kæde der skurer imod gummi-liste
Fra : Green

Dato : 10-07-01 21:18

Jeg opdagede lige i dag at min bandit mc's kæde skarver imod en hård gumi
liste lige før den returnerer ind til kædehjulet.

Den liste jeg taler om er et stykke plast/gummi på ca 15 cm i længden som
ligger under kæden før den, som sagt, vender retur til udgangs tandhjulet.
Der er en mm dyb fure i den.

Jeg har aldrig før opdaget den slags, og nu er mit spørgsmål.. er det
meningen? Er det bare sådan det nu engang er, og derfor listen er der, eller
betyder det at kæden er alt for slap?
Jeg ville jo ellers mene at den kæde er helt og aldeles perfekt strammet op,
men... måske tager jeg fejl alligevel.

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-01 22:47

"Green" <a@a.a> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har aldrig før opdaget den slags, og nu er mit spørgsmål.. er det
> meningen? Er det bare sådan det nu engang er, og derfor listen er der,

Det er helt normalt, og det ER meningen - på tysk hedder den en
Schwingenschleifer, jeg ved faktisk ikke hvad sådan en fætter hedder på
dansk, men den er der for at skåne kæden og baggaflen, de to har nemlig ikke
godt af for tæt nærkontakt. Derfor bør du også af og til tjekke om
nylon-dimsen er ved at være slidt igennem, og skifte den når den er slidt -
det er også helt normalt, det gør man på alle motorcykler, men den bliver nu
ikke tit slidt op.

Ved jævn fart på især en- og to-cylindrede maskiner vil kæden stå og slå op
og ned, og det kan være ganske voldsomt, så hvis man har en af de cykler der
gerne vil gå til ekstremer med den slags, kan man udbygge skinnen med et
ekstra kædestyr - se billede på dk.binaer.motor med subject: Kædestyr.
Billedet er af det styr jeg har lavet til min Honda 600 off-roader som er
ret slem til det nummer - jeg har slidt 2 eller 3 skinner op på den, men
kædestyret hjælper.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 11-07-01 17:01

> [...]
> ret slem til det nummer - jeg har slidt 2 eller 3 skinner op på den, men

Kæden sidder vel ikke monteret rigtigt på billdet? Ellers virker den da
enorm slap!

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-07-01 17:32

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Kæden sidder vel ikke monteret rigtigt på billdet? Ellers virker den da
> enorm slap!

Den opmærksomme læser vil bemærke at der ikke er noget baghjul monteret, og
derfor: Nej, kæden er ikke monteret helt efter forskrifterne.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 11-07-01 17:49

> Den opmærksomme læser vil bemærke at der ikke er noget baghjul monteret,
og
> derfor: Nej, kæden er ikke monteret helt efter forskrifterne.

D0h. Er så optaget af kæden at jeg ikke kigger på noget andet =)

Fra : Rune Larsen

Dato : 11-07-01 20:16

> Den opmærksomme læser vil bemærke at der ikke er noget baghjul monteret,
og
> derfor: Nej, kæden er ikke monteret helt efter forskrifterne.

*ROFL!

/RUne

Fra : Armand

Dato : 11-07-01 00:20

Green <a@a.a> skrev i en
> [...]
> Jeg har aldrig før opdaget den slags, og nu er mit spørgsmål.. er det
> meningen? Er det bare sådan det nu engang er, og derfor listen er der,

Kædens slaphed er beliggende på den underløbende del ved "træk på
rullen",
hvorimod at den bevæger sig op på den overløbende del ved
motorbremsning/påløb!
Dette er den simple grund til at gummiskinnen befinder sig dér hvor
svingeren er tættest på kæden - Og furen er original for at støtte kæden
sidelæns også!

Så bare rolig!

--
Armand.

Fra : Green

Dato : 11-07-01 07:06

Tak til jer begge.
Skulle ellers til at bande højlydt, men ser nu at det ville have været
aldeles ubegrundet, og spild af god bandning