Vinterforberedelse
Fra : Nicolai

Dato : 17-09-07 21:03

Hej i gruppen

Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?

Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-09-07 21:13

On Mon, 17 Sep 2007 22:02:54 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?
>
>Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Når vi når december plejer jeg at sætte vinterdæk på min... Det er
alt.

** Lars

Fra : Claus Frørup

Dato : 17-09-07 21:18

Isang tao pinangalanan, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> nagsulat:

>Hej i gruppen
>
>Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?
>
>Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Smider to sække cement i bagagerummet. Og hvis brormanden igen skulle
køre fast i sneen.... forny hans falckabonnement:)
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-09-07 22:29

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>Smider to sække cement i bagagerummet. Og hvis brormanden igen skulle
>køre fast i sneen.... forny hans falckabonnement:)

Fløs !

Hvis du smider 2 sække cement i dit bagagerum, skal du jo bare samle
dem op igen fra vejbanen ....

Jeg kører iøvrigt ikke fast i sneen - jeg kører af vejen, og ud i
marken

Ifald du skulle have glemt det

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-09-07 16:27

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>Fløs !
>
>Hvis du smider 2 sække cement i dit bagagerum, skal du jo bare samle
>dem op igen fra vejbanen ....

Sludder. Det er kun tanken der er hul i.

>Jeg kører iøvrigt ikke fast i sneen - jeg kører af vejen, og ud i
>marken

Den var s´gi da ikke magnetisk. men du skulle måske ud at pløje?

>Ifald du skulle have glemt det

Næh,nej, ej heller køreturen i snekaoset

Fra : N/A

Dato : 18-09-07 20:41

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-09-07 20:41

Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:

>Benzintanken eller ?

Ja.

>Huskede du at sætte støvsuger til før du begyndte at svejse:
>Sådan får man en Nilfisk til at flyve

Jeg kunne ikke drømme om at svejse på en tank.

>Hvad siger du til at svejse på et tømt bundkar der IKKE er demonteret?

Kom bare med din bil, så skal jeg nok sveje på den

>Er du begyndt at gå på tyskkursus for at kunne kommunikere med vennerne på
>arbejde.

nope. Og jeg synes eddermanemig det er uforståeligt at Movia
accepterer at have chauffører der ikke taler dansk.
Movia er hysteriske med at der skal ydes service her, der og alle
vegne. Hvor megen service er der i at have nogle chauffører som ikke
kan besvare spørgsmål fra passagererne på grund af deres manglende
sprog? D' en OMMER!

Fra : N/A

Dato : 19-09-07 08:03

Fra : Claus Frørup

Dato : 19-09-07 08:03

Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:

>Jeg kunne ikke drømme om at svejse på en tank.
>
>Det var der ellers en mekker der gjorde for en del år siden
>Det var ikke god værkstedshumor.

>jow pas på hvad du siger, det kunne være at jeg kom forbi,

Nah, for lidt mere end 30 år siden så jeg en smart fyr svejse på en
knallerttank. Hold kæft hvor så han sjov ud da hans overskæg og
øjenbryn forsvandt
jeg har ikke siden forsøgt at svejse noget.
Det overlader jeg trygt til de professionelle.

>Og loctide's universal leakstop holdt 7 dage på genboens bil

Been there, done that, lost the T-shirt

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-09-07 21:25

Nicolai wrote:
> Hej i gruppen
>
> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?
>
> Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Et par gode hjemmestrikkede vanter til sidespejlene gør underværker.

Fly

Fra : Leonard

Dato : 17-09-07 21:26

On Mon, 17 Sep 2007 22:02:54 +0200, Nicolai wrote:

> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?

Om ikke så længe kører jeg forbi værkstedet og får oliefyret til at
virke igen. Når vejrudsigten begynder at melde om risiko for frost og
sne skal den have nye dæk på, jeg har ikke besluttet om det skal være
helårs eller vinter endnu.

Den lille bil får bare lov at stå i garagen, når det ser ud til at blive
glatføre, den har nemlig lige vist, at den absolut ikke er til at redde.
Lavede lige en 360er på glatbanen i weekenden, det var da meget sjovt,
men absolut også lærerigt og bekræftede, at de der ECO-dæk ikke har
vejgreb overhovedet.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 17-09-07 21:24

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message
> Hej i gruppen
>
> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?
>
> Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Service m/oljeskift, skifter til vinterdekk, finner frem ledningen til
motorvarmeren, sjekker at frostvæsken er god nok (her hvor jeg bor når vi
fort ned i -30 C om vinteren).
Og selvfølgelig en ordentlig omgang med voks :)

--
Med vennlig hilsen
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-07 21:56

Nicolai skriver:

> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?
>
> Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Smører gummilister med silicone (obs må _ikke_ gøres på en C5, så
knirker den).

Sætter vinterdæk på.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 17-09-07 22:00

> Nicolai skriver:

> Smører gummilister med silicone (obs må _ikke_ gøres på en C5, så
> knirker den).

??????
Det burde da have den stik modsatte effekt ......?!?!?!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-07 22:07

KASO skriver:

> Det burde da have den stik modsatte effekt ......?!?!?!

Ja, men nu er det jo en Citroen.

Fra : KASO

Dato : 17-09-07 22:26

> KASO skriver:

> Ja, men nu er det jo en Citroen.

Ja - så måske skal man smøre listerne med hydraulikolie istedet.....

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-09-07 11:04

KASO wrote:

> Ja - så måske skal man smøre listerne med hydraulikolie istedet.....

Hvilken citroën ejer har ikke LHM+ på lager

--
vh
Torben - der har LHM+ til de hydrauliske Magura bremser

Fra : KASO

Dato : 18-09-07 14:18

> Hvilken citroën ejer har ikke LHM+ på lager

Hmm - jeg har ikke meget at bruge det til på Berlingo'en - og da vi havde en
BX, kunne det ikke betale sig. Når der var hul (og det var der jævnligt
efter 210.000km - trods nye rør og kugler), skulle den alligevel på et
fejeblad - det ville være spild af olie at hælde mere igennem hullet

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-07 22:34

On 17 Sep., 22:02, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
> Hej i gruppen
>
> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?
>
> Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Jeg sætter mig stille og forklarer den, at den skal sørge for at varme
ordentlig op, undgå at fryse om sidespejlene, og ellers være
forsigtig...

Lad endelig være med at skræmme den - nogle biler blokerer helt når de
hører om is.

/Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-09-07 06:42

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

< forsigtig...

< Lad endelig være med at skræmme den - nogle biler blokerer helt når de

Især de lidt ældre biler :)

Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-09-07 06:43

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen
> Hej i gruppen
>
> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?
>
> Nogen der vil dele lidt råd / tip?

Ud over de tips der allerede er nævnt - kører til undervognsbehandling om
foråret (hvert andet år).

--
Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-09-07 08:47

On 17 Sep., 22:02, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
> Hej i gruppen
>
> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?

Vinterdæk sættes på
Bilen vaskes
Lister smøres
Snekæder, skovl og tæppe lægges i hvis der er udsigt til fygning (bor
pålandet og det fyger meget).

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 20:08

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>Bilen vaskes
>Lister smøres
>Snekæder, skovl og tæppe lægges i hvis der er udsigt til fygning (bor

Hvis nu at du går om bag din bil, så er der garanteret et
nationalitetsmærke, der viser hvilket land du kommer fra. Hvad står der? S?
N? FIN?

Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 10:25

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
>
> Hvordan forbereder i jeres bil på vinteren?

Hvilken vinter ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-09-07 11:27

On 18 Sep., 11:24, "Eque" <-> wrote:

> Hvilken vinter ?

Sidste vinter var vi sneet inde 2 dage og det var svært fremkommeligt
yderligere 3-4 dage og der var brug for vinterdæk flere uger.
Det var endda en mild vinter.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 11:40

On 18 Sep., 11:24, "Eque" <-> wrote:
> [...]

Sidste vinter var vi sneet inde 2 dage og det var svært fremkommeligt
yderligere 3-4 dage og der var brug for vinterdæk flere uger.

Så er man nervøs skal man ha vinterdæk på ?
Bøvl og penge ud af vinduet for langt de fleste,
som vel kommer om ved det på anden vis den dag eller to
man ikke kan 'komme ud'.
Blir' dog spænende at følge debatterne mht.
vinterdæk nu ?/vinterdæk nødvendigt ?/hvilke vinteræk ?/ osv..,o)

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-09-07 22:01

> Så er man nervøs skal man ha vinterdæk på ?
> Bøvl og penge ud af vinduet for langt de fleste,
> som vel kommer om ved det på anden vis den dag eller to
> man ikke kan 'komme ud'.

Tjaaa dem af os der kører langt har jo råd til 2 sæt dæk

Stef

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-09-07 07:24

Stefan Jacobsen wrote:

> Tjaaa dem af os der kører langt har jo råd til 2 sæt dæk

Tjah - hvis det at køre er en indtægt..

--
vh
Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-09-07 14:06

On 18 Sep., 12:40, "Eque" <-> wrote:

> Sidste vinter var vi sneet inde 2 dage og det var svært fremkommeligt
> yderligere 3-4 dage og der var brug for vinterdæk flere uger.
> Det var endda en mild vinter.
>
> Så er man nervøs skal man ha vinterdæk på ?

Eller vil man bare optimere sine muligheder for at undgå ulykker.
Bremselængden på tør vej er kun lidt længere med vinterdæk, mens den
er meget længere på sne- og isglatte veje med sommer- eller helårsdæk.

> Bøvl og penge ud af vinduet for langt de fleste,
> som vel kommer om ved det på anden vis den dag eller to
> man ikke kan 'komme ud'.

Desuden kan vinterdæk være forskellen på buler eller ej om morgenen
ved rimglatte veje.

Fra : AS

Dato : 18-09-07 15:18

> Desuden kan vinterdæk være forskellen på buler eller ej om morgenen
ved rimglatte veje.

Desuden vinterdæk giver bedre kontakt, når tempetatur er under 5-6 grader
over 0.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-07 16:09

On 18 Sep., 16:18, "AS" <n...@mail.com> wrote:

> ved rimglatte veje.
>
> Desuden vinterdæk giver bedre kontakt, når tempetatur er under 5-6 grader
> over 0.

Det var for små 100 år siden, passer ikke længere. På tør vej ved -10
er sommerdæk bedre.

I øvrigt mener jeg at Eques inlæg var flamebait.

mvh
Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-09-07 07:24

On 18 Sep., 17:08, Martin Sørensen <santana.soren...@get2net.dk>
wrote:

> Det var for små 100 år siden, passer ikke længere. På tør vej ved -10
> er sommerdæk bedre.

Ja, men kun en lille smule.
Og det ophæves langt af det som vinterdæk er bedre på glatte veje,
hvor de er mange gange bedre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-09-07 07:27

On 18 Sep., 21:08, "Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> wrote:

> Hvis nu at du går om bag din bil, så er der garanteret et
> nationalitetsmærke, der viser hvilket land du kommer fra. Hvad står der? S?
> N? FIN?

DK

Men med al respekt for snerydningen i DK, men på landet er den ikke
altid optimal, specielt ved fygning, og hvis man gerne vil kunne komme
frem så er det simple ting.

Jeg ved godt det lyder som overkill men mig om det