Bil hopper
Fra : Jim Steffensen

Dato : 21-09-07 18:07

Bilen er en passat fra 96. Der er sat 4 nye dæk på, afbalanceret og sporet
men alligevel hopper den ved +130 km/t. Det føles som om at det er hele
undervognen der hopper. Fandt lige ud af at de bagerste støddæmpere er meget
bløde, kan de have noget med hoppen af gøre+ Hvad kan det eller være ?

Jim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 18:40

Jim Steffensen skrev:

> Hvad kan det eller være ?

Dårlig afballancering - har jeg lige oplevet - alt over 110 var umuligt, da
2 dæk var ude af ballance.

En drivaksel med slør i?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Tom

Dato : 21-09-07 18:55

"Jim Steffensen" <steffensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> undervognen der hopper. Fandt lige ud af at de bagerste støddæmpere er
> meget bløde, kan de have noget med hoppen af gøre+ Hvad kan det eller være

tror bare at der findes en del dækcentre som slet ikke kan finde ud af at
afballancere.....min mondeo rystede også en del indtil jeg fik afballanceret
i tyskland, så forsvandt det nææsten helt.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 20:28

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> afballancere.....min mondeo rystede også en del indtil jeg fik
> afballanceret i tyskland, så forsvandt det nææsten helt.

Ubalance i hjulene mærkes tydeligst omkring 80-110. Hvis den ryster ved 130
+ så er det noget af jernet du skal kigge efter: Sidder dine fælge plant
imod flangen eller er der masser af rust og andet snavs som derimellem. Rens
både flange og fælg. Sidder der kager af rustbehandlingssnask på dine
drivaksler? Er dine skiver OK?

Der er ingen tvivl om, at de defekte støddæmpere skal skiftes før du giver
dig i kast med det andet Det er livsfarligt at køre med defekte støddæmpere,
ikke bare for dig selv men især dem du vil støde ind i når du mister
kontrollen over Passaten.

Ulrik

Fra : Tom

Dato : 21-09-07 21:33

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig i kast med det andet Det er livsfarligt at køre med defekte
> støddæmpere, ikke bare for dig selv men især dem du vil støde ind i når du

uhh, nå men det må jeg da huske før jeg sætter mig ind i bilen og kører
forbi folkeskolens vejbump med 100 Km/t

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 21:41

Ulrik Friis skrev:

> Ubalance i hjulene mærkes tydeligst omkring 80-110. Hvis den ryster
> ved 130 + så er det noget af jernet du skal kigge efter:

Bare mærkeligt at dårlig afballancering fik min bil til at hoppe over 110
men ikke under?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 21:48

On Fri, 21 Sep 2007 22:41:10 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Bare mærkeligt at dårlig afballancering fik min bil til at hoppe over 110
>men ikke under?

Det har jeg også oplevet... gerne omkring de 130-140.

Så det er ganske normalt - har hørt det fra andre også.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 21:53

Martin Johansen [6000] skrev:

> Så det er ganske normalt - har hørt det fra andre også.

'kay!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 22:23

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Bare mærkeligt at dårlig afballancering fik min bil til at hoppe over 110
> men ikke under?
> --
Jamen hvis du siger det passer det sikkert.

Den erfaring jeg trækker på stammer erfarne "dækmænd", som laver det her til
hverdag og tekniske artikler fra FDM.Når man kommer over 110-120 vil hjulet
begynde at "svæve" over vejbanen, idet det kun vil berøre vejen i
yderpunkterne af ubalancen. Og i en normalt affjedret og -dæmpet bil vil
rystelserne blive absorberet af affjedringen. Hvis man har en defekt
dæmpning eller en stenhård affjedring vil man nok kunne mærke en større uro
i bilen. Når hjulet begynder at "svæve" stiger køremodstanden voldsomt.

Desuden kan det også være defekte dæk, som man godt kan afbalancere korrekt,
men som ved højere fart kan give rystelser.

Kører man på Bridgestone dæk, og har man kun liiige akkurat det anbefalede
lufttryk i, eller der mangler 0,1-0,2 bar, og den har holdt stille et godt
stykke tid og det er lidt koldt i vejret, så vil man opleve dæk med flat
spots når man begynder at køre indtil dækkene er varmet lidt op. Det gælder
sikkert også for andre mærker...

Ulrik

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 23:06

Ulrik Friis skrev:

> Jamen hvis du siger det passer det sikkert.

Would I lie to you?

snip

> Desuden kan det også være defekte dæk, som man godt kan afbalancere
> korrekt, men som ved højere fart kan give rystelser.

Det lykkedes Erling Høj i Sønderborg at afballancere de to dårligt
afballancerede dæk så der efterfølgende ikke var nogen problemer op til de
hastigheder jeg forsøgte mig med.

> [...]
> man opleve dæk med flat spots når man begynder at køre indtil dækkene
> er varmet lidt op. Det gælder sikkert også for andre mærker...

Mine rystelser var på en tur fra Sønderjylland til Odsherred og tilbage
igen - dækkene var af et kendt fransk mærke
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-07 11:50

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> stykke tid og det er lidt koldt i vejret, så vil man opleve dæk med flat
> spots når man begynder at køre indtil dækkene er varmet lidt op. Det

Kører med Bridestone Turanza og kan helt tilslutte mig det med flatspots.
Et utroligt følsomt dæk - ganske irriterende til tider.

--
/HB

Fra : Dahl

Dato : 21-09-07 22:01

"Jim Steffensen"
> [...]
meget
> bløde, kan de have noget med hoppen af gøre+ Hvad kan det eller være ?

Den går i kænguru mode. Overhold hastighedsbegrænsningen.

Fra : JimR

Dato : 23-09-07 19:19

Det er højst sandsynligt skæve fælge, det bliver ikke fjernet ved en ellers
perfekt afbalancering.

Hæv bilen op på en donkraft, hold en skruetrækker tæt på fælgkanten og drej
hjulet rundt. Tjek både udvendig og især indvendig hvor fælgen er blødest.

JimR