Sonar/protonmagnetometer.
Fra : Jesper Munk

Dato : 21-09-07 23:27

Hej.
Hvad er bedst til at finde vrag med: et proton magnetometer eller en
sidescan sonar/ forward looking sonar ?
Det skal kunne bruges ned til ca. 70-80 meters dybde. Har set lidt på
Humminbird 997, men ved ikke hvor god den er.
Er der nogle der har noget erfaring i vil dele ud af?
mvh Jesper

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-07 09:41

"Jesper Munk" <jesper.munk@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Humminbird 997, men ved ikke hvor god den er.
> Er der nogle der har noget erfaring i vil dele ud af?

Sidescan sonaren med slæbefisk kræver at du sejler relativt langsomt for at
få et tydeligt billede. Hvis du har en ujævn bund med klipper og kløfter, så
kan det være svært at skeldne mellem de forskellige typer ekko der sendes
tilbage til fisken. Men hvis du har materialer af uens hårdhed, som f.eks et
stål eller trævrag på en mudderbund, så træder det meget tydeligt frem hvis
man justerer sine hårdheds indstillinger rigtigt.
Imagenex sonaren tilrådes en sejlhastighed på 2 knob, men vores erfaring er
at det også virker ved 5 hvis man modificerer fiskens længde.
Forward looking sonar / sidescan med transduceren monteret på båden kan have
problemer med større vanddybder og er også følsom overfor springlag. Det er
f.eks det fænomen som ubådene benytter sig af når de skal gemme sig for
eftersøgning.

En god, omend hamrende dyr løsning vil være 3D multibeam scanning. Så er der
også nogle optagelser at imponere gutterne med bagefter

Magenetometeret skulle være i stand til at reagere på metalforkomsterne ved
en lidt højere sejlhastighed. Så i eftersøgnings formål er den måske
hurtigere til at få opsnuset vraget. Så skal du bare finde det med dit
normale ekkolod. Hvis vragstedet er meget fladt, som f.eks Ada, kan det jo
volde lidt problemer.
Magenetometeret vil nok også fortælle dig hvor søkablerne løber til
Bornholm.

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-09-07 09:40

Hvis du skal købe et protonmagnetometer har jeg et "på lager", det er et
udemærket instrument, men det tager noget tid at lære at bruge det optimalt.
Vi har fundet mange vrag med det, også trævrag uden synlige jerndele.

En Humminbird 997 kan du ikke bruge dybere end 40 - 45 meter og de sonarer
som kan er meget dyre. Jeg har for et par år siden set på en Klein-sonar,
som laver rigtig fine billeder 300 meter til hver side og kan bruges til
dybder indtil 100 meter (med forlængerkabel), med ekstrakabel koster den
250.000.

Kan i ikke finde vragene derovre? vi har ellers lige (igen) fundet 2 nye
urørte vrag i jeres forhave

mvh. Allan Jensen

Fra : Jesper Munk

Dato : 22-09-07 10:07

Hej Allan.
Jo jeg har da fundet omkring 20 (for mig nye) vrag de sidste 2 år. men det
er unægteligt nemmere med en sonar/magnetometer end et 2 frekvent
ekkolod. men du har da sikkert nogle vrag i loggen som jeg ikke kender. dem
må du da gerne dele ud af
mvh Jesper

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-09-07 12:29

Hej Jesper

Joohhh, men du kender det sikkert, det er ikke mine vrag alene.

Der kom et vrag i Efs. i 2006, ca. 2-3 sømil syd for Mito, har i dykket den?

mvh. Allan

Fra : Jesper Munk

Dato : 22-09-07 12:58

Hej Allan
jeg har slået den, men ikke dykket den.
Ja det er noget slinger men jeg var på vragsøgetur og vejret har ikke været
godt siden. og når man så har andre
nyfundne vrag tættere på kysten, så er det dem der bliver dykket
først........

Fra : René kofoed

Dato : 23-09-07 08:35

Prøv evt. denne her prisen er omkring 50.000,- dkr

http://www.ramers.fi/DK/tuotteet.html

MVH

René

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 26-09-07 17:32

Ja, alt den slags udstyr tager en del tid at lære at kende. Fordelen ved
sonaren
er dog, at hvis man har været over et område og ikke set noget - så er der
ikke noget.
Desværre er sonarløsningen afhængig af en lukket båd eller fladt vand.
F.eks som vi havde i dag.

http://www.divein.dk/sonar.html