|
| Lidt mere om sikkerhed Fra : KASO |
Dato : 13-09-07 19:17 |
|
For nogle dage siden var her en tråd med en diskussion om en crashtest ml.
en gl. Sierra og en ny Fiesta. Fiesta'en klarede sig klart bedst.
Nu faldt jeg lige over en ny crashtest - denne gang en Volvo 940 - fortidens
sikkerhedsikon - mod en Renault Modus. Testen er interessant fordi den -
ligesom ovenstående - inkluderer en bil, der iflg. Folksam's oversigt er
sikrere end "middelbilen". Mit argument har hele tiden været, at det ikke er
så interessant, når "middelbilen" er sammensat af op til 30 år gl.
konstruktioner, mens andre har argumenteret for, at det er langt mere
interessant end en crashtest i et laboratorium.
Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det se
ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
frontalt (offset)?
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og interessere
mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en 20 år gl.
bil....
| |
JBH (13-09-2007)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 13-09-07 20:57 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> For nogle dage siden var her en tråd med en diskussion om en crashtest ml.
> en gl. Sierra og en ny Fiesta. Fiesta'en klarede sig klart bedst.
>
> Nu faldt jeg lige over en ny crashtest - denne gang en Volvo 940 -
> fortidens sikkerhedsikon - mod en Renault Modus. Testen er interessant
> fordi den - ligesom ovenstående - inkluderer en bil, der iflg. Folksam's
> oversigt er sikrere end "middelbilen". Mit argument har hele tiden været,
> at det ikke er så interessant, når "middelbilen" er sammensat af op til 30
> år gl. konstruktioner, mens andre har argumenteret for, at det er langt
> mere interessant end en crashtest i et laboratorium.
>
> Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det se
> ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
> frontalt (offset)?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>
> Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
> interessere mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en 20
> år gl. bil....
>
Jeg undrer mig over at der ikke er nogen som har kommenteret denne tråd.
Efter at have set videofilmen på youtube har min fornemmelse for sikkerhed i
biler (stort= godt) i alt fald ændret sig. Når sådan en lille fransk potte
kan smadre en stor Volvo på den måde.
mvh
JBH
| |
Øl er godt ! (13-09-2007)
| Kommentar Fra : Øl er godt ! |
Dato : 13-09-07 21:13 |
|
"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46e99606$0$53648$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> For nogle dage siden var her en tråd med en diskussion om en crashtest
>> ml. en gl. Sierra og en ny Fiesta. Fiesta'en klarede sig klart bedst.
>>
>> Nu faldt jeg lige over en ny crashtest - denne gang en Volvo 940 -
>> fortidens sikkerhedsikon - mod en Renault Modus. Testen er interessant
>> fordi den - ligesom ovenstående - inkluderer en bil, der iflg. Folksam's
>> oversigt er sikrere end "middelbilen". Mit argument har hele tiden været,
>> at det ikke er så interessant, når "middelbilen" er sammensat af op til
>> 30 år gl. konstruktioner, mens andre har argumenteret for, at det er
>> langt mere interessant end en crashtest i et laboratorium.
>>
>> Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det
>> se ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
>> frontalt (offset)?
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>
>> Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
>> interessere mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en
>> 20 år gl. bil....
>>
>
> Jeg undrer mig over at der ikke er nogen som har kommenteret denne tråd.
> Efter at have set videofilmen på youtube har min fornemmelse for sikkerhed
> i biler (stort= godt) i alt fald ændret sig. Når sådan en lille fransk
> potte kan smadre en stor Volvo på den måde.
>
>
>
> mvh
> JBH
>
" Jeg undrer mig over at der ikke er nogen som har kommenteret denne tråd"
-
Det er fordi vi drømmer om STORE muskel-biler , der kører/styrer fantastisk
og med masser af chrome !
Det lever sådan en lille p.spotte ikke helt op til ROFL
| |
KASO (13-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 13-09-07 22:30 |
|
"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46e99606$0$53648$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> For nogle dage siden var her en tråd med en diskussion om en crashtest
>> ml. en gl. Sierra og en ny Fiesta. Fiesta'en klarede sig klart bedst.
>>
>> Nu faldt jeg lige over en ny crashtest - denne gang en Volvo 940 -
>> fortidens sikkerhedsikon - mod en Renault Modus. Testen er interessant
>> fordi den - ligesom ovenstående - inkluderer en bil, der iflg. Folksam's
>> oversigt er sikrere end "middelbilen". Mit argument har hele tiden været,
>> at det ikke er så interessant, når "middelbilen" er sammensat af op til
>> 30 år gl. konstruktioner, mens andre har argumenteret for, at det er
>> langt mere interessant end en crashtest i et laboratorium.
>>
>> Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det
>> se ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
>> frontalt (offset)?
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>
>> Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
>> interessere mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en
>> 20 år gl. bil....
>>
>
> Jeg undrer mig over at der ikke er nogen som har kommenteret denne tråd.
> Efter at have set videofilmen på youtube har min fornemmelse for sikkerhed
> i biler (stort= godt) i alt fald ændret sig. Når sådan en lille fransk
> potte kan smadre en stor Volvo på den måde.
Tjah - der er da nogle herinde, der lever med den vrangforestilling at
svensk=sikkert - uanset årgang og at Folksams undersøgelse = den evige
sandhed (mest fordi den bekræfter det foregående udsagn) - og de bryder sig
ikke om at se illusionerne briste
De samme har fyldt lange tråde med udsagn om at EuroNCAP-stjerner primært
var skabt af marketingafdelingerne og at bilerne i virkeligheden slet ikke
var sikre (sjovt nok i et forsøg på at forsvare bilmodeller med få
stjerner - og typisk med henvisning til - Folksam......). Jeg synes, at
videoen ret klart viser, at små, moderne biler, konstrueret korrekt, faktisk
har noget at have deres stjerner i. Og at svenskerne ikke har patent på
sikkerhed mere - tiden er løbet fra de gamle modeller.
| |
Ukendt (13-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-09-07 21:43 |
|
On Thu, 13 Sep 2007 20:16:44 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:
>For nogle dage siden var her en tråd med en diskussion om en crashtest ml.
>en gl. Sierra og en ny Fiesta. Fiesta'en klarede sig klart bedst.
>
>Nu faldt jeg lige over en ny crashtest - denne gang en Volvo 940 - fortidens
>sikkerhedsikon - mod en Renault Modus. Testen er interessant fordi den -
>ligesom ovenstående - inkluderer en bil, der iflg. Folksam's oversigt er
>sikrere end "middelbilen". Mit argument har hele tiden været, at det ikke er
>så interessant, når "middelbilen" er sammensat af op til 30 år gl.
>konstruktioner, mens andre har argumenteret for, at det er langt mere
>interessant end en crashtest i et laboratorium.
>
>Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det se
>ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
>frontalt (offset)?
>
> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>
>Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og interessere
>mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en 20 år gl.
>bil....
>
Jeg kan da godt se resultatet..........og er egentlig ikke overrasket
over det, men Volvoen er altså fra 70'erne og Modus fra 00'erne. Så
diskussionen om sikkerhed er vel lige så rimelig som at sætte en
E-type op mod den nyeste Porsche 911, så ved jeg nemlig også, hvem der
vinder. (og skulle jeg tage fejl, er det sket før og vil med garanti
ske igen , men den moderne 911'er skærer E-typen over)
Selvfølgelig tæller mange stjerner i NCAP, men jeg mangler stadig at
se, hvad der sker når en 70-80'er RangeRover eller tilsvarende får lov
at bange ind i en moderne minibil.....mine penge er på
firhjulstrækkeren, desværre, for jeg sidder i den lille ;-(
Og et sammenstød mellem en Omega/Scorpio/Camry primo 90 og en
Punto/Clio/Polo primo 2000 ville også være interessant.
Om ikke andet ville man kunne bruge til at se, hvad man absolut skulle
undgå i trafikken
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
JBH (14-09-2007)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 14-09-07 00:00 |
|
<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:eq7je3pkcfrbfh8tlplcpr6kp7d48o8fqp@4ax.com...
> On Thu, 13 Sep 2007 20:16:44 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:
>
>>For nogle dage siden var her en tråd med en diskussion om en crashtest ml.
>>en gl. Sierra og en ny Fiesta. Fiesta'en klarede sig klart bedst.
>>
>>Nu faldt jeg lige over en ny crashtest - denne gang en Volvo 940 -
>>fortidens
>>sikkerhedsikon - mod en Renault Modus. Testen er interessant fordi den -
>>ligesom ovenstående - inkluderer en bil, der iflg. Folksam's oversigt er
>>sikrere end "middelbilen". Mit argument har hele tiden været, at det ikke
>>er
>>så interessant, når "middelbilen" er sammensat af op til 30 år gl.
>>konstruktioner, mens andre har argumenteret for, at det er langt mere
>>interessant end en crashtest i et laboratorium.
>>
>>Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det se
>>ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
>>frontalt (offset)?
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
>>
>>Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
>>interessere
>>mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en 20 år gl.
>>bil....
>>
>
> Jeg kan da godt se resultatet..........og er egentlig ikke overrasket
> over det, men Volvoen er altså fra 70'erne og Modus fra 00'erne. Så
> diskussionen om sikkerhed er vel lige så rimelig som at sætte en
> E-type op mod den nyeste Porsche 911, så ved jeg nemlig også, hvem der
> vinder. (og skulle jeg tage fejl, er det sket før og vil med garanti
> ske igen , men den moderne 911'er skærer E-typen over)
> Selvfølgelig tæller mange stjerner i NCAP, men jeg mangler stadig at
> se, hvad der sker når en 70-80'er RangeRover eller tilsvarende får lov
> at bange ind i en moderne minibil.....mine penge er på
> firhjulstrækkeren, desværre, for jeg sidder i den lille ;-(
Jeg syntes ikke man kan lave den sammenligning. En Range Rover vejer over
2 tons og man kan ikke omgå de fysiske love. I et køretøj som er så markant
større og tungere vil de-acclerationen være mindre, der ud over er
køretøjet højere, så en almindelig bil vil have en tendens til at "smutte
ind under".Overfor fodgængere , er de heller ikke særlig sikre, sammenlignet
med nyere personbiler.Disse 4 hjuls trækkere er efter min mening
"arbejdsredskaber" som har lige så lidt berettigelse til privatkørsel på
vejene som lastbiler. Jeg siger ikke at lastbiler og 4 hjuls trækkere skal
forbydes. Der skal blot være et reelt behov for at det er nødvendigt at
anvende et køretøj i den kaliber.
> Og et sammenstød mellem en Omega/Scorpio/Camry primo 90 og en
> Punto/Clio/Polo primo 2000 ville også være interessant.
> Om ikke andet ville man kunne bruge til at se, hvad man absolut skulle
> undgå i trafikken
Ja,FDM har ind i mellem lavet nogle undersøgelser af ældre biler.. Ikke
opløftende for os som kører i gamle biler .-/
I øvrigt er der crash tests af mange forskellige biler på nettet.
http://www.euroncap.com/home.aspx
http://www.crashtest.com/
mvh
JBH
| |
Klaus D. Mikkelsen (13-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 13-09-07 22:50 |
|
KASO skriver:
>
> Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det se
> ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
> frontalt (offset)?
Markant mindre ? Så er det vidst heller ikke værre....
Volvo 940 vejer mellem 1325 og 1400 kg
Renault modus vejer mellem 1150 og 1225 kg.
Gad vide, hvordan resultat var blevet, hvis man lod dem ramme frontalt ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
KASO (15-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 15-09-07 09:23 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:46E9B08D.9695A782@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det
>> se
>> ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
>> frontalt (offset)?
>
> Markant mindre ? Så er det vidst heller ikke værre....
>
> Volvo 940 vejer mellem 1325 og 1400 kg
> Renault modus vejer mellem 1150 og 1225 kg.
>
> Gad vide, hvordan resultat var blevet, hvis man lod dem ramme frontalt ?
Tjah - 200kg. er da også en sjat - men rigtigt - små biler er blevet tunge,
hvilket dog ikke har afholdt en del debatører fra at tro, at en gl. svensk
"kampvogn" er mere sikker end en "lille" moderne 5-stjernet.
| |
Jan Vennike (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 15-09-07 20:27 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:46eb9635$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:46E9B08D.9695A782@du.kan.finde.den...
>> KASO skriver:
>>>
>>> Renault Modus er en markant mindre bil en Volvo'en - så hvordan vil det
>>> se
>>> ud, hvis disse to sendes mod hinanden med 56km/t - og rammer delvist
>>> frontalt (offset)?
>>
>> Markant mindre ? Så er det vidst heller ikke værre....
>>
>> Volvo 940 vejer mellem 1325 og 1400 kg
>> Renault modus vejer mellem 1150 og 1225 kg.
>>
>> Gad vide, hvordan resultat var blevet, hvis man lod dem ramme frontalt ?
>
> Tjah - 200kg. er da også en sjat - men rigtigt - små biler er blevet
> tunge, hvilket dog ikke har afholdt en del debatører fra at tro, at en gl.
> svensk "kampvogn" er mere sikker end en "lille" moderne 5-stjernet.
Faktisk lavede FDM det samme nummer i 1997 - der var det bare en ny Fiat
Punto og en 10 år gammel VW Passat - og der var Fiat'en vinderen.
/Jan
| |
Henrik B. (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-07 14:40 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
> interessere mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en 20
> år gl. bil....
Tjah, det var interessant at se i "Fifth Gear" idag, hvor ekstrem ringe
sikkerhed der var i en kun 9 år gammel Renault Scenic, kontra en ny Renault
Scenic. Den gamle var stort set pulveriseret indtil forsædet. I den nye
Scenic, var airbag'sne ikke engang udløst, da kollisionkræfterne ikke var
store nok. Dog havde selestrammerne været i aktion.
Desuden er jeg ikke overrasket over resultatet med Volvo'en. Der er trods
alt 30 år mellem bilerne. Men som en nævner, havde de mødtes frontalt, tror
jeg Modus'en var blevet "træt", da Volvo'en jo er stiv som en mursten. Det
var dog sikkert stadig gået hårdt ud over personerne i Volvo'en.
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
Henrik B. (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-07 17:38 |
|
> Tjah, det var interessant at se i "Fifth Gear" idag, hvor ekstrem ringe
> sikkerhed der var i en kun 9 år gammel Renault Scenic, kontra en ny
> Renault Scenic. Den gamle var stort set pulveriseret indtil forsædet. I
> den nye Scenic, var airbag'sne ikke engang udløst, da kollisionkræfterne
> ikke var store nok. Dog havde selestrammerne været i aktion.
Det var så ikke Renault Scenic, men en ny og en gammel Renault Espace...
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 07:31 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46ed5bf2$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Tjah, det var interessant at se i "Fifth Gear" idag, hvor ekstrem ringe
>> sikkerhed der var i en kun 9 år gammel Renault Scenic, kontra en ny
>> Renault Scenic. Den gamle var stort set pulveriseret indtil forsædet. I
>> den nye Scenic, var airbag'sne ikke engang udløst, da kollisionkræfterne
>> ikke var store nok. Dog havde selestrammerne været i aktion.
>
> Det var så ikke Renault Scenic, men en ny og en gammel Renault Espace...
Og nu har jeg så læst videre - men har er stadig ikke faldet over den -
har du et link ?
De første årgange/generationer Espace var bygget delvist i glasfiber - så
jeg kan forestille mig, at de måske ikke var så solide....
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 07:28 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46ed323c$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
> news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
>> interessere mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en
>> 20 år gl. bil....
>
> Tjah, det var interessant at se i "Fifth Gear" idag, hvor ekstrem ringe
> sikkerhed der var i en kun 9 år gammel Renault Scenic, kontra en ny
> Renault Scenic. Den gamle var stort set pulveriseret indtil forsædet. I
> den nye Scenic, var airbag'sne ikke engang udløst, da kollisionkræfterne
> ikke var store nok. Dog havde selestrammerne været i aktion.
>
Den er jeg (endnu) ikke faldet over - har du et link?
> Desuden er jeg ikke overrasket over resultatet med Volvo'en. Der er trods
> alt 30 år mellem bilerne. Men som en nævner, havde de mødtes frontalt,
> tror jeg Modus'en var blevet "træt", da Volvo'en jo er stiv som en
> mursten. Det var dog sikkert stadig gået hårdt ud over personerne i
> Volvo'en.
Grunden til at man vælger "off-set-testen" er, at den er den hyppigst
forekommende kollisionsform, hvorfor den også bruges i de officielle
crashtests. Den stiller så også større krav til sikkerheden i bilen, da der
er mindre til at tage af (hvilket jo ses på videoen - for Volvoens
vedkommende).
| |
Henrik B. (17-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-09-07 07:40 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46ee1e57$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Desuden er jeg ikke overrasket over resultatet med Volvo'en. Der er trods
>> alt 30 år mellem bilerne. Men som en nævner, havde de mødtes frontalt,
>> tror jeg Modus'en var blevet "træt", da Volvo'en jo er stiv som en
>> mursten. Det var dog sikkert stadig gået hårdt ud over personerne i
>> Volvo'en.
>
> Grunden til at man vælger "off-set-testen" er, at den er den hyppigst
> forekommende kollisionsform, hvorfor den også bruges i de officielle
> crashtests. Den stiller så også større krav til sikkerheden i bilen, da
> der er mindre til at tage af (hvilket jo ses på videoen - for Volvoens
> vedkommende).
Jeg tror stadig at Modus'en vil tabe til min tidligere, 15 år gamle, Saab
9000. Også i en offset.
Kan ikke hitte klippet på YouTube. Jeg så det i Fifth Gear i fjernsynet
søndag eftermiddag.
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 14:43 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46ee2152$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
> news:46ee1e57$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Desuden er jeg ikke overrasket over resultatet med Volvo'en. Der er
>>> trods alt 30 år mellem bilerne. Men som en nævner, havde de mødtes
>>> frontalt, tror jeg Modus'en var blevet "træt", da Volvo'en jo er stiv
>>> som en mursten. Det var dog sikkert stadig gået hårdt ud over personerne
>>> i Volvo'en.
>>
>> Grunden til at man vælger "off-set-testen" er, at den er den hyppigst
>> forekommende kollisionsform, hvorfor den også bruges i de officielle
>> crashtests. Den stiller så også større krav til sikkerheden i bilen, da
>> der er mindre til at tage af (hvilket jo ses på videoen - for Volvoens
>> vedkommende).
>
> Jeg tror stadig at Modus'en vil tabe til min tidligere, 15 år gamle, Saab
> 9000. Også i en offset.
Tjah - jeg skal ikke kunne sige det - men de fleste ville nok også have sat
deres penge på Volvoen i ovenstående test. Saab 9000 (hvis det er den gl.
Croma/9000/Thema/164 fællesplatform) har jo konstruktionsmæssigt også en hel
del år på bagen - så jeg ville ikke tage resultatet for givet). Den gl. 900
(1997) klarede sig mildest talt ringe i EuroNCAP.
> Kan ikke hitte klippet på YouTube. Jeg så det i Fifth Gear i fjernsynet
> søndag eftermiddag.
Øv - det får jeg desværre aldrig set!
| |
Henrik B. (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-07 14:46 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nu faldt jeg lige over en ny crashtest - denne gang en Volvo 940 -
> fortidens sikkerhedsikon - mod en Renault Modus. Testen er interessant
> fordi den - ligesom ovenstående - inkluderer en bil, der iflg. Folksam's
> oversigt er sikrere end "middelbilen". Mit argument har hele tiden været,
> at det ikke er så interessant, når "middelbilen" er sammensat af op til 30
> år gl. konstruktioner, mens andre har argumenteret for, at det er langt
> mere interessant end en crashtest i et laboratorium.
Nu har jeg så også set klippet.
Konklusionen er, at der er sket en kæmpe udvikling på dét man kalder
"sikkerhedsburet". Det er ikke fronten, men selve kabinen i Modus'en som er
stærk. Mit bud vil være, at føreren i Volvo'en er faret til himmels, mens
evt. passagerer vil overleve. Personerne i modus'en derimod, vil blive udsat
for nogle større G-pavirkninger, hvilket ikke er så super.
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
BJ (16-09-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 16-09-07 15:09 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
> Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
> interessere mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en 20
> år gl. bil....
Nu findes der vel heller ikke en eneste overlevende Renault 9 fra 1982
tilbage......
mvh
Bjørn J.
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 07:25 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46ed38db$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e97e76$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Tjah - jeg vil fastholde min tillid til pointene i EuroNCAP - og
>> interessere mig (endnu) mindre om Folksam - med mindre jeg skal købe en
>> 20 år gl. bil....
>
> Nu findes der vel heller ikke en eneste overlevende Renault 9 fra 1982
> tilbage......
I DK vil de være svære at finde - en Espace er dog til at finde i ældre
årgange - primært fordi de første blev bygget på en galvaniseret ramme med
glasfiberkarosseri - men jeg tvivler på at sikkerheden i dem imponerer....
| |
Henrik B. (17-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-09-07 07:33 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46ee1db7$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I DK vil de være svære at finde - en Espace er dog til at finde i ældre
> årgange - primært fordi de første blev bygget på en galvaniseret ramme med
> glasfiberkarosseri - men jeg tvivler på at sikkerheden i dem imponerer....
Yjah, se mit indlæg. Ej heller en 9 år gammel Espace imponerer. De skræmmer
snarere...
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 14:47 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46ee1fb6$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
> news:46ee1db7$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> I DK vil de være svære at finde - en Espace er dog til at finde i ældre
>> årgange - primært fordi de første blev bygget på en galvaniseret ramme
>> med glasfiberkarosseri - men jeg tvivler på at sikkerheden i dem
>> imponerer....
>
> Yjah, se mit indlæg. Ej heller en 9 år gammel Espace imponerer. De
> skræmmer snarere...
Spørgsmålet er så, hvilken generation Espace, de har testet - om det er en
af de sidste af en udgående generation vs. en af de nyeste (der er temmeligt
meget større/tungere).
Har du til gengæld set testen ml. en ny Espace og en Land Rover?
http://youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s
| |
Henrik B. (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-09-07 09:13 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46ee854a$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Har du til gengæld set testen ml. en ny Espace og en Land Rover?
> http://youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s
Ja, skræmmende...
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
BJ (17-09-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-09-07 09:07 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:46ee1db7$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
>> Nu findes der vel heller ikke en eneste overlevende Renault 9 fra 1982
>> tilbage......
>
> I DK vil de være svære at finde - en Espace er dog til at finde i ældre
> årgange - primært fordi de første blev bygget på en galvaniseret ramme med
> glasfiberkarosseri - men jeg tvivler på at sikkerheden i dem imponerer....
Det kunne være morsomt (ikke interessant) at lade en ny V70 tordne mod en
Renault 9 eller for den sags skyld en Renault 11.
At denne test er aldeles ubrugelig vil således nok ikke få Volvo eller andre
til at udføre den.
For at det kan være interessant, skal man tage en 20 - 30 år gammel Volvo og
brage sammen med en moderne Renault.............Det er sku da næsten
sørgeligt!
mvh
Bjørn J.
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 14:54 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46ee3597$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:46ee1db7$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Nu findes der vel heller ikke en eneste overlevende Renault 9 fra 1982
>>> tilbage......
>>
>> I DK vil de være svære at finde - en Espace er dog til at finde i ældre
>> årgange - primært fordi de første blev bygget på en galvaniseret ramme
>> med glasfiberkarosseri - men jeg tvivler på at sikkerheden i dem
>> imponerer....
>
> Det kunne være morsomt (ikke interessant) at lade en ny V70 tordne mod en
> Renault 9 eller for den sags skyld en Renault 11.
Hmm - jeg har svært ved at se formålet med det. Det er vist ingen
hemmelighed, at Renault - på linie med de fleste andre mærker - ikke havde
nævneværdig interesse for sikkerhed dengang.
>
> At denne test er aldeles ubrugelig vil således nok ikke få Volvo eller
> andre til at udføre den.
>
> For at det kan være interessant, skal man tage en 20 - 30 år gammel Volvo
> og brage sammen med en moderne Renault.............Det er sku da næsten
> sørgeligt!
Jeg synes da, at det er interessant, at se gl. fordomme blive skudt ned.
Mange tror, at en gl. Volvo er mere sikker end en lille, ny bil. Det er så
ikke (nødvendigvis) tilfældet.
Skal man gøre det rigtigt "interessant" kan man jo tage en ny Volvo V70 vs.
en Renault Grand Scénic - 2 typiske "familiebiler"....
| |
BJ (17-09-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-09-07 15:02 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:46ee86f5$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
> Jeg synes da, at det er interessant, at se gl. fordomme blive skudt ned.
> Mange tror, at en gl. Volvo er mere sikker end en lille, ny bil. Det er så
> ikke (nødvendigvis) tilfældet.
Jeg ser det udelukkende som et kramagtigt forsøg fra Renault og deres
fanatiske tilhængere at få samme Safety Imange som Volvo har og har haft i
mere end 35 år.
Det vil _ALDIG_ ske.
> Skal man gøre det rigtigt "interessant" kan man jo tage en ny Volvo V70
> vs. en Renault Grand Scénic - 2 typiske "familiebiler"....
Tjaeee eller en Grand Scenic vs en XC90 begge på gule plader....
mvh
Bjørn J.
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 16:58 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46ee88c7$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:46ee86f5$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Jeg synes da, at det er interessant, at se gl. fordomme blive skudt ned.
>> Mange tror, at en gl. Volvo er mere sikker end en lille, ny bil. Det er
>> så ikke (nødvendigvis) tilfældet.
>
> Jeg ser det udelukkende som et kramagtigt forsøg fra Renault og deres
> fanatiske tilhængere at få samme Safety Imange som Volvo har og har haft i
> mere end 35 år.
>
Nåhh - så Renault har købt 5th. Gear til at fingere en test?
Dén historie er da vist lidt langt ude....
> Det vil _ALDIG_ ske.
Tjah - måske ikke. De bilkøbere, der husker Volvos gl. image for sikkerhed,
er ved at uddø - og de nye bilkøbere kigger på EuroNCAP. Faktum er, at
Renault i uafhængige tests klarer sig lige så godt eller bedre end Volvo
idag. Så er det vel dybest set ligegyldigt, om Volvo for 20-30år siden var
bedre....
>
>> Skal man gøre det rigtigt "interessant" kan man jo tage en ny Volvo V70
>> vs. en Renault Grand Scénic - 2 typiske "familiebiler"....
>
> Tjaeee eller en Grand Scenic vs en XC90 begge på gule plader....
Interessant nok - men ikke ligefrem i samme vægtklasse, hvilket de 2 andre
tilnærmelsesvis er (V70 er en smule tungere end Grand Scénic). XC90 skal
nok snarere matches af Grand Espace...
| |
BJ (17-09-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-09-07 17:28 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:46eea3dc$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
>>> Jeg synes da, at det er interessant, at se gl. fordomme blive skudt ned.
>>> Mange tror, at en gl. Volvo er mere sikker end en lille, ny bil. Det er
>>> så ikke (nødvendigvis) tilfældet.
>>
>> Jeg ser det udelukkende som et kramagtigt forsøg fra Renault og deres
>> fanatiske tilhængere at få samme Safety Imange som Volvo har og har haft
>> i mere end 35 år.
>>
>
> Nåhh - så Renault har købt 5th. Gear til at fingere en test?
> Dén historie er da vist lidt langt ude....
>
>> Det vil _ALDIG_ ske.
>
> Tjah - måske ikke. De bilkøbere, der husker Volvos gl. image for
> sikkerhed, er ved at uddø - og de nye bilkøbere kigger på EuroNCAP.
> Faktum er, at Renault i uafhængige tests klarer sig lige så godt eller
> bedre end Volvo idag. Så er det vel dybest set ligegyldigt, om Volvo for
> 20-30år siden var bedre....
ROTFLMAO ...
>>> Skal man gøre det rigtigt "interessant" kan man jo tage en ny Volvo V70
>>> vs. en Renault Grand Scénic - 2 typiske "familiebiler"....
>>
>> Tjaeee eller en Grand Scenic vs en XC90 begge på gule plader....
>
> Interessant nok - men ikke ligefrem i samme vægtklasse, hvilket de 2 andre
> tilnærmelsesvis er (V70 er en smule tungere end Grand Scénic). XC90 skal
> nok snarere matches af Grand Espace...
ROTFLMAO ...
mvh
Bjørn J
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 19:13 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46eeab27$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:46eea3dc$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>> Jeg synes da, at det er interessant, at se gl. fordomme blive skudt
>>>> ned. Mange tror, at en gl. Volvo er mere sikker end en lille, ny bil.
>>>> Det er så ikke (nødvendigvis) tilfældet.
>>>
>>> Jeg ser det udelukkende som et kramagtigt forsøg fra Renault og deres
>>> fanatiske tilhængere at få samme Safety Imange som Volvo har og har haft
>>> i mere end 35 år.
>>>
>>
>> Nåhh - så Renault har købt 5th. Gear til at fingere en test?
>> Dén historie er da vist lidt langt ude....
>>
>>> Det vil _ALDIG_ ske.
>>
>> Tjah - måske ikke. De bilkøbere, der husker Volvos gl. image for
>> sikkerhed, er ved at uddø - og de nye bilkøbere kigger på EuroNCAP.
>> Faktum er, at Renault i uafhængige tests klarer sig lige så godt eller
>> bedre end Volvo idag. Så er det vel dybest set ligegyldigt, om Volvo for
>> 20-30år siden var bedre....
>
> ROTFLMAO ...
>
Det var dybsindigt - men du løb måske tør for argumenter?
>>>> Skal man gøre det rigtigt "interessant" kan man jo tage en ny Volvo V70
>>>> vs. en Renault Grand Scénic - 2 typiske "familiebiler"....
>>>
>>> Tjaeee eller en Grand Scenic vs en XC90 begge på gule plader....
>>
>> Interessant nok - men ikke ligefrem i samme vægtklasse, hvilket de 2
>> andre tilnærmelsesvis er (V70 er en smule tungere end Grand Scénic).
>> XC90 skal nok snarere matches af Grand Espace...
>
> ROTFLMAO ...
Tjah - det kniber åbenbart stadig med at komme med noget fornuftigt....
Hvori består det morsomme?
Talt i point, ligger Espace et enkelt point foran XC90, de vejer ca. det
samme - så det kunne være interessant.
| |
BJ (17-09-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 17-09-07 19:15 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:46eec37e$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
> Talt i point, ligger Espace et enkelt point foran XC90, de vejer ca. det
> samme - så det kunne være interessant.
_ALLE_ konstellationer er interessant, når talen falder på nyere biler.
Det er trods alt dem, der kører flest af i Danmark.
Så hvorfor ikke en Bently vs Rolls Royce ...
mvh
Bjørn J.
| |
KASO (17-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 17-09-07 19:50 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46eec438$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:46eec37e$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Talt i point, ligger Espace et enkelt point foran XC90, de vejer ca. det
>> samme - så det kunne være interessant.
>
> _ALLE_ konstellationer er interessant, når talen falder på nyere biler.
>
> Det er trods alt dem, der kører flest af i Danmark.
>
> Så hvorfor ikke en Bently vs Rolls Royce ...
Fordi ingen har råd til at udføre testen?
| |
Henrik B. (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-09-07 09:14 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46eea3dc$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jeg ser det udelukkende som et kramagtigt forsøg fra Renault og deres
>> fanatiske tilhængere at få samme Safety Imange som Volvo har og har haft
>> i mere end 35 år.
>>
>
> Nåhh - så Renault har købt 5th. Gear til at fingere en test?
> Dén historie er da vist lidt langt ude....
Det undrer ihvertfald at Renault 3 gange har lagt biler til 5th Gears tests.
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
KASO (18-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 18-09-07 09:39 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46ef88e7$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
> news:46eea3dc$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Jeg ser det udelukkende som et kramagtigt forsøg fra Renault og deres
>>> fanatiske tilhængere at få samme Safety Imange som Volvo har og har haft
>>> i mere end 35 år.
>>>
>>
>> Nåhh - så Renault har købt 5th. Gear til at fingere en test?
>> Dén historie er da vist lidt langt ude....
>
> Det undrer ihvertfald at Renault 3 gange har lagt biler til 5th Gears
> tests.
Det er vel ikke så underligt - Renault reklamerer meget med deres 5
stjerner - så derfor vil de efterprøve påstanden. Det siger de ihvertfald på
et af klippene (svjh. det klip, hvor de bruger en "levende dummy" - en mand,
der skal køre en Mégane ind i siden på en anden bil - uden at han har nogen
former for sikkerhedsudstyr - andet end, hvad bilen er født med).
Desuden er det billigere at smadre en Renault end en Volvo eller Saab
| |
Henrik B. (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-09-07 12:35 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46ef8e7f$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> stjerner - så derfor vil de efterprøve påstanden. Det siger de ihvertfald
> på et af klippene (svjh. det klip, hvor de bruger en "levende dummy" - en
> mand, der skal køre en Mégane ind i siden på en anden bil - uden at han
> har nogen former for sikkerhedsudstyr - andet end, hvad bilen er født
> med).
Nåååh, dét Saab viste i en reklame, med en engelsk stuntmand, får år
tilbage. Der viste man dog både ind-i-siden, såvel som roll-over, plus én
ting mere. Alt sammen udført af en stuntmand, kun iført køredragt og hjelm.
Og det var endda i den tidligere 900, som jo har en elendig sikkerhed (iflg.
dig og EuroNCAP), men som virkeligheden siger noget helt andet om. )
> Desuden er det billigere at smadre en Renault end en Volvo eller Saab
Ikke hvis bilproducenten betaler...
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
KASO (18-09-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 18-09-07 14:10 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46efb804$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
> news:46ef8e7f$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> stjerner - så derfor vil de efterprøve påstanden. Det siger de ihvertfald
>> på et af klippene (svjh. det klip, hvor de bruger en "levende dummy" - en
>> mand, der skal køre en Mégane ind i siden på en anden bil - uden at han
>> har nogen former for sikkerhedsudstyr - andet end, hvad bilen er født
>> med).
>
> Nåååh, dét Saab viste i en reklame, med en engelsk stuntmand, får år
> tilbage. Der viste man dog både ind-i-siden, såvel som roll-over, plus én
> ting mere. Alt sammen udført af en stuntmand, kun iført køredragt og
> hjelm. Og det var endda i den tidligere 900, som jo har en elendig
> sikkerhed (iflg. dig og EuroNCAP), men som virkeligheden siger noget helt
> andet om. )
>
I dette tilfælde var køredragt og hjelm ikke i brug - og det var ikke
fabrikken, der kontrollerede forløbet (og hastigheden). Det er jo nemt i en
reklamefilm at afpasse forholdene til noget, man er sikker på at bilen kan
klare. Og almindelige bilister kører ikke rundt med styrthjelm.
http://youtube.com/watch?v=hAOruFFmZz8
Jeg vil tro, at "virkeligheden" er enig i, at den gl. 900 ikke er helt
tidsvarende længere - ligesom den gl. Volvo ikke var.
>> Desuden er det billigere at smadre en Renault end en Volvo eller Saab
>
> Ikke hvis bilproducenten betaler...
Nope - men så ryger troværdigheden også - og det er så ikke producenten, der
betaler i 5th. Gear.... (se sidst i klippet )
| |
Henrik B. (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-09-07 15:04 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
news:46efce25$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Nåååh, dét Saab viste i en reklame, med en engelsk stuntmand, får år
>> tilbage. Der viste man dog både ind-i-siden, såvel som roll-over, plus én
>> ting mere. Alt sammen udført af en stuntmand, kun iført køredragt og
>> hjelm. Og det var endda i den tidligere 900, som jo har en elendig
>> sikkerhed (iflg. dig og EuroNCAP), men som virkeligheden siger noget helt
>> andet om. )
>>
> I dette tilfælde var køredragt og hjelm ikke i brug - og det var ikke
> fabrikken, der kontrollerede forløbet (og hastigheden). Det er jo nemt i
> en reklamefilm at afpasse forholdene til noget, man er sikker på at bilen
> kan klare. Og almindelige bilister kører ikke rundt med styrthjelm.
Jeg skal prøve at upload'e reklamefilmen, så du kan se den. Ret imponerende.
Faktisk følte stuntmanden sig så sikker, at han lavede roll-over'eren to
gange.
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
|
|