kommet frem er det da
> forståeligt.

enig!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-07 08:57

On 29 Sep., 18:03, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> ok... ja så er der jo ingen grund til 12 m slangen...

Nej så bliver de 3 m bare trælse.

> [...]

> skulle svare på mails inden for en bestemt tid... men som jeg også har
> skrevet i et andet svar er det ikke super godt hvis der er gået snart en

Jeg tager fat i ham igen.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-10-07 01:01

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-07 10:17

On 22 Sep., 20:23, "TJ" <nej> wrote:

> [...]
> problemer. Jeg har sat hus i stand og har flere gange misbrugt det snydt og

Så rengøring af værksted etc er der ingen problemer med ?

> * unødvendigt, selv for mig - jeg bruger altid fuld kraft

Det var en brugbar information, så man behøver ikke gå efter dem der
kan justeres ?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-09-07 12:48

Christian B. Andresen wrote:

> Det var en brugbar information, så man behøver ikke gå efter dem der
> kan justeres ?

læs hvad Peter Holm skriver...

hvad siger din "mavefornemmelse"?? er det stadig frithiof der trækker??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-07 11:28

On 3 Okt., 10:31, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> ja... alle andre end frithiof måler selve støvsugerens effekt...i airwatt...
> Frithiof skriver intet om hvordan målingen er foretaget...
> er det med 2 eller 20 meter rør og 1 eller 4 90 graders bøjninger???

Det har du selvfølgelig ret i, det tænkte jeg ikke lige på.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-10-07 16:28

Christian B. Andresen wrote:

> Det har du selvfølgelig ret i, det tænkte jeg ikke lige på.

og da jeg så sprugte Frithiof om deres målemetode og sådan helt generelt med
maksimal rørlængde og antal bøjninger fik jeg at vide at det havde ingen
betydning for sugeevnen hvor langt røret var og antal bøjninger...

nok til at jeg betragter den kontaktperson jeg havde som useriøs i hvert
fald...!

hørt noget fra x-dust endnu?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-07 13:02

On 24 Sep., 13:48, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> læs hvad Peter Holm skriver...
>
> hvad siger din "mavefornemmelse"?? er det stadig frithiof der trækker??

Nej, jeg er skam meget int. i X-dust.
Det er faktisk lidt svært at vælge.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-09-07 22:23

Christian B. Andresen wrote:

> Nej, jeg er skam meget int. i X-dust.
> Det er faktisk lidt svært at vælge.

prøv at gi dem et ring eller mail til dem med tegning over dit hus...
evt. prøv at poste tegningen her, så vi kan se hvor du skal ha udtag... -
som sagt - det er noget jeg vil anbefale du får lavet den tegning uanset
hvilket firma... det er meget lettere for alle parter at forholde sig til...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 08:33

On 3 Okt., 17:28, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> [...]
> betydning for sugeevnen hvor langt røret var og antal bøjninger...
>
> nok til at jeg betragter den kontaktperson jeg havde som useriøs i hvert

Hvis røret er tæt burde det eneste problem jo være om den er kraftig
nok tiol at løfte skidtet op.
Her er faktisk citat fra min mail fra X-dust !!:
"Med de modeller vi har på lager skal du IKKE tænke på bøjninger eller
andet, det påvirker sugeevnen MEGET lidt."

Så det er jo lige så useriøst som Frithiof hvis man skal tænke
sådan

> hørt noget fra x-dust endnu?

Ja endelig.
Så nu skal jeg i tænkeboks og fintænke.....

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 04-10-07 16:27

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> "Med de modeller vi har på lager skal du IKKE tænke på bøjninger eller
> andet, det påvirker sugeevnen MEGET lidt."

aha... ok... men sugeevnen bliver påvirket... jeg ser dog ingen benægtning
af det som i mit svar fra Frithiof...
sugeevnen virker en del kraftigere på Cyclovac modellerne... i hvert sådan
efter hvad jeg kan "sjusse" mig frem til...

> Så det er jo lige så useriøst som Frithiof hvis man skal tænke
> sådan

jeg vil næsten gi' dig ret...

> Ja endelig.
> Så nu skal jeg i tænkeboks og fintænke.....
ok.... heh... bliver spændende... :)

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-10-07 23:02

Christian B. Andresen wrote:

> Så nu skal jeg i tænkeboks og fintænke.....

har du fået fintænkt?

Fra : TJ

Dato : 24-09-07 18:34

On 23 Sep., 23:42, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> hvad er der så i stedet??
> den nye modeltype "HE" skulle være med "kulfilter" og der står da at det er
> en forbedring i forhold til DL typen....

bum bummelum - det ved jeg ikke.
Jeg levede i den lykkelige formodning om, at jeg havde en uden kul -
men det passer ikke ret godt med teksten på hjemmesiden. Du må nok se
bort fra den bemærkning - tosk TJ

> lyder bare fint med det med håndtaget... så er jeg mere rolig...
> ehh støbefejl hvor??
Den skyder der betjener de forskellige trin og tænd/sluk ramte en
støbefinne og kunne derfor ikke komme helt ned.
Det var 2 - 3 skruer og en stanleykniv så var det i orden

Se venligst et andet indlæg fra en bruger, der bruger de forskellige
trin

> tak for dine svar i øvrigt!!
selv tak

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 24-09-07 22:23

TJ wrote:

> bum bummelum - det ved jeg ikke.
> Jeg levede i den lykkelige formodning om, at jeg havde en uden kul -
> men det passer ikke ret godt med teksten på hjemmesiden. Du må nok se
> bort fra den bemærkning - tosk TJ

hehe... bare i orden...

> Den skyder der betjener de forskellige trin og tænd/sluk ramte en
> støbefinne og kunne derfor ikke komme helt ned.
> Det var 2 - 3 skruer og en stanleykniv så var det i orden

hrm ok... må håbe den fejl ikke er på dem alle sammen...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-07 08:25

On 24 Sep., 23:22, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> [...]
> hvilket firma... det er meget lettere for alle parter at forholde sig til....

Jeg har bare ikke en målfast tegning, kun nogle hvor rummene er på og
i nogenlunde forhold.

Her er grundplan for stueplan, sugekontakter er røde S, fejeliste er
rødt F:

http://peecee.dk/?id=69591

Her er 1. sal:

http://peecee.dk/?id=69592

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-09-07 12:19

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> i nogenlunde forhold.
>
> Her er grundplan for stueplan, sugekontakter er røde S, fejeliste er

nå nå... der er da mål på tegningerne - det kunne da ha' været møj værre...
umiddelbart vil jeg synes at du får svært ved at nå rundt med en 10 m slange
med kun to udtag i stueetagen... jeg ville nok lave tre sug i stueetagen og
måske en ekstra fejebakke i bryggerset - jeg går ud fra at i til daglig
bruger bryggerset som indgang osv...?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-07 08:20

On 10 Okt., 00:01, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> har du fået fintænkt?

Ikke helt endnu, der har været forskellige interrupts som har haft
højere prioritet

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 11:15

Christian B. Andresen wrote:

> Ikke helt endnu, der har været forskellige interrupts som har haft
> højere prioritet

hehe... har du også "chefen" på interrupt 0 hjemme hos dig?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-07 13:10

On 25 Sep., 13:19, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> nå nå... der er da mål på tegningerne -

Men de passer ikke !!!
Men jeg vil ved lejlighed lave nogen som passer.

> det kunne da ha' været møj værre...
> umiddelbart vil jeg synes at du får svært ved at nå rundt med en 10 m slange
> med kun to udtag i stueetagen...

Her er nye hvor jeg har tegnet ind hvor en 10 m snor kan nå rundt.

http://peecee.dk/?id=69638
http://peecee.dk/?id=69639

> jeg ville nok lave tre sug i stueetagen og

2 burde være nok.

> måske en ekstra fejebakke i bryggerset - jeg går ud fra at i til daglig
> bruger bryggerset som indgang osv...?

Det er ikke så nemt at lave en der pga. vægge etc.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 26-09-07 16:20

Christian B. Andresen wrote:

> Men de passer ikke !!!
> Men jeg vil ved lejlighed lave nogen som passer.

altså når der står at rummet er f.eks. 3*4 meter så passer det ikke??

> Her er nye hvor jeg har tegnet ind hvor en 10 m snor kan nå rundt.
>
> http://peecee.dk/?id=69638
> http://peecee.dk/?id=69639

ja... det er jo det jeg mener... du kan jo ikke nå ind i inderste hjørne af
de rum der ligger længst væk...

> 2 burde være nok.

jeg har bare svært ved at se hvordan du vil nå helt rundt i rummene - og
tænk på at nogen gange skal man jo lige udenom f.eks. en sofa, bord osv...

> Det er ikke så nemt at lave en der pga. vægge etc.
ok... nå ja... huset er jo lavet...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-07 13:06

On 10 Okt., 12:15, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> hehe... har du også "chefen" på interrupt 0 hjemme hos dig?

Ja Men hun er nu også tændt på centralstøvsugeren så det er ikke
hende som sinker projektet men snarere andre vigtigere projekter.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 13:43

Christian B. Andresen wrote:

> Ja Men hun er nu også tændt på centralstøvsugeren så det er ikke
> hende som sinker projektet men snarere andre vigtigere projekter.

hehe... ok... men du er vel forberedet på at der kan komme en interrupt 0
pointer der peger på centralstøvsuger ik??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-07 09:43

On 26 Sep., 17:19, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> altså når der står at rummet er f.eks. 3*4 meter så passer det ikke??

Nej

> ja... det er jo det jeg mener... du kan jo ikke nå ind i inderste hjørne af
> de rum der ligger længst væk...

Jeg har været rundt med snoren, og den kunne komme rundt.
Jeg burde måske have tegnet den helt ind men jeg er ved at måle huset
op og rette tegningen til så en ny udgave bliver med rigtige mål.
Og jeg er ved at lave Visio tegningen med layers, så jeg kan lave et
centralstøvsugerlayer, hvor udtag og slangerækkevidde er på.
Jeg har allerede lavet et elinst. layer.

> jeg har bare svært ved at se hvordan du vil nå helt rundt i rummene - og
> tænk på at nogen gange skal man jo lige udenom f.eks. en sofa, bord osv...

Som skrevet, så var jeg rundt med snoren og jeg kunne komme forbi.
Eneste problem er inderste hjørne i påklædningsværelset, men jeg er
ved at undersøge om man kan bytte 9 m slangen til en 10,5 m selv om
det er et sæt.

Nemlig

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 27-09-07 16:37

Christian B. Andresen wrote:

> Nej

LOL

> [...]
> centralstøvsugerlayer, hvor udtag og slangerækkevidde er på.
> Jeg har allerede lavet et elinst. layer.

ok... super... lyder godt visio tegningen... så glemmer man heller ikke hvor
og hvilket el befinder sig...

> [...]
> Eneste problem er inderste hjørne i påklædningsværelset, men jeg er
> ved at undersøge om man kan bytte 9 m slangen til en 10,5 m selv om

se lige på www.x-dustshop.dk
når du vælger et komplet sæt kan du vælge mellem tre slangelængder til samme
pris...
jeg ville da vælge 12 meter slangen...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-09-07 21:36

On 27 Sep., 17:36, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> LOL

Det vil passe når hele tegningen er færdig.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 27-09-07 22:14

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-07 08:05

On 22 Sep., 20:23, "TJ" <nej> wrote:

> [...]
> jeg hellere have en lidt mindre bil, med alt udstyret, end jeg vil have en

Og det er ikke til ekstra besvær med så lang en slange ?
Jeg har hørt at den lange slange har en grim tendens til at skramme
dørkarme og møbler, er det noget du kender til ?

> * unødvendigt, selv for mig - jeg bruger altid fuld kraft

Hvordan med støvsugning af måtter og lign. bruger man bare falsk luft
suget for at forhindre at måtten suges ind ?