Mus ... !
Fra : Marianne

Dato : 16-09-07 09:31

Hej

Lige som jeg stod fredeligt og børstede tænder her til morgen, pilede der
noget gråt hurtigt hen over gulvet. Yrk ... det var en mus! Jeg må beskæmmet
indrømme, at jeg stort set kun kender til mus fra tegneserier og derfor ikke
aner, hvad jeg skal gøre i forhold til de små bæster.

Først og fremmest troede jeg ikke, at mus allerede var et problem? Det er jo
ikke koldt endnu, og de kan sagtens finde mad udendørs. Hvad f.... skal de
så i mit sommerhus?

Nå - men hvad gør man? Jeg er klar over, at jeg ikke skal lade mad som ris
og pasta stå, når jeg tager hjem. Men hvad med dyner, gulvtæpper etc. Spiser
de af dem? Skal man hænge tingene op, lukke dem nede i plastbokse eller?
Spiser de især dun, uld, bomuld, kunststoffer - eller spiser de bare alt?

Jeg har et apparat, som sender noget lyd ud, mennesker ikke kan høre, men
som skulle virke afskrækkende bl.a. på mus. Virker de efter hensigten? Skal
man anskaffe flere apparater?

Gift etc. er jeg ikke meget for. Kan man ikke risikere, at musen lægger sig
til at dø et sted i huset, hvor man ikke opdager den, og derfra så rådner
op??

Eller lever man bare med dem?

Alle råd modtages

mvh
marianne

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-09-07 11:25

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gift etc. er jeg ikke meget for. Kan man ikke risikere, at musen lægger
> sig til at dø et sted i huset, hvor man ikke opdager den, og derfra så

Køb nogle musefælder, som du sætter op mens du er i huset.
Næste morgen er der sikkert fangst. Køber du smækfælder, så sæt et stykke
spegepølse i fælden. Det er noget mus gerne vil have.
Inden du tager hjem, så fjern fælden eller sæt den op ude i skuret. Her er
sikkert også mus.
De apparater der udsender lyd har næppe nogen større virkning.
Hilsen Matthias

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-07 12:00

> [...]
>
> Gift etc. er jeg ikke meget for. Kan man ikke risikere, at musen lægger
> sig til at dø et sted i huset, hvor man ikke opdager den, og derfra så

Ganske almindelig smækfælder eller levende fælder, hvis du bruger de
sidstnævnte skal du huske at gå 3-4 km væk, før du sætter dem fri, ellers
løber de bare ind igen. Jeg har et musebur, hvor stammoderen var en markmus
og en hvid mus, men det er vist efterhånden 3-4 generationer siden. Vældig
søde dyr, den ene sidder på mit bord, mens jeg skriver dette.
mvh
Kim

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 14:24

Marianne wrote:

> Eller lever man bare med dem?

Når det nu er i et sommerhus, ville jeg bare lære at leve med dem. Musene
søger ind, fordi markerne bliver pløjet nu og ødelægger musenes huler og
"madmuligheder".
Uanset om du bruger gift, smækfælde eller de der vippefælder hvor musen
fanges levende, vil du formentlig ikke kunne tilse fælden hver dag - og
derfor vil der brede sig en stank af død mus i hele huset. En stank der
næsten ikke er til at komme af med.
Sørg for at alle madvarer er lukket inde i plastbeholdere med tætsluttet
låg. Mus er også glade for at splitte aviser og andet papir ad, så væk med
det.
Det siges at det holder mus væk, at plante hvidløg, langs med huset - jeg
har ikke prøvet, men måske virker det?

/ Anette

Fra : J W Nielsen

Dato : 16-09-07 14:35

Marianne wrote:
> [...]
>
> Gift etc. er jeg ikke meget for. Kan man ikke risikere, at musen
> lægger sig til at dø et sted i huset, hvor man ikke opdager den, og

Hej Marianne...
Tja, jeg kender nogle som bor på landet - de lever med dem - og så har de et
par katte som hjælper lidt med at holde bestanden af mus nede.
Bor man i et parcelhuskvarter (som vi gør), har man vel et lidt andet - og
distanceret - forhold til mus...
Her mod efteråret har vi af og til et par mus som vel søger ind i lunet:
Tidligere brugte vi vippefælder med spegepølse i. Efterfølgende kørte
ungerne og jeg dem nogle kilometer bort og satte dem løs.
De senere år har jeg lagt musekorn ud - Fik nogen korn fra et firma som
bekæmper skadedyr. På spørgsmålet om de ikke ligger og rådner, sagde de, at
de simpelt hen "udtørrer" (der er nu heller ikke meget kød på sådan en lille
fyr!!!)
Noget helt andet er rotte - dem kan jeg altså bare ikke klare (og det skal
jo også meldes til kommunen)...

Mvh Jørgen

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-09-07 15:13

Marianne wrote:
> [...]
> problem? Det er jo ikke koldt endnu, og de kan sagtens finde mad
> udendørs. Hvad f.... skal de så i mit sommerhus?

Jeg har gjort det tidligere, at jeg har lagt 4 stykker gammelt
nedløbsrør på 15-20 cm. længde, ét på hver side af huset ved soklen,
og inden i rørene lagde jeg en smule røde musekorn.

Jeg havde hørt at musene gerne løber et par gange rundt om huset
inden de går ind. Om det var rørene eller katten der holdt dem væk,
skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, men jeg havde i hvert fald
ikke mus indendørs, og vi har marker på 3 sider af huset, så der er
masser af mus. Kornene gør at musene tørrer ud, så de ligger altså
ikke og rådner, for det er godt nok en uhyggelig stank.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-09-07 16:27

> masser af mus. Kornene gør at musene tørrer ud, så de ligger altså ikke og
> rådner, for det er godt nok en uhyggelig stank.

Vi har mens vi byggede om, jævnligt haft døde mus og de lugter ikke værre
end så meget andet. Til gengæld lægger spyfluerne gerne æg i dem og det er
træls, når æggene klækker.
Vi lever med dem og lader kattene tage dem - desværre er mus ikke dummere
end andre, og nogle lærer at hvis de bare ligger helt stille, så går katten.
Så overtager jeg jobbet som bøddel - det er værst de første gange, men når
de har ædt af din ynglingsbluse, så hjælper det en del.

Mus æder ALT. De spiser sig igennem tyk plastik, hynderne til campletten,
det aflagte tøj på loftet. Rockwool bliver splittet til atomer og det samme
gør flamingo, papkasser, trækasser osv osv. Vi havde flyttekasser stående
under føromtalte ombygning, og der var MEGET, der måtte smides ud pga
skaderne fra mus.

Mvh Maria

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 16-09-07 18:33

> [...]
> samme gør flamingo, papkasser, trækasser osv osv. Vi havde flyttekasser
> stående under føromtalte ombygning, og der var MEGET, der måtte smides ud

da jeg sejlede, og skulle pakke sejllæred ned for vinteren, har et gammelt
råd, at man skulle pakke aviser ind sammen med sejlet, når der så kom mus på
det lodt hvor de blev opbavaret, så var det nemmere at gnave i aviserne end
i sejlduen.
og ganske rigtigt, næste forår pakkede vi sejlene ud, og der var ikke et hul
i, men aviserne var pulveriseret.

måske det også kan bruges ved have hynder og hvad man ellers opbevarer
vinteren over.

men jeg vil nu sige at mus der er flyttet ind skal dø, ellers ødelægger de
alt, hvis de bare for lov at formere sig.

Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-07 11:34

On 16 Sep., 15:35, "J W Nielsen" <jor...@fjern.5nielsen.dk> wrote:

> [...]
> par katte som hjælper lidt med at holde bestanden af mus nede.
> Bor man i et parcelhuskvarter (som vi gør), har man vel et lidt andet - og

Vi bor på en landejendom med noget jord til. Vi har pt. 3 katte som er
vores 1. forsvarslinie mod mus.
De fanger mindst en om dagen for tiden og siden vi fik nogle
ordentlige katte har vi ikek hørt nogen mus inde i huset.
Det skal lige siges at kattene må ikke komme i huset, kun i fyrrummet
hvor de også bor.
Man skal huske at mætte katte er bedre musefangere end sultne katte,
så vi har altid mad stående fremme til kattene.

> Her mod efteråret har vi af og til et par mus som vel søger ind i lunet:
> Tidligere brugte vi vippefælder med spegepølse i. Efterfølgende kørte
> ungerne og jeg dem nogle kilometer bort og satte dem løs.

Jeg ved godt at det er anderledes i et helårshus end i et sommerhus,
men jeg ville alligevel prøve smækfælder når man er i sommerhuset.
De er effektive.

> [...]
> de simpelt hen "udtørrer" (der er nu heller ikke meget kød på sådan en lille

De lugter lidt i ca. 14 dage og så er det det.

> Noget helt andet er rotte - dem kan jeg altså bare ikke klare (og det skal
> jo også meldes til kommunen)...

Det er meget værre med rotter tro mig !!!
Da vi overtog ejendommen var der rotter i hønsehuset, men en stor
indsats med smækfælder (dem får man respekt for), gift og oprydning
fjernede det problem.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og