PGP whole disk encryption ?
Fra : SlashDot

Dato : 21-09-07 19:40

Hej
Jeg har testet en prøveversion af PGP desktop 9.6 og efter en
diskkryptering ville jeg teste om man kunne tage backup med diverse
imagecloning sw som Acronis, Ghost, DriveImage osv. men disken blev
opfattet som defekt af programmerne og PC-en låste. Efter reboot var alt
ødelagt og disken måtte overskrives med speciel wipesoftware for at kunne
formatteres igen. Så PGP diskkryptering tør jeg ikke bruge nu
Det gjorde også en meget kraftig PC, sløv.
PGP råder selv folk til at tage backup af ukrypterede data, men så mister
man jo fuldkommen sikkerheden.
Har I andre positiv erfaring med at tage backup og restore til anden
harddisk, når hele disken er PGP krypteret ?

Fra : Sune

Dato : 21-09-07 22:59

On Fri, 21 Sep 2007 20:39:36 +0200, SlashDot <slashdot@nospam.invalid> wrote:

> men disken blev
>opfattet som defekt af programmerne og PC-en låste.

Det er jo ligesom det der er en del af meningen.

Mvh
Sune

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 23:45

SlashDot wrote:
> [...]
> Har I andre positiv erfaring med at tage backup og restore til anden
> harddisk, når hele disken er PGP krypteret ?

Dengang jeg brugte et lign. stykke software, der var mit C drev ALDRIG
krypteret, kun mine andre drev, og der virkede det skam fint.

Ja computeren bliver total langsom, men den skal jo også kryptere
on-the-fly, og det tager lidt tid, men det virkede upåklageligt, men
mistede dog tålmodigheden til sidst, fjernede krypteringen og tilsidst
fjernede programmet, og alt har skam virket ganske upåklageligt siden.

Nok altid en dårlig idé at starte med at kryptere sit boot drev, da
krypteringsprogrammet ikk starter før windows er loaded, men windows
læser jo fra disken inden windows er loaded.

Jeg har dog aldrig nogensinde brugt et kloningsværktøj, da jeg gerne vil
starte med en helt frisk computer når jeg formaterer - og gider ikk lave
et nyt klon, hvergang der kommer nye drivere (som der ret ofte gør)

Fra : SlashDot

Dato : 23-09-07 00:11

On Sun, 23 Sep 2007 00:44:51 +0200, Martin wrote:

> Dengang jeg brugte et lign. stykke software, der var mit C drev ALDRIG
> krypteret, kun mine andre drev, og der virkede det skam fint.

Joo det virker fint med en container, helt enig der.

> Nok altid en dårlig idé at starte med at kryptere sit boot drev, da
> krypteringsprogrammet ikk starter før windows er loaded, men windows
> læser jo fra disken inden windows er loaded.

Nææ, ikke PGP whole disk encryption, den starter allerede i MBR på
harddisken.

> Jeg har dog aldrig nogensinde brugt et kloningsværktøj, da jeg gerne vil
> starte med en helt frisk computer når jeg formaterer - og gider ikk lave
> et nyt klon, hvergang der kommer nye drivere (som der ret ofte gør)

Tager du da ikke backup

Fra : Martin

Dato : 23-09-07 21:59

SlashDot wrote:

> Joo det virker fint med en container, helt enig der.

> Nææ, ikke PGP whole disk encryption, den starter allerede i MBR på
> harddisken.

> Tager du da ikke backup

Det vigtigste ryger bare op på min eksterne server (som så også har
diske i raid5 og backup et par gange om dagen).

Mit C drev består kun af windows - alt andet ligger en anden harddisk