Benzinforbrug stemmer ik overens med egen ~
Fra : Morten

Dato : 27-09-07 22:47

Hej

Jeg prøvede at måle mit benzinforbrug efter sidste tankning, men resultatet
er lidt mærkeligt:

Jeg tankede 42 liter og havde kørt 638 km

Det gir et forbrug på 15 km/liter

Men måleren i bilens køre computer havde jeg også nul-stillet, og den viser
et gennemsnitsforbrug på 8,3 liter/100 km.

Det gir et forbrug på 12 km/liter

- Det undre mig at der er så stor forskel (20 % difference) - er bilens
computer virkelig så upræcis - for min egen måling må jo nødvendigvis være
ret nøjagtig ...?

/Morten

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 27-09-07 22:54

> - Det undre mig at der er så stor forskel (20 % difference) - er bilens
> computer virkelig så upræcis - for min egen måling må jo nødvendigvis være
> ret nøjagtig ...?

Måleren i vores gamle 307 hdi'er var også ret upræcis - ifølge mit
dieselregnskab kørte den som regel omkring 17,5 km/l...men kørecomputeren
sagde 14,7 (6,8 l pr 100 km)..det er ca 20 %

Jacob Pedersen

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 22:57

"Jacob Pedersen" <jacob*spam*@*spam*eculture.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måleren i vores gamle 307 hdi'er var også ret upræcis - ifølge mit
> dieselregnskab kørte den som regel omkring 17,5 km/l...men kørecomputeren
> sagde 14,7 (6,8 l pr 100 km)..det er ca 20 %

Iht. til en artikel som tidligere har været diskuteret i NG, så er der jo
rådet bod på det.

Mange fabrikanter har justeret kørecomputeren op med over 40%.;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 27-09-07 23:06

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Iht. til en artikel som tidligere har været diskuteret i NG, så er der jo
> rådet bod på det.
>
> Mange fabrikanter har justeret kørecomputeren op med over 40%.;)

Det skal jeg så ikke gøre mig klog på - vi havde bilen fra ny, og med
service på autoriseret værksted hele tiden, og jeg ville da gå ud fra at
hvis det var noget de mente alvorligt, så blev den slags omprogrammeret når
bilen var til service - men den brugte 6,5-7 l pr 100 km ifølge
kørecomputeren al den tid vi havde den.
Det jeg ville sige med indlægget var at det ikke var noget særsyn med en
kørecomputer der viste 20% forkert

Jacob Pedersen

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 23:08

"Jacob Pedersen" <jacob*spam*@*spam*eculture.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det jeg ville sige med indlægget var at det ikke var noget særsyn med en
> kørecomputer der viste 20% forkert.

Har bilen så kørt 20% længere i alt end kilometertælleren viser eller er de
2 elektroniske enheder 100% adskildt.?..

mvh
Bjørn J.

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 27-09-07 23:19

> Har bilen så kørt 20% længere i alt end kilometertælleren viser eller er
> de 2 elektroniske enheder 100% adskildt.?..

Det skal jeg ikke gøre mig klog på. men når krak sagde at kæresten havde 110
km på arbejde fra vestjylland til odense, så sagde bilen at der var 108.
desuden ville jeg tro at det var nemmere at lave en måler der "bare" skal
tælle omgange, der viser rigtigt, end en der skal måle brændstofforbrug - på
displayet reagerede den med temmelig stor forsinkelse når man trådte mere
eller mindre på speederen - men om det kun var til displayet, eller de tal
den brugte til beregningen også, ved jeg selvfølgelig ikke noget om.

Jacob Pedersen

Fra : BJ

Dato : 27-09-07 23:23

> [...]

> mere eller mindre på speederen - men om det kun var til displayet, eller
> de tal den brugte til beregningen også, ved jeg selvfølgelig ikke noget

Uden at vide det, vil jeg tro, forbruget måles med en elektromekanisk
flow-måler ala dem man bruger i eks. både.

Det interessante er, synes jeg, kan man overhovedet stole på elektronikken.?

Hvis din kilometertæller tæller for hurtigt, vil du jo også i bilens levetid
(normalt) få udført flere serviceeftersyn eller tilsvarende omvendt.

Det sidste er udgiftsbesparende, det første kan være ret så kostbart.

mvh
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-07 05:24

BJ skriver:

> Uden at vide det, vil jeg tro, forbruget måles med en elektromekanisk
> flow-måler ala dem man bruger i eks. både.

Nope, man kender trykket på brændstoffet og tiden der er åbent for
indstrøjtningsdysen. Det giver forbruget helt præcist. Derfor snydes en
bil med bokstuning til at vise at man kører endnu længere på literen, da
den ikke åbner så meget for dyserne, når nu boksen åbner i længere tid
(hvilket computeren ikek kender til).

> Det interessante er, synes jeg, kan man overhovedet stole på elektronikken.?

Det kan man, blot fabrikanterne ville/turde lave det præcist. Samme
humle som med speedometrene, men der skal der jo også være "plads" til
5% ændring af hjulomkredsen.

Kigger man eksempelvis på WolkeFovne (som jeg har en vis erfaring med),
ser man at boardcomputeren og kmtælleren er eninge med hensyn til antal
kørte km, men boardcomputer og speedometer er uenige når det gælder
hastighed - sjovt nok er boardcomputeren mere præcis end speedometret i
min fimrmaslæde (hvor speedometerafvigelsen er på ca 7%).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Anders Majland

Dato : 28-09-07 07:26

> Uden at vide det, vil jeg tro, forbruget måles med en elektromekanisk
> flow-måler ala dem man bruger i eks. både.

Jeg har monteret en sådan på en mc og der har jeg en nøjagtighed på et par
procent (efter justering) Men baserer moderen bilers måling ikke på
indsprøjtningssystemet ?

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-07 05:26

Morten skriver:

> - Det undre mig at der er så stor forskel (20 % difference) - er bilens
> computer virkelig så upræcis - for min egen måling må jo nødvendigvis være
> ret nøjagtig ...?

Computeren plejer nu at være mere optimistisk end det faktuelle....

Men kun over 1 tankfuld er alt for usikkert:
Tankede du op til pistolen stopper, skal du være sikker på at du bruger
samme spistol ved samme stander holdende i samme retning, før den
stopper bare nogenlunde samme sted.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-07 07:24

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> computer virkelig så upræcis - for min egen måling må jo nødvendigvis være

Nu skriver du ikke hvilken dytbot det drejer sig om - men det er på VW´s
biler i nogle tilfælde muligt at justere brændstofmålerens visning med op
til flere procent (ligeledes kan du ændre instrumentets sprog til japansk -
så får du udlæsning i km/l i stedet for l/100

Jeg har lavet et regneark, så jeg løbende kan holde øje med misvisningen.

--
Per

Fra : Torben E

Dato : 28-09-07 16:29

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg prøvede at måle mit benzinforbrug efter sidste tankning, men
> resultatet er lidt mærkeligt:

Husk på at en km tæller også kan vise forkert, så giver det
et forkert resultat.

Eks. en tur på arbejde i min bil 84 km, samme tur i en previa
over 100, så det gir jo lidt diff. i forbruget.

Torben E.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 19:50

On Thu, 27 Sep 2007 23:46:55 +0200, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>computer virkelig så upræcis - for min egen måling må jo nødvendigvis være

Det er set før at der er pæne afvigelser - oftest dog i modsatte
retning på diverse computere i biler. Jeg mener, jeg kan huske en tråd
for et års tid siden, hvor en bil kørte 10-15% mindre end computeren
viste. Der var vist flere der havde samme oplevelse. Det kan muligvis
justeres afhængig af fabrikatet. Min egen Punto siger typisk 20,3-20,8
og de hårde facts 22-23, så den er mere nøjsom end den lover - og
km-tælleren er enig med Krak om afstande.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi