Køb af ny bil/ AYGO med MMT gear
Fra : Fjollefrans

Dato : 27-09-07 12:46

Hejsa

Jeg skal ud og købe min første bil, og jeg tror nok det skal være en Toyota
AYGO+ med MMT gear.

Da der er 3-4 måneders leveringstid på en sådan, hvad skal jeg gøre når jeg
bestiller den. Får man bare forhandleren til at bestille den, eller betaler
man et depositum ved bestilling, hvad er normalt.

Jeg er lidt i tvivl med MMT gearet, det er dog næsten et krav da bilen skal
bruges til at køre tværs gennem københavn i myldretiden 2 gange dagligt.

- FF

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-09-07 13:09

On Thu, 27 Sep 2007 13:45:30 +0200, "Fjollefrans"
<eksisterernokikkevel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bestiller den. Får man bare forhandleren til at bestille den, eller betaler
>man et depositum ved bestilling, hvad er normalt.

De gange jeg har bestilt ny bil har jeg blot lavet en købsaftale med
forhandleren og først betalt ved levering. Intet depositum. Har dog
hørt om nogen der kræver det, men jeg har altså ikke været ude for det
selv.

>Jeg er lidt i tvivl med MMT gearet, det er dog næsten et krav da bilen skal
>bruges til at køre tværs gennem københavn i myldretiden 2 gange dagligt.

Én ting er sikkert - jeg skal ikke lige ha' bil med manuelt gear igen
foreløbig. Min to sidste har været med automatgear og det er bare
super behageligt at køre med i faktisk alle situationer. Måske med
undtagelse af hvis man er kørt fast i sne der har man knap så meget
føling med hvad der lige sker når man skal "rokke sig fri".

Jeg fandt dog lige en test af det der MMT gear her:

http://www.motorsiden.dk/Biltest/Toyota%20Aygo%20MMT%20gear%20test.htm

De siger: "Ulempen er mest, at gearskiftet sker uforudsigeligt. Dvs.
at man ligesom rykker frem med kroppen, når gearet skiftes, fordi den
accelererende bevægelse uforudsigeligt hører op for siden at
fortsætte, når der er skiftet gear. Skifter man selv gear, oplever man
ikke det ryk i kroppen, fordi man er forberedt – og i øvrigt kan
foretage gearskiftet mere blødt end MMT kan."

Det synes jeg måske nok lige var noget man skulle prøve i praksis før
man købte det. Så vidt jeg kan se er det en helt normal manuel
gearkasse med kobling, der blot fungerer automatisk. Det lyder ikke
som om det er super komfortabelt - hvor et normalt automatgear (plus
DSG fra VAG) skifter nærmest umærkeligt og lynhurtigt.

hilsen Lars

Fra : Fjollefrans

Dato : 27-09-07 21:18

> [...]
> som om det er super komfortabelt - hvor et normalt automatgear (plus
> DSG fra VAG) skifter nærmest umærkeligt og lynhurtigt.

tak for svarene.

Med hensyn til MMT gearet, så har jeg været ude at køre en god tur med det,
og nej, det er ikke så blødt som en automatkasse eller DSG gear, men det er
primært når pedalen er helt i bund at skiftene bliver ringe, kassen skifter
bedre end mange mennesker jeg kender. Men det ville være spændende at høre
en mening fra en der måske havde længere tids erfaring med det.

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 27-09-07 15:51

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hejsa
>
> Jeg skal ud og købe min første bil, og jeg tror nok det skal være en
> Toyota AYGO+ med MMT gear.

Tillykke - det er dejligt med en ny bil!

> Da der er 3-4 måneders leveringstid på en sådan, hvad skal jeg gøre når
> jeg bestiller den. Får man bare forhandleren til at bestille den, eller
> betaler man et depositum ved bestilling, hvad er normalt.

De 2 biler vi har købt i år, blev bestilt og der blev underskrevet en
købsaftale, men der blev ikke betalt noget før vi hentede bilerne

> Jeg er lidt i tvivl med MMT gearet, det er dog næsten et krav da bilen
> skal bruges til at køre tværs gennem københavn i myldretiden 2 gange
> dagligt.

Det har jeg så ingen erfaring med

Jacob Pedersen

Fra : Martin Kaas Neergaar~

Dato : 27-09-07 16:41

> Får man bare forhandleren til at bestille den, eller betaler man et
> depositum ved bestilling, hvad er normalt.

Når du skriver under på købkontrakten, så er der indgået en bindende aftale,
som både gælder for køber og sælger.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 17:35

> [...]

> jeg bestiller den. Får man bare forhandleren til at bestille den, eller
> betaler man et depositum ved bestilling, hvad er normalt.

Hej,

Jeg har lige for et par timer siden, underskrevet slutsedel på en Aygo+
Blue, og jeg betalte ikke noget depositum eller noget, han var endda
tilfreds med at kun jeg selv skrev under (jeg er kun 17).

Søren