|
| Strømforbrug på manuel aircondition Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 26-09-07 09:05 |
|
Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
udetemperaturen gange blæserhastighed ?
mvh
Michael Kristensen
| |
Klaus D. Mikkelsen (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 26-09-07 09:23 |
|
"mbk112@hotmail.com" skriver:
>
> Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> udetemperaturen gange blæserhastighed ?
Nej, strømforburget er helt og holdet kun blæseren.
Kompresoren til nedkøling i aircon anlægget trækkes direkte af motoren.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
mbk112@hotmail.com (26-09-2007)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 26-09-07 09:36 |
|
On Sep 26, 9:22 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "mbk...@hotmail.com" skriver:
>
>
>
> > Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> > udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>
> Nej, strømforburget er helt og holdet kun blæseren.
>
> Kompresoren til nedkøling i aircon anlægget trækkes direkte af motoren.
Okay, jeg omformulere mit spørgsmål:
Er energiforbruget for et mauelt aircondition anlæg proportional med
udetemperaturen x blæserhastighed ?
| |
Øl er godt ! (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Øl er godt ! |
Dato : 26-09-07 09:52 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1190795767.565225.104900@o80g2000hse.googlegroups.com...
On Sep 26, 9:22 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "mbk...@hotmail.com" skriver:
>
>
>
> > Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> > udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>
> Nej, strømforburget er helt og holdet kun blæseren.
>
> Kompresoren til nedkøling i aircon anlægget trækkes direkte af motoren.
Okay, jeg omformulere mit spørgsmål:
Er energiforbruget for et mauelt aircondition anlæg proportional med
udetemperaturen x blæserhastighed ?
Hvis du vil have et svar på det , er en nyhedsgruppe som videnskab.dk
måske stedet at stille
den slags spørgsmål til ?
| |
Øl er godt ! (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Øl er godt ! |
Dato : 26-09-07 09:59 |
|
"Øl er godt !" <øl@godt.kaput> skrev i en meddelelse
news:46fa1d82$0$23264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1190795767.565225.104900@o80g2000hse.googlegroups.com...
> On Sep 26, 9:22 am, "Klaus D. Mikkelsen"
> <er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
>> "mbk...@hotmail.com" skriver:
>>
>>
>>
>> > Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
>> > udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>>
>> Nej, strømforburget er helt og holdet kun blæseren.
>>
>> Kompresoren til nedkøling i aircon anlægget trækkes direkte af motoren.
>
> Okay, jeg omformulere mit spørgsmål:
>
> Er energiforbruget for et mauelt aircondition anlæg proportional med
> udetemperaturen x blæserhastighed ?
>
>
>
> Hvis du vil have et svar på det , er en nyhedsgruppe som videnskab.dk
> måske stedet at stille
> den slags spørgsmål til ?
>
>
>
>
Bo Warming huserer godt nok lige for øjeblikket i videnskab.dk ,
men bare put ham i "killfilteret" .Så slipper du for meget støj.. lol
| |
Klaus D. Mikkelsen (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 26-09-07 09:59 |
|
"Øl er godt !" skriver:
>
> Bo Warming huserer godt nok lige for øjeblikket i videnskab.dk ,
> men bare put ham i "killfilteret" .Så slipper du for meget støj.. lol
Psst. dk.videnskab - ikke omvendt...
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
claus b.p. (26-09-2007)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 26-09-07 10:09 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1190795767.565225.104900@o80g2000hse.googlegroups.com...
On Sep 26, 9:22 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
>> "mbk...@hotmail.com" skriver:
>
>
>
> > Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> > udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>>
>> Nej, strømforburget er helt og holdet kun blæseren.
>>
>> Kompresoren til nedkøling i aircon anlægget trækkes direkte af motoren.
>Okay, jeg omformulere mit spørgsmål:
>Er energiforbruget for et mauelt aircondition anlæg proportional med
>udetemperaturen x blæserhastighed ?
Kompressoren kører+køler lige meget hele tiden, uanset temperatur og
luftgennemstrømning. Regulering af indetemperatur sker ved at blande varm og
kold luft. Kompressorens energiforbrug vil således udelukkende være en
funktion af motorens omdrejningstal.
Til gengæld sparer du tilsvarende (eller mere) energi ved ikke at behøve at
køre med nedrullede vinduer og soltaget åbent.
Du kan også tage et kursus i økonomikørsel, og spare mange gange mere end
ved at slukke A/C.
/Claus
| |
rune.larsen@gmail.co~ (26-09-2007)
| Kommentar Fra : rune.larsen@gmail.co~ |
Dato : 26-09-07 09:50 |
|
On Sep 26, 10:36 am, "mbk...@hotmail.com" <mbk...@hotmail.com> wrote:
> On Sep 26, 9:22 am, "Klaus D. Mikkelsen"
>
> <er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> > "mbk...@hotmail.com" skriver:
>
> > > Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> > > udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>
> > Nej, strømforburget er helt og holdet kun blæseren.
>
> > Kompresoren til nedkøling i aircon anlægget trækkes direkte af motoren.
>
> Okay, jeg omformulere mit spørgsmål:
>
> Er energiforbruget for et mauelt aircondition anlæg proportional med
> udetemperaturen x blæserhastighed ?
Umiddelbart ville jeg tro det var meget mere kompliceret. Selvom du
fordobler hastigheden på blæsermotoren er det jo ikke sikkert
luftgennemstrømningen fordobles. Luften skal jo kunne komme ud af
kabinen igen så denne ikke eksplumderer
Inden du så spørger om energiforbruget er proportionalt med udetemp x
luftgennemstrømning, så bliver ac'ens køler jo ikke afkølet dobbelt så
meget fordi du blæser dobbelt luft forbi. Der er en sammenhæng, men
den er næppe direkte proportional.
/Rune
| |
alexbo (26-09-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 26-09-07 10:02 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev
>Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
>udetemperaturen gange blæserhastighed ?
Nej, langt de fleste blæsere bruger samme mængde strøm uanset hastigheden.
Airconen bruger samme mængde energi, indtil den når "slå fra" temp. omkring
5 gr.
Den vil den selvfølgelig nå hurtigere og tiere ved 10 gr. ude end ved 20 gr.
mvh
Alex Christensen
| |
mbk112@hotmail.com (26-09-2007)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 26-09-07 10:18 |
|
On Sep 26, 10:01 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <mbk...@hotmail.com> skrev
>
> >Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> >udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>
> Nej, langt de fleste blæsere bruger samme mængde strøm uanset hastigheden.
> Airconen bruger samme mængde energi, indtil den når "slå fra" temp. omkring
> 5 gr.
>
> Den vil den selvfølgelig nå hurtigere og tiere ved 10 gr. ude end ved 20 gr.
>
Hvordan kobler kompressoren sig fra/på motoren ? Foregår det rent
mekanisk ?
| |
alexbo (26-09-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 26-09-07 10:29 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev
Hvordan kobler kompressoren sig fra/på motoren ? Foregår det rent
mekanisk ?
Nja, en elektrisk magnetkobling.
mvh
Alex Christensen
| |
mbk112@hotmail.com (26-09-2007)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 26-09-07 11:59 |
|
> Kompressoren kører+køler lige meget hele tiden, uanset temperatur og
> luftgennemstrømning. Regulering af indetemperatur sker ved at blande varm og
> kold luft. Kompressorens energiforbrug vil således udelukkende være en
> funktion af motorens omdrejningstal.
Den toyota mand, der solgte mig bilen (AYGO), påstod nemlig, at
energiforbruget, når ac var slået til, steg des mere man skruede op
for blæseren.
| |
Øl er godt ! (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Øl er godt ! |
Dato : 26-09-07 12:08 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1190804314.658770.189380@w3g2000hsg.googlegroups.com...
> Kompressoren kører+køler lige meget hele tiden, uanset temperatur og
> luftgennemstrømning. Regulering af indetemperatur sker ved at blande varm
> og
> kold luft. Kompressorens energiforbrug vil således udelukkende være en
> funktion af motorens omdrejningstal.
Den toyota mand, der solgte mig bilen (AYGO), påstod nemlig, at
energiforbruget, når ac var slået til, steg des mere man skruede op
for blæseren.
Jamen det er sikkert rigtig nok.
Blæser kører hurtigere , trækker mere strøm, generator tungere at trække ,
mere
belastning af motor , større benzinforbrug.....
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-09-07 12:19 |
|
"Øl er godt !" <øl@godt.kaput> skrev i meddelelsen
news:46fa3d65$0$69289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1190804314.658770.189380@w3g2000hsg.googlegroups.com...
> Den toyota mand, der solgte mig bilen (AYGO), påstod nemlig, at
> energiforbruget, når ac var slået til, steg des mere man skruede op
> for blæseren.
> Jamen det er sikkert rigtig nok.
> Blæser kører hurtigere , trækker mere strøm, generator tungere at trække ,
> mere
> belastning af motor , større benzinforbrug.....
Da jeg var med til økonomikørsel for mange år siden var en af reglerne at
man slet ikke skulle have blæseren tændt.
Det blev bekræftet af mig selv her den anden dag. Normalt triller jeg 85
km/literen ved 50 km/t i frigear. Denne angivelse fra bilcomputeren bliver
noget lavere, når jeg kører med blæseren på højeste hastighed - fandt jeg
tilfældigvis ud af den anden dag.
Ifølge min instruktionsbog koster det mellem 0,5 og 1,0 liter brændstof pr.
100 km at køre med klimaanlæg sktråstreg aircon.
--
Per
| |
mbk112@hotmail.com (26-09-2007)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 26-09-07 12:36 |
|
> Det blev bekræftet af mig selv her den anden dag. Normalt triller jeg 85
> km/literen ved 50 km/t i frigear. Denne angivelse fra bilcomputeren bliver
> noget lavere, når jeg kører med blæseren på højeste hastighed - fandt jeg
> tilfældigvis ud af den anden dag.
Men det jeg gerne vil vide er, om kompressoren arbejder hårdere (eller
længere tid hvis den kører i en on/off tilstand), blot fordi man
skruer op for den elektriske blæser.
-Michael Kristensen
| |
alexbo (26-09-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 26-09-07 12:45 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev
>Men det jeg gerne vil vide er, om kompressoren arbejder hårdere (eller
>længere tid hvis den kører i en on/off tilstand), blot fordi man
>skruer op for den elektriske blæser.
Ja,
jo mere varm luft du sender igennem kølelegemet, jo sværere vil det have ved
at komme ned på den temp. hvor kompressoren slår fra.
mvh
Alex Christensen
| |
rune.larsen@gmail.co~ (28-09-2007)
| Kommentar Fra : rune.larsen@gmail.co~ |
Dato : 28-09-07 06:27 |
|
On Sep 26, 11:01 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <mbk...@hotmail.com> skrev
>
> >Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> >udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>
> Nej, langt de fleste blæsere bruger samme mængde strøm uanset hastigheden.
> Airconen bruger samme mængde energi, indtil den når "slå fra" temp. omkring
> 5 gr.
Det afhænger lidt af konstruktionen. Så vidt jeg ved har min bil en
kompressor med variabel slaglængde, hvorfor den ved mindre kølebehov
heller ikke er så svær for motoren at trække med rundt.
/Rune
| |
claus b.p. (29-09-2007)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 29-09-07 00:26 |
|
<rune.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1190957204.606625.300950@g4g2000hsf.googlegroups.com...
On Sep 26, 11:01 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> <mbk...@hotmail.com> skrev
>
> >Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> >udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>
> Nej, langt de fleste blæsere bruger samme mængde strøm uanset hastigheden.
Det var formentlig en slåfejl at du skrev blæser. Blæserens energiforbrug er
nogenlunde proportionalt med hastigheden, men langt mindre end A/C
kompressorens.
> Airconen bruger samme mængde energi, indtil den når "slå fra" temp.
> omkring
> 5 gr.
Mig bekendt har de fleste manuelle A/C'er kun en afbryderkontakt og intet
andet.
>Det afhænger lidt af konstruktionen. Så vidt jeg ved har min bil en
>kompressor med variabel slaglængde, hvorfor den ved mindre kølebehov
>heller ikke er så svær for motoren at trække med rundt.
Så er det vel egentlig også lidt mere avanceret end en traditionel A/C.
På de avancerede klimaanlæg slår kompressoren til og fra via termostat,
ligesom et køleskab. Det giver også et lavere gennemsnitligt energiforbrug.
Men Michael, hvilken praktisk betydning har det overhovedet, er det et
væddemål? Der er mange andre parametre der betyder meget mere for
energiforbruget på en bil. Fx. kører den fx. 10% længere pr. liter om
sommeren hvor man bruger A/C end om vinteren hvor man typisk ikke gør.
/Claus
| |
Claus Nygaard-Peders~ (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 29-09-07 04:01 |
|
claus b.p. skrev:
>
> Så er det vel egentlig også lidt mere avanceret end en traditionel A/C.
> På de avancerede klimaanlæg slår kompressoren til og fra via termostat,
> ligesom et køleskab. Det giver også et lavere gennemsnitligt energiforbrug.
Arh det er vist en betragtning der hører til ældre airconditionanlæg.
Stort set alle nyere airconditionanlæg (både manuelle og automatiske) er
udstyret med kompressorer med variabel slagvolumen.
Dette betyder at afhængig af behovet for køling vil kompressoren selv
regulere og belastning som motoren skal trække vil variere med behovet.
De automatiske anlæg kan så selv finde ud af at slukke for
magnetkoblingen til kompressoren når der slet ikke er behov for køling.
På de manuelle anlæg gør man det ved at afbryde for anlægget ved en
on/off knap.
De automatiske anlæg kan så (afhængig af hvor komplicerede de er)
regulere luftspjæld så temperaturen holdes konstant i kabinen under
forskellige forhold.
Mvh
Claus
| |
Thomas Jørgensen (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 29-09-07 13:57 |
|
claus b.p. wrote:
> <rune.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> Det afhænger lidt af konstruktionen. Så vidt jeg ved har min bil en
>> kompressor med variabel slaglængde, hvorfor den ved mindre kølebehov
>> heller ikke er så svær for motoren at trække med rundt.
> Så er det vel egentlig også lidt mere avanceret end en traditionel A/C.
> På de avancerede klimaanlæg slår kompressoren til og fra via termostat,
> ligesom et køleskab. Det giver også et lavere gennemsnitligt energiforbrug.
Det er da noget vås at on/off skulle give lavere energiforbrug.
På min nye Avensis fungerer det automatiske klimaanlæg således:
1) I tomgang køres on/off styring med 100% slagvolumen, hvor motoren
tager lidt flere omdrejninger når kompressoren slår til, og falder til
lav tomgang når den slår fra.
2) Ved normal drift tilpasses slagvolumen trinløst til aktuelt behov,
målt med tryksensor og temperaturføler på fordamperen.
3) Ved kraftig acceleration falder slagvolumen straks til 0 (bare fordi
den kan!), og ved opbremsning/påløb udnyttes energien bedst muligt,
samtidig med at motoren ikke bremses ned ved udkobling (det ville jo
være træls).
Så ja, selv aircondition har gennemgået en udvikling!
-Thomas
| |
mbk112@hotmail.com (29-09-2007)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 29-09-07 13:52 |
|
On 26 Sep., 10:04, "mbk...@hotmail.com" <mbk...@hotmail.com> wrote:
> Er strømforbruget for et manuelt aircondition anlæg proportional med
> udetemperaturen gange blæserhastighed ?
>
> mvh
> Michael Kristensen
Jeg har fået svar fra Toyota:
>>Aircondition-anlægget i Toyota Aygo er af den type, hvor kompressoren kobles til og fra for at styre temperaturen >>på fordamperen - "kølelegemet inde i kabinen".
>>Når anlægget er i funktion, køler det ned til en fordampertemperatur på ca. 5 grader. Herefter slår det fra. Når >>temperaturen når ca.. 10 grader, kobler det til igen osv., så længe der er behov for det, og anlægget er aktiveret.
>>Jo mere varm luft der bliver sendt igennem ventilationsanlægget, jo mere energi kræver kølekompressoren fra >>motoren - hvad enten det skyldes en høj udetemperatur, eller at man har varme på og kører med recirkulation.
mvh
Michael Kristensen
| |
|
|