Rengøre sofaer fra ilva.. alfatex, alcatre~
Fra : Daniel

Dato : 20-09-07 23:58

Har et sæt sofa'er købt i ilva i sin tid, disse er dog ikke så pæne mere og
det nager mig jeg ikke synes at kunne gøre så meget ved det.
De er lavet i et ruskinds lign. stof, microfiber halløj. Kan desværre ikke
huske navnet mere men noget med alfatex / Alcatres.. et eller andet.

Mener at have læst det bliver brugt i biler også.

Men ihvertfald, så har jeg lagt mærke til at samtlige hynder og puder
(sofaen består i store træk af 2 til 3 hynder, og 3 til 4 puder som udgør
ryglændet) at stoffet kan tages af da der er lynlås. I min verden indbyder
det til at de kan vaskes, men kan intet finde omkring hvilke grader eller
noget som helst.

Så håbede i kunne hjælpe derude - På forhånd tak.

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-09-07 04:22

Mon ikke det er dette?
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcantara_(material)

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Fam. Olsen

Dato : 21-09-07 12:12

"Daniel" <dsl266215@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Bilmærket Alfa Romeo har udviklet noget specielt stof til deres bilsæder.
Det kan godt passe på din beskrivelse og for at det ikke skal være løgn
mener jeg at kunne huske at de kalder det Alfatex. Tag ud til en Alfa Romeo
forhandler og kig på en bil med Alfatex sæder (findes i bl.a. hvisse Alfa
Romeo 159 modeller) og se om ikke det ligner. Spørg dem så om det kan vaskes
eller om det skal på renseri.

For en god ordens skyld: Prøv ikke bilen med mindre du kan købe den. De er
stærkt vanedannende )

MVH Niels

Fra : Marianne

Dato : 21-09-07 14:24

> [...]
> noget som helst.
>
> Så håbede i kunne hjælpe derude - På forhånd tak.

Jeg har sådan noget - og det har fået 30grader + pletspray forinden. Kom ud
som nyt!

mvh
marianne

Fra : Birthe

Dato : 23-09-07 11:13

> [...]
> noget som helst.
>
> Så håbede i kunne hjælpe derude - På forhånd tak

Hej Daniel
Du kan roligt vaske det i vaskemaskinen (med vrangen ud) på et finvask
program - HØJEST 30 grader !!
Du må ikke tørretumble det, men skal hænges til tørre.
Jeg vil anbefale dig at vaske alle sæde og ryg betræk, så undgår du
farveforskel.
Prøv også at kigge på siden her:
http://oddervog.e-supplies.dk/files/Alcantara%20anvisning.pdf
Held og lykke med det.

Hilsen Birthe

Fra : Daniel

Dato : 23-09-07 22:04

Hejsa alle og tak for tipsene og linket, desværre læste jeg dog linket
forkert. Der var de allerede blevet vasket med vrangen ind af og havde fået
2 timer i tøretrumleren.. men den gik alligevel, puder og hynderne ser ud
som nye igen. Virkelig fantatisk. Nu mangler jeg blot et par gode råd til
hvad jeg gør med den faste del af sofaen, den har ikke decideret pletter,
men er bare ikke så pæn mere som den kunne være. Nogle gode råd?
På siden der bliver linket til bliver der beskrevet en blød svamp flere
gange, taler vi blot en af disse fra supermarked i sjove farver til 10stks
for en 5'er, ( og så selvfølgelig den bløde side)

Fra : Birthe

Dato : 23-09-07 23:04

> [...]
> gange, taler vi blot en af disse fra supermarked i sjove farver til 10stks
> for en 5'er, ( og så selvfølgelig den bløde side)

Hej igen Daniel.
Uha... det var en hård behandling.... men godt at det lykkedes og ser pænt
ud nu.
Hvis det var 'mine' møbler, ville jeg investere i en stor autosvamp i stedet
for de 'billige' farvede. Og så ville jeg bruge sæbespåne skum til at rense
med.
Pisk sæbespåner op i meget varmt vand - så der kommer rigtig meget skum. Lad
det køle lidt af inden du bruger det. Brug kun skummet på svampen til at
rense møblerne med. Husk du må ikke gnide eller skrubbe hårdt, men føre
svampen let hen over stoffet i luvens retning. Tør af med et rent
viskestykke. Når det er helt tørt, så brug en blød, ren børste til at løfte
luven med igen.

Hilsen Birthe