Brug af roundUp
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-09-07 06:40

Jeg har købt en bærbar sprøjte med pumpe, som sender væske ud i en støvsky.
Jeg har tænkt mig at fylde den med vand og roundup i et forsøg på at spare
på især sidstnævnte :)

Hvilket blandingsforhold skal man bruge?

--
Per

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-09-07 07:03

> Jeg har købt en bærbar sprøjte med pumpe, som sender væske ud i en
> støvsky. Jeg har tænkt mig at fylde den med vand og roundup i et
> forsøg på at spare på især sidstnævnte :)
>
> Hvilket blandingsforhold skal man bruge?

Hvis det er koncentreret RoundUp, vil 5ml til 5 liter vand være passende
til det meste. Mere genstridigt ukrudt kan kræve stærkere opløsning
eller behandling flere gange. Vær opmærksom på, at det bedste resultat
opnås når ukrudtet er i god vækst, dvs. i maj, juni og juli. Resultatet
er ikke så godt på denne årstid.

mvh/Preben

Fra : PDA

Dato : 20-09-07 09:55

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ukrudtet er i god vækst, dvs. i maj, juni og juli. Resultatet er ikke så

Det kan ikke passe.... 5 ml til 5 liter vand er meget tyndt. Hvor har du det
forhold fra? Og hvilken slags RoundUp forudsætter du? "Koncentreret", er
det med 60% glyphosat?

Vh

Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-09-07 11:54

On Thu, 20 Sep 2007 10:54:51 +0200, "PDA" <xpda81x@xhotmailx.com> wrote:

>Det kan ikke passe.... 5 ml til 5 liter vand er meget tyndt. Hvor har du det
>forhold fra? Og hvilken slags RoundUp forudsætter du? "Koncentreret", er
>det med 60% glyphosat?

Koncentreret er så vidt jeg husker 360g/liter (Hvor en koncentreret i
jem og fusk er 60 eller 120g/liter.

Og så giver det som sagt så mange gange før i dette forum, ikke voldsom
megen mening at snakke om en mængde glyphosat til en given mængde vand.
Det skla være en mængde glyphosat til et givet areal. Om man bruger 1
eller 100 liter i vand til at bringe midlet ud på dette areal er i
princippet ligegyldigt.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-09-07 16:53

"PDA" <xpda81x@xhotmailx.com> skrev i en meddelelse
> Det kan ikke passe.... 5 ml til 5 liter vand er meget tyndt. Hvor har
> du det forhold fra? Og hvilken slags RoundUp forudsætter du?
> "Koncentreret", er det med 60% glyphosat?

50ml skulle det være
mvh/Preben

Fra : Max

Dato : 20-09-07 07:27

Hej Per

> Hvilket blandingsforhold skal man bruge?

Læs på beholderen du får det i, der er det beskrevet hvilke blandingsforhold
der skal bruges til de forskellige spredningsformer. Men vent til foråret
nu,
der er ikke meget fidus i at bruge gift i haven nu.

--
Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-07 08:05

On 20 Sep., 07:39, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> [...]
> på især sidstnævnte :)
>
> Hvilket blandingsforhold skal man bruge?

Det afhænger utroligt meget af hvilken slags du har købt.
De findes i færdigblandede og i det som de i byggemarkeder og
planteskoler kalder koncentrerede.
Så kan man også købe det meget billigt i forderstofforretningerne og
det er dobbelt så stærkt (dobbelt så meget aktivstof pr. liter) som
det de i byggemarkeder og planteskoler kalder koncentrerede.
Det i forderstofforretningerne hedder ikke RoundUp, men aktivstoffet
er stadig Glyphosat. De koster typisk 400-500 kr for 5 liter. Det er
suverænt den billigste måde.
Jeg køber det og bruger 1 dl til 8 liter vand. Det spreder jeg så i
den mængde så jeg lige kan se at planten er blevet fugtig. Det virker
hver gang. Man skal bare være tålmodig, det tager vel ca. 4 dage før
man kan se en effekt.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 20-09-07 12:54

Det afhænger utroligt meget af hvilken slags du har købt.
De findes i færdigblandede og i det som de i byggemarkeder og
planteskoler kalder koncentrerede. (Snip)

---------
Og husk: Det må helst ikke regne i de følgende 6 timer! Så kan man godt
begynde forfra
Flemming

Fra : Mads

Dato : 20-09-07 17:04

On Thu, 20 Sep 2007 00:05:18 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Jeg køber det og bruger 1 dl til 8 liter vand.

1 dl af den virkeligt koncentrerede fra foderstofforretningen til
8 liter vand ? Så tror da pokker at du kan se en virkning
efter kun 4 dage.

Jeg plejer at bruge 20 ml til 10 liter vand og det er mere end nok
til at mit ukrudt går ud.
DVS at du bruger en blanding der er ca 6 gange stærkere end
nødvendigt.

Jeg købte 5 liter i en foderstofforretning for snart mange år siden
og jeg regner med at have nok Roundup til de næste 50 - 60 års
forbrug.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-09-07 19:20

On Thu, 20 Sep 2007 18:04:27 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

> [...]
>til at mit ukrudt går ud.
>DVS at du bruger en blanding der er ca 6 gange stærkere end

Så længe der ikke har været nævnt noget areal ved du intet om om det er
en stærkere blanding end nødvendigt.

Man bruger 4-6 liter glyphosat pr. hektar. En hektar er 10000
kvadratmeter. Hvis vi så siger 5 liter/hektar, giver det .... regne,
regne..... 1 milliliter glyphosat (360g/liter) pr. 2 kvadratmeter. Dvs.
1 deciliter rækker til 200 kvadratmeter. 8 liter vand er måske lige i
underkanten af det praktisk mulige at få ud på det areal, men det kan
lade sig gøre. 20 ml - det er til 40 kvadratmeter. 10 liter vand til 40
kvadratmeter, det er nok lige i overkanten - det skal i hvert falds
spredes "tykt" ud.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-09-07 20:43

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Man bruger 4-6 liter glyphosat pr. hektar. En hektar er 10000

Er du sikker på det? Min far (landmand) siger 2 liter, men der kan
selvfølgelig være forskel baseret på hvad det er der skal slås ned.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-09-07 21:41

On Thu, 20 Sep 2007 21:42:48 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Er du sikker på det? Min far (landmand) siger 2 liter, men der kan
>selvfølgelig være forskel baseret på hvad det er der skal slås ned.

Nu har jeg lige været ude at kigge på dunken - ja, jeg er sikker
4-6 liter/hektar med 100-200 liter vand pr. hektar når det er generel
ukrudtsbekæmpelse.

Til bekæmpelse af kvikgræs var det 3-4 liter/ha. I grankulturer 2-3,5
liter/ha med 400-500 liter vand/ha.

Nedvisning af korn og græsmarker var også omkring 4 liter/ha.

Mit glyphosat er en standard 360gram/liter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-09-07 19:32

> [...]

> liter/ha med 400-500 liter vand/ha.
>
> Nedvisning af korn og græsmarker var også omkring 4 liter/ha.

Det må jo så være mig der husker forkert, så det har været 2l pr. tdl
i stedet.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 20-09-07 20:35

> [...]
> til at mit ukrudt går ud.
> DVS at du bruger en blanding der er ca 6 gange stærkere end
----------------------------

Tja... det er jo ikke helt løgn det landmændene siger, det er byboerne der
forurener grundvandet og ikke dem, da de jo både skal have sprøjte
certifikat osv. for at måtte sprøjte marken, + at de ikke blander det
stærkere end de skal da det jo drejer sig om en helt del penge hvis de
blander fx. 10% for meget i til 100 hektar.
De private have ejere putter bare en god sjat i.....

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-07 12:12

On 20 Sep., 12:53, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Koncentreret er så vidt jeg husker 360g/liter (Hvor en koncentreret i
> jem og fusk er 60 eller 120g/liter.

Den i forderstoffen er 360 mg/liter.

> [...]
> Det skla være en mængde glyphosat til et givet areal. Om man bruger 1
> eller 100 liter i vand til at bringe midlet ud på dette areal er i

Netop, det var derfor jeg skrev det med at man lige kan se at planten
er fugtigt, det skulle være nok.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-07 13:13

On 20 Sep., 13:54, "Flemming Svendsen" <ze...@SLETMIGmail.dk> wrote:
> [...]
>
> ---------
> Og husk: Det må helst ikke regne i de følgende 6 timer! Så kan man godt

Det ved jeg godt.
Jeg foretrækker 2 døgn, men det er nok lige meget nok.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-09-07 19:53

> Jeg har købt en bærbar sprøjte med pumpe, som sender væske ud i en
støvsky.

Hvis du får en tåge ud i luften, er der stor fare for at du (eller naboen)
kommer af med noget de ellers gerne ville beholde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads

Dato : 20-09-07 22:45

On Thu, 20 Sep 2007 20:52:39 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvis du får en tåge ud i luften, er der stor fare for at du (eller naboen)
>kommer af med noget de ellers gerne ville beholde.

Ja, bare et enkelt vindstød og så ryger der et par meter af hækken
eller 10 kvadradtmeter af græsplænen.

( Been there, done that, got the Tshirt )

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-07 07:33

On 20 Sep., 18:04, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> [...]
> til at mit ukrudt går ud.
> DVS at du bruger en blanding der er ca 6 gange stærkere end

Det afhænger jo altså af hvor stort et område jeg spreder det over.
Jeg sprøjter arealer af 250-300 m2 hver gang.
Man behøver i teorien ikke fortynde det, men så er det svært at sprede
over det korrekte areal.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-07 07:34

On 20 Sep., 20:20, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> lade sig gøre. 20 ml - det er til 40 kvadratmeter. 10 liter vand til 40
> kvadratmeter, det er nok lige i overkanten - det skal i hvert falds

Jeg fordeler de 8 liter på ca. 250-300 m2 så det er ikke helt tosset.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-07 07:37

On 20 Sep., 21:34, "Lars Bisgaard" <lcbfj...@dettemail.dk> wrote:

> [...]
> blander fx. 10% for meget i til 100 hektar.
> De private have ejere putter bare en god sjat i.....

Hvis jeg skal have en titel så er det nu nok landmand, da vi bor på en
landejendom hvor der er landbrugspligt
Jeg fordeler jo ikke de 8 liter over 30 m fortov, men over ca. 250-300
m2 jord eller gårdsplads.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 21-09-07 14:48

> [...]

landejendom hvor der er landbrugspligt
Jeg fordeler jo ikke de 8 liter over 30 m fortov, men over ca. 250-300

Den var nu ikke lige myntet på dig men sådan generalt :)

Jeg har også selv 1.4 ha. men har lånt den ene Ha. ud, så slipper jeg jo for
at holde den :)
og så længe fruen ikke kræver at hun skal have et par heste så er det nu det
nemmeste ikke selv at skulle døje med det.
så jeg har nok ca. som dig en ca. 2-300 m2 at skulle sprøjte :)

Mvh
Lars Bisgaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-07 07:39

On 20 Sep., 23:45, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> Ja, bare et enkelt vindstød og så ryger der et par meter af hækken
> eller 10 kvadradtmeter af græsplænen.

Det værste (og klassikeren) er næsten hvis man ikke har bakket mens
man sprøjter og bagefter går hen over græsplænen.
En uge efter kommer der fodspor hen over græsplænen.

Fra : CAH

Dato : 21-09-07 18:12

On Sep 20, 9:05 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
> en fræser til at sætte bagefter traktoren.

Hvor finder man lige en foderstof forretning nær odense

Cah

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-09-07 19:31

CAH <madsgormlarsen@gmail.com> writes:

> Hvor finder man lige en foderstof forretning nær odense

Der ligger en FAF i Grønnemose. Men ellers er det mest brugbare svar
nok at kigge i fagbogen. Jeg ved for eksempel ikke hvilken side af
Odense du bor i, så det kan være at det er nemmere for dig at køre den
anden vej.