Ny verdens hurtigste bil - 411 km/t.
Fra : Henrik B.

Dato : 18-09-07 07:58

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article338595.ece

SSC Ultimate Aero TT optages i Guinness Book of Records som verdens
hurtigste produktionsmodel

Thorkil Sevelsted - 19:44 - 17. sep. 2007

Verdens hurtigste bil er den amerikanske SSC Ultimate Aero TT - i hvertfald
når det gælder ikke-specialbyggede køretøjer.

Modellen fra firmaet Shelby Supercars optages i Guinness-rekordbogen som
officiel indehaver af titlen 'World's Fastest Production Car' efter at have
kørt 411,7 kilometer i timen. Tidligere rekordholder var svenske Koenigsegg
CCR med knap 390 km/t. Men Shelbys mål var at slå den uofficielle rekord sat
af Bugatti Veyron med 407 km/t.

SSC Ultimate Aero TT råder over 1183 hestekræfter og acelererer til 100 km/t
på under tre sekunder.

Rekorden blev sat på et stykke lige, forholdsvis nyasfalteret og afspærret
landevej i staten Washington. Testkøreren Chuck Bigelow skulle dog passere
igennem et s-sving med over 336 kilometer i timen for at få fart nok på på
det sidste lige stykke. Han erklærede bagefter, at bilen kunne have kørt
endnu hurtigere, hvis han havde haft mere plads at accelere på, før det var
nødvendigt at begynde nedbremsningen. Så udfordrere til titlen kan bare
komme an.

Du kan læse mere på firmaets officielle hjemmeside www.shelbysupercars.com/

Fra : Bjarne

Dato : 18-09-07 08:10

Hvor mange eksemplarer skal der egentlig til for at det må kaldes en
produktionsmodel?

vh
Bjarne

Fra : Bruno

Dato : 18-09-07 12:40

Bjarne wrote:
> Hvor mange eksemplarer skal der egentlig til for at det må kaldes en
> produktionsmodel?

Også min tanke. Og hvor længe mon den SSC kan holde, hvis den slags er
uden betydning kan man vel bare montere nogle booster raketter og så...

Mvh
Bruno

PS. Biler der kan dreje er altså sjovere.

Fra : Tom

Dato : 18-09-07 15:47

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Også min tanke. Og hvor længe mon den SSC kan holde, hvis den slags er
> uden betydning kan man vel bare montere nogle booster raketter og så...

hmm selv en 13 år gammel toyota supra kan uden større besvær tunes op til at
yde det samme antal heste....så hvis man ville kunne fabrikkerne sagtens slå
denne hastighedsrekord

--
Tom

Fra : joppe

Dato : 18-09-07 18:29

> hmm selv en 13 år gammel toyota supra kan uden større besvær tunes op til at
> yde det samme antal heste....så hvis man ville kunne fabrikkerne sagtens slå
> denne hastighedsrekord

Anders And!! vores historier er bedre end dine
Oyyyiiiii Hvad så hvis man gør sig umage? Er det så 1300HK og 500kmt

Fra : Tom

Dato : 18-09-07 22:52

"joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Anders And!! vores historier er bedre end dine
Oyyyiiiii Hvad så hvis man gør sig umage? Er det så 1300HK og 500kmt

---------------------------
Søg lidt på youtube og du vil finde flere supra'er med laaaangt over 1000
heste

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-07 18:43

joppe skriver:

> Oyyyiiiii Hvad så hvis man gør sig umage? Er det så 1300HK og 500kmt

Læs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Supra

Nærmere bestemt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Supra#Drag_Racing

"One of the first Pro Mod driver in import drag racing, Vinny Ten used a
Supra to hold national records for drag racing in the United States
between 1997 to 2000 as well as being the first in the US to build an
1,000bhp Japanese engine without the need of nitrous or alcohol fuel."

"After years of competing in other cars, in 2002, HKS returned with the
Mk IV version of the HKS Drag Supra, driven by Tetsuya "Dryhopp"
Kawasaki,[22] its 4.0 liter 1UZ-FE V-8, equipped with two prototype HKS
GT3540 turbos, HKS rods and billet crank and stock valves, producing in
total of 1,479 bhp"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-09-07 19:20

> [...]
> total of 1,479 bhp"
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Øhhh - var påstanden ikke at man kan tune en gammel Supra til xxx hk ?

Det, du citerer her Klaus, viser jo at denne Supra - sådan lidt atypisk -
kører med en 4 liters V8......vist ikke helt som fabrikken skabte den

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-07 19:34

Jesper Hedegaard skriver:

> Øhhh - var påstanden ikke at man kan tune en gammel Supra til xxx hk ?
>
> Det, du citerer her Klaus, viser jo at denne Supra - sådan lidt atypisk -
> kører med en 4 liters V8......vist ikke helt som fabrikken skabte den

Ja, den sidste.....