Omplatning af asparges
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-09-07 19:52

Min mor har lige købt et sommerhus (tidligere helårs), hvor der er
tonsvis af aspargesplanter. De kan ikke passe dem, så jeg må få dem.

Hvordan og hvornår flytter jeg dem bedst?

Havde forestillet mig at klippe dem ned (helt ned?) og flytte dem til
min have her i efteråret, men kom så til at tænke på, om det er bedre at
vente til foråret?

Jeg må vel godt høste på dem allerede næste år, når der er tale om gamle
planter?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-07 20:06

On Wed, 19 Sep 2007 20:51:36 +0200, Kevin Borbye Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
>
>Havde forestillet mig at klippe dem ned (helt ned?) og flytte dem til
>min have her i efteråret, men kom så til at tænke på, om det er bedre at

Toppen visner i hvert fald af sig selv her i efterårets løb, så det gør
i hvert fald ikke noget at klippe dem ned.
Når vi sælger aspargesplanter i butikken, er det altid om foråret. Men
jeg kan nu ikke rigtig forestille mig det skulle være et problem at
flytte dem her i efteråret. Jeg ville i hvert fald selv gøre det hvis
chancen bød sig.

>Jeg må vel godt høste på dem allerede næste år, når der er tale om gamle
>planter?

Det ivl jeg tro - lidt afhængigt at hvor godt de kommer i vækst til
foråret - hvis der kommer mange skud op, så pluk løs - kommer der kun
ganske få, så hold lidt igen, så de kan samle flere kræfter til det
følgende år.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-09-07 20:56

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> foråret - hvis der kommer mange skud op, så pluk løs - kommer der kun
> ganske få, så hold lidt igen, så de kan samle flere kræfter til det

Tak for hjælpen, jeg glæder mig til at få disse vidunderlige planter i
min have. Hvor stort er rodsystemet ca?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-07 21:12

On Wed, 19 Sep 2007 21:55:42 +0200, Kevin Borbye Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Tak for hjælpen, jeg glæder mig til at få disse vidunderlige planter i
>min have. Hvor stort er rodsystemet ca?

Jeg tror - men ved det ikke - at roden er ret stor.
Roden går udad, ikke nedad. Og skal også plantes udad, ikke nedad.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-09-07 21:26

> Min mor har lige købt et sommerhus (tidligere helårs), hvor der er tonsvis
> af aspargesplanter. De kan ikke passe dem, så jeg må få dem.
>
> Hvordan og hvornår flytter jeg dem bedst?

Nu og et par måneder frem, men du skal have en ordentlig klump med, og den
skal helst holdes en del sammen - ellers er det som at købe nye, og så
vinder du ikke noget. Du skal ikke forvente det store til næste år, men
måske året efter. Vi har prøvet, og det er ikke nemt at få dem til at blive
store med det samme.

Mvh Maria