Tørt skyggebed
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 19:41

Hvad sætter jeg i det store bed på nordfacaden, hvor der aldrig er sol,
og hvor halvdelen af bedet er under tagets udhæng og derfor kun får
sparsomt vand?

Ønskerne er bl.a., at det skal være rimelig nemt at holde til hverdag,
der må gerne være en del stedsegrønt - og hvis det kan lade sig gøre at
få lidt blomster frem af sådan et bed ville det da være herligt.

Kan blåbær og tyttebær gro dér?

Har lige overtaget huset. Den tidligere ejer har (vist mest for at pynte
lidt "her og nu" plantet lidt buske og blomster. De ligner nu mest af
alt noget, der er ramt af en atomulykke.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-07 20:03

On Tue, 18 Sep 2007 20:41:18 +0200, Kevin Borbye Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
>der må gerne være en del stedsegrønt - og hvis det kan lade sig gøre at
>få lidt blomster frem af sådan et bed ville det da være herligt.

Nej. De vil begge gerne have en del sol. Dvs. de kan gro der, men de
bliver aldrig bare nogenlunde pæne.

Hosta, buksbom og kirsebærlaurbær er nok en mulighed. Men du slipper
ikke for at vande i den del af bedet som er under udhænget. En grundig
gang vanding et par gange om året vil dog formentlig være nok, når først
planterne er vokset til. De første par år bør du vande oftere og holde
godt øje med de ikke tørrer ud. Det er svært at se på stedsegrønne
plnater at de mangler vand - før det er for sent.

>Har lige overtaget huset. Den tidligere ejer har (vist mest for at pynte
>lidt "her og nu" plantet lidt buske og blomster. De ligner nu mest af
>alt noget, der er ramt af en atomulykke.

Kender det - har set en del af den slags bede gennem tiden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 20:56

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> ikke for at vande i den del af bedet som er under udhænget. En grundig
> gang vanding et par gange om året vil dog formentlig være nok, når først

Har googlet lidt, jeg tror umiddelbart, hostaer kunne blive rigtig pænt.
Kan alle typerne tåle vores forhold, eller bør jeg forhøre mig på
planteskolen først?

Jeg er med på at skulle vande en del i starten. Den senere grundige
gennemvanding et par gange om året, hvor meget er det sådan ca? Og
hvornår på året bør det gøres?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-09-07 22:26

> Jeg er med på at skulle vande en del i starten. Den senere grundige
> gennemvanding et par gange om året, hvor meget er det sådan ca? Og hvornår
> på året bør det gøres?

50 l pr kvm pr gang og første gang i slutningen af april og ingen 4 uger
senere. Måske også i august afhængig af "sommeren". Hellere få gange med
meget vand end mange gange med lidt - og aldrig mindre end 30 l pr kvm.

Mvh Maria

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-07 22:33

Maria Frederiksen wrote:

> 50 l pr kvm pr gang og første gang i slutningen af april og ingen 4 uger
> senere. Måske også i august afhængig af "sommeren". Hellere få gange med
> meget vand end mange gange med lidt - og aldrig mindre end 30 l pr kvm.

Tak til jer begge!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-07 07:07

On Tue, 18 Sep 2007 21:55:33 +0200, Kevin Borbye Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Har googlet lidt, jeg tror umiddelbart, hostaer kunne blive rigtig pænt.
>Kan alle typerne tåle vores forhold, eller bør jeg forhøre mig på
>planteskolen først?

De kan alle klare de forhold. Men dem med gullige tegninger i bladene
vil nok blive lidt mindre gullige, når de ikke får så meget sol.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/