filipinerne
Fra : JL

Dato : 04-10-07 16:49

hej,

Jeg har tænkt mig at smutte til filipinerne, men jeg er lidt i tvivl
om hvor jeg skal tage til. Jeg har fået anbefalet at tage til Puerto
galera men nogen har også anbefalet bohol fordi der skulle være stimer
af hammerhajer..

Jeg regner med at tage afsted først i december.

Jeg kunne også godt tænke mig at se hvalhajer og efter sigende skulle
de være et sted i det sydlige af philipinerne i november/december så
jeg ville tage afsted en weekend for at se dem.

Er der nogen der ved på hvilken tid af året man kan se hvad hvor?..
eller nogen der har været afsted i perioden set hvalhajer eller
hammerhajer?

mvh
Jonas

Fra : Jimmy

Dato : 04-10-07 19:27

Har selv været 2 gange i det sydlige Fillippinerne ( Visayas ). På den ene
af vores ture blev der set hvalhajer ( min makker og jeg havde selvfølgelig
tømmermænd, og dykkede ikke den dag ), det var i Maolboal ( Cebu ), i
Februar måned. Har været på Bohol på begge ture, og har ikke hørt eller set
stimer af hammerhajer.

Fra : KiM

Dato : 04-10-07 22:24

Hejsa.

Jeg har arbejdet på Bohol i 4 sæsoner. Der går rygter om Hammerhajer.
De er der IKKE. Chancen for at finde et ukendt vrag fra WW2 er
(næsten) større end den er rundt om bohol. I de 4 sæsoner jeg har
været der er der på rygtebasis set Hammerhajer under 10 gange.
Allesammen dybe (50m+) dyk på cabilao -> lighthouse. Men ligefrem at
tage dertil for at se hammerhajer...!! No way.

Til gengæld er der rigtig gode vægdyk, der er god mulighed for at se
'critters' som pygmy seahorses, frogfish, ghostpipefish etc. Der er
STORE grupper af jackfish, barracuda, og andre mindre revfisk.

Jeg har selv set hvalhajer 2 gange. Een gang i moalboal og een ved
panglao. Der er rævehajer ved anda -> bohol og ved malapasqua nord for
cebu. Desuden har jeg set en rævehaj hoppe mere end en meter over
vandet ved apo island.

Så alt i alt. Vasayas = God dykning. Let at komme fra sted til sted,
men chancen for at se en hammerhaj er lig chancen for at se en
sildehaj i øresund.!

Jeg har endnu ikke været nordpå ved P.G. og lignende, så der kan jeg
desværre ikke hjælpe dig.

mvh Kim Isaksen

Fra : JL

Dato : 05-10-07 02:43

On Oct 4, 11:24 pm, KiM <lys...@gmail.com> wrote:
> Jeg har arbejdet på Bohol i 4 sæsoner. Der går rygter om Hammerhajer.
> De er der IKKE. Chancen for at finde et ukendt vrag fra WW2 er

Hej,

Godt at vide, ærgeligt at rejse efter dykker-røver-historier :)

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 09:44

Prøv at maile lidt med ham her.
Jeg ved at der til tider er hvalhajer.

http://www.davaoscubadive.com/

Han har et center i Davao på en af de sydlige øer og er dansker.

Mvh.

Ken Bordig

Fra : KiM

Dato : 05-10-07 11:21

On 5 Okt., 10:44, "Ken Bordig" <kenSNABELAbordig.dk> wrote:
> Prøv at maile lidt med ham her.
> Jeg ved at der til tider er hvalhajer.
>
> http://www.davaoscubadive.com/
>
> Han har et center i Davao på en af de sydlige øer og er dansker.
>
> Mvh.

Ellers er der jo også south leyte. Der er en kanal som hvalhajer
flokkes omkring. Sæson er fra december til maj. Der er RIGTIG god
sandsynlighed for at se an hvalhaj, og i øvrigt rigtig god dykning.
Asia Divers Magazinet har væggen foran san fransisco village
(Nepanthau mener jeg stedet hedder) på top 3 wall dive i asien.

mvh Kim Isaksen

Fra : Uffe Møller

Dato : 05-10-07 15:46

Hej

Var i Palawan samt Puerto Galera december sidste år. Palawan kan klart
anbefales hvis du er til vrag. De ligger en del som perler på en snor..

P.G var umiddelbart ikke noget udpræget succes. Havde købt 10 dyk og brugte
kun 3. Siger ligesom det hele...Dårlig sigt, overdykket. Men så er der så
mange andre ting man kan forlystre sig med -:)

Uffe

Fra : kimbjoern

Dato : 06-10-07 20:55

> [...]
> om hvor jeg skal tage til. Jeg har fået anbefalet at tage til Puerto
> galera men nogen har også anbefalet bohol fordi der skulle være stimer
> af hammerhajer..
> P.G er ganske ok dykning hvis du har den rette guide. Er lige kommet hjem fra 3 uger på fillipinerne. Der er masser af makro at se i P.G....pygme seahorses, masser af nudibranches, thorn back cow fish, frogfish osv osv osv......kunne nemt bruge 100 dyk der. Der er ikke ret mange store fisk og pattedyr, selvom jeg dog fik set to hawksbill turtles på ca 1,20 i længden.
Den rigtige guide vil jeg mene du finder hos abwonderdivers.com. Det
er et danskejet center med alle de positive ting der følger dette. Det
er billigt, men ikke det billigeste sted i P.G. Til gengæld er
sikkerhed og udstyr samt hjælp til div i absolut topklasse. Alice og
Bjoern er virkelig ved at have et godt sted dernede. Skal du se
hvalhajer så er donsol på østkysten stedet, men der er som altid ingen
garanti og det er kun i sæsonen ( tjek selv op ). Coron er bedst til
vragdyk som så også skulle være i topklasse. Bohol og cebu har bedre
strande og der er generalt mere at se ovenover vandet. Men start bare
ferien i P.G og så rejs ud derfra evt til Bohol.

mvh
kim bjoern

Fra : JL

Dato : 07-10-07 11:56

On Oct 6, 9:55 pm, kimbjoern <Dg8...@hotmail.com> wrote:
> Men start bare
> ferien i P.G og så rejs ud derfra evt til Bohol.

Hej Tak for jeres indput.. jeg tror planen lige nu er en weekend i
cebu med tilhørende dykning og så en uges tid i PG og så måske donsol
da der er chance for hvalhajer men det er selvfølgelig ikke en
zoologisk have :)

mvh
Jonas

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 11-10-07 23:16

Prøv at kigge på nedenstående link, her kommer du rundt til mange af de
sites der snakkes om i denne tråd.
Var med på en tilsvarende tur med Coco explorer I. fine store vrag i Coron
bugten og masser af liv på Apo Reef, samt en stor flok hammerhajer på
vestsiden ved solnedgang 30-35m samt et par stykker på 17m (min dybde). Vi
var de første der så hammerhajer med Coco Explorer, men der var heller ikke
blevet dykket på det sted tidligere. Jeg ved ikke om de er blevet set siden.
Måske Thomas fra Coco Divers ved det. Coco Divers arrangerer en tilsvarende
tur med et andet dansk rejsebureau (Jysk Resebureau ???).

http://www.cctravel.dk/html/philippines/rejseplan/krydstogt/travelplan_krydstogt_vinter.htm

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : joppe

Dato : 15-10-07 17:18

Prøv at kigge lidt på http://www.coralbay.ph
Det er i det nordlige Palawan område. Flinke mennesker og helt uden
fanatiske muslimske grupper mm. Der er både vrag og blomsterdyk og de
gør en superindsats for at bevare tingene incl at lære de lokale de
ikke må ødelægge tingene...

Held og lykke,
Jesper

Fra : workshoppen@email.dk

Dato : 01-11-07 21:48

Til Joppe tak for din paene omtale af os !
jeg kan lige orientere dig / jer om at vi nu har kobt et dykkerskib
med 14 sengepladser (fuldboard) og abnet dykkerklub pa Coral Bay.
Mvh Ulf og Monica