Antal dykkere i Danmark
Fra : jkl@webserv.dk

Dato : 23-09-07 10:37

Hej Forum
Lige et par hurtige spørgsmål.

- Hvor mange dykkere er vi i Danmark?
- Hvordan er fordelingen mellem de forskellige uddannelses
organisationer?

Er der nogen der ved hvor sådanne statistikker kan findes?

På Forhånd tak

JAN

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 23-09-07 11:19

Jeg hørte et tal på ca 100.000 for et par år siden. Jeg tror at det var
antallet af certifikater.
Jeg tror dog dit spørgsmål er meget svært at svare på.
Hvad skal der til, for at kunne kalde sig dykker.
Et certifikat? - Et bestemt antal dyk? - Dykning 1 gang om året i
rødehavet? - Reglmæssig dykning?

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 23-09-07 11:45

<jkl@webserv.dk> skrev i en meddelelse

> - Hvor mange dykkere er vi i Danmark?

det kan man, så vidt jeg ved. ikke finde ud af.

man kan spørge PADI DK og hvor mange certifikater de har udstedet, det ved
de, men mange af dem er jo flere til samme person, jeg er ikke sikker på om
de kan oplyse det antal uddannet dykkere.

så kan man jo spørge DSF, men her er samme problem.

hvis man har DSF og PADI, har man nok langt de fleste dk dykkere. MEN så
komme problemet jo at der er ufattelig mange der lige tager et OWD på en
ferie, og dem har PADI DK som sådanne ikke noget med at gøre. så dem har de
ikke tal på.

så derfor vil det altid blive et gæt

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-09-07 20:46

"Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme problemet jo at der er ufattelig mange der lige tager et OWD på en
> ferie, og dem har PADI DK som sådanne ikke noget med at gøre. så dem har

Jo det har de en relativ god idé om. Når du udfylder din adresse bliver
landet registreret og ryger f.eks ind under PADI nordic's område. Det bruges
nogen gange til markedsføringsformål, samt i deres trimning af forretningen.
Det er jo nyttig viden at have omkring hvilket mønster dine kunder køber ind
efter.

Der hvor problemet ligger, er vel at fastslå en "gennemsnits levealder" for
en uddannet dykker og så gange det med antallet af certifikater udstedt
gennem de sidste X år.

Fra : Allan Jensen

Dato : 23-09-07 19:30

....der er godt nok ved at være for mange, vi har været i Østersøen i dag og
selv derude hvor vi plejer at kunne være i fred, mødte vi ikke mindre end 2
både med danskere og en med svenskere.

Jeg møder tit nogen som "også er dykker", de har bare ikke lige været i
vandet de sidste par år

100.000 aktive rutinerede (altså som dykker jævnligt) dykkere er der i hvert
fald ikke, 10.000 måske.

Allan Jensen

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-09-07 19:44

Allan Jensen wrote:

> 100.000 aktive rutinerede (altså som dykker jævnligt) dykkere er der i hvert
> fald ikke, 10.000 måske.

Igen er spørgsmålet hvad er definitionen på en 'rutineret' dykker, og
hvad er 'jævnligt'

Uden de faktorer er præcist fastsat, giver ingen af tallene nogen mening.

/Søren

Fra : Allan Jensen

Dato : 24-09-07 19:17

Jeg vil mene, at med gennemsnitlig ét dyk om ugen er man rutineret. Men man
er jo ikke rutineret vragdykker, hvis man kun dykker stranddyk. Man er ikke
rutineret i dybe dyk, hvis man normalt kun dykker til 30 meter og så videre.

Det er vel også et spørgsmål om hvem man er sammen med og hvor sikker man i
øvrigt føler sig i vandet.

Jeg ville ikke selv føle mig tryg med det jeg gør, hvis ikke jeg havde den
rutine som mindst 50 dyk, fordelt over hele året giver. Men jeg når da også
normalt op på mere end det dobbelte.

Giver det mening Søren?

mvh. Allan Jensen

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-09-07 20:31

Allan Jensen wrote:
> [...]
> rutine som mindst 50 dyk, fordelt over hele året giver. Men jeg når da også

Ja men hvorfor er f.eks. 25 dyk ikke rutineret, hvis de 25 dyk f.eks.
ligger inden for 2 måneder ? Så har den dykker flere dyk p åden tid end
du har f.eks.

Men du har helt ret i man skal føle sig tryk selv, og ikke mindst sammen
med ens makker.

Jeg har selv over 100 dyk om året, så jeg mener også jer er rimeligt
rutineret

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 22:11

Hvis man taler om aktive dykkere som dykker regelmæssigt i Danmark, så tror
jeg at tallet er meget lille i forhold til de Danskere som dykker i
forbindelse med rejser, og i den forbindelse har et certifikat. Prøv fx. at
spørge kollegaer på arbejdspladsen. Der er mange som har dykket eller skal
dykke næste gang de kommer til noget varmt og blåt vand i udlandet, men der
er meget langt imellem de aktive dykkere som dykker regelmæssigt i Danmark.

Uden at lægge hovedet på blokken vil jeg gætte på at for hver 25 med
certifikat så er der 1 der har dykket i danmark sidste år. Ret mig endelig
hvis i mener jeg tager fejl.

Mvh
Anja

Fra : SM

Dato : 24-09-07 08:00

Aktiv dykker..
Hvor mange dyk regner man med er normalt om året, 10,20 eller??
Ligger selv på et sted mellem 40 og 50, er det at være aktiv eller er det
bare vedligeholdelse??

Fra : Rene Jensen

Dato : 25-09-07 07:13

Forskelligheden på ens dyk, har mere at sige.

20 forskellige dyk opvejer helt sikkert 50 dyk i trykkerdammen.

så erfaring har mere at sige med ens egen opfattelse af hvor ens
grænse går henne

/Rene L Jensen