|
| Alfa 156. Diesel eller benzin? Fra : chiefviking |
Dato : 28-09-07 21:09 |
|
Hej.
Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en 156 SW 2003-2004. Men jeg er
i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
sine 155 heste? Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har
nogle gode råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe
en alfa :) )
Mvh og på forhånd mange tak.
| |
Ukendt (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-07 21:30 |
|
>"chiefviking" <beserkker2005@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> >news:1191010152.043627.299920@o80g2000hse.googlegroups.com...
>Hej.
>Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en 156 SW 2003-2004.
Det er forståeligt
> Men jeg er
>i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
>Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
>mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
>oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
>af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
>sine 155 heste? Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har
>nogle gode råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe
>en alfa :) )
>Mvh og på forhånd mange tak.
Hvis det er en 2003 eller 2004 model du søger så er benzin versionen
udskiftet fra den gamle TS motor med 150 (155) hk. til en JTS med 165hk. Det
er en sprød motor med en lidt for dæmpet motorlyd.. bare så du ved det..
men den går godt! 1.8 versionen er dog stadigvæk en TS'er.
Diesellaen er super. Den 2.4 JTD trækker bare, og er langtidsholdbar.
Hvad man så skal vælge er et spørgsmål om temperament. Vil man have
trækkraft fra bunden = diesel... Trækkraft ved højere omdr. = benzin
Hvis du, som jeg, er til køreegenskaber ville du vælge benzineren. Den er
billigere ja - og lettere i fronten, så den klæbrer bare til vejen uden for
megen understyring - kan anbefales
--
/HB
| |
Ukendt (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-07 21:39 |
|
>"chiefviking" <beserkker2005@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> >news:1191010152.043627.299920@o80g2000hse.googlegroups.com...
>Hej.
>Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en 156 SW 2003-2004. Men jeg er
>i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
>Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
>mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
>oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
>af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
>sine 155 heste? Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har
>nogle gode råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe
>en alfa :) )
>Mvh og på forhånd mange tak.
Prøv evt at kigge indfor hos www.alfaklub.dk
--
/HB
| |
Fly Christensen (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 28-09-07 22:59 |
|
chiefviking wrote:
> Hej.
>
> Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en 156 SW 2003-2004. Men jeg er
> i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
> Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
> mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
> oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
> af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
> sine 155 heste? Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har
> nogle gode råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe
> en alfa :) )
Du skal bare have to Alfa'er, så du kan skifte imellem dem!
Om du skal vælge diesel eller benzin afhænger af, hvordan du bedst kan
lide at køre. En diesel er død lige i starten, giver derefter pludseligt
et ordentlig skub, men dør så lige så pludseligt ud igen. Så længe du
holder dig indenfor det omdrejningsområde, hvor turboen arbejder, så
skubber den fremad.
En bensiner kommer stille og roligt nedefra. Den er ligeså død i
starten, men giver mere og mere skub efterhånden som omdrejningerne
stiger. I de fleste bensiner, som jeg har prøvet, lukkes der rigtig op
omkring de 3000 omdrejninger. Det holder så til omkring de 5500
omdrejninger.
Vi valgte en bensiner, da vi ikke kunne lide det der åbne-lukke, som en
turbo-diesel giver.
Fly
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-09-07 22:56 |
|
Fly Christensen skriver:
>
> En diesel er død lige i starten, giver derefter pludseligt
> et ordentlig skub, men dør så lige så pludseligt ud igen.
Du trænger da vidst bare til at køre en tur i en bil med en ordentligt
dieselmotor.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Fly Christensen (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 28-09-07 23:15 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Fly Christensen skriver:
>> En diesel er død lige i starten, giver derefter pludseligt
>> et ordentlig skub, men dør så lige så pludseligt ud igen.
>
> Du trænger da vidst bare til at køre en tur i en bil med en ordentligt
> dieselmotor.....
Vi prøvede et par forskellige, da vi skulle have ny bil nuher, og det
var egentlig det samme i dem alle sammen. Der var ikke alt for stor
forskel på, hvornår de slog til, men det skete pludseligt.
Men, hvis du kommer forbi Vanløse, er jeg da villig til at tage en tur i
en ordentlig diesel...
Fly
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-09-07 23:14 |
|
Fly Christensen skriver:
>
>
> Vi prøvede et par forskellige, da vi skulle have ny bil nuher, og det
> var egentlig det samme i dem alle sammen. Der var ikke alt for stor
> forskel på, hvornår de slog til, men det skete pludseligt.
Du prøvede ikke en 1,9TDI kan jeg regne ud.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Fly Christensen (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 28-09-07 23:25 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Fly Christensen skriver:
>>
>> Vi prøvede et par forskellige, da vi skulle have ny bil nuher, og det
>> var egentlig det samme i dem alle sammen. Der var ikke alt for stor
>> forskel på, hvornår de slog til, men det skete pludseligt.
>
> Du prøvede ikke en 1,9TDI kan jeg regne ud.
Vi prøvede en Touran, kan ikke huske, om det var en 1.9TDI, men alle
dieslerne havde den samme "fejl".
Fly
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-09-07 07:28 |
|
Fly Christensen skriver:
>
> Vi prøvede en Touran, kan ikke huske, om det var en 1.9TDI, men alle
> dieslerne havde den samme "fejl".
Det har det ikke været.
1,9TDI med 105 HK (som jeg har i min Golf) slæber igennem fra tomgang.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-07 23:00 |
|
On Fri, 28 Sep 2007 23:59:24 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:
<...>
>
>Vi valgte en bensiner, da vi ikke kunne lide det der åbne-lukke, som en
>turbo-diesel giver.
>
Hvis Alfa's diesel opfører sig nogenlunde som min Punto med i næsten
samme oprindelse maskinmæssigt, så trækker den fra 8-900 o/min til den
dør ved knap 4000 o/min....okay den kan klemmes til 4500 og ryger sort
som fanden når det sker med 130 i 3. gear.......men.......den trækker
altså i kælderen og helst ikke i penthouse-niveau...
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
Fly Christensen (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 28-09-07 23:13 |
|
Ivan Madsen wrote:
> Hvis Alfa's diesel opfører sig nogenlunde som min Punto med i næsten
> samme oprindelse maskinmæssigt, så trækker den fra 8-900 o/min til den
> dør ved knap 4000 o/min....okay den kan klemmes til 4500 og ryger sort
> som fanden når det sker med 130 i 3. gear.......men.......den trækker
> altså i kælderen og helst ikke i penthouse-niveau...
Okay. Det er jo absolut godt. Hvordan opfører din HDi sig så?
Fly
| |
Ukendt (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-07 23:09 |
|
On Sat, 29 Sep 2007 00:12:31 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:
>Ivan Madsen wrote:
>
>> Hvis Alfa's diesel opfører sig nogenlunde som min Punto med i næsten
>> samme oprindelse maskinmæssigt, så trækker den fra 8-900 o/min til den
>> dør ved knap 4000 o/min....okay den kan klemmes til 4500 og ryger sort
>> som fanden når det sker med 130 i 3. gear.......men.......den trækker
>> altså i kælderen og helst ikke i penthouse-niveau...
>
>Okay. Det er jo absolut godt. Hvordan opfører din HDi sig så?
>
Den skal helst op omkring 12-1300 o/min...og så trækker den derfra og
til det tager slut også omkring 4000 o/min......og der har jeg ikke
konstateret, at det ryger som bare fanden.....til gengæld går det en
smule hurtigere end Puntoen ).....og de ca 190 Citroen lover som
topfart er hjemme, tro mig ) (GPS siger 204, men sig det ikke til
Fruen, hun ved det ikke endnu)
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
ShutEye (29-09-2007)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 29-09-07 09:32 |
|
> Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
Ganske OT, undskyld.
Men hvad er der sket?
| |
Ukendt (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-09-07 10:11 |
|
On Sat, 29 Sep 2007 10:31:43 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:
>> Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
>
>Ganske OT, undskyld.
>Men hvad er der sket?
>
Bare en morgengnaven Netto-chafut, som ikke ville flette, så jeg fik
skrabt bagskærmen. Så kørte han glad og fro videre.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
ShutEye (29-09-2007)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 29-09-07 14:54 |
|
>>> Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
>>
>>Ganske OT, undskyld.
>>Men hvad er der sket?
>
> Bare en morgengnaven Netto-chafut, som ikke ville flette, så jeg fik
> skrabt bagskærmen. Så kørte han glad og fro videre.
Ah! Hehe den HAVDE jeg jo læst om :)
Har du fundet ham og fået ham skudt endnu?
Troede Netto-ridser hentydede til noget der var sket på en p-plads!
| |
Ukendt (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-09-07 20:20 |
|
On Sat, 29 Sep 2007 15:54:12 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:
>>>> Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
>>>
>>>Ganske OT, undskyld.
>>>Men hvad er der sket?
>>
>> Bare en morgengnaven Netto-chafut, som ikke ville flette, så jeg fik
>> skrabt bagskærmen. Så kørte han glad og fro videre.
>
>Ah! Hehe den HAVDE jeg jo læst om :)
>Har du fundet ham og fået ham skudt endnu?
>Troede Netto-ridser hentydede til noget der var sket på en p-plads!
>
Næh - desværre ikke. Vognmanden reagerer ikke på henvendelser, så jeg
stopper den i erfaringsbogen. Det fører alligevel intet til.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(
| |
Mogens (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 29-09-07 06:48 |
|
"chiefviking" <beserkker2005@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1191010152.043627.299920@o80g2000hse.googlegroups.com...
> Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en 156 SW 2003-2004. Men jeg er
> i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
> Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
> mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
> oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
> af.
Jeg har ejet nogle stykker (Alfa'er) og vil ikke være eet sekund i
tvivl om, at mærket fortjener du vælger en benzin-udgave. Da du
har et lille km-behov, må det være en GTA eller til nød en 2.5 V6.
> Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
> mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
> oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
> af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
> sine 155 heste?
Ja dét er jo den store fordel ved diesel - det store drejningsmoment.
So what? - en Alfa skal jo køres sportsligt og i de 6 cylindrede ud-
gaver er lyden desuden himmelsk !
> Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har nogle gode
> råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe en alfa :) )
Som sagt - jeg har haft nogle stykker. De bedste råd og erfaringer
finder du på det danske forum: www.cuoresportivo.dk
| |
Specks6812 (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 29-09-07 11:14 |
|
chiefviking <beserkker2005@yahoo.dk> said in news:1191010152.043627.299920
@o80g2000hse.googlegroups.com:
> Hej.
>
> Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en 156 SW 2003-2004. Men jeg er
> i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
> Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
> mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
> oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
> af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
> sine 155 heste? Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har
> nogle gode råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe
> en alfa :) )
>
> Mvh og på forhånd mange tak.
>
Det sker fra ca. 3000 o/m..............
Men så er det også sjovt.
| |
Jacob Pedersen (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Pedersen |
Dato : 29-09-07 13:47 |
|
> "chiefviking" <beserkker2005@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:1191010152.043627.299920@o80g2000hse.googlegroups.com...
> Hej.
> Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en 156 SW 2003-2004. Men jeg er
> i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
> Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
> mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
> oliebrændere jeg har prøvet (ikke alfa) trækker så dejligt fra bunden
> af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
> sine 155 heste? Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har
> nogle gode råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe
> en alfa :) )
> Mvh og på forhånd mange tak.
Hvis man ikke bruger økonomiske argumenter (så som indkøbspris, afskrivning,
grøn afgift, forskel i brændstofforbrug og brændstofpris) er valget vel mest
afhængig af temperament og kørestil.
Jeg kører diesel fordi jeg godt kan li' bundtræk og gode
mellemaccelerationer uden at skulle rode i gearkassen for at holde
omdrejningerne oppe hvor der sker noget når man kører benzin. Andre hader
diesellyden og det faktum at man ikke får alverden ud af at "skyde den af" i
forhold til at køre med lavere omdrejninger.
Derfor er det vel dejligt at der findes noget der kan gøre de fleste
tilfredse.
Som en sidebemærkning vil jeg så sige, at for mig har Alfa og diesel ikke
meget med hinanden at gøre - det passer ikke ind i det billede jeg har af
Alfa. Men sådan er der jo så meget
--
mvh
Jacob Pedersen
| |
chiefviking (02-10-2007)
| Kommentar Fra : chiefviking |
Dato : 02-10-07 21:22 |
|
On 28 Sep., 22:29, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:
> >"chiefviking" <beserkker2...@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> > >news:1191010152.043627.299920@o80g2000hse.googlegroups.com...
> >Hej.
> >Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil have en156SW 2003-2004.
>
> Det er forståeligt
>
> > Men jeg er
> >i tvivl om jeg skal købe 2.0 benzin eller 2.4 diesel.
> >Jeg har ikke det store daglige kørebehov så umiddlebart hælder jeg
> >mest til en benziner (den er også lidt billigere), men jeg synes at de
> >oliebrændere jeg har prøvet (ikkealfa) trækker så dejligt fra bunden
> >af. Skal man langt op i omdrejninger før benzinudgaven lukker op for
> >sine 155 heste? Nogle der har prøvet begge modeller eller generelt har
> >nogle gode råd (altså bortset fra alle dem der vil fraråde mig at købe
> >enalfa:) )
> >Mvh og på forhånd mange tak.
>
> Hvis det er en 2003 eller 2004 model du søger så er benzin versionen
> udskiftet fra den gamle TS motor med 150 (155) hk. til en JTS med 165hk. Det
> er en sprød motor med en lidt for dæmpet motorlyd.. bare så du ved det..
> men den går godt! 1.8 versionen er dog stadigvæk en TS'er.
>
> Diesellaen er super. Den 2.4 JTD trækker bare, og er langtidsholdbar.
> Hvad man så skal vælge er et spørgsmål om temperament. Vil man have
> trækkraft fra bunden = diesel... Trækkraft ved højere omdr. = benzin
>
> Hvis du, som jeg, er til køreegenskaber ville du vælge benzineren. Den er
> billigere ja - og lettere i fronten, så den klæbrer bare til vejen uden for
> megen understyring - kan anbefales
>
> --
> /HB
Først tak for alle de gode svar og undskyld mit eget sene svar, der
dukkede lige noget op :)
Jeg tror det bliver en benziner 2.0, men så skal jeg lige høre en
anden ting.
Jeg kan spare noget ved at købe en der ikke er JTS med de 165 hypper
dvs en årgang ældre med 155.
Gier de 10 ekstra en mærkbar forskel? Er JTS bygget bedre/anderledes
op end den ældre model?
Mvh Thomas
| |
hornsved@post6.tele.~ (03-10-2007)
| Kommentar Fra : hornsved@post6.tele.~ |
Dato : 03-10-07 09:29 |
|
> Først tak for alle de gode svar og undskyld mit eget sene svar, der
> dukkere lige noget op :)
>
> Jeg tror det bliver en benziner 2.0, men så skal jeg lige høre en
> anden ting.
> Jeg kan spare noget ved at købe en der ikke er JTS med de 165 hypper
> dvs en årgang ældre med 155.
> Gier de 10 ekstra en mærkbar forskel? Er JTS bygget bedre/anderledes
> op end den ældre model?
>
> Mvh Thomas
Hej Thomas,
Da 156'eren med TS motor er ældre end JTS er der naturligvis en
forskel på brugtvognsprisen. Ligesom der er forskel på interiøret i de
to årgange. Personligt mener jeg at den "gamle" model er fedest, fordi
den har trærat (2,0 TS og 2,5 V6), men det er jo en smagssag.
Interiøret på de nye modeller er lidt mere mainstream. Men er i øvrigt
i begge modeller af en forbavsende go' kvalitet. Selv efter 8 år og
140.000 km, virker indtræk m.m. i vores 2,0 TS'er som nyt.
Begger motorer er 4 cyl. DOHC, men blok og topstykke er forskellige
ligesom indsprøjtningssystemet er forskelligt. TS er en Twin Spark
dvs. med 2 tændrør pr. cylinder, hvorimod JTS'eren har ét tændrør pr.
cylinder.
Fsv. angår bensinøkonomi skal du regne med omkring 10 km/l for en 2,0
TS'er. Kender ikke tallet for JTS'eren, men det er nok nogenlunde det
samme?
Jeg har kørt begge motorer. TS'eren har det Alfa typiske (sammenligner
det ofte med en MC-motor) effektforløb, hvor der ikke sker så meget
under 3000 o/min, hvorimod effekten spidser til op i mod de 7000 o/
min. JTS'eren har lidt bedre bundtræk, men i praksis tror jeg ikke du
vil mærke den store forskel på de to motorers ydelse.
Er enig med de andre i tråden at Alfa primært er en bensin'er.
Specielt, hvis man har et lille kørselsbehov. Sørg for at vælge en bil
der er blevet undervognsbehandlet og som har fuld service. Husk også
at checke at tandremmen er blevet skiftet (3 år/80.000 Km). Sørger du
for at vedligeholde bilen er 156'eren mindst ligeså driftsikker, som
alle andre biler.
Go' jagt,
Hornsved
| |
|
|