Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mappestruktur/arkivering
Fra : Jesper

Dato : 27-09-07 07:40

Hej alle.

Jeg har følgende mappestruktur/arkiveringsmetode m.h.t mine fotos:

Mappe pr. år (navn: 200x)
Mappe med "den enkelte begivenhed" (navn: f.eks. sommerferie eller f.eks.
xx´s fødselsdag)
Det enkelte fotos filnavn fra kameraet eller i nogen tilfælde har jeg omdøbt
hver enkelt fil til "den enkelte begivenheds navn" efterfulgt af fortløbne
nr. (lavet med hjælp fra Irfan View).
Såfremt jeg har behandlet en fil i PhotoShop har jeg skrevet et "B" efter
filnavnet.

Mit spørgsmål går på, om I har omdøbt hver enkelt fil til "begivenhedens
navn" eller det er nok at have "hovedmappen" benævnt et sigende navn ? Jeg
tænker naturligvis mest på, om det er nok i relation til senere søgning
efter en bestemt fil. Det synes jeg umiddelbart det brude være, men......???

Hvad mener I ?

Glæde rmig til at få nogle konstruktive inputs...

Mvh

Jesper.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-09-07 07:59

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> wrote in message
> [...]
men......???

> Hvad mener I ?
>
> Glæde rmig til at få nogle konstruktive inputs...

Hej Jesper.

Jeg har det hele delt op således:

År Kvartal Måned Dato og begivenhed
2007 2. Kvartal 005 Maj 190507 Skagenløbet.

Tallet foran måneden er tastet ind for at Total Commander skal kunne sortere
månederne fornuftigt. Et genialt program til filstyring i øvrigt.
Bearbejder jeg nogle billeder der f.eks. skal lægges op på en af mine
hjemmesider, laver jeg en speciel mappe i Begivenhedsmappen, der blot hedder
"Bearbejdede billeder".
Mit kamera navngiver automatisk hvert billede "RIMG0007", og bearbejder jeg
et billede, fjerner jeg "RIMG" ved Save og gemmer det i mappen med
bearbejdede billeder.
Skal jeg kun bruge et enkelt billede online til min blog eller som eksempel,
bliver "RIMG" fjernet, og jeg smider et "_web" efter billednummeret, eks.:
"0007_web.jpg".
Underscoren er indsat til web-brug, så jeg undgår et mellemrum i filnavnet.

Skal jeg bruge et bestemt billede senere, graver jeg mig frem til et
cirka-tidspunkt, og bruger ACDSee eller Picasa til at gennemse mapperne
hurtigt, hvis jeg er i tvivl om selve fil-lokationen.
Dette lille problem har jeg tit, idet jeg har en helvedes masse billeder fra
alle mine ture ud på f.eks. Langelinie, så der er jeg rigtigt glad for
ACDSee og Picasa.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : emj

Dato : 27-09-07 10:37

Aragorn Elessar skrev:

>Mit kamera navngiver automatisk hvert billede "RIMG0007", og bearbejder jeg
>et billede, fjerner jeg "RIMG" ved Save og gemmer det i mappen med
>bearbejdede billeder.

Jeg bruger bare samme mappe til de behandlede og de ubehandlede
billeder.
Originalerne hedder deres originale navn. F.eks RIMG0007
Behandlede billeder gemmes som RIMG0007_01
Og billeder til skærmvisning gemmes som RIM0007_02

Det synes jeg virkere fint.
Jeg giver ikke filerne nye navne.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-09-07 08:28

Jesper wrote:
> [...]
>
> Hvad mener I ?
>
> Glæde rmig til at få nogle konstruktive inputs...

Jeg gemmer filer i YYYY-MM mapper, men bruger reelt aldrig den struktur
på disken. Jeg bruger istedet http://www.photools.com/ hvor jeg har
virtuelle directory strukturer.

Det er ikke nok med kun et "indeks" over sine billeder, med
dato-strukturen vil du f.eks ikke (nemt) kunne finde det der billede, du
vist nok en gang tog i Zoo.

Man vil derfor have behov for at kunne sortere på flere måder, alt efter
hvad du har at søge ud fra.

Jeg har f.eks en struktur der hedder "Lokation", som opdeles i Land,
Landsdel, by, ... Så har jeg en der hedder "Anledning" der opdeles i
famillie/arbejde/fototur og så f.eks famillie.fødselsdag,
famillie.højtid... O.s.v.

For lige at tage eksemplet fra før med zoo, så ville jeg lede blandt
billederne i Lokation.Sjælland.København.Zoo (har ikke billeder fra
andre zoo's ;)).

Der står lidt om det på http://www.photools.com/imfs_0003.php

Photools har en anden fordel, den kan håndtere flytbare medier. Så du
kan kigge thumbs fra dvd/cd/usb-diske, selv om de ikke er tilsluttet,
blot den har indexeret dem.

En anden mulighed er at lægge keywords i IPTC-informationerne i
billederne, som man så kan søge/sortere efter.

--
Don't waste space