/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lad os så forhelv*** få Xenon allesammen.
Fra : Henrik B.


Dato : 02-10-07 11:41

Jeg kan KUN istemme nedenstående. Efter at have kørt med Xenon, skal jeg
ALDRIG igen have en bil uden:

http://ekstrabladet.dk/biler/article343470.ece

Xenon-lygter redder liv

Bedre lys på bilerne kan give en dramatisk reduktion af antallet af
dødsulykker, viser tysk undersøgelse baseret på officielle ulykkestal

Thorkil Sevelsted - 07:09 - 02. okt. 2007

Hvis alle biler fik xenonforlygter, ville antallet af trafikdræbte falde med
18 procent. Det er den forbavsende konklusion på en analyse foretaget af
tyske TÜV Rheinland.

Xenonlygter er dem, der udsender et skarpt lys, som kan virke blåt i
sammenligning med det gullige lys fra almindelige glødelamper. Navnet har de
fået, fordi de bl.a. indeholder gasarten xenon.

De kaldes også HID-lygter, en forkortelse for 'high intensity discharge'.
Xenon-lygterne oplyser området foran bilen stærkere og mere ensartet end de
konventionelle halogenlygter.

Virkning ved mørkekørsel
At godt lys på bilen er af betydning for sikkerheden, siger sig selv. At den
forbedring, som xenonlygter repræsenterer, alene skulle kunne resultere i 18
procent færre trafikdræbte, vil nok være en overraskelse for de fleste.

Ser man isoleret på ulykker på landeveje i mørke, er virkningen endnu mere
forbløffende. Her vil over 50 procent af alle ulykker med alvorlig
personskade kunne undgås, hvis alle biler blev udstyret med xenonlygter,
siger TÜV.

TÜV Rheinland er mest kendt for sine prøvestationer, men er en omfattende
konsulentvirksomhed med speciale i bl.a. sikkerhed. Grundlaget for
undersøgelsen er officielle ulykkesdata fra den tyske vejmyndighed
Bundesanstalt für Straßenwesen.

I de senere år har der været en større nedgang i antallet af ulykker i mørke
end ulykker i dagtimerne.

TÜV har efterforsket årsagen ved at analysere ulykkestallene for en række
luksusbilmodeller, som findes både med og uden xenonlygter, og det viste
sig, at xenonlygterne havde en statistisk signifikant indflydelse på
ulykkestallet om natten især på almindelige landeveje.

Anses for luksusudstyr
Mens antallet af ulykker med alvorlig personskade på landevej er halvt så
stort for biler med xenonlygter som for biler uden, er reduktionen på
motorvej 30 procent.

I byen er der derimod ingen forskel. Reduktionen er størst, når det gælder
ulykker med dødelig udgang, og TÜV har beregnet, at det ville betyde et fald
i antallet af dødsulykker med 18 procent, hvis alle biler var udstyret med
xenonlygter.

I Tyskland har omkring halvdelen af alle nye biler i den mere luksuøse
klasse - Mercedes E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie og opefter - i dag
xenonlygter, mens de mere folkelige, som der ifølge sagens natur er flest
af, må klare sig med konventionelle lygter.

Afgift giver stor merpris
Årsagen er, at xenonlygter er temmelig dyre, idet de kræver både
højspændingsaggregat og avanceret strømstyring. Prisen er også årsag til, at
xenonlygterne herhjemme kun har beskeden udbredelse, fordi den skal ganges
med tre på grund af den danske registreringsafgift.

Merprisen for xenonlygter til en BMW 5-serie er f.eks. knap 17.000 kroner,
hvoraf to tredjedele altså er afgift til staten.

Til et luksusmærke som Lexus er xenonlygter en naturlig del af
udstyrspakken, og xenonlygter findes også på topmodellen i Toyota
Avensis-serien, men man kan ikke sige, at de nye lygter ellers er særlig
efterspurgt som ekstraudstyr, fortæller informationschef René Mouritsen fra
Toyota Danmark.

- Det er mit indtryk, at de netop betragtes som luksus og noget, der hører
med til en veludstyret bil og mindre som egentligt sikkerhedsudstyr. Jeg har
ikke haft lejlighed til at se undersøgelsen, men det lyder interessant, at
xenonlygter skulle have så stor indflydelse på sikkerheden, siger han.

Også CO2 at spare
Der er i Danmark tradition for at give afgiftsnedslag for særligt
sikkerhedsudstyr for at modvirke den hæmmende effekt, det høje afgiftsniveau
har på den tekniske og sikkerhedsmæssige udvikling.

ABS-bremser er der aldrig givet nedslag for, fordi der aldrig har eksisteret
undersøgelser, der viser, at de kan redde liv. Derimod var Folketinget
forbavsende hurtigt ude med et nedslag for det elektroniske
stabilitetssystem ESP, da en række undersøgelser entydigt viste, at det kan
reducere antallet af ulykker.

Skulle der være et lyst hoved i salen, der vil iværksætte noget lignende for
xenonlygter, kan der findes mere information på denne webadresse:
www.tuv.com

Som et ekstra argument kan det fremføres, at xenonlygter bruger mindre
strøm, hvilket reducerer CO2-udledningen med 1,3 gram pr. kørt kilometer.
Det svarer til 4,3 procent af den reduktion af bilernes CO2-udledning med 30
gram, som EU tilstræber.



 
 
iSteen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : iSteen


Dato : 02-10-07 12:05

Henrik B. <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg kan KUN istemme nedenstående. Efter at have kørt med Xenon, skal jeg
> ALDRIG igen have en bil uden:

Det burde være i statens interesse, at få dem ud på vejene så hurtigt
som muligt, ikke?
Hvorfor i alverden skal de så pålægges "luksusafgift"?

Jens (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-10-07 12:38

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Henrik B. <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Jeg kan KUN istemme nedenstående. Efter at have kørt med Xenon, skal jeg
> > ALDRIG igen have en bil uden:
>
> Det burde være i statens interesse, at få dem ud på vejene så hurtigt
> som muligt, ikke?
> Hvorfor i alverden skal de så pålægges "luksusafgift"?

Fordi de sidder på en bil?
--

Jens

-= JF =- (02-10-2007)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 02-10-07 12:43

iSteen skrev:

> Det burde være i statens interesse, at få dem ud på vejene så hurtigt
> som muligt, ikke?

Alene det faktum at de reducerer CO2-udslippet med 1,3 gram pr kilometer
burde da betyde at lygterne skulle være et lovkrav!

> Hvorfor i alverden skal de så pålægges "luksusafgift"?

Det er da også towligt!

--
Mvh. John

The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.

Mathias (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 02-10-07 14:14

>
>> Hvorfor i alverden skal de så pålægges "luksusafgift"?
>
> Det er da også towligt!
>

Ja, det er dansk afgift i en nøddeskal. Lige så towligt er det også at man
fx bliver pålagt en stor CO2 afgift for at køre på rapsolie (som er
CO2-neutral), og at hybridbilerne ikke kan købes i danmark da de bliver
aaaalt for dyre (pga. afgift)...!!
Det' en OMMER!

-Mathias


Fly Christensen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 02-10-07 17:56

Mathias wrote:
>>
>>> Hvorfor i alverden skal de så pålægges "luksusafgift"?
>>
>> Det er da også towligt!
>>
>
> Ja, det er dansk afgift i en nøddeskal. Lige så towligt er det også at
> man fx bliver pålagt en stor CO2 afgift for at køre på rapsolie (som er
> CO2-neutral),

Som det jo så har vist sig ikke at være alligevel, når hele
produktionskæden medtages i beregningerne.

Fly

Bruno (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 02-10-07 13:45

Henrik B. wrote:
> Jeg kan KUN istemme nedenstående. Efter at have kørt med Xenon, skal jeg
> ALDRIG igen have en bil uden:
>
> http://ekstrabladet.dk/biler/article343470.ece
>
> Xenon-lygter redder liv
>

Ja, men hvor er det irriterende med de biler som kører rundt med noget
T.Hansen crap som blænder. Xenon er kun i orden hvis det bliver monteret
rigtigt, ellers måske til glæde for brugeren og så til ulempe/fare for
alle andre

Mvh
Bruno

alexbo (02-10-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-10-07 14:02


"Henrik B." skrev

> Hvis alle biler fik xenonforlygter, ville antallet af trafikdræbte falde
> med 18 procent. Det er den forbavsende konklusion på en analyse foretaget
> af tyske TÜV Rheinland.

> Ser man isoleret på ulykker på landeveje i mørke, er virkningen endnu mere
> forbløffende. Her vil over 50 procent af alle ulykker med alvorlig
> personskade kunne undgås, hvis alle biler blev udstyret med xenonlygter,
> siger TÜV.

Nu skifter man mellem dødsulykker og alvorlig personskade, men det vil stort
set sige at ~36% af alle dødsulykker sker på landevejen p.g.a. dårligt lys.

Det lyder ganske enkelt ikke rigtigt.

Thomas H. tror jeg det var, havde et link til alle danske dødsulykker i år,
der kan man jo hvis man vil, se på hvilke af disse der ville være undgået
med bedre lys.

mvh
Alex Christensen



Jacob Rungwald (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 02-10-07 14:20


"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:47024155$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nu skifter man mellem dødsulykker og alvorlig personskade, men det vil
> stort set sige at ~36% af alle dødsulykker sker på landevejen p.g.a.
> dårligt lys.
>
> Det lyder ganske enkelt ikke rigtigt.

Nej Jeg syntes nu også det lyder lige i overkanten, men ikke destro mindre,
så vil jeg heller aldrig mere have en bil uden xenon, det er bare SÅ meget
bedre at køre med om natten.

Mvh
Jacob



Klaus D. Mikkelsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-10-07 14:57

Jacob Rungwald skriver:
>
> Nej Jeg syntes nu også det lyder lige i overkanten, men ikke destro mindre,
> så vil jeg heller aldrig mere have en bil uden xenon, det er bare SÅ meget
> bedre at køre med om natten.

Har du xenon på fjernlys ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jacob Rungwald (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 02-10-07 16:34


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:47024E34.E06F447E@du.kan.finde.den...
> Jacob Rungwald skriver:
>>
>> Nej Jeg syntes nu også det lyder lige i overkanten, men ikke destro
>> mindre,
>> så vil jeg heller aldrig mere have en bil uden xenon, det er bare SÅ
>> meget
>> bedre at køre med om natten.
>
> Har du xenon på fjernlys ?

Ja og nej :) jeg har bi-xenon, dvs at den slår en parabol fra ved nærlyset,
så den får en meget bedre spredning af xenonlyset sammen med at den tænder
for fjernlyset. Der er en verden til forskel på om bi delen er slået til
eller ej. Især 30-40m foran bilen syntes jeg. Der er desuden et meget
bredere lys foran bilen, og så lige den detalje med at lyset faktisk er
hvidt :)

Mvh
Jacob



Klaus D. Mikkelsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-10-07 14:58

alexbo skriver:
>
>
> Nu skifter man mellem dødsulykker og alvorlig personskade, men det vil stort
> set sige at ~36% af alle dødsulykker sker på landevejen p.g.a. dårligt lys.

Det er da fordi 1/3 af klaphattene kører med tåbelygterne tændt og kun
kan se noget 20 meter ud foran bilen.

--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ebbe Kristensen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 02-10-07 15:00

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det er da fordi 1/3 af klaphattene kører med tåbelygterne tændt og kun
> kan se noget 20 meter ud foran bilen.

Frem med cola og chips. Nu begynder det igen

Ebbe



Ukendt (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-10-07 16:09


"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:47024efb$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>
>> Det er da fordi 1/3 af klaphattene kører med tåbelygterne tændt og kun
>> kan se noget 20 meter ud foran bilen.
>
> Frem med cola og chips. Nu begynder det igen
>
-..kan da omtale en test jeg læste for ikke længe siden,
som viste, xenon ikke var bedre end halogen.
nogen med et link ?



Ukendt (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-10-07 16:32


"eque" <n/a> skrev i en meddelelse
news:47025ef4$0$25415$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> news:47024efb$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

>> Frem med cola og chips. Nu begynder det igen
>>


> -..kan da omtale en test jeg læste for ikke længe siden,
> som viste, xenon ikke var bedre end halogen.
> nogen med et link ?

http://bilzonen.dk/test-og-artikler/nyheder/2007/5/ingen-lys-id%C3%A9

Så billig-skrawl er noget lort, men dyre lamper med dyrt 'optik'
er bedre...og RET så meget dyrere ser det ud til...



Henrik B. (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-10-07 18:05

"eque" <n/a> skrev i meddelelsen
news:47026474$0$25352$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> -..kan da omtale en test jeg læste for ikke længe siden,
>> som viste, xenon ikke var bedre end halogen.
>> nogen med et link ?
>
> http://bilzonen.dk/test-og-artikler/nyheder/2007/5/ingen-lys-id%C3%A9
>
> Så billig-skrawl er noget lort, men dyre lamper med dyrt 'optik'
> er bedre...og RET så meget dyrere ser det ud til...

Intet nyt i dén test. Og det er kendt, at Xenon langlys ikke kan lyse så
langt, som halogen. Netop derfor supplerer de seriøse bilproducenter deres
Bi-Xenon med halogen langlys. )

Spørgsmålet er også om svenskerne udelukkende har målt meter? 5 meter
længere lys lyder ikke af meget, men hvis lyset samtidig er bredere samt
giver mere lys, er meterne ligemeget.

Dertil kommer at Xenon er M E G E T bedre, ved dårligt vejr, f.eks. regn,
hvor kantstriber og reflekterende materialer lyser op, hvor det med halogen
bliver gråt i sort....

--
Nu på Vista 64-Bit...


Finn (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 02-10-07 18:54

Henrik B. skrev:
> Intet nyt i dén test. Og det er kendt, at Xenon langlys ikke kan lyse så
> langt, som halogen. Netop derfor supplerer de seriøse bilproducenter
> deres Bi-Xenon med halogen langlys. )
Hmmmm jeg vil nu sige at på min vogn er det KLART Xenon der giver det
seriøse fjernlys - og det er en E46 som hr. Rungwald's med bi-xenon hvor
optikken ændres ved lang lys. Og han har så ganske ret det er vildt godt
- det bedste jeg nogensiden har oplevet (på en personvogn uden ekstralys).
En af årsagerne til halogenlys er også at det bruges som overhalingslys
(xenon har vist ikke så godt af hurtige tænd/sluk operationer...).


Mvh
Finn

Henrik B. (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-10-07 19:08

"Finn" <post@min.dk> skrev i meddelelsen
news:470285c6$0$98221$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> En af årsagerne til halogenlys er også at det bruges som overhalingslys
> (xenon har vist ikke så godt af hurtige tænd/sluk operationer...).

Det er ikke noget problem med Xenon, da de er tændt med nærlyset. Når man så
blænder op, åbnes klappen bare helt.

--
Nu på Vista 64-Bit...


Jacob Rungwald (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 02-10-07 19:31


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
news:47028903$0$63769$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Finn" <post@min.dk> skrev i meddelelsen
> news:470285c6$0$98221$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> En af årsagerne til halogenlys er også at det bruges som overhalingslys
>> (xenon har vist ikke så godt af hurtige tænd/sluk operationer...).
>
> Det er ikke noget problem med Xenon, da de er tændt med nærlyset. Når man
> så blænder op, åbnes klappen bare helt.

Jeps, men klap mekanismen er nok ikke beregnet til at klappe on/off tit, men
da det er en magnetklap, så tror jeg godt den kan klare det alligevel :)

Desuden må BMW ihvertiald selv mene det kan holde til at blinke med ved
overhalingsblink, da det eftermonteringskit jeg har monteret, er monteret
med et adapterkabel til bi-xenon klappen, så den klapper sammen med det
lange lys, uanset om man bruger "træk tilbage" eller "tryk frem" på
lyskontakten. Jeg har dog lavet det på den rigtige måde ved at trække 2
ekstra kabler fra lysmodulet, så det virker som ab fabrik :) Så nu klapper
de kun ved "tryk frem" og ikke når man bruger overhalingsblink.

Hvad skulle man dog gøre uden "Wiring Digram System" på DVD, et must for gør
det selv BMW gutter :)

Jeg går ikke efter de halve løsninger :)

Mvh
Jacob



Ukendt (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-07 15:46


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47027a8d$0$63831

> Intet nyt i dén test. Og det er kendt, at Xenon langlys ikke kan lyse så
> langt, som halogen. Netop derfor supplerer de seriøse bilproducenter deres
> Bi-Xenon med halogen langlys. )

Seriøst ???

Må jeg være 'fræk' og be' om doku..



Henrik B. (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-10-07 15:55

"eque" <n/a> skrev i meddelelsen
news:4703ab2a$0$25451$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:47027a8d$0$63831
>
>> Intet nyt i dén test. Og det er kendt, at Xenon langlys ikke kan lyse så
>> langt, som halogen. Netop derfor supplerer de seriøse bilproducenter
>> deres Bi-Xenon med halogen langlys. )
>
> Seriøst ???
>
> Må jeg være 'fræk' og be' om doku..

Læste div. bladtests, i både svenske og tyske bilblade, da Xenon kom frem.
Dér blev det dokumenteret. Tænk også på, at Xenon ofte har små runde
optikker, hvor halogen har store spejle, som kan koncentrere lyset.

M.v.h.


Jacob Rungwald (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 02-10-07 16:35


"eque" <n/a> wrote in message
news:47025ef4$0$25415$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> -..kan da omtale en test jeg læste for ikke længe siden,
> som viste, xenon ikke var bedre end halogen.
> nogen med et link ?

Folk kan komme med alle de test de vil, JEG kan se en forskel af en anden
verden fra da jeg havde alm lys, til jeg eftermonterede xenon, dvs det er
samme bil, så ikke noget med biltype der kan spille ind.

Mvh
Jacob



Ukendt (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-10-07 17:29


"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_fjernes.dk> skrev i en meddelelse
news:47026515$0$2105$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Folk kan komme med alle de test de vil, JEG kan se en forskel af en anden
> verden fra da jeg havde alm lys, til jeg eftermonterede xenon, dvs det er
> samme bil, så ikke noget med biltype der kan spille ind.

Nævnte det også bare, at der var et issue, foruden det,
mange synes det ser 'fedt' og 'moderne' ud...altså
bløde værdier som tæller højt...



Lars Knudsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 02-10-07 17:49

On Tue, 2 Oct 2007 18:29:00 +0200, "eque" <n/a> wrote:

>> Folk kan komme med alle de test de vil, JEG kan se en forskel af en anden
>> verden fra da jeg havde alm lys, til jeg eftermonterede xenon, dvs det er
>> samme bil, så ikke noget med biltype der kan spille ind.
>Nævnte det også bare, at der var et issue, foruden det,
>mange synes det ser 'fedt' og 'moderne' ud...altså
>bløde værdier som tæller højt...

Hehe.. Det er så dem der putter pærer med en blå/lilla farvetemperatur
i, de giver godt nok så mindre lys end originale 4300k pærer til
gengæld ser det "ekstra fedt ud".


** Lars


Lars Knudsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 02-10-07 17:47

On Tue, 2 Oct 2007 17:34:59 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@rungwald_fjernes.dk> wrote:

>> -..kan da omtale en test jeg læste for ikke længe siden,
>> som viste, xenon ikke var bedre end halogen.
>> nogen med et link ?
>Folk kan komme med alle de test de vil, JEG kan se en forskel af en anden
>verden fra da jeg havde alm lys, til jeg eftermonterede xenon, dvs det er
>samme bil, så ikke noget med biltype der kan spille ind.

Samme her... Der er en verden til forskel på de halvsøvninge halogen
nærlys der var på Skodaen til de originale forlygter med HID til
nærlyset jeg fik sat på senere. Meget mere kraftigt, præcist afgrænset
og suverænt at køre med på mørke veje.

** Lars


Klaus D. Mikkelsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-10-07 18:12

Lars Knudsen skriver:
>
> Samme her... Der er en verden til forskel på de halvsøvninge halogen
> nærlys der var på Skodaen til de originale forlygter med HID til
> nærlyset jeg fik sat på senere. Meget mere kraftigt, præcist afgrænset
> og suverænt at køre med på mørke veje.

Specielt er der forskel når du ikek har tændt for lyskontakten, da der
så er svagere spænding til nærlyset....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik B. (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-10-07 18:16

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:47027BE4.3E18F323@du.kan.finde.den...

>> Samme her... Der er en verden til forskel på de halvsøvninge halogen
>> nærlys der var på Skodaen til de originale forlygter med HID til
>> nærlyset jeg fik sat på senere. Meget mere kraftigt, præcist afgrænset
>> og suverænt at køre med på mørke veje.
>
> Specielt er der forskel når du ikek har tændt for lyskontakten, da der
> så er svagere spænding til nærlyset....

Ja, ved halogen, men ikke ved Xenon. Den giver samme lys hele tiden.

--
Nu på Vista 64-Bit...


Klaus D. Mikkelsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-10-07 18:36

"Henrik B." skriver:
>
> Ja, ved halogen,

Netop.

> men ikke ved Xenon. Den giver samme lys hele tiden.

Fortæl det til xenonlygterne i svigermors Omega - Det har været en dyr
fornøjelse.

Kalus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jacob Rungwald (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 02-10-07 19:36


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:47028164.EE79CBAA@du.kan.finde.den...
> Fortæl det til xenonlygterne i svigermors Omega - Det har været en dyr
> fornøjelse.

Det er jo også en Opel :)

Hvad er der galt med dem ?

Mvh
Jacob



Klaus D. Mikkelsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-10-07 20:10

Jacob Rungwald skriver:
>
> Det er jo også en Opel :)

Jeps

> Hvad er der galt med dem ?

Udskiftet højspænding til begge lygter et par gange, de starter ikke
altid.....ikke så sjovt, når de er nærlys.

Så er lyset ikke bedre end på min Golf med H7

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars Knudsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 02-10-07 20:02

On Tue, 2 Oct 2007 19:16:18 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>> Specielt er der forskel når du ikek har tændt for lyskontakten, da der
>> så er svagere spænding til nærlyset....
>Ja, ved halogen, men ikke ved Xenon. Den giver samme lys hele tiden.

Ja bilen skulle kodes om til HID .. ellers er der totalt disco...


** Lars

Lars Knudsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 02-10-07 20:00

On Tue, 02 Oct 2007 19:12:04 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>> Samme her... Der er en verden til forskel på de halvsøvninge halogen
>> nærlys der var på Skodaen til de originale forlygter med HID til
>> nærlyset jeg fik sat på senere. Meget mere kraftigt, præcist afgrænset
>> og suverænt at køre med på mørke veje.
>Specielt er der forskel når du ikek har tændt for lyskontakten, da der
>så er svagere spænding til nærlyset....

Ja det har jeg så ikke prøvet.. Tænder altid for kontakten når jeg
kører i mørke, eller er bilen jo også mørkelagt.

** Lars

MikLarsen@gmail.com (03-10-2007)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 03-10-07 06:37

On 2 Okt., 15:01, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Henrik B." skrev

> Thomas H. tror jeg det var, havde et link til alle danske dødsulykker i år,
> der kan man jo hvis man vil, se på hvilke af disse der ville være undgået
> med bedre lys.

Måske kunne de to unge mennesker der blev dræbt i Rønde for lidt over
en uge siden være undgået, de sad i vej kanten på en mørk landevej.
Men jeg ved ikke omstændighederne omkring ulykken og om bilen der
ramte dem rent faktisk havde xenon.

Mikael - som har fabriksmonteret xenon på sin Mazda 5





alexbo (03-10-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-10-07 07:35


<MikLarsen@gmail.com> skrev

>Måske kunne de to unge mennesker der blev dræbt i Rønde for lidt over
>en uge siden være undgået, de sad i vej kanten på en mørk landevej.
>Men jeg ved ikke omstændighederne omkring ulykken og om bilen der
>ramte dem rent faktisk havde xenon.

Det må være mere end svært at bedømme hvilke ulykker der kunne være undgået
hvis bilen havde haft xenon.
Stort set alle der kører nogen ned "uden grund" vil sige "jeg så ham ikke",
det gælder også midt på dagen.
Så hvis man tager alle "jeg så ham ikke" og regner med at det havde gavnet
med xenon, kan man sikkert nå 18%.

Jeg er sikker på at man kan lave en lignende statistik der viser at hvis
alle biler kørte med "superdæk" ville 22% af dødsulykkerne kunne undgås.

Man tager de ulykker hvor bilisten siger "jeg bremsede alt hvad jeg kunne
men ramte alligevel" så regner man med at hvis bilens dæk havde haft større
vedhæftning ville den have stoppet i tide.

I øjeblikket er en kampagne med 10 km/t mindre, så vil et stort antal
ulykker forhindres eller blive mindre, det er også rigtigt, men sådan kan
man blive ved, jo langsommere vi kører jo færre/mindre ulykker, jo bedre
lys, bremser, dæk, køreuddannelse, veje, skilte, o.s.v. jo færre ulykker.

Det er alt sammen rigtigt, så jeg vil være noget tilbageholdende med at
udnævne xenon til den store ulykkesbekæmper.

Jeg tror at en bedre trafikkultur ville have en større effekt,
og der er det så heldigt at det er nogle andre der skal forbedre sig, man
behøver ikke gøre noget selv.

mvh
Alex Christensen





René Løweneck (03-10-2007)
Kommentar
Fra : René Løweneck


Dato : 03-10-07 08:13

Hej Alex !

> Jeg tror at en bedre trafikkultur ville have en større effekt,
> og der er det så heldigt at det er nogle andre der skal forbedre sig, man
> behøver ikke gøre noget selv.

HØRT )))))))


--
Med venlig hilsen

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 ES - en ægte 4-hjulstrækker



René Løweneck (03-10-2007)
Kommentar
Fra : René Løweneck


Dato : 03-10-07 07:57

Hej Michael !

> Men jeg ved ikke omstændighederne omkring ulykken og om bilen der
> ramte dem rent faktisk havde xenon.

Nix, det kan ikke passe. Biler med Xenon lygter kan umuligt køre galt ))


--
Med venlig hilsen

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 ES - en ægte 4-hjulstrækker



MikLarsen@gmail.com (03-10-2007)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 03-10-07 09:38

On 3 Okt., 08:34, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <MikLar...@gmail.com> skrev
>
> >Måske kunne de to unge mennesker der blev dræbt i Rønde for lidt over
> >en uge siden være undgået, de sad i vej kanten på en mørk landevej.
> >Men jeg ved ikke omstændighederne omkring ulykken og om bilen der
> >ramte dem rent faktisk havde xenon.
>
> Det må være mere end svært at bedømme hvilke ulykker der kunne være undgået
> hvis bilen havde haft xenon.
> Stort set alle der kører nogen ned "uden grund" vil sige "jeg så ham ikke",
> det gælder også midt på dagen.
> Så hvis man tager alle "jeg så ham ikke" og regner med at det havde gavnet
> med xenon, kan man sikkert nå 18%.
>
> Jeg er sikker på at man kan lave en lignende statistik der viser at hvis
> alle biler kørte med "superdæk" ville 22% af dødsulykkerne kunne undgås.
>
> Man tager de ulykker hvor bilisten siger "jeg bremsede alt hvad jeg kunne
> men ramte alligevel" så regner man med at hvis bilens dæk havde haft større
> vedhæftning ville den have stoppet i tide.
>
> I øjeblikket er en kampagne med 10 km/t mindre, så vil et stort antal
> ulykker forhindres eller blive mindre, det er også rigtigt, men sådan kan
> man blive ved, jo langsommere vi kører jo færre/mindre ulykker, jo bedre
> lys, bremser, dæk, køreuddannelse, veje, skilte, o.s.v. jo færre ulykker.
>
> Det er alt sammen rigtigt, så jeg vil være noget tilbageholdende med at
> udnævne xenon til den store ulykkesbekæmper.
>
> Jeg tror at en bedre trafikkultur ville have en større effekt,
> og der er det så heldigt at det er nogle andre der skal forbedre sig, man
> behøver ikke gøre noget selv.

Ja, men vi kan vel godt blive enige om at jo bedre lys du har på bilen
og jo længere frem det lyser, jo større er dine chancer for at opdage
en forhindring på vejen i tiden?

I Danmark er der desværre bare mange som er pisse ligeglade med om der
er gået en pære eller ej, for undskyldninger er der nok af. Har ikke
tid til at få den skiftet, er for besværligt, pære er dyre, jeg er
ikke ude når det er mørkt. Du kan selv finde på flere.

Prøv at lægge mærke til hvor mange der har deres lygter justeret så de
lyser lige ned foran bilen. De kan se maks 20 meter frem. Desværre
tror jeg meget af det er en kombination af uvidenhed/manglende
interessen for bilen. De fleste nyere biler har lysvidderegulering fra
kabinen af, det er bare de færreste der ved hvad den knap med tallene
på skal bruges til. O er jo ingenting, så 3 må være bedre, synes at
være tanken.....

Nå vi ramte lige min kæphest. Sorry

Mikael



Martin Johansen [600~ (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 03-10-07 13:25


>Nå vi ramte lige min kæphest. Sorry

Kæphest eller ej så har du jo ret.

Tror vi bruger samme hest forresten

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

alexbo (03-10-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-10-07 13:55


<MikLarsen@gmail.com> skrev


>Ja, men vi kan vel godt blive enige om at jo bedre lys du har på bilen
>og jo længere frem det lyser, jo større er dine chancer for at opdage
>en forhindring på vejen i tiden?

Det kan vi sagtens blive enige om, lyset kan aldrig blive for godt, og det
er heller ikke fordi jeg vil nedgøre xenon eller andre gode tiltag hvad
angår lys.
Jeg har bare ikke tiltro til at det i sig selv er den altafgørende faktor.

Miklarsen omtaler en nylig ulykke der måske kunne være forhindret med bedre
lys på bilen, den ville måske være undgået hvis de pågældende havde brugt
refleksbrikker.

Vi har vist alle konstateret forskellen på en mørklagt fodgænger og een med
en refeksbrik hængene på ryg eller front, længe inden man ser selve personen
ser man refleksen blinke.

mvh
Alex Christensen




MikLarsen@gmail.com (03-10-2007)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 03-10-07 16:17

On 3 Okt., 14:54, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <MikLar...@gmail.com> skrev
>
> >Ja, men vi kan vel godt blive enige om at jo bedre lys du har på bilen
> >og jo længere frem det lyser, jo større er dine chancer for at opdage
> >en forhindring på vejen i tiden?
>
> Det kan vi sagtens blive enige om, lyset kan aldrig blive for godt, og det
> er heller ikke fordi jeg vil nedgøre xenon eller andre gode tiltag hvad
> angår lys.
> Jeg har bare ikke tiltro til at det i sig selv er den altafgørende faktor.
>
> Miklarsen omtaler en nylig ulykke der måske kunne være forhindret med bedre
> lys på bilen, den ville måske være undgået hvis de pågældende havde brugt
> refleksbrikker.
>
> Vi har vist alle konstateret forskellen på en mørklagt fodgænger og een med
> en refeksbrik hængene på ryg eller front, længe inden man ser selve personen
> ser man refleksen blinke.

Jeps og så er vi nede i min teori som jeg vist nok har hørt fra nogle
rigtig kloge mennesker.
En ulykker sker ikke for de der bliver lavet en fejl. En ulykke sker
ved et sammentræf af flere uheldige omstændigheder.
Desværre er trafiksikkerhedsdebatten lidt for snævertsynet og fokusere
på farten som den eneste årsag til trafikulykker.

Mikael


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste