/Peter wrote:
> Jeg synes når der skrives/tales om fx. lyssætnig og flash mm.
> er det altid blænden der fokuseres på, både mhv. ledetal og alt
> muligt men lukkertiden har vel ligeså stor betydning, hvorfor
> ignoreres den? Sad lige og læste lidt fra Kent Bovin´s side:
>
http://www.kentbovin.com/artikel%20blaendetal.htm
>
> Er det fordi man stiller efter "bedste" blænde og derpå ISO
> for at få lukketiden tilpas, eller hvordan gør i?
>
> Jeg selv stiller tit både A og S, manuelt fordi ved A-prioritet,
> bliver lukketiden ret ofte for lang (1/25 sek.) ved brug af flash.
Jeg går ud fra, at du taler om studioflash uden indbygget lysmåling og
automatik til at korrigere for dine indstillinger.
I så fald skal du altid vælge manuel indstilling på kameraet. Flashanlægget
har ingen styring eller feedback til kameraet, så kameraet ved ikke, at der
er en flash tilsluttet. Kameraet gir bare signal til flashskoen og
Pc-Sync.stikket om at skyde en evt. flash af.
Studiofotografering styrer du vha blænden, der har indflydelse på
dybdeskarphed og mængden af lys, der når sensoren, og lysmængden afgivet af
flashen. En studioflash kan skrues op og ned i effekt oftest trinløst.
Du kan vælge at investere i et flashmeter eller bruge histogrammet i
kameraet.
Endvidere er der det eksisterende lys. Hvis du har en opstilling, hvor der
slipper meget dagslys ind og vælger en lang lukkertid som f.eks 1/25, ja så
vil dagslyset udgøre en væsentlig del af det samlede lys, og da dagslyset er
en konstant kilde, vil du få bevægelsesuskarphed.
Det kan man vælge at undgå eller bruge kreativt.
At undgå det er let. Allerførst skærmer man opstillingen så godt som muligt
mod uønsket lys.
Derudover vælger man en høj lukkertid, men indenfor maks. syncflash
lukkertid For Canon er det vist 1/200 sek. for Nikon generelt 1/250 sek. For
Nikon D70 1/500 sek.
Jo højere lukkertid jo mindre indflydelse vil det tilstedeværende lys have
på billedet.
Selve flashudladningen er ganske ganske kort. Meget kortere end lukkertiden!
Derfor skal lukkertiden ikke være kortere end syncflash tiden, som er den
korteste lukkertid, kameraet kan klare, hvor sensoren er helt fri. ved
kortere lukketider bliver sensoren belyst via en spalte mellem frontgardinet
og baggardinet. Jo kortere lukkertid, desto smallere spalteåbning.
Kreativt kan man bruge lange lukkertider ved at tillade mere ambient lys ind
på motivet og bruge større blændeåbninger. Nu kan man vælge, om flashen skal
skydes af i begynelsen af lukkertiden eller i slutningen.
Et eksempel kan være en mønt, der ruller ned af en slidske. Skyder du med
front curtain, vil mønten stå skarpt i begynelsen af bevægelsen og der vil
være en bevægelse ned foran den.
Vælger du back curtain, vil du ha en bevægelsen ned af slidsken med den
skarpe mønt nederst.
Til sådan noget bruger man stativ.
Ved studioflash er problemet ofte for meget lys....
De fleste flashhoveder kan kun reduceres til 1/8 lysstyrke, og drejer det
sig om 5-600 W/s lamper, har man tit besvær med at komme ned på lavere
blændetal og derved reducere dybdeskarpheden.
ISO bør sjældent hæves over 100, og oftest vil ISO 50 være valget, hvis det
er til rådighed.
Typisk vil du se eksponeringer på f:/8 til trods for, at flashene er skruet
helt ned i styrke.
Med en dedikeret TTLflash i flashskoen på kameraet kan du bruge
automatikkerne, da flashen læser med på kameraets lysmåler og selv beregner
mængden af lys, den skal afgi.
Det er en anden verden.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk