Kirkegård, beskæring ?
Fra : Frank

Dato : 17-09-07 13:54

På et gravsted står 2 stk kuglecypres eller kuglethuja. Ved ikke nøjagtig
hvad det er - de er kuglerunde, stedsegrønne, meget almindelige på
gravsteder, vokser langsomt. De blev plantet for ca. 15 år siden. Var
dengang ca. 20 cm i diameter og er nu omkring 70 cm. i diameter.

Problemet er at de er ved at blive for store og derfor vil jeg gerne beskære
dem hårdt. Så hårdt at der kun vil være grene tilbage indefra midten af
kuglen, hvor der ikke vil være spor "grønt" tilbage.

Hvornår på året er det rigtige tidspunkt, og mon de overhoved vil overleve
??

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-09-07 18:25

Kan der ikke være tale om buksbom som er meget almindelig på kirkegårde?

Se http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/beskaering/1085.html

Fra : Frank

Dato : 17-09-07 19:47

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> wrote in message
> Kan der ikke være tale om buksbom som er meget almindelig på kirkegårde?

Hej Flemming. Nej buksbom kender jeg udmærket. Den jeg taler om vokser
naturligt kuglerund og er enten thuja eller cypres. Spørgsmålet er om den
tåler så voldsom en beskæring.

v.h. Frank.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-07 19:52

On Mon, 17 Sep 2007 14:54:02 +0200, "Frank"
<frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> wrote:

> [...]
>gravsteder, vokser langsomt. De blev plantet for ca. 15 år siden. Var
>dengang ca. 20 cm i diameter og er nu omkring 70 cm. i diameter.

Det kan nemt være den thuja som hedder 'Danica' - den er ret brugt på
kirkegårde.

> [...]
>kuglen, hvor der ikke vil være spor "grønt" tilbage.
>
>Hvornår på året er det rigtige tidspunkt, og mon de overhoved vil overleve

Hvis du klipper ind så næsten alt grønt er væk, så bliver den aldrig
flot igen. Du kan klippe den med en hæksaks og holde den ca. den
størrelse den har nu - men det skal du gøre hvert år. Det bedste var nok
at skifte dem ud.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Frank

Dato : 18-09-07 19:32

> Det kan nemt være den thuja som hedder 'Danica' - den er ret brugt på
> kirkegårde.
> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Hej Mads. Tak for svaret. Ja, jeg tror du har helt ret. Jeg har set den
på nettet og den ligner fuldstændig. Jeg har besluttet mig til at rykke de
gamle op og sætte et par nye små.

v.h. Frank