Vanskelig toilettilslutning
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 18-09-07 16:50

For at udnytte pladsen på mit 0,9 kvadratmeter badeværelse er jeg
kommet i knibe mht. til tilslutning af toilet. Det skal nemlig
forskydes 5-8 cm (bagud og til siden) fra afløbet i gulvet (som er en
støbejernsmuffe).

Problemet består i, at der ikke findes nogle færdige tilslutninger,
der passer

Er der nogen der har erfaringer/gode ideer/advarsler med praktisk
udførsel af sådan en tilslutning?

Fik jeg nævnt, at der også skal være tilslutning til afløb fra
håndvask?

På forhånd tak
Morten Frederiksen

Fra : Ivan

Dato : 18-09-07 17:31

> [...]
>kommet i knibe mht. til tilslutning af toilet. Det skal nemlig
>forskydes 5-8 cm (bagud og til siden) fra afløbet i gulvet (som er en

Er der så plads til toliet. Der bør jo være plads til at gøre rent.

>Problemet består i, at der ikke findes nogle færdige tilslutninger,
>der passer

Gør der ikke. Hvilken dim. har dette stj. muffe. Det skulle da gerne være
sådan at et toliet skulle kunne passe i.

>Er der nogen der har erfaringer/gode ideer/advarsler med praktisk
>udførsel af sådan en tilslutning?

>Fik jeg nævnt, at der også skal være tilslutning til afløb fra
>håndvask?

Er der vandlås under håndvask eller skal den være i gulvet?
Det lyder mest som det er en opgave enten for en aut. kloakmester eller en
vvs'er

Fra : MFN

Dato : 18-09-07 18:23

Du skal bruge et mengerings-sæt. Det fåes i Silvan, det er 2 gummipakninger,
den ene er en stor o-ring, den anden en gummiring med krave på. Det gør at
nyere pvc-rør kan tilsluttes de gamle støbejernsrør. Du kan måske så finde
en muffe til wc'et der er "skæv" så du kan flytte toilettet.

Se evt. et billede her : http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2025
Eller her :
http://www.midtjysk-aqua.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.asp?id=62096

Det bliver straks sværere hvis du samtidig skal have afløb fra håndvasken på
samme. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre, jeg har i hvert fald aldrig set
noget der kan bruges til det. Det lyder mere som om gulvet og faldstamme
skal brækkes op og derefter samler man flere afløb under niveau.

mvh
Michael F.

Fra : acm

Dato : 18-09-07 20:37

Jeg havde på et tidspunkt et toilet uden håndvask

Ville gerne have vask der uden at brække gulvet op, det kunne godt lade sig
gøre, blot der var en anden vandlås i toilettet end der plejer at være.
Toilettet var så lidt dyrere, men så kunne man udnytte det afløb. Mener det
hed en p-vandlås

Fik dog aldrig lavet det hos mig, da jeg endte med at sælge huset

Mht. første spørgsmål, så ved jeg ikke noget om dette.

Hilsen Jacob

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 18-09-07 20:40

On Sep 18, 7:22 pm, "MFN" <mfnpri...@msn.com> wrote:
> Du skal bruge et mengerings-sæt. Det fåes i Silvan, det er 2 gummipakninger,
> den ene er en stor o-ring, den anden en gummiring med krave på. Det gør at
> nyere pvc-rør kan tilsluttes de gamle støbejernsrør.

Hmm, hvordan fungerer det? O-ring skal vel lægges i støbejernsmuffe,
så plastrør kan presses i. Hvad så med den anden ring?

> Du kan måske så finde
> en muffe til wc'et der er "skæv" så du kan flytte toilettet.

Der findes godt nok nogle excentriske tilslutninger, men de forskyder
ikke nok.

> Det bliver straks sværere hvis du samtidig skal have afløb fra håndvasken på
> samme. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre, jeg har i hvert fald aldrig set
> noget der kan bruges til det.

Der findes denne her (men den forskyder ikke):
http://www.viega.dk/servlet/PB/menu/1007338/index.html

Så er der denne her (men der er ingen ekstra tilslutning)
WC-CON8V fra http://www.mcalpineplumbing.com

Og den jeg egentlig har brug for (som ikke er godkendt i DK, og
desuden fuldstændig umulig at opdrive i nogen tyske eller engelske
webshops).
WC-CON8FV fra http://www.mcalpineplumbing.com

To styk 15 eller 30 graders 110 mm bøjninger dur heller ikke, da der
ikke er plads nok fra gulv til afgang på toilet.

Tilbage er så løsninger der indebærer at bøje rør med en varmepistol
eller at svejse noget sammen. Egentlig ikke lige noget jeg mener er
voldsomt realistik at slippe godt fra.

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 18-09-07 20:49

On Sep 18, 6:30 pm, "Ivan" <vir...@ikke.nu> wrote:

> Er der så plads til toliet. Der bør jo være plads til at gøre rent.

Jep, toiletet skal helt op mod væggen. Det vil gøre rengøring lidt
besværlig, men det må jeg så leve med.

> Gør der ikke. Hvilken dim. har dette stj. muffe. Det skulle da gerne være
> sådan at et toliet skulle kunne passe i.

Det er ikke så meget støbejernsmuffen, der er problemet. Der er
kombinationen af at der skal forskydes og der skal være ekstra
afløbstilslutning. Jeg har ikke fundet færdige løsninger der opfylder
begge dele.

> Er der vandlås under håndvask eller skal den være i gulvet?

Under vask.

> Det lyder mest som det er en opgave enten for en aut. kloakmester eller en
> vvs'er

Det er det jeg prøver at undgå

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 18-09-07 20:50

On Sep 18, 9:37 pm, "acm" <bas...@mailme.hehe> wrote:
> [...]
> Toilettet var så lidt dyrere, men så kunne man udnytte det afløb. Mener det

Det er nok sådan en her du tænker på:
http://www.viega.dk/servlet/PB/menu/1007338/index.html

Den forskyder desværre ikke i forhold til afløb i gulv.

Fra : Ivan

Dato : 19-09-07 17:33

Dav

Efter at have læst tråden, har jeg denne forståelse af dit problem:
wc og håndvask skal på samme ledning. Du vil ikke bryde gulv op. Wc må ikke
hæves kun skuppes bagud.

Det bliver s... svært.
Afløb fra håndvask til wc, syntes ikke jeg har hørt eller set noget sådant.
Håndvask kan jo, da der er vandlukke under vask, tilsluttes ledning der
kommer fra wc. Ned i gulvet og sæt en gren på.

Wc kan jo hæves så du kan bruge diverse bøjninger, men det er måske ikke
helt ok. Så kommer der noget med højden til loft.

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 20-09-07 09:32

On Sep 19, 6:32 pm, "Ivan" <vir...@ikke.nu> wrote:
> Efter at have læst tråden, har jeg denne forståelse af dit problem:
> wc og håndvask skal på samme ledning. Du vil ikke bryde gulv op. Wc må ikke
> hæves kun skuppes bagud.

Korrekt. WC skal skubbes cirka 5 cm bagud og lidt til siden, så det er
også nødvendigt at skære lidt i porcelænet

> Det bliver s... svært.
> Afløb fra håndvask til wc, syntes ikke jeg har hørt eller set noget sådant.

Det findes skam. Se denne tilslutning (tidligere postede links virkede
vist ikke)
http://www.viega.dk/servlet/PB/menu/1007338_l14_pdetail/index.html?contentPart=detail&keyBereich=39&keyProduktgruppe=456&keyVerwendungsbereich=880&keyUntergruppe=5174

I mellemtiden har jeg imidlertid fået et åbenbaring som hedder
stuksvejsning, som man kan lave hjemme i køkkenet. Læs om
stuksvejsning m.v. her
http://www.holm-holm.dk/svejsem.htm

Man skærer simpelthen røret over i en vinkel og varmer rørenderne til
smeltepunktet på et svejsespejl (eller en stegepande med bagepapir
på). Når enderne er smeltede, holdes de sammen til de er kølet af og
så har man sin hjemmelavede bukning.

To styk bukninger på ovennævnte toilettilslutning, og så skulle den
være hjemme

Et hurtigt forsøg med et kloakrør ser meget lovende ud.

Fra : Ivan

Dato : 20-09-07 18:06

> [...]
>være hjemme
>
>Et hurtigt forsøg med et kloakrør ser meget lovende ud.

Der er blot det problem med dette, når røret blilver utæt og du vil have
forsikring til at betale. Det vil de ikke.
Stuksvejsning er ikke noget der må laves i pvc. Matrialet er ikke beregnet
til det. Det her er da godt nok noget være noget du er ude i. Det er klamp
af værste skuffe.

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 20-09-07 22:22

On Sep 20, 7:05 pm, "Ivan" <vir...@ikke.nu> wrote:

> [...]
> til det. Det her er da godt nok noget være noget du er ude i. Det er klamp

Enig, det er klamp og fusk Men hvis det er klamp og fusk, der
virker, så er jeg tilfreds.

Materialet er i øvrigt PP, der, efter hvad jeg har kunnet læse og
eksperimentere mig til, (blandt andet) kan stuksvejses.

Hvis svejsningen ellers er tæt og stærk (hvilket jo kan testes), så
vurdere jeg ikke, at der er nogen særlig risiko, som ikke også ville
være til stede ved at bruge den umodificerede tilslutning.

Og hvis det efter bedste evne ikke lykkedes at lave fusker-løsningen,
kan jeg jo nok få en VVS- eller kloakmester til at lave svejsningen.

Vh Morten

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 00:10

> [...]
> Og hvis det efter bedste evne ikke lykkedes at lave fusker-løsningen,
> kan jeg jo nok få en VVS- eller kloakmester til at lave svejsningen.

Go the full Monty, og få monteret et væghængt WC!
1) "teknikrummet" til et sådant er langt tyndere end cisternen på det WC du
er ved at flytte nu, hvorved at kummen kommer mindst yderligere 5 cm bagud!
2) Omkring hygiejnen bliver det endnu lettere!
3) Tilslutningen, herunder af afløbet bliver langt mere fleksibel!

Men det var selvfølgelig den billige fuskerløsning du spurgte til :-|

--
Armand.

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 21-09-07 09:20

Armand wrote:
> [...]
> 2) Omkring hygiejnen bliver det endnu lettere!
> 3) Tilslutningen, herunder af afløbet bliver langt mere fleksibel!

Væghængt toilet havde jeg egentlig forkastet, da jeg ikke mener der er
muligt at indbygge noget i væggen, som grænser op til toilettet i
nabolejligheder og formodentlig også er en bærende væg.

Men man kunne måske montere teknik og cisterne uden på væggen... Det
vil jeg da undersøge og overveje.

Men der er stadig problematikken med tilslutning af ekstra afløb.

> Men det var selvfølgelig den billige fuskerløsning du spurgte til :-|

Nej, egentlig ikke i det oprindelige indlæg. Udgangspunktet var, at
jeg allerede for et stykke tid siden købte et Ifö Cera i en kort
model, som er ved at udgå. Denne model har en smallere cisterne, så
jeg tror faktisk ikke der er mange centimeter at vinde ved et væghængt
toilet, hvis det skal monteres uden på den eksisterende væg.

Vh Morten

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 16:13

Armand wrote:

> [...]
> vil jeg da undersøge og overveje.
> Men der er stadig problematikken med tilslutning af ekstra afløb.

Det "væg"-hængte toilet hænges oftest på en ikke særlig dyb ramme, som
monteres på væggen.
Inde i rammen, som slutteligt afdækkes, er der således plads til såvel
cisterne som føring af såvel rør som afløb, og det skulle være mærkeligt om
der ikke også vil kunne tilsluttes et ekstra afløb i "teknikrummet" :-/

Fidusen er helt klart hygiejne á fri gulvplads under klosettet så rengøring
er enkelt og hurtig; men også den kendsgerning at bagrammen ikke er så dyb
som en vanlig lavtskyls-cisterne gør at klosettet kan flyttes nogle cm's
bagud mod væggen!
Billedet forstyrres naturligvis af hvorvidt den nuværende kumme er kortere
end den givne væghængte, men det er vel til at få opgivet mål på :-/

--
Armand.