Andet multimedie
bentjuul 3670
Digitizer?
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 10-07-01 20:25

Hvad er forskellen på en digitizer og de forskellige "tegneplader", "pen-
pointers" og "tablets"?

Jeg ved prisen er een forskel, men hvad siger teknologien?

Er der nogen som har erfaringer med fx.
http://www.sandberg.net/sandberg/hardware/63079.HTM
??

Er den OK til hobbybrug i Photoshop og Illustrator, eller er en optisk mus
ligeså god / bedre mht. præcision?

Kasper Damkjær
www.damkjaer.net

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 10-07-01 21:19

"Kasper Damkjær" <kd42@hotmail.com> wrote in message
> Hvad er forskellen på en digitizer og de forskellige "tegneplader",
> "penpointers" og "tablets"?
>
> Jeg ved prisen er een forskel, men hvad siger teknologien?

Det er bare forskellige produktnavne for den samme type produkt.
Teknologisk er der en del markante forskelle, men ikke i den billige ende
af skalaen. Wacom virker som det eneste rigtige valg for mig uanset
hvilken prisklasse man overvejer.

> Er der nogen som har erfaringer med fx.
> http://www.sandberg.net/sandberg/hardware/63079.HTM ??

Ja, den er såmænd ok til prisen, men den virker noget mere tung og klodset
end Wacom Graphire, da der sidder et batteri i pennen på Sandberg modsat
Wacom. Wacom virker også noget mere nøjagtig. Wacom Graphire A6 koster
omkring 700 kroner.

> Er den OK til hobbybrug i Photoshop og Illustrator, eller er en
> optisk mus ligeså god / bedre mht. præcision?

Uanset hvilken pen du vælger, vil den være lettere at arbejde med fremfor
en mus. Det er ikke let at lave præcisionsarbejde med sådan en klump i
hånden, mens vi alle er flasket op med at bruge en blyant. Derfor er
pennen meget mere naturlig at arbejde med, selvom man lige skal vænne sig
lidt til det. Det virker lidt underligt at pladens areal svarer til hele
skærmen - især på de små plader - men det er en vanesag vil jeg tro. Jeg
har efterhånden vænnet mig til min Intuos A4+, der i første omgang virkede
for stor.

Men jo, en pen er en rigtigt god idé - og du kan jo bruge en optisk mus
samtidig hvis du vil (det gør jeg selv med Wacom'en som musemåtte).

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 11-07-01 07:50

Den 10 jul 2001 skrev Jesper Kollerup Jensen følgende i

> [...]
>
> Men jo, en pen er en rigtigt god idé - og du kan jo bruge en optisk mus
> samtidig hvis du vil (det gør jeg selv med Wacom'en som musemåtte).

Jeg har kig på Wacom Graphire mus og pen sæt til ca. 850,- Det virker som et
OK køb, men nu vil jeg lige ned og prøve det ved lejlighed.

Kasper Damkjær
www.damkjaer.net