Rustbehandling: Kan det betale sig?
Fra : miklpa@gmail.com

Dato : 17-09-07 15:28

Hej Gruppe

Jeg har købt en VW Polo II fra 1994, som jeg har som delebil sammen
med et par venner.

Bilen er købt i Tyskland (af en ældre bedemand) og indregistreret i
Danmark. Den har kørt 75.000, er helt rustfri og i øvrigt i fin
stand.

Den har imidlertid aldrig fået rustbehandling, og jeg er nu i tvivl om
det kan svare sig at få det gjort. Dinitrol Kastrup har givet et
tilbud på 3000 kr. for en såkaldt "førstegangsbehandling".

Bilen har kostet ca. 19.000, inkl. afgifter, plader etc.

Hvad tror I? Bør jeg få det gjort?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 15:47

<miklpa@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kan svare sig at få det gjort. Dinitrol Kastrup har givet et
> tilbud på 3000 kr. for en såkaldt "førstegangsbehandling".

Alle biler har godt af en behandling.
Også din Polo.
Om det kan svare sig vil jeg ikke kunne
afgøre, da jeg ikke kender din økonomi/forbrug iøvrigt.

Men en OK bil til en billig penge bør næsten få
en behdl. inden vinter.

Sælger du den i overmorgen kan det nok være ligemeget,
men skal den holde rigtig længe, vil jeg få det gjort omg.

Men hvis det kun er en pendlervogn, altså et transportmiddel
mere end en 'ting' du er glad for og vil pleje og passe godt på,
så kør den ned. Den har sikkert en hel del år i sig endnu,
inden den kasseres til syn pga. flossede skærmkanter.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-09-07 15:51

miklpa@gmail.com writes:

> [...]
> tilbud på 3000 kr. for en såkaldt "førstegangsbehandling".
>
> Bilen har kostet ca. 19.000, inkl. afgifter, plader etc.

Hvis den er så god som du skriver, så ja. Det lyder som noget af et
kup, og det er i så fald helt tumpet at tænke i forholdstal.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-09-07 16:18

miklpa@gmail.com skriver:

> Hvad tror I? Bør jeg få det gjort?

Hvor længe har i tænkt jer at beholde den ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 17:32

[...]

NEEEEEJ !!!!

Men hvis jeg var dig (og du regner med bilen skal køre mere end 2 år), så
ville jeg nok give den en ANTI-RUST behandling
Men dinitrolprisen lyder dyr. Her i Aalborg får man en såkaldt "komplet
dobbeltbehandling" til 2325 inkl moms (www.undervognstunellen.dk)
Mvh Tommy

Fra : miklpa@gmail.com

Dato : 18-09-07 12:17

On 17 Sep., 17:17, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> mik...@gmail.com skriver:

> Hvor længe har i tænkt jer at beholde den ?

Så længe som muligt. Spørgsmålet er bare (helt kynisk beregnet) om
bilen ruster op før der kommer andre fejl, der ikke kan betale sig at
reparere...

Fra : miklpa@gmail.com

Dato : 18-09-07 12:26

> Alle biler har godt af en behandling.
> Også din Polo.
> Om det kan svare sig vil jeg ikke kunne
> afgøre, da jeg ikke kender din økonomi/forbrug iøvrigt.

Vi er fem der deler bilen. Ingen af os kører specielt meget, men når
man lægger det hele sammen, bliver det nok en del kilometer hvert år.

> [...]
> så kør den ned. Den har sikkert en hel del år i sig endnu,
> inden den kasseres til syn pga. flossede skærmkanter.

Den er klart mest et transportmiddel, men vi vil selvfølgelig gerne
have den til at holde så længe som muligt. Vi har ikke tænkt os at
sælge bilen, og det betyder ikke så meget om den ser pæn ud. Det
vigtigste er at den fungerer.

Tak for svaret!

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 12:51

Så lad være med at gøre noget ved det.
Den ruster sikkert ikke før der kommer reparationer
for de vil komme når bilen anvendes hver dag.

Fra : miklpa@gmail.com

Dato : 18-09-07 12:30

> [...]
> ville jeg nok give den en ANTI-RUST behandling
> Men dinitrolprisen lyder dyr. Her i Aalborg får man en såkaldt "komplet

Hehe.

Kender I nogle gode (og gerne billige) steder i Københavnsområdet? Kan
i anbefale et fabrikat frem for et andet (fx Dinitrol vs. Pava)?

Tak for svar!

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-07 14:39

miklpa@gmail.com skriver:

> Så længe som muligt. Spørgsmålet er bare (helt kynisk beregnet) om
> bilen ruster op før der kommer andre fejl, der ikke kan betale sig at
> reparere...

Det gøør den.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 19:11

> miklpa@gmail.com skriver:

> Det gøør den.

Sådan noget kan han dog ikke være sikker på.
Han er jo et normalt menneske, modsat dig.
Det glemmer du bare indimellem dine feberier...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-07 19:33

Eque skriver:

> Sådan noget kan han dog ikke være sikker på.

Jo.

> Han er jo et normalt menneske, modsat dig.
> Det glemmer du bare indimellem dine feberier...

Feberier ?

Hvem er det der drømmer om "fjendens lejr" ?

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 20:30

> Eque skriver:

> Jo.

Enstavelsesprincippet atter en gang ?

> Feberier ?

Feberier.

> Hvem er det der drømmer om "fjendens lejr" ?

Det er et nederlag, at PD lejren skal konvertere til ren CR
i fremtiden. SELVOM du mener, de har anvendt systemet
så ufattelig mange gange før...blot sært de slog sig op på
TDI læs:pumpedysesystemet mere end CommonRail...men
de ville vel vise verden, at PD var fremtiden hvilket de så
misforsted fuldstændigt.
Modsat fald ville det vel være naturligt at videreudvikle PD..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-09-07 21:13

Eque skriver:

> Enstavelsesprincippet atter en gang ?

Ja, det skal jo nødigt blive for svært for dig.

> Det er et nederlag, at PD lejren skal konvertere til ren CR
> i fremtiden.

I følge dig........

> SELVOM du mener, de har anvendt systemet
> så ufattelig mange gange før...

Hvad startede de med at bruge ?
Hvad har de brugt hele tiden ?

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 10:14

> Eque skriver:

> Ja, det skal jo nødigt blive for svært for dig.

Intet der udgives fra din hjerne er for svært
for omgivelserne. Det sku' da lige være at
ignorere dig totalt, og det får man nemmere
og nemmere ved som man indser, hvor
skævt du er skruet sammen i toppen.

> I følge dig........

Ja nu har VAG ofret en del penge i PD og
så skrinlægges projektet. Dêt vil jeg ikke
kalde en succes.

> Hvad startede de med at bruge ?
> Hvad har de brugt hele tiden ?

Hvad har de slået sig op på og blevet kendt for ?
Hvad har de investeret i i årevis og nu må droppe ?
Hvor ofte har du set CR i Polo, Golf, Passat m.fl. ?
Hvor ofte har du set PD i Polo, Golf, Passat m.fl. ?
Hvilket system har de satset absolut mest på gennem tiden ?
Så du kan selv fornemme, PD var dengang. Nu er det CR.
De må med andre ord, gå i alle andres fodspor..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-07 15:15

Eque skriver:

> Så du kan selv fornemme, PD var dengang. Nu er det CR.

Enig.

> De må med andre ord, gå i alle andres fodspor..

Som dengang Ford gik over til overliggende knastaksel ?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-09-07 18:08

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Som dengang Ford gik over til overliggende knastaksel ?

Elendig sammenligning - akslen's placering betyder ikke en hujende for
noget som helst
--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-07 18:11

jan@bygteknik.dk skriver:

> Elendig sammenligning - akslen's placering betyder ikke en hujende for
> noget som helst

Du mener altså at en stødstangsmotor er lige så god som en med
overliggende knastaksel der trykker direkte på ventilerne ?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-09-07 19:13

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Du mener altså at en stødstangsmotor er lige så god som en med
>overliggende knastaksel der trykker direkte på ventilerne ?

Jeg ser ikke den store forskel - hverken på ydelse eller holdbarhed

Jo mindre mekanik der, jo mere robust
--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-07 19:21

jan@bygteknik.dk skriver:

> Jeg ser ikke den store forskel - hverken på ydelse eller holdbarhed

Sjovt at racermotorer var først med OHC - mon det er noget med vægten af
de bevægelige dele i styring af ventiler ?

> Jo mindre mekanik der, jo mere robust

Enig

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-09-07 19:34

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Sjovt at racermotorer var først med OHC - mon det er noget med vægten af
>de bevægelige dele i styring af ventiler ?

Sikkert de kan jo oftes tage nogle flere snoninger - og lad os så lige
dvæle lidt ved det ; Hvor tit bruger man så lige det ?

Meget af det gode fra motorsporten finder jo vej til almindelige
motorer - men dybest set er knastens placering totalt ligegyldig i en
hverdagsmotor.

det samme er letmetal topstykker versus støbejernstoppe

>Enig

Tak ;)

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-07 19:35

jan@bygteknik.dk skriver:

> Sikkert de kan jo oftes tage nogle flere snoninger - og lad os så lige
> dvæle lidt ved det ; Hvor tit bruger man så lige det ?

Mere præcis styring af ventiler - og heraf bedre forbrænding - bedre
styring af forbrænding giver mindre forurening - det bruger man hele

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-09-07 19:54

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Mere præcis styring af ventiler

- at knasten trykker direkte på ventil giver mere præcis styring, er
noget værre sludder.
--
Jan_stevns

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-09-07 07:34

jan@bygteknik.dk wrote:

> - at knasten trykker direkte på ventil giver mere præcis styring, er
> noget værre sludder.

Njaarhj - de ekstra deles varmeudvidelse må nødvendigvis have en vis
indflydelse - i hvert fald under opvarmning.

--
vh
Torben

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 20-09-07 20:33

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev :

>Njaarhj - de ekstra deles varmeudvidelse må nødvendigvis have en vis
>indflydelse - i hvert fald under opvarmning.

Ihh altså ;) siger ordet hydrauliske ventilspillerumsudlignere dig
ikke et eller andet ?

(forkortet navn - hydrauliske ventilløftere)

--
Jan_stevns

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-09-07 07:08

jan@bygteknik.dk wrote:

> Ihh altså ;) siger ordet hydrauliske ventilspillerumsudlignere dig
> ikke et eller andet ?

Jo da - det er dem der er hældt i min Audi (under OHC'en) for at give
den særlige eksklusive klaprelyd

Meneh - når folk siger stødstænger tænker jeg Corsa 1.0, Chevy
smallblock 1973, HD og den slags. Kan du nævne en støder med hydraulik?

--
vh
Torben

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 21-09-07 18:03

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev :

>Meneh - når folk siger stødstænger tænker jeg Corsa 1.0, Chevy
>smallblock 1973, HD og den slags. Kan du nævne en støder med hydraulik?

Jada - Scorpio 2.9i

(Hydrauliske ventilløfter der da noget gammelt noget.......)

--
Jan_stevns

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-07 08:50

jan@bygteknik.dk wrote:

> Jada - Scorpio 2.9i

OK. Sådan fik de camoufleret at det var den samme gamle traver som i
Granada 2.8 årgang 1976

> (Hydrauliske ventilløfter der da noget gammelt noget.......)

Jojo - men ikke så gammelt som stødstænger. OHC kom vel også før
hydrauliske løftere, eller hvodden med det?

--
vh
Torben

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 24-09-07 16:31

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev :

>Jojo - men ikke så gammelt som stødstænger. OHC kom vel også før
>hydrauliske løftere, eller hvodden med det?

Aner det ikke - jeg har set enddog meget gamle 'kaner motorer med
hydrauliske ventilløftere, og også gamle OHC motorer

--
Jan_stevns