Hulmursisolering - god ide eller farlig fo~
Fra : jesperfjoelner@gmail~

Dato : 15-09-07 19:19

Jeg var på vej til at indhente tilbud på hulsmusisolering i vores 4-
etagers ejerforening, men en byggekyndig(?) bekendt sagde at når man
hulmursisolerer sænker man temperaturen på ydermuren, da varmen fra
bygningen pga. den bedre isolering ikke siver ud over opvarmer muren
på samme måde. Og at man derfor sænker ydermurstemperaturen med ca. 10
grader, hvilket i kolde måneder kan være hårdt for murværket hvis der
f.eks. er steder hvor f.eks. tagrender og lignende lader vand sive på
murværket.
Kender nogen til disse betragtninger?

Fra : Armand

Dato : 15-09-07 20:28

<jesperfjoelner@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks. er steder hvor f.eks. tagrender og lignende lader vand sive på
> murværket. Kender nogen til disse betragtninger?

En fritstånde enkeltstens-mur "eroderer" over tid hvilket man ikke ser
husmure gøre, så det ér ikke sundt for tegl at blive udsat for naturens
skiften - På den anden side, så gælder ovenstående betragtninger også selv
de vildest isolerede husmure, så isolering skader på ingen måde!
Måske at den kendsgerning at blot én side af en hulmurs ydermur befinder sig
i en isoleret og derfor jævnt tempereret atmosfære, er nok til at den kan
udholde meteorologiens hærgen udvendigt :-/

--
Armand.

Fra : Jørgen E.

Dato : 15-09-07 22:21

[...]

Det er noget af en byggesagkyndig du kender der vand på murværk
der siver fra tagrende ??? mon ikke det var tid at få repareret tagrenden
så også

Fra : CAH

Dato : 16-09-07 08:12

On Sep 15, 8:19 pm, jesperfjoel...@gmail.com wrote:
> [...]
> grader, hvilket i kolde måneder kan være hårdt for murværket hvis der
> f.eks. er steder hvor f.eks. tagrender og lignende lader vand sive på

Ja, jeg kender godt de betragtninger, og har læst om dem flere steder.
Fandt lige nedenstående, men du kan finde oplysninger om de mange
steder. Jeg tror du på biblioteket kan få nogen hæfter fra Raadvad om
isolering af ældre huse. Så det afhænger af standen af muren, er den
pusset, malet osv.

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/isolering/efterisolering-fugt-og-dampsperre

" Isolering af hulmur
På en murstensfacade kan der efter hulmursisolering opstå problemer
med afskalning af mursten, puds eller maling. Det skyldes, at
murværket har været i dårlig stand inden isoleringen. Har muren
problemer med fugt, skal årsagen findes og fjernes, før der kan
isoleres.

Foto: Byg-Erfa.

Murværket ovenfor er ikke egnet til hulrumsisolering. Stenenes
overflade er ujævn og krakeleret og gået af i flager. Det er tegn på,
at de ikke er frostfaste, og murværket er ikke tæt i forhold til
slagregn. Denne mur vil derfor få yderligere problemer, hvis den
hulmursisoleres.

"

Fra : Jesper F

Dato : 16-09-07 09:51

Tak for hjælpen alle sammen. Det giver noget at tænke over.

/ Jesper