bærbar gps
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-09-07 16:18

hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk der har erfaring med
håndholdt/bærbar/ur GPS. Jeg dykker fra mange forskellige både og vil
gerne have 1) en GPS til backup fordi ingen GPS, ingen dyk 2) alle
mine positioner samlet et sted og altid medbragt.

Hvis folk har erfaring med UR eller lignede vil jeg gerne høre om det
overhovedet ville være muligt at finde et vrag med sådan en,
selvfølgelig i en kneben situation hvor det er sidste mulighed?

Jeg uret tiltaler mig rigtig meget fordi det er så småt i forhold til
noget der er en mobil telefon x 2.. men jeg er stærkt i tvivl om det
er brugbart.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-09-07 17:03

> [...]
>gerne have 1) en GPS til backup fordi ingen GPS, ingen dyk 2) alle
>mine positioner samlet et sted og altid medbragt.

http://garmin.dk/products/description/4/7191

Har denne som jeg bruger på vandreturer og den slags. Den er rigtigt god og
vandtæt ikke mindst. Der kan både lægges land og søkort i den. Kører i 16
timer på 2 AA batterier og er meget følsom.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 17-09-07 22:02

Hej Jonas

Vi har en Garmin Legend bærbar i klubben, den virker rigtig
godt, der kan også lægges søkort og landkort i den så den også
kan bruges i bil. jeg har lige set den i en tilbudsavis til
2400 kr

Der er også en mulighed mere, hvis du har f.eks en HTC eller
Nokia eller lignende smartphone, kan du købe en bluetooth GPS
som kan fåes under 500 kr og bruge telefonen som GPS til at
gemme og vise positionerne på.

MVH Svend Erik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-09-07 03:54

On Sep 17, 11:01 pm, Svend Erik Østergaard Nielsen <s...@IK6J2pc.dk>
(slet IK6J2) wrote:
> Vi har en Garmin Legend bærbar i klubben, den virker rigtig
> godt, der kan også lægges søkort og landkort i den så den også
> kan bruges i bil. jeg har lige set den i en tilbudsavis til
> 2400 kr

Jep, det er også den jeg vælger hvis det ikke bliver et ur, men den er
stadig ret stor i forhold til at bruge noget der er i håndledsur-
størrelse..

> Der er også en mulighed mere, hvis du har f.eks en HTC eller
> Nokia eller lignende smartphone, kan du købe en bluetooth GPS
> som kan fåes under 500 kr og bruge telefonen som GPS til at
> gemme og vise positionerne på.

Har du prøvet at søge vrag med det setup?

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-09-07 03:52

On Sep 17, 6:03 pm, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Har denne som jeg bruger på vandreturer og den slags. Den er rigtigt god og
> vandtæt ikke mindst. Der kan både lægges land og søkort i den. Kører i 16
> timer på 2 AA batterier og er meget følsom.

Jeg har overvejet den, men jeg synes det er overkill til brug ved
backup.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-09-07 06:30

>Jeg har overvejet den, men jeg synes det er overkill til brug ved
>backup.

Jo lidt! Men den er nu god. Den fås for omkring 3000 kr på nettet så den er
også til at komme i nærheden. Garmin laver og nogle håndleds GPSer som kan
købes for omkring 1300-1400 kr de kan nok også gøre det. Det man skal se på
er hvor mange positioner de kan gemme, er der plot funktion, kan de regne
imellem diverse datuum. Som direkte backup af bådens GPS er de nok ikke så
meget værd da mange bruger kombi instrumenter så man også lige skal have et
ekkolod med.

Nyere telefoner kan man jo få med GPS indbygget men jeg har dårlige
erfaringer med telefoner og vand

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-09-07 09:15

On Sep 19, 7:29 am, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Som direkte backup af bådens GPS er de nok ikke så
> meget værd da mange bruger kombi instrumenter så man også lige skal have et
> ekkolod med.

Jeg så faktisk et trådløst håndleds ekkolod i en lystfisker butik i
kota kinabalu for et par uger siden. Transduceren var en lille klump
plastik med et øje til en snor. Du aflæser så ekkolodet på dit
håndledsur. Om det fungerer aner jeg ikke men det var en meget sjov
idé.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 09:29

>Jeg så faktisk et trådløst håndleds ekkolod i en lystfisker butik i
>kota kinabalu for et par uger siden. Transduceren var en lille klump

Jeg har også set man kan få ekkolod til de der nyere bærbare playstations
(de sorte med farveskærm). Jeg tvivler på om de er brugbare i praksis.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-09-07 09:39

On Sep 20, 10:28 am, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Jeg har også set man kan få ekkolod til de der nyere bærbare playstations
> (de sorte med farveskærm). Jeg tvivler på om de er brugbare i praksis.

Måske i en robåd på en sø hvor vandet er helt fladt og man vil se om
der står nogle fisk.. jeg forestiller mig det er det man har tænkt med
det.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-09-07 18:44

On 17 Sep., 17:18, Jonas Lüttichau <jluttic...@gmail.com> wrote:
> hej,
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk der har erfaring med
> håndholdt/bærbar/ur GPS.

Jeg har på en dykkertur, hvor bådens GPS ikke virkede, lokaliseret to
vrag med GPS'en i min PDA. Jeg er overbevist om at GPS'en i min mobil
også ville kunne klare opgaven.

Jens