små rust pletter på lakken
Fra : kb

Dato : 24-09-07 18:08

Hej

Jeg har en nyere Skoda Fabia i sølvgrå, jeg har lagt mærke til en
række små rust pletter på lakken.
Dette er jeg naturligvis bekymret for. Hvad slyldes dette, er det
rust? eller andet?

Kan det fjernes?

På forhånd tak

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-07 18:10

kb skriver:

> Kan det fjernes?

Prøv at krads lidt i det. Det lyder som nedfald

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ShutEye

Dato : 24-09-07 18:28

> Prøv at krads lidt i det. Det lyder som nedfald

Yep. Havde det samme på min (noget ældre) bil.
Kradsede lidt i pletterne og fandt ud af at det var noget harpiks-agtigt.
Vil tro det kommer fra at holde under træer.

Fra : Mette & Michael

Dato : 24-09-07 19:11

> kb skriver:

> Lyder som splinter (gnister) fra snerydningsfartøjerne, ja de kan fjernes,
> men jeg kender ingen anden udvej end knofedt

Mvh.
Michael

Fra : F.Syndergaard

Dato : 24-09-07 18:32

Den har forhåbentlig ikke stået i nærheden af et sted hvor der blev brugt
vinkelsliber?
--
MVH.
Finni

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-09-07 18:50

[...]

På min Octavia har jeg begynnende rust i bagklap, skærmkanter, dørbunde, dog
ikke så udtalt som på tilsv. fx. Fård, Opel. Hvor gl er den?.

Kan det fjernes?

Det er nok flyve rust, som du ser pga. den lyse bil., poler det væk. Kommer
det igen, og du ikke gider bøvle med det- sælg den ;).

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 18:50

> [...]

>Jeg har en nyere Skoda Fabia i sølvgrå, jeg har lagt mærke til en
>række små rust pletter på lakken.Dette er jeg naturligvis bekymret for.

hvis du ikke har poleret bil siden sidste vinter kan det meget vel være små
jernsplinter fra en sneplov der ligger på vejen og så sætter sig på bilen..
og begynder at ruste.....

>Kan det fjernes?

det kan poleres væk.......

mvh Brian.

Fra : kb

Dato : 24-09-07 19:16

Ok nogle ideer til hvad man skal bruge af middel?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-09-07 20:52

> Ok nogle ideer til hvad man skal bruge af middel?

Navnet "Knofedt" siger næsten sig selv; en klud..+ evt petroleum Hvis du vil
udgå ridser, ny vasket bil....

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 24-09-07 19:32

[...]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er sikkert ikke så farligt. Prøv at kradse lidt i det og hvis det bare
går af, er det flyverust fra vejen.
I asfalt er der iblandet lidt stålstøv som løsner sig og sætter sig rundt
onkring. Det ses særlig på lyse biler.

Hvis det er flyverust kan en god lakrens og derefter polering hjælpe dig af
med problemet, da en poleret overflade smider de små partikler af igen.

Har selv gjort det flere gange, men det kræver lidt arbejde og den
lakforsegling de har på autovasken oppe på tanken kan ikke gøre nogen
forskel.

Michael

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 24-09-07 20:18

kb har bragt dette til os:
> [...]
> række små rust pletter på lakken.
> Dette er jeg naturligvis bekymret for. Hvad slyldes dette, er det

Jeg fik samme problem på min Liana.
Jeg følte mig lettere dum da værkføren på værkstedet kom lidt spyt på
fingeren og gned det af.
Jeg reddede situationen ved at bede om en kop af hans magiske snask fra
munden
Kai

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-09-07 22:08

[...]

Jeg havde også sådan en masse pletter på min sølvgrå Octavia for et par år
siden. Efter råd fra en mekaniker sprøjtede jeg fælgrens på og lod det sidde
et par minutter. Så kunne de poleres af.

Kurt