DIR dykker
Fra : SM

Dato : 15-09-07 08:16

Der er vel lidt Dir dykning over alle dykkere.
Altså dem som er kommer velbevaret til overfladen igen, uden at have taget
skade, eller er det forbeholdt DIR dykkere ??

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 08:25

| Der er vel lidt Dir dykning over alle dykkere.
| Altså dem som er kommer velbevaret til overfladen igen, uden at have taget
| skade, eller er det forbeholdt DIR dykkere ??

Tror hvertfald jeg _har_ taget skade. Føler noget, der ligner afhængighed vokse
frem.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 18:03

Tillad et spm. fra en begynder:
Hvad er en DIR dykker?
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Thomas Andersen

Dato : 15-09-07 18:35

En der tror at alle andre gør det forkerte ;)

(venter spændt på alle svarene :P )

--
Mvh. Thomas Andersen
www.dykkerservice.dk

Fra : __vaDer

Dato : 17-09-07 09:36

Hej,

"Thomas Andersen" <dykkerservice@gmail.com> wrote in message
> En der tror at alle andre gør det forkerte ;)

Tror!?

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-09-07 10:36

> Tror!?

Da DIR er en filosofi kan man ikke vide, men kun tro man ved. Det vil altid
for den udenforstående være "tro". Ellers skulle DIR jo være en videnskab.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 18-09-07 20:05

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Da DIR er en filosofi kan man ikke vide, men kun tro man ved. Det vil
> altid for den udenforstående være "tro". Ellers skulle DIR jo være en
> videnskab.

hvis ens egen filosofi er = med DIR filosofien, og man dykker der efter så
er man vel DIR ??

jeg har aldrig helt forstået hvad det er der gør at i ikke mener man i
praksis kan være "rigtig" DIR dykker

DIR har jo nettop nogle ret lige til retnings linje, hvis man overholder dem
så er man da DIR dykker efter min mening.

jeg syntes da nettop at DIR er MEGET klare i deres retnings linje, og derfor
bør det vel også være meget letter at sige om man er eller ikke er.

I øvrigt, så tror jeg kun det er denne liste der er så UTROLIG MEGET optaget
af hvad der er 100% DIR og hvem der er eller ikke er.

alle andre har et meget mere afslappet forhold til det.

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-07 21:02

> hvis ens egen filosofi er = med DIR filosofien, og man dykker der efter så
> er man vel DIR ??

Ja! Og?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik

Dato : 19-09-07 19:52

On 2007-09-18 22:02:07 +0200, "Henrik Manley" <m@nley.dk> said:

> Ja! Og?

Det størtse problem med hele filosofien er akronymet "DIR" for det
virker som en rød klud, normale velfungerende mennesker udvikler en
nærmest savlende vandvid, og indleder et korstog imod filosofien, i
stedet for at acceptere konceptet. Alt ved DIR virker på nogen (at
dømme efter indlægene) som en grundlæggende trussel mod dykning!!!!
Come on.

Tro mig DIR og GUE er kommet for at blive lige som PADI, så slap af med
hadet. Vi dykker jo trods alt i det samme vand.

Henrik
CMAS***
(som ser fordele i DIR)

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 07:01

> [...]
> acceptere konceptet. Alt ved DIR virker på nogen (at dømme efter
> indlægene) som en grundlæggende trussel mod dykning!!!! Come on.

Jeg tror nu ikke navnet har meget med det at gøre da det jo er meget
dækkende for den bagved liggende filosofi. Man kan jo ikke bare plukke de
ting som man synes er gode og passer til ens dykning og stadig være inden i
varmen. Problemet er den ensretning der er og den stædige tro på at man har
et fuldkommen system der holder overalt. Det ender jo med at man i stedet
for at tilpasse sit udstyr til et dyk tilpasser sin dykning til sit udstyr.

> Tro mig DIR og GUE er kommet for at blive lige som PADI, så slap af med
> hadet. Vi dykker jo trods alt i det samme vand.

Der er ingen had, men på samme måde som DIR folket prøver at vejlede
(vildlede?) gør vi jo bare det sammen. Og jeg er godt klar at DIR/GUE vil
bestå en tid endnu. Jeg kender såment også folk der stadig synes at
grammofon og LP er det eneste der holder.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik

Dato : 20-09-07 07:47

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> [...]
> har et fuldkommen system der holder overalt. Det ender jo med at man i
> stedet for at tilpasse sit udstyr til et dyk tilpasser sin dykning til sit

Sjovt nok når jeg læser trådene igennem her, så er de fleste (ikke alle)
tråde primært, primært folk der disser eller bitcher over DIR dykkernes
"filosofier" (Uha Doing It Right er lig med at vi andre gør det forkert...
Uha, skurke, selvfede tosser) i stedet for bare at acceptere at den findes.
I stedet går der relgionskrig og Muhammet krise i den.

> [...]
> bestå en tid endnu. Jeg kender såment også folk der stadig synes at
> grammofon og LP er det eneste der holder.

Ja og det er folks eget valg..

Jeg syntes at AKs indlæg var sobert og uden at disse andre dykker
filosofier, manden spurte jo bare hvad DIR var, og straks så har vi
balladen, det er ikke tolerence i min bog.

Henrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 08:27

> [...]
> Uha, skurke, selvfede tosser) i stedet for bare at acceptere at den
> findes. I stedet går der relgionskrig og Muhammet krise i den.

Problemet er ikke at den findes, det er OK! Folk må gøre som de har lyst
til. Men når man fremhæver et system bliver man nød til at kunne tåle
kritik. Som jeg ser det går DIR folket i baglås når der kommer kritik og
råber op om had osv eller klapper så emnet ikke bliver uddebatteret. Jeg
forstår DIR systemet/filosofien og kan ikke personligt bruge meget af den på
den måde jeg dykker på.

AKs indlæg var da fint (burde måske lige rette N2 til O2/CO2) men kommer jo
også med nogle konstateringer som ikke holder vand.

Mit spørgsmål (i toppen af tråden) var jo om der fandtes en 100% dir dykker
og det fører jo til næste spørgsmål hvor mange procent DIR skal man være og
stadig kunne kalde sig DIR. I følge filosofien er det jo 100% og hvem dykker
100% DIR?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 08:47

Hejsa
Kan forstå at der er store følelser på spil
Mange tak for de svar der er kommet på mit spørgsmål.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : AK

Dato : 15-09-07 19:40

Hej,

det første spørgsmål, er alle dykker lidt DIR bare de kommer op, lyder
lidt som en TROLL men svaret vil være nej, ikke at det betyder at
det ikke har været et godt dyk eller at din dykning ikke er sikker.

Hvad er DIR?
Det er et ret stort spørgsmål du stiller og det vil tage dage, at
beskrive hele dette dejlige system, men jeg vil forsøge at give dig et
kort indblik i hvad DIR er.

DIR står for Doing it right, og er en dykkerfilosofi der beskæftiger
sig med:
-Udstyr
-Fysik
-Holdning
-Makker dykning.

Systemet blev lavet af en gruppe ekstreme huledykkere i Florida
(WKPP), De blev nødt til at have næsten miletaristiske standarter for
fortsat at kunne udforske mere af de grotter de var i gang med at
dykke.
senere har Jarrod Jablonski ( en af de ledende dykkere fra WKPP)
oprettet Global Underwater Explorers, som pt er den eneste uddandelses
organisation der 100% uddander inden for DIR filosofien.
DIR filosofien har tilhængere i hele verden - og bruges til alt fra
hyggedyk i egypten, til dyb vragdykning i koldt vand.

Udstyr:
En af de vigtigste ting ved DIR udstyret er standardisering, alle
dykkere har det samme udstyr, ikke nødvendigvis af det samme mærke,
men grundlæggende samme udstyr.
for at læse mere om DIR udstyret kan jeg anbefale at læse på www.dir-dk.org
, eller evt stille spørgsmål på DIR_Skand mailing listen.

Fysik:
Grundet de meget ekstreme dyk som DIR blev grundlagt over, ser DIR
dykkere fysik som en meget vigtig del af dykningen, man må ikke være
overvægtig, og der kræves at man træner mindst 3 gange om ugen.
udover det er rygning heller ikke tilladt.

Holdning:
Det er ens holdning til dykningen der kendetegner en "rigtig" DIR
dykker, han ved at et dyk kræver meget energi, og forbereder sig
derfor så godt som det er muligt, ingen fester hvis man skal dykke
næste dag - man ryger ikke da CO binder sig til de røde blodlegmer og
gør at transporten af N2 mindskes.
Man træner minimum 3 gange om ugen, og spiser "sundt" for at mindske
fedtprocenten som også har en væsentlig indvirken på decompressions
dykning.
dette og meget mere.

Makker dykning:
Selvom de fleste mener de lærer om makkerdykning på deres PADI OWD
tager fejl, selvom de høre begrebet er de oftest rigtig dårlige
makkere.
DIR tror 100% på makkersystemet, og det er ikke underliget at se DIR
dykkere i 3 mands team, da det oftest er mere effektivt. ( min mening)
alle ved hvordan de andre vil reagere i en nødssituartion, fordi der
er rutiner og standarter for det, derfor kan man løse problemet på den
mest effektive måde.

nu er jeg ved at miste overblikket over hvad jeg har skrevet og ikke
har skrevet, så jeg vil stoppe nu, hvis du har nogle spørgsmål må i
endelig sige til.

jeg vil gøre opmærksom på at dette er et indlæg i en nyhedsgruppe - og
der sikkert er enkelte fejl, men dem er der sikkert andre der vil
rette.
generelt er denne nyhedsgruppe ikke synderlig åbne over for DIR så
hvis du ønsker mere viden, kan du enten læse på www.dir-dk.org og/
eller stille de spørgsmål du måtte have på DIR-Skand mailing listen.

Fra : TH

Dato : 16-09-07 07:29

Fysik, skriver du,de DIR dykkere jeg har set hører vist ikke lige til den
slanke side af befolkningen...

TH

Fra : __vaDer

Dato : 17-09-07 09:36

Hej,

"TH" <dsl126360@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Fysik, skriver du,de DIR dykkere jeg har set hører vist ikke lige til den
> slanke side af befolkningen...

Og hvem er de så?

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-09-07 10:34

> Og hvem er de så?

Ifølge definitionen kan de jo ikke være DIR dykkere, det er nok nogle
waanbees lige som ca. 99% af dykkere der kalder sig DIR dykkere i dette
forum.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : AK

Dato : 16-09-07 10:19

Hej,

On 16 Sep., 08:28, "TH" <dsl126...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Fysik, skriver du,de DIR dykkere jeg har set hører vist ikke lige til den
> slanke side af befolkningen...>
> TH

Nu gør jeg mig sikkert uvenner med en stor del af de danske dykkere -
herunder DIR dykkere, men sådan må det være

DIR står for Doing It Right, og ideen bag er derfor at få et system
der skal forsøge at optimere ens dykning ( ved godt at i ikke alle er
enige med det, men lad nu det ligge ) hvis man tror på DIR systemet,
men ikke har den selvdiciplin der skal til, for at man holder sig i
form, ikke drikker før et stort dyk, ryger - eller dykker dybt på luft
- gør man det så 100% optimalt - nej det mener jeg ikke, er man så en
DIR dykker ? - Nej det mener jeg heller ikke.

Hvis du så vender spørgsmålet til det det hele gælder om ... ville jeg
dykke med ham ? - ja det ville jeg nok, på nogle dyk, hvis jeg var ude
og skubbe grænser ville jeg ikke, ikke fordi han ikke ville kunne
klare det, vi ville bare kunne forlænge decoen lidt, men fordi jeg
mener det viser den forkerte holdning til sporten - hvis jeg nu har
problemer, vil jeg gerne have en med som er så forberedt som muligt -
både mentalt og fysisk.

dyk pænt

Anders Knudsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-09-07 12:11

> [...]
>og skubbe grænser ville jeg ikke, ikke fordi han ikke ville kunne
>klare det, vi ville bare kunne forlænge decoen lidt, men fordi jeg

Så er du jo heller ikke DIR dykker. Næste spørgsmål er som der findes en DIR
dykker i det hele tager eller om DIR bare er et ideal i visse syge hjerner.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 16-09-07 10:27

Hejsa

> Der er vel lidt Dir dykning over alle dykkere.

Nej! "Doing it standard" er min filosofi. Det kan alle forholde sig
til og jeg dyrker jo ikke 'ekstremdykning'. Der er jo nok en del DIR
dykkere her i gruppen der ikke ville overleve et dyk til 10 meter i
åbent i vand i standard-outfit uden at dø

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-09-07 10:50

Lars Skov-Dethlefsen wrote:
> [...]
> dykkere her i gruppen der ikke ville overleve et dyk til 10 meter i
> åbent i vand i standard-outfit uden at dø

Eller hørt på en tur: Det kan godt være det ikke er DIR men det DUR...

Thomas

Fra : KLogeaage

Dato : 16-09-07 19:04

Der er vel også kun DIR dykker der behøver at bekræfte sig selv så meget som
de gør bla. her på listen. Det må da tale lidt for sig selv.
Klåge aage

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 15:29

Jeg forstår ikke al den polemik omkring DIR eller ikke DIR. For mig at se, er
det en diskusion, der har afløst den gamle omkring PADI og CMAS.

Helt ærligt, det drejer sig da om den samme ting: At få hovedet under vand, og
få sig nogle fede oplevelser. Om man så gør det i henhold til den ene eller den
anden tanke/holdning/filosofi eller ingen tanker overhovedet, er det ikke
underordnet? Det er vel oplevelsen for den enkelte der tæller?

Inden nogen så kommer med argumentet omkring makkersikkerhed, så skal vi lige
være enige om, at sikkerheden i sidste ende er en dybt personlig sag. Uanset
hvordan du planlægger og udfører dine dyk, så er sikkerheden i den sidste ende
dit _eget_ ansvar - hvis du ikke føler at det pågældende dyk, eller din makker
er sikker, går du så i?

Hvad enten man har taget sit/sine certifikat(er) i et center eller en klub, så
har man lært nogle grundregler, og måske fået en grundholdning (der ofte ligger
tæt op af instruktørens). Når der så kommer lidt erfaring indenbords, så
begynder mange at forme egne holdninger: Hvorfor gør vi som vi gør? Er det bare
"fordi" - eller er der en grund? Hvorfor har vi det grej vi har, og hvorfor er
det placeret hvor det er? Er det bare "fordi" - eller er der en grund?

Personligt er jeg OWD, og har ikke alverden logget. Jeg dykker langt fra DIR, og
kommer muligvis aldrig til det. Men at stille mig an og afskrive det som
nonsens, og hvad andre kalder det, det hverken vil, eller kan jeg. For mig at se
er der ting, som er ganske tiltalende, og som jeg måske tager til mig. Det gør
mig ikke til DIR, måske DIR-wannabe, eller DIR-adapted. De folk, der konsekvent
dykker DIR, har truffet et andet valg, de kan se fordelen ved det komplette
system. Det er så deres måde at dykke på. Gør det dem til bedre eller dårligere
dykkere, end dem, der ikke dykker DIR? Det gør det da ikke, de har bare en anden
indfaldsvinkel.

DIR er vel i sidste ende en grundholdning til dykning - lige som de, der starter
turen med en pilsner på kajen inden de sejler ud? Den ene holdning kan f.sv.
være lige så god som den anden, det er den resulterende oplevelse der tæller -
eller har jeg bare misforstået det her totalt? Jeg ved ikke hvem der er sværest
at tage seriøst: Ham, der har travlt med at rakke noget (eller nogen) ned, eller
ham der bare afskriver noget konsekvent?

Helt ærligt, hvis folk vil dykke DIR, så dykker de DIR. Og hvis andre vil dykke
en lyserød joggingdragt, med en colaflaske bundet til det ene ben, så gør de
dét! Hvem skal bestemme hvad der er rigtigt eller forkert?

Jeg forstår sagtens at man, når man gør noget nyt - eller noget man bare mener
_virker_, gerne vil fortælle om det. Man er vel selv overbevist om, at det er
nummer 1, ellers gjorde man det vel ikke? Tro mig - og I er velkomne til at
spørge hende - min bedre halvdel er "rimeligt" træt af at høre om dobbeltsæt,
isolationsmanifold, flere 1.trin, bagplade, vinge og tørdragt. Men det er det
der ringer for mig pt. og så er det klart jeg snakker om det. Og spørger nogen
mig om min mening desangående, så er det klart jeg svarer ud af den kurs - det
samme gør I andre sgu da! Vi svarer da efter vore egne referencer, erfaringer og
meninger!

Så om folk dykker DIR eller fridykning eller på nitrox eller med skilpadde -
eller som langt de fleste af os, i et mere eller mindre std. setup, så hør hvad
de har at sige. Lær af det hvis du kan, og kan du ikke lære af det - eller mener
du, at du har hørt det før, så ignorer det! Eller gør noget til at skabe en
saglig diskusion.

Mvh.
Seerup

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 15:34

I foregående indlæg skal termen "Du" ikke tages som noget personligt til andre
indlæg i herværende tråd. Det er ment som generel tiltale.

Seerup.

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-09-07 17:12

"Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> mener
> du, at du har hørt det før, så ignorer det! Eller gør noget til at skabe

Det har du ret i, problemet er bare at der er nogle der mener at andre gør
noget forkert. Jeg tror aldrig der har været nogle der har udtrykt at DIR
udstyr ikke virker eller den tilhørende "filosofi" er forkert. Det provokere
måske også at høre det fra en eller anden som knap er blevet våd bag ørene
som ved alt fordi han har været på på et eller andet begynder kursus for
autister.

Jeg dykker med hvadsomhelst, hvemsomhelst og ikke mindst hvorsomhelst.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 17-09-07 21:21

Ja ved du hvad, men der vil altid være nogen som føler tryghed ved at gå på
kurser, frem for at skulle tage ansvar i den virkelige verden. Dir opfylder
et behov - helt sikkert

mvh. Allan Jensen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 18-09-07 20:31

Hej Allan og Henrik

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ved du hvad, men der vil altid være nogen som føler tryghed ved at gå
> på kurser, frem for at skulle tage ansvar i den virkelige verden. Dir
> opfylder et behov - helt sikkert

der er vist ingen tvivel om at i to er to super mænd som kan alt og ved alt
og overlever det hele, i har en masse erfaring. det er sagt med alt respekt,
at i så er mere augante end de værste DIR dykker jeg har mødt er noget helt
andet.

jeg ved at jeg kan putte jer to i en kansas kedel dragt, og give jer en en
Føtes pose som opdrift, og en ombygget ild slukker som luft forsyning. og så
ellers skubbe jer ud på et dybt vrag og aligevel kommer i op med klokken.

nu er problemet jo så bare at alle indlæg ikke handler om jer.

når en ny spøger om råd til nyt udstyr, fordi han vil til at dykke mere
avanceret. hvad er så best at råde ud fra, et system så er sardeles
gennemprøver over hele verden, og udtænkt af meget erfarne dykker så tager
dykningen ud i det ekstrame.

eller ud fra A&H systemet, som er grundigt gennemprøvet af 2 dykkere i
nordiske farvande og som iøvrigt ikker er dokumenteret.

Ja du behøves ikke at svare. jeg kan forestille mig hvad du mener.

det sjove er jo at når vi råder og vejleder, så skriver vi hvad udstyr VI
(dir dykker) syntes man skal købe og hvorfor, vi starter jo aldrig ud med en
personlig krig og kritiser andres valg, jeg tror aldrig der har været tråde
hvor dir dykker angriber andre og siger at de ikke ved hvad de laver, at de
gør det forkeret, at de er idioter osv.

vi plejer at sige hvordan vi syntes det skal være og hvorfor og så må folk
selv om hvor meget af det de kan bruge. MEN så er det jo ellers at krigen
starter med folk der kalder os augante og dumme, uerfarne, amatør,
netdykkere, folk der skal komme ud og tage snsvar i den virklige verden osv.

jeg er helt uforstående over for dette HAD i føler over for DIR dykkere, for
det går ikke den anden vej, vi har jo ikke noget HAD over for andre dykker
eller føler osv bedre, vi har bare et fældes system vi følger, og vil godt
dele ud af vores erfaringer med det, lige som alle andre gerne vil.

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-07 21:12

"Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tråde hvor dir dykker angriber andre og siger at de ikke ved hvad de
> laver, at de gør det forkeret, at de er idioter osv.

Morten hvis du virkeligt er interesseret i at vide hvorfor der nogen gange
kommer de reaktioner som der gør, så prøv at søge lidt længere tilbage.
Ikke ved hvad de laver, du gør det forkert, du er stroke, udenfor pædagogisk
rækkevidde, min filosofi siger at jeg har ret og det som du har erfaret kan
ikke passe, nej nej nej...du døøøøør osv osv osv.

It's all been done before.
Du er vel generation omkring 2-3 stykker af dansk dir dykker. Nogle af de
foregående generationer gjorde taktiske brølere som stemples uretfærdigt på
dir i dag.

Mvh
Johnny
(som egentlig er ligeglad med fortid, for det var ret sjovt)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-07 21:33

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du er vel generation omkring 2-3 stykker af dansk dir dykker. Nogle af de
> foregående generationer gjorde taktiske brølere som stemples uretfærdigt
> på dir i dag.

Men... for der er jo to sider til enhver historie. Bl.a Peter måtte lægge
ryg til meget, nok også fordi det var nemt at forudsige reaktionen når han
blev drillet.
Det der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 19-09-07 00:11

> [...]
> foregående generationer gjorde taktiske brølere som stemples uretfærdigt

jeg var faktisk med, den gang, men var ikke så aktiv på nettet, det klarede
Peter jo

og jeg kender godt hans udtalelser, MEN hay, det er jo sådanne Peter er, det
har jo ikke noget som sådanne med systemet at gøre, og det er efter hånden
mange år siden, nu må folk da komme vider.

Men okay man kan sige dårlig omtale er bedre end ingen, der sidder Rigtig
mange dykker og læser med her uden at blande sig i samtalen, og nogle af dem
bliver interaserret og begynder at undersøge hvad det der DIR endlig er for
noget. og nogle af dem ender op med at dykke DIR.

så no shit , Peter, Henrik og Allan.

er nok de 3 menesker der har promoveret DIR mest i DK
uden de 3 tror jeg ikke DIR havde varet hvad det er i dag i DK, så tal for
det

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-07 21:20

> Morten skrev bla, bla bla,,,,,

Jeg har intet imod DIR dykkere eller det udstyr de mener er det eneste
rigtige, jeg er på den anden side på ingen måde enig med at det guds gave
til dykkerverden. Det der er problemet er at de få som bruger det præker
meget om det og en del grønne dykkere falder for det og spilder penge og tid
på noget de aldrig kommer videre med. Lad folk selv finde ud af hvad de har
brug for.

Seerup var inde på det rigtige i hans lange indlæg hvor han sætter
oplevelsen først og udstyret sidst. Det det drejer sig om er at komme ud og
opleve og endelig ikke begrænse oplevelsen af regler og såkaldte filosofier
som jeg ser som overføldige i 99% af de dyk der udføres.

Jeg har ikke noget had til DIR dykkere men jeg har det svært ved ikke at
kunne bestemme selv hvad der er rigtigt og forkert.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 18-09-07 21:33

Jamen det har du da lige fået det til dit båthorn

Arrogant? det forstår jeg ikke.

Hvem er det der i al sit væsen og gerning, fremturer med at vide hvad der
til hver en tid er at "Doing it right" ? og dermed samtidigt hævder, at vi
"strokes" gør det forkert.

Allan Jensen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 19-09-07 00:03

> Hvem er det der i al sit væsen og gerning, fremturer med at vide hvad der
> til hver en tid er at "Doing it right" ? og dermed samtidigt hævder, at
> vi "strokes" gør det forkert.

det må være stemmerne inde i dit hovede, jeg og 99% af alle DIR dykker har
aldrig sagt at du gør det forkert.

Kom nu over det DIR er bare et navn, for mig er det bare den rigtige vej,
mit udstyr er ikke dyre, eller svære at bruge end alle andres. jeg syntes
det er det rigtige set op for mig, og så kan man jo godt sige at så må jeg
jo syntes at andre ikke DIR set op er forkerte til mig. MEN du dykker også
med et setop, det har du valgt fordi du syntes det er det rigtig for dig, og
dermed har du også valgt at andre setup er dorkerte for dig.

det betyder ikke at dit eller mit er forkert, det betyder at dit er rigtig
for dig og mit er rigtig for mig.
det betyder også når vi skal råde og vejlede nye, så gør vi det ud fra vores
egen holdninger.

som jeg ser det er vi totalt ens, den eneste forskæld er at du har opfundet
den dybe talarken selv og vil have alle nye skal gøre det efter.

jeg har sparet mig noget tid og penge ved fejl køb osv, ved at hente
inspiration fra en system, som så desvære har et navn der provoker nogle
menesker.

mvh Morten

Fra : Allan Jensen

Dato : 19-09-07 08:06

.....det er også nogenlunde sådan de forsvarer sig i sciontology.

Jeg er overbevist om, at man kan dykke mere sikkert for færre penge.

Sikkerhed kommer af indsigt og forståelse og dem det hjælper at have ens
grej på, træne ligegyldige ting, stå på række og leve efter slogans som:
"we´r the best fuck the rest" - de skulle måske slet ikke være startet med
dykning.

Din holdning her er jo tilsyneladende fornuftig og ikke ret dir-agtig, er du
ikke bange for at få på puklen ved næste højmesse?

mvh. Allan Jensen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 19-09-07 21:16

> Jeg er overbevist om, at man kan dykke mere sikkert for færre penge.

det kan jeg bare ikke helt forstå, feks kan man få en god vinge komplet til
et sted mellem 3-4000,-
det er da den samme pris som man skal give for en alm BCD.
i dk er vi glade for apeks regulator, de ligger pris medsigt i mellem
klassen.
dragt er endten standart våd dragt eller standart laminat tørdragt.
maske, finner er også standart priser.
flasker er jo flasker 1x15 er nu en gang det samme om man vil bruge den til
bcd eller vinge.
vi bruger en lille kniv til ca 100,- hvor jeg tit ser nye komme med en stor
dræber kniv til 6-700,- (som de taber på det første dyk)
computer bruger vi ikke, vi bruger en timer til 800-1000,- hvor man tit ser
nye, der har sparet på regulator settet for at få råd til en super duper
bling bling computer, (det syntes jeg er lidt en skam, at de prioter
sådanne)

jeg har tit hørt at vores udstyr er over kill og for dyrt i forhold til det
man skal med det, men jeg kan bare ikke lige se hvor det er at et standart
GUE setup er dyre eller mere over kill end et standart PADI center skole
sæt.

> Din holdning her er jo tilsyneladende fornuftig og ikke ret dir-agtig, er
> du ikke bange for at få på puklen ved næste højmesse?

aaaa mon ikke det går alt sammet, jeg tror ikke jeg har sagt noget der er
udsmidnings grund ))

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 07:14

> [...]
> det er da den samme pris som man skal give for en alm BCD.
> i dk er vi glade for apeks regulator, de ligger pris medsigt i mellem

Men det er ikke det vi andre ser. Vi ser jo en ny dykker der har været ud og
købe udstyr til en masse penge og dukker op 2x12 osv inden han har lært og
dykke. Det kan man selvfølgelig ikke give DIR skylden for. Men den nye
dykker har jo læst sig frem til at det er det udstyr man skal bruge og man
lige så godt kan købe det med det samme. 10-15 dyk senere er udstyret sat
salg i den blå avis og manden stoppet med dykke inden han kom igang.

Mit råd til nye dykkere er altid at dykke så let som muligt og tænke så lidt
som muligt på udstyret og fokusere på dykket/oplevelsen indtil man for
overskud nok til det mere avanceret. Hvis dykket går med at øve procedure,
svømme baglæns, sidelæns osv. bliver det hurtigt kedeligt for de fleste og
det er synd når vi nu har noget af den flotteste natur at dykke i lige uden
for vores dør.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 20-09-07 18:30

> [...]
> lige så godt kan købe det med det samme. 10-15 dyk senere er udstyret sat
> salg i den blå avis og manden stoppet med dykke inden han kom igang.

jeg tror faktisk ikke du har helt ret, for det er UTROLIG sjælden at jeg ser
2x12 til salg i den blå avis, desvære
(jeg kunne da godt lige bruge et sæt mere
og hvis du ser nye i super duper over kill tech udstyr, så er det vel deres
instruktør der har fejler, er det ikke ?

> Mit råd til nye dykkere er altid at dykke så let som muligt og tænke så
> lidt som muligt på udstyret og fokusere på dykket/oplevelsen indtil man
> for overskud nok til det mere avanceret.

tja det minder vel meget om det jeg siger til mine elever.
men jeg råder dem også til at købe udstyr der kan følge dem resten af livet.
feks. en stål bagplade kan bruges, lige fra det letteste dyk i 3mm våd
dragt, til det mest avanceret tech dyk.
eller en uvatec timer, den kan også bruges, lige fra det letteste dyk i 3mm
våd dragt, til det mest avanceret tech dyk.
jeg er ikke meget for den tanke at man skal købe et skole sæt som man bruger
det første år og så skal man ud og købe helt nyt.
jeg prøver at vejlede dem i at bruge de penge de har sor fornuftig som
muligt, uanset om de står med 20000 eller 10000.
og vil de have en BCD så er det helt fint med mig, jeg fortæller om ALLE
fordele og ulemper ved alle typer udstyr, selv lokums brat tager jeg med og
viser frem og fortæller om.
ud fra det må de så selv traffe deres valg.
(det plejer ca at være sådanne at halvdelen valger BCD og resten Vinge, jeg
tror det er hvad folk føler passer bedst til dem)
(de får også lov til at prøve det hele i svømme hallen, så kan man vel ikke
gøre mere)

> Hvis dykket går med at øve procedure, svømme baglæns, sidelæns osv. bliver
> det hurtigt kedeligt for de fleste og det er synd når vi nu har noget af
> den flotteste natur at dykke i lige uden for vores dør.

tja det tror jeg også er meget forskelligt fra person til person, men vi
køre efter DSF lektions planer, det vil sige at til et ** er der 20 dyk, på
de 10 af dem sker der indlæring (forskellige) øvelser de andre 10 er bare
erfarings dyk.
(der er ingen øvelser i ** som går på at svømme baglæns, sidelæns osv, men
der ophentning, opstigning, afbalancering, godt makker skab osv)

dem der syntes det er sjovt at træne ting, bruger som regel erfarings syk
til at træne, deco bøje, frog kick, maske skift osv, men det er jo helt
frit, dem der ikke giden den skags gør det ikke, det er jo ikke med i ** men
hvis der er nogle der er interasseret i det hjælper jeg gerne.

(lyder det helt tosset ??)

mvh Morten

Fra : Henrik

Dato : 20-09-07 20:51

On 2007-09-19 09:06:06 +0200, "Allan Jensen" <alj@vrag.dk> said:

> [...]
>
> Din holdning her er jo tilsyneladende fornuftig og ikke ret dir-agtig, er du
> ikke bange for at få på puklen ved næste højmesse?

Hej Allan.

Du udtrykker ganske fint dine egne fordomme, det er lidt ærgeligt, men
selvfølgelig mest for dig selv. Det værste der kan ske ved at lytte
fordomsfrit efter hvad andre skriver er visdom.

Du har ikke set nogen DIR dykkere i denne tråd angribe, ikke DIR
dykkere for at være strokes eller forudse en snarlig død for folk der
ikke har set lyset.

Hilsen Henrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 20-09-07 22:42

....fordomme og fordomme, du kan kalde det hvad du vil for min skyld, det
gider jeg ikke bruge tid på.

Jeg har aldrig hævdet, at nogen dirdykker har forudset nogens snarlige død,
hvad er det for noget vrøvl.

Hele ideen med dir taler for sig selv, bare det at have et navn for de som
tænker anderledes, taler vist for sig selv - ja bare navnet dir siger jo
alt. Så giver jeg fanden i at Morten m.fl. siger: "det bare er noget vi
kalder det", eller "det betyder ikke noget for os hvad det hedder", det er
da en gang vrøvl. Den slags "filosofier" appellerer til en ganske bestemt
slags mennesker, som har et behov for at tro, at alt de gør er det optimale.

Køb i bare kurser til 5000 - 10.000 kroner, så i kan lære at svømme sidelæns
og baglæns. Jeg synes det er lidt dyrt måske, men det gør ikke noget for
alle os, som kan grine ad jer helt gratis

Nu må det være nok om dir for denne gang, så interessant er det jo heller
ikke.

Bare vi snart ku få noget ordentligt vejr, så ville jeg tage på havet,
drikke øl, kun svømme forlæns, studere vraget og glemme tid og sted, samt
lade min computer bestemme, hvornår jeg skal op igen

Allan Jensen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 21-09-07 00:03

> [...]
> da en gang vrøvl. Den slags "filosofier" appellerer til en ganske bestemt
> slags mennesker, som har et behov for at tro, at alt de gør er det

når du nu er så klog og ved hvordan alle mesesker er og tænker som dykker
DIR. Kan du så ikke lige fortælle mig hvordan folk er og tænker om dykker
flg.

CMAS
PADI
IANTD
med flere.

det ville da være meget sjovt at høre

nu vi er igang så ved du måske også hvordan folk er og tænker hvis de køre
Volvo eller WV osv

det var da en mærkelig gang vås, alle os der dykker DIR er lige så
forskellige som jer der ikke gør, vi har bare en ting til fældes og det er
at vi syntes at DIR systemet virker for OS længere er den ikke.

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-09-07 12:34

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> Nu må det være nok om dir for denne gang, så interessant er det jo heller
> ikke.

Rolig nu Allan.
Der er også vigtigere ting at gå op i, end at hakke på de som bruger deres
egne penge på at uddanne sig.
http://ibyen.dk/kunst/article383982.ece

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-07 11:34

> [...]
> sidelæns og baglæns. Jeg synes det er lidt dyrt måske, men det gør ikke
> noget for alle os, som kan grine ad jer helt gratis

Det er sjovt hvordan netop penge er det ultimative fyord i nogen dele af
dykningen. Der er folk som vil udvise manglende værdighed for at spare 100 -
200 kr. Andre bruger den billigere pris som et vigtigt argument hvorfor
deres løsning er bedre.
I et land hvor der er så mange velbjærgede folk i gode jobs, eller er
desiderede boligmillionærer. Så undrer denne "yderst entusiastiske
sparsommelighed" mig.
Man kunne jo også være mindre flink og kalde det nærrighed.

mvh
Johnny
(som tager på kursus om 14 dage, damn hvor jeg glæder mig til det)

Fra : KC

Dato : 20-09-07 20:57

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvem er det der i al sit væsen og gerning, fremturer med at vide hvad der
> til hver en tid er at "Doing it right" ? og dermed samtidigt hævder, at

Hvem gør det?

KC

Fra : Kirsten

Dato : 18-09-07 16:52

Nej du - så simpelt er det vist ikke - det er religion, tror jeg.

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 19-09-07 22:20

On 19 Sep., 22:16, "Morten Dall Darmer" <mrn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> sæt.

> aaaa mon ikke det går alt sammet, jeg tror ikke jeg har sagt noget der er

Ja og så sparer man jo osse standfoden væk ..... ;- )

Jacob

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 07:19

> Ja og så sparer man jo osse standfoden væk ..... ;- )

Hvilket jo er totalt tåbeligt hvis man sejler med hurtigtgående både med
flaske stativer hvor flaskesættene skal stå op.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : __vaDer

Dato : 20-09-07 09:51

Hej,

> Hvilket jo er totalt tåbeligt hvis man sejler med hurtigtgående både med
> flaske stativer hvor flaskesættene skal stå op.

Og hvad så? Kan ikke rigtig se problemet...
Selv om du har "standfod" på spænder/binder du stadig dine
flasker til stativet...

Eller du har måske sådan en magisk og fantastisk standfod der gør at flasker
ikke
vælter/hopper rundt i din såkaldte hurtiggående båd?

Eller måske er den bare ikke så hurtig alligevel...

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 10:13

Jeg slipper for at flaskerne smadre min båd når man sejler i gennem
bøglerne, standfoden fordeler slaget over et meget større område.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : AK

Dato : 20-09-07 09:53

Hej Henrik,

Jeg beklager fejlen, og ville rette den hvis jeg vidste hvordan

hvilke andre dele af mit indlæg mener du ikke holder vand, er meget
muligt du har ret - var trodssalt bare et indlæg og ikke en gennemlæst
artikel, men vil da gerne forsøge at rette op på eventuelle fejl.

mvh

AK

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 11:20

> [...]

>muligt du har ret - var trodssalt bare et indlæg og ikke en gennemlæst
>artikel, men vil da gerne forsøge at rette op på eventuelle fejl.

Vi laver alle fejl..... Nemmeste måde at rette på news er at svare på sit
indlæg med rettelsen.

Ang. Konstateringer. Du skriver under holdninger at dyk kræver meget energi!
Det er ikke rigtigt, et dyk kan kræve meget energi men det kan tur i skoven
også. Du skriver også (godt nok ikke direkte) at rygning er et problem. Det
er det heller ikke, diverse følgesygedomme man kan få af rygning kan give
problemer. (Dette ikke for at forsvare en dårlig vane som burde forbydes
helt (Af samfundsøkononiske grunde)). Fedtprocenten har en væsentlig
indvirken på dekompressions dykning! Man kan muligvis finde materiale på at
kraftigt overvægt har en indvirken men ikke en væsentlig indvirken.

Det er så let at lave den slags konstateringer når man sidder i et lukket
forum og kan give hinanden ret. 4 øldrikkere kan jo hurtigt blive enige om
at rødvin er farligt da man får nyresten af det.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 20-09-07 11:37

Henrik Manley wrote:

[...]

> [...]
> indvirken på dekompressions dykning! Man kan muligvis finde materiale på at
> kraftigt overvægt har en indvirken men ikke en væsentlig indvirken.

Lidt mere info fra DAN, om rygning og dykning:

http://www.diversalertnetwork.org/membership/alert-diver/article.asp?ArticleID=356

"The Smoking & Diving Study
Data collected by Divers Alert Network (DAN) on divers with DCI include
information on the severity of divers' symptoms and their smoking
history. Between the years 1989 and 1999, more than 4,000 records of DCI
were obtained. These records were carefully reviewed and analyzed by
researchers at Duke University and DAN. The conclusions, which have been
recently published in the December 2003 edition of Aviation, Space and
Environmental Medicine (volume 74, page 1271), suggest that smoking
cigarettes, independent of other risk factors, may cause divers with DCI
to manifest more severe symptoms than non-smokers."

/Ole

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 12:05

> Environmental Medicine (volume 74, page 1271), suggest that smoking
> cigarettes, independent of other risk factors, may cause divers with DCI
> to manifest more severe symptoms than non-smokers."

En lidt tynd konklution synes jeg. Som jeg læser det: "Peger imod at ryger
kan få krafigere symptomer end ikke ryger". Hvis rygning var så skadeligt
burde der nok være et klart tal der viste flere tilfælde DCI hos rygere. Man
ved heller ikke om de bare har delt dem op i rygere / ikke rygere og det der
så ses i undersøgelsen er de rygere at har pådraget sig f. eks. rygerlunger
pga. af deres misbrug.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : AK

Dato : 20-09-07 11:49

Hej Henrik,

> Ang. Konstateringer. Du skriver under holdninger at dyk kræver meget energi!
> Det er ikke rigtigt, et dyk kan kræve meget energi men det kan tur i skoven
> også.

Ved dykning er du uden for længe, du er udsat for vejr og vind, du
slæber undt på tungt udstyr, og selve dykningen er også relativt
energikrævende - har du aldrig prøvet at føle dig træt om aftenen
efter et dyk ? det er meget normalt, især hvis man dykker mange gange
på få dage - på min tur til Mexico gik jeg iseng hver dag før klokken
10.

> [...]
> problemer. (Dette ikke for at forsvare en dårlig vane som burde forbydes

Det er mit holdning at rygning er skadeligt for mange ting herunder
dykning.
http://www.gue.com/Research/Exercise/q1_1c.htm

Fedtprocenten har en væsentlig
> indvirken på dekompressions dykning! Man kan muligvis finde materiale på at
> kraftigt overvægt har en indvirken men ikke en væsentlig indvirken.

om noget er væsentligt eller ej er vel en holdningssag - men vi kan
vel blive enige om at overvægtige dykkere har en øget risiko for at få
DCI iforhold til veltrænede dykkere.

best

AK

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 12:30

>Ved dykning er du uden for længe, du er udsat for vejr og vind, du
>slæber undt på tungt udstyr, og selve dykningen er også relativt
>energikrævende - har du aldrig prøvet at føle dig træt om aftenen

Selve dykket er for mit vedkommen normalt meget afslappet, man er vægtløs,
fylder rundt og suger til sig. Selvfølgelig føler jeg mig også træt om aften
engang imellem men det er gerne pga. kulden og det kunne lige så godt være
efter i tur i skoven. Du skriver at "han ved at et dyk kræver meget
energi". Det ved han ikke, det tror han måske.

>Det er mit holdning at rygning er skadeligt for mange ting herunder
>dykning.

Og den holdning har du lov at have, det samme angående overvægt. Det jeg
synes er at du skriver det som en evig sandhed men det er din og andres
holdning.

>om noget er væsentligt eller ej er vel en holdningssag - men vi kan
>vel blive enige om at overvægtige dykkere har en øget risiko for at få
>DCI iforhold til veltrænede dykkere.

Tror det bliver svært at dokumentere men jeg tror det er rigtigt ved
kraftigt overvægt

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk
"AK" <Anders_Sjod@Yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Hej Henrik,

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-09-07 16:25

> [...]

>om noget er væsentligt eller ej er vel en holdningssag - men vi kan
>vel blive enige om at overvægtige dykkere har en øget risiko for at få

Du skal passe på med at sætte overvægt = dårlig kondition,
det behøver ikke være tilfældet.

Søren Arnvig

Fra : AK

Dato : 20-09-07 19:25

Hej,

nå ja ja, lad mig prøve da at svare så.

> Du skal passe på med at sætte overvægt = dårlig kondition,
> det behøver ikke være tilfældet.
>
> Søren Arnvig

Ok - det er rigtigt at det ikke altid hænger sammen, men i rigtig
mange tilfælde gør det.
men lad os nu se isoleret på fedt, da det lyder som i gerne vil have
en forklaring på hvorfor jeg ikke synes dette er et godt væv at have
for meget af.

først - kan vi blive enige om, at et vævs halveringstid bl.a. afhænger
af hvor meget blod der passere gennem det ?
Det håber jeg vi kan.

OK, nu til et spørgsmål - Når du er ude at løbe om efteråret har du så
prøvet at rører ved din mave når du kommer hjem ? selvom man sveder og
er varm over hele kroppen er det lag af fedt der befinder sig på maven
koldt - grundet den kolde luft, det føles heller ikke ligeså blødt som
det gør inden du løber (inden du er ude i kulden ) dette føles som om
at vi rigtig har tabt os på løbeturen, men sådan er det bare desværre
ikke, blodet har trukket sig væk fra fedtet som fordi det er blevet
koldt har ændret "form" til at blive hårdere.

lad os nu se på det ud fra dykkerens perspektiv.
Du sidder oppe i båden og er dejlig varm, fordi du har tørdragt og
inderdragt på, så hopper du i vandet og begynder nedstigningen - lige
gyldig hvor god din tørdragt er vil du opleve nedkøling, hvilket vil
medføre at blodet trækker sig fra fedtet og ind til de vigtige
organer. det betyder at du på den første del af dykket har en relativ
stor pågasning af fedt grundet en større blodgennemstrømning - når du
så bliver kold under dykket og skal til at stige op, så er du blevet
kølet ned - blodet trækker sig igen væk fra dine fedt depoter
( blodgennemstrømningen mindskes ) - og du afgasser derfor nitrogen
langsommere end du optog det.
dette er i mine øjne ikke nogen god ting, selvom en DCI skade i fedtet
måske ikke er den mest alvorlige - men nu bad du selv om at vi
koncentrerede os om fedt og ikke om alt det andet der også har
indflydelse, ( som dårligt blodomløb, dårlig kondi og sådan ).

Jeg er ikke læge, og processen er sandsynligvis meget mere kompliceret
end det jeg skriver her, men håber i fanger ideen.

mvh

Anders Knudsen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-09-07 21:08

> [...]

>koncentrerede os om fedt og ikke om alt det andet der også har
>indflydelse, ( som dårligt blodomløb, dårlig kondi og sådan ).

Det er en meget fin forklaring på hvorfor _kulde_ er en forværrende
faktor for DCI, men du skev at du ville se isoleret på fedt ?

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 21:29

>AK skrev lidt om fedt....

Sådan ca. stod der også i den gamle sportsdykkerhåndbog så der er ikke noget
nyt i det. Jeg synes bare ikke det skinner igennem på de tilfælde af DCI som
man læser om. Så enten dykker vi langt på den sikre side og også er teorien
bare ikke rigtig. Jeg hælder til det sidste. Fordelen er jo samtidigt at du
bedre holder varmen når det er koldt og du har lidt brændstof med i
reserven.

Det er klart at de langsomme væv giver problemer når du begynder at gå ud i
ekstremerne (laaaang bundtid), men skal du derud må du jo bare tage det med
i din deko profil.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-09-07 21:50

> [...]
> er teorien bare ikke rigtig. Jeg hælder til det sidste. Fordelen er jo
> samtidigt at du bedre holder varmen når det er koldt og du har lidt

Jeg synes heller ikke at kunne finde nogen undersøgelser som entydigt
peger på fedt som et problem. Det synes mest at være teoretisk.
Det forudsætter selvfølgelig at undersøgelsen tager højde for
faktorer som kulde, kondition og anstrengelse under et dyk.

Måske nogen på gruppen har et link ?

> Det er klart at de langsomme væv giver problemer når du begynder at gå ud
> i ekstremerne (laaaang bundtid), men skal du derud må du jo bare tage det
> med i din deko profil.

Jo, men det er jo derfor vi har de lange halveringstider i tabellerne,
som netop tager højde for de meget lange, dybe dyk.
Forudsætningen er selvfølgelig at pågasning og afgasning har
tilnærmelsesvis samme halveringstid, hvilket man selvfølgelig ikke
kan forudsætte ved kulde, dårlig kondition og anstrengelse.

Søren Arnvig

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 22-09-07 01:13

Hvad kan man sige..

Lader til at jeg til en hver tid vil hoppe i vandet med AK, og
derefter drikke øl med ham.. Og hvad angår Allan og Henrik, så tror
jeg at jeg nøjes med øllerne, hvis de da for guds skyld vil lade være
med at snakke om dykkerudstyr

Ellers nogle der vil med i vandet i morgen?

Kan fortælle at der her til aften var ca. 10 meter sigt og ingen strøm
i lillebælt :)

DIR :)

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 23-09-07 13:22

On 22 Sep., 12:33, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> sparsommelighed" mig.
> Man kunne jo også være mindre flink og kalde det nærrighed.

Ja, det er jo nok nærmere priotering det hele haler om.

Jeg har brugt omkring 58000,- på dykning i år, og mangler en tur til
Egypten har i uge 41 samt 1 eller 2 ture til andre steder i
skandinavien.

Jeg har nok ikke mere i gage hver mdr. end i andre..

Det der med boligmillionær må lidt vente lidt ;)

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-09-07 14:04

morten@rudedyk.dk wrote:

> Ja, det er jo nok nærmere priotering det hele haler om.
>
> Jeg har brugt omkring 58000,- på dykning i år, og mangler en tur til

Hold da ferie, er det blevet til en rebreather ?

Jeg bruger også en del på dykning, men de >30k jeg købte foto udstyr for
+ undervands hus OSV, kan ikke udelukkende regnes som dykning

/Søren

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 23-09-07 17:30

> [...]
>
> Jeg bruger også en del på dykning, men de >30k jeg købte foto udstyr for
> + undervands hus OSV, kan ikke udelukkende regnes som dykning

Hehe, nej desværre... Ca. 25k på udstyr, resten har været ture.. Har
fået logget 81 dyk indtil nu i år..

Det kunne ellers være fedt med noget godt fotoudstyr..

/Morten