priser på nettet kontra reelle salgspriser
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 19-09-07 21:18

Hejsa

jeg har bestilt vores nye bil og har besluttet at sælge vores gamle selv.

rent praktisk så ligger priserne på nettet 25% højere end dem som
forhandleren tilbød mig, og det undrer mig lidt, jeg er godt klar over at de
biler der er på nettet ikke er de priser bilerne bliver solgt til men de
priser ejeren godt kunne tænke sig at sælge til.

Bilen er en Opel Zafira 01/2005 Limited, 125 hk (gamle model) med ca 50000
km når den skal sælges.

Bilpriser.dk siger omkring 230.000, flere biler på nettet står til 245.000
(virker for mig urealistisk højt)

men hvad bør jeg sætte bilen til for at være realistisk ??

thomas

Fra : Øl er godt !

Dato : 19-09-07 21:38

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (virker for mig urealistisk højt)
>
> men hvad bør jeg sætte bilen til for at være realistisk ??

Prisforskellen grundet forhandleren SKAL give garanti efter købeloven.
Privat handel = ingen garantiforpligtigelser.
Din pris skal vel afspejle , at der ingen garanti er på den ( privathandel)
i modsætning til
forhandler med garantiforpligtigelse.

Fra : Henning

Dato : 20-09-07 09:03

On Wed, 19 Sep 2007 22:38:27 +0200, "Øl er godt !" <øl@godt.kaput>
wrote:

>"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

>Prisforskellen grundet forhandleren SKAL give garanti efter købeloven.

Ikke garanti, men reklamationsret Samtidig skal forhandler svare
moms af fortjensten, så hvis han tjener 20.000,- ryger de 4.000,-
direkte i statskassen.

Fra : Carsten

Dato : 20-09-07 11:29

> Ikke garanti, men reklamationsret Samtidig skal forhandler svare
> moms af fortjensten, så hvis han tjener 20.000,- ryger de 4.000,-
> direkte i statskassen.

Njaaa, mon dog - der er jo heldigvis noget som hedder købsmoms som kan
modregnes inden afregning til skattefar.

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 20-09-07 12:27

"Carsten" skrev

> Njaaa, mon dog - der er jo heldigvis noget som hedder købsmoms som kan
> modregnes inden afregning til skattefar.

Nej, der er ikke købsmoms på brugte personbiler, hvem skulle også modtage
den.
Det ville for øvrigt heller ikke gøre den ringeste forskel for forhandlerens
fortjeneste.
Det ville til gengæld gøre forhandlerbiler meget dyrere end privatbiler.

Nugældende regler.
Forhandler køber Opel af Jensen for 100.000 kr.
Sælger til Nielsen for 120.000 kr. ,"fortjeneste" 20.000 kr. deraf beregnes
20% moms.= 4.000 kr.
Overskud 16.000 kr.
Momssatsen er ganske vist på 25%, regnestykket er reelt, "fortjeneste"
16.000 kr + moms 4.000 kr.

Med købsmoms ala Carsten.
Forhandler køber Opel af Jensen for 100.000 kr + moms 25.000 kr = 125.000
kr.
Jensen skal sende 25.000 kr. til skat, (hvis han husker det).
Forhandler sælger til Nielsen for 116.000 kr + moms 29.000 kr = 145.000 kr.
Momsafregning forhandler 29.000 kr - 25.000 kr = 4.000 kr.
Overskud 16.000 kr.
Underskud Nielsen 25.000 kr.

King da Silva har så sine egne momsregler, han afskriver moms, det vil han
måske forklare en dag ved lejlighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten

Dato : 20-09-07 12:48

> [...]
> forhandlerens
> fortjeneste.
> Det ville til gengæld gøre forhandlerbiler meget dyrere end privatbiler.

Nu mente jeg nu heller ikke på bilen, men mange forhandlere har værksted
også, og det værksted køber reservedele i stor stil. Der har vi noget
købsmoms som kan modregnes i salget af bilen.

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 20-09-07 13:09

"Carsten" skrev

> Nu mente jeg nu heller ikke på bilen, men mange forhandlere har værksted
> også, og det værksted køber reservedele i stor stil. Der har vi noget
> købsmoms som kan modregnes i salget af bilen.

Hvordan, og hvilken forskel skulle det gøre.

Vi lader værkstedet købe for 16.000 kr + moms 4.000 kr. ialt 20.000 kr.
Så tager vi handelen fra før.

"Overskud 16.000 kr.
Momssatsen er ganske vist på 25%, regnestykket er reelt, "fortjeneste"
16.000 kr + moms 4.000 kr."

Momsafregning vil så være 4.000 kr -4.000 kr = 0 kr.
Det vil du så få til at forhandleren har tjent 20.000 kr på bilen,
men hvis ikke der var solgt nogen bil ville momsafregning være -4.000 kr
d.v.s penge retur fra SKAT.

Uanset hvordan man vender og drejer det, skal der betales moms af
fortjenesten, hvis man har underskud på andre handler, så tæller de
selvfølgelig baglæns.

Borset fra det så har værkstedet også en salgsmoms, de forærer jo ikke
reservedele væk.
De har også moms på arbejdsløn, og der er ingen købsmoms der trækker den
anden vej.

Ellers prøv at stille et regnestykke op der viser at forhandleren ender med
20.000 kr i lommen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten

Dato : 20-09-07 14:35

> Ellers prøv at stille et regnestykke op der viser at forhandleren ender
> med 20.000 kr i lommen.

Du har fuldstændig ret, men jeg har nu aldrig prøvet på at bevise at
forhandleren havde en fortjeneste på 20k på bilhandlen. Det eneste jeg
opponerede imod var sætningen fra tidligere hvor der står..

>så hvis han tjener 20.000,- ryger de 4.000,- direkte i statskassen.

Jeg skrev slet og ret, at hvis forhandleren havde købsmoms så kunne han godt
slippe for at aflevere de 4k "direkte i statskassen".

Det er vist kun låsby svendsen som kan få fuld fortjeneste på sine handler
med sit "det er et kør-rundt-system".

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 20-09-07 15:06

"Carsten" skrev

> Jeg skrev slet og ret, at hvis forhandleren havde købsmoms så kunne han
> godt slippe for at aflevere de 4k "direkte i statskassen".

Det er selvfølgelig rigtigt set på den måde.
Så har vi måske også været lidt uretfærdige overfor staten når vi beklager
os over de store bilafgifter.
Pengene går jo ikke direkte i statskassen.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b.p.

Dato : 19-09-07 22:29

> [...]
> biler der er på nettet ikke er de priser bilerne bliver solgt til men de
> priser ejeren godt kunne tænke sig at sælge til.

Din pris skal havne et sted mellem den pris forhandleren vil give for den,
og den pris han vil sælge den for. (25% fortjeneste er meget normalt) .
Bilpriser.dk anses for at have meget godt styr på det, men den nylige
afgiftsregulering har ændret tallene for visse biler, og ændret folk
muligheder mht. nybiler. Og så gælder selvfølgelig at jo billigere den er,
jo hurtigere kommer du af med den. Hvis bilen er pæn, der er billede af den
i annoncen og en god historie med, kan den hente lidt mere hjem end hvis
ikke. Safira er formentlig en eftertragtet bil. Det er nok sværere at
afsætte en Astra.

/Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-09-07 11:56

Thomas Duus Jürgensen wrote:
> Hejsa
>
> jeg har bestilt vores nye bil og har besluttet at sælge vores gamle selv.

Dvs. ren privat salg?

> [...]
> biler der er på nettet ikke er de priser bilerne bliver solgt til men de
> priser ejeren godt kunne tænke sig at sælge til.

Forhandleren skal tjene på det, så der vil være en forskel mellem det
han skal give dig for den og det han vil tage for den, denne forskel
skal dels betale hans alm. omkostninger (fortjeneste) og betale for
risikoen i og med han skal give reklamationsret på bilen.

> [...]
> km når den skal sælges.
>
> Bilpriser.dk siger omkring 230.000, flere biler på nettet står til 245.000

Bilpriser giver dig prisen du kan få ved en forhandler (IIRC), 245kkr er
prisen forhandleren vil have... så hvis du kan få 230 for den og han
sælger til 245, så har han tjent 15kkr (før skat) som skal dække diverse
omkostninger.

> men hvad bør jeg sætte bilen til for at være realistisk ??

Det er svært... hvor længe kan du tåle at have den stående?

Der er ikke mange til salg af den model sådan umiddelbart så
sammenligningsgrundlaget er svært... men 230 er nok ikke helt ved siden
af... den nye model af 'din' står til 260 i privat salg så det er
umiddelbart den hårdeste 'konkurrent' da man måske hellere vil give lidt
ekstra og så få en nyere model.

Thomas