Hvordan tjekke/forhindre ulovlig download?
Fra : Mona & Michael

Dato : 19-09-07 21:48

Hej Gruppe.

Med et par teenagere i huset, vil jeg gerne have styr på, hvad der
downloades via vores netværk.

Findes der et program, som kan holde øje med, hvilke ting de downloader via
mit trådløse netværk til deres egne bærbare PC'er?

Vi har en helt klar politik/aftale herhjemme, om at børnene IKKE må
downloade ulovlige ting, men det er ikke altid nemt at gennemskue, om noget
er lovligt eller ulovligt, - hverken for voksne eller børn.

Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Venlig hilsen

Mona

Fra : Mona & Michael

Dato : 19-09-07 21:59

"Mona & Michael" <mismo@get2net.SMIDdetteVÆK.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Findes der et program, som kan holde øje med, hvilke ting de downloader
> via mit trådløse netværk til deres egne bærbare PC'er?

UPS!
Ny (og næsten-rigtig) e-mail-adresse, selvom jeg regner med svar her i
gruppen...
Bare for god ordens skyld!

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-09-07 22:16

Mona & Michael skrev:
> [...]
> er lovligt eller ulovligt, - hverken for voksne eller børn.
>
> Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Jeg tror ikke det helt er det rigtige sted for dette emne da det ikke er
sikkerhed du spørger efter men noget omkring ophavsret.
Og ja det er svært at vurdere om noget er lovligt eller ikke lovligt.
Det er lige så svært som hvis man sider du på et værtshus og der e en
der vil sælge et lækkert guldur - det kan både være lovligt eller
ulovligt - men sansynligheden er størst for det sidste.
Samme omkring download - det meste musik og film er ikke lovligt at
downloade. Software er der dog en hel del der er lovligt - både
freeware, shareware og GPL software kan downloades.
der bør dog med softwaren følge en licens der beskriver hvad man må og
ikke må.

Jeg tror at I skal holde jer til jeres politik, og evt du så indimellem
må spørge til hvad de har hentet og hvorfra.
Generelt er der meget ulovligt på fildelingsnetværkene som eDonkey,
torrent og den slags.

/Andreas

Fra : Mona & Michael

Dato : 19-09-07 22:34

"Andreas Lorensen" <andlo@fita.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke det helt er det rigtige sted for dette emne da det ikke er
> sikkerhed du spørger efter men noget omkring ophavsret.

Nej, jeg søger ikke svar på, hvad der er lovligt eller ulovligt. Det jeg
søger er et program, der kan vise mig hvilke ting, der er downloadet og
hvorfra...?

Umiddelbart tænker jeg på, om sådan et program skal hænge sammen med min
router eller firewall, - det er derfor jeg valgte at spørge her i
dk.edb.sikkerhed, da jeg umiddelbart synes denne gruppe kommer nærmest.

Men hvis der er andre grupper, som er mere aktuel, hører jeg selvfølgelig
gerne om dem.

Når jeg gerne vil have sådan et program, er det fordi jeg ikke vil gå og
spørge børnene hele tiden (det har jeg prøvet, og de bliver selvfølgelig
irriterede!), og jeg vil heller ikke have besøg af politiet, hvis nogen
alligevel downloader ulovligheder (og det er der måske nogen der gør, men så
længe jeg ikke kan se det, kan jeg jo ikke gøre/sige noget...!?)

Så heller tjekke diskret i baggrunden i en priode, og så lade tingene være,
hvis det viser sig, at der ikke foregår ulovlig download.

Hilsen Mona

Fra : Max

Dato : 20-09-07 06:43

Hej Mona

> Så heller tjekke diskret i baggrunden i en priode, og så lade tingene
> være, hvis det viser sig, at der ikke foregår ulovlig download.

Og du tror de bliver mindre sure når de opdager du lure på dem, det
vel i grunden ikke ret meget bedre end at downloade tvivlsomt stof
fra internettet.

Nej, tal med dem og få dem til at forstå hvad det drejer sig om og hvad
konsekvenser det kan have hvis man ikke opføre sig ordentlig.

--
Mvh Max

Fra : Ole

Dato : 20-09-07 15:50

> [...]
>
> Nej, tal med dem og få dem til at forstå hvad det drejer sig om og hvad
> konsekvenser det kan have hvis man ikke opføre sig ordentlig.

Enig. Det er da egentligt bemærkelsesværdigt at man som forældre gerne
opdreager sine børn til ikke at luske med tingene ved hjælp af lusk.

Stoler du ikke på dine unger......

Det handler nok ikke om programmer men mere om hvordan man er mennesker
sammen i en familie.

Forresten:
De der "gratis" fotokopier fra din arbejdsplads.
Eller de der ekstra kilometer du skrev på køresedlen.
Eller de der flasker du tog med over grænsen.
Eller de det hjemmebrændte CD'er i reolen.

Jeg siger ikke at *du* gør sådan, men så er du nok den sidste ærlige
dansker.

Tjae - et sted lærer ungerne det jo.

Ole

Fra : Nicolai

Dato : 21-09-07 09:17

Ole wrote:

> Enig. Det er da egentligt bemærkelsesværdigt at man som forældre gerne
> opdreager sine børn til ikke at luske med tingene ved hjælp af lusk.

Udover ovenstående kun svært giver mening, så er børn/teenagere nærmest
pr. definition udspekulerede og allerede tidligt lærer de at lyve. Hvis
ikke man får lært dem, at det ikke kan betale sig at lyve på den ene
eller den anden måde, så vil de fortsætte med det resten af livet. Det
er ikke lusket at holde et vågent øje med sine børn og lige følge op på
hvad de laver. Så kan man diskutere hvor grænsen for det går henne.

> Stoler du ikke på dine unger......

Når man som forælder ringer til skolen for at spørge hvordan barnets
indsats er, så kan jeg garantere dig at udlægningen er anderledes end
barnets egen. Det er derfor man som forælder har et ansvar, bl.a. for at
fange den slags i opløbet og guide dem på den rigtige vej igen.

Det handler ikke kun om at stole på sine børn, men også om at børn ikke
har evne for at overskue konsekvenser (selvom de bliver fortalt mange
gange).

Jeg har som barn, gentagne gange holdt fest når mine forældre var ude af
huset, selvom jeg vidste de ikke ville have det.

> [...]
> Eller de det hjemmebrændte CD'er i reolen.
>
> Jeg siger ikke at *du* gør sådan, men så er du nok den sidste ærlige

Ja, og tror du ikke allerede de lærer den slags i skolen? Og derfor er
det ganske rimeligt at man følger op på hvad børnene laver i forskellige
situationer, så man kan opdrage dem godt og sikre dem inden det løber galt.

> Ole

Dine udtalelser giver udtryk for at du er en af de personer, der godt
kan lide at blande sig i hvordan forældre opdrager sine børn, til trods
for at du kun selv har ringe erfaring med egne børn.

Nicolai

Fra : Ole

Dato : 21-09-07 11:34

"Nicolai" <example@example.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> lide at blande sig i hvordan forældre opdrager sine børn, til trods for at
> du kun selv har ringe erfaring med egne børn.

Nånå. Det er måske dig der er faren?

Det tror jeg nu næppe, for i vores fakiliekultur lægger vi vægt på ærlighed
og ligeværdighed.

Ole

Fra : Nicolai

Dato : 22-09-07 14:49

Ole wrote:

> Nånå. Det er måske dig der er faren?

Nej.

> Det tror jeg nu næppe, for i vores fakiliekultur lægger vi vægt på ærlighed
> og ligeværdighed.

Men alligevel, så er du inde på at pågældende kunne være den sidste
ærlige dansker? Det var sgu da en sjov dobbeltmoralsk og vrøvlet
argumentation.

Nu ved jeg ikke hvor du selv står, udfra dine to indlæg at dømme hvor du
på den ene side siger at der stort set ikke eksisterer ærlige danskere
og på den anden side, at du/I lægger vægt på ærlighed. Men du skal ikke
bilde mig ind, at det er flertallet af børn som ikke lyver eller har
løjet for sine forældre. Det er nærmest naturligt for børn at lyve,
ligesom det er naturligt at prøve grænser af, også selvom man bygger
familieforholdet på ligeværdier værdier. Det er derfor det hedder
opdragelse og hvis børn var perfekte, var der ikke noget at opdrage.

Ligesom jeg begrænser mine børn for andre dumme og farlige ting, kan den
nævnte metode være lige så god som andre.

I den ideelle verden er der ikke noget i vejen med dine tanker, men jeg
lever ikke i en ideel verden, selvom jeg håber at mine børn lader være
med at downloade ulovlige ting fordi jeg beder dem om det og ikke fordi
jeg tjekker dem. (Hvilket jeg iøvrigt ikke gør)

> Ole

Nicolai

Fra : Ole

Dato : 22-09-07 21:43

> [...]

> at downloade ulovlige ting fordi jeg beder dem om det og ikke fordi jeg
> tjekker dem. (Hvilket jeg iøvrigt ikke gør)

Men det vil du så til at gøre elektronisk, eller.....

Man skal ikke tjekke børn - eller nogen andre - men gå i dialog, og så tro
på det bedste i folk.

Det er korrekt at børn prøver grænser af, ved bl a at lyve, men det er da en
sølle identitfikationsmodel der svarer igen med lyssky handlinger. Åbenhed
er altid nummer et. Spørg dem og de svarer og tror du de lyver, så gå i
dialog om dét.

Og så lige om ærlige danskere:

Forældre der kører for stærkt ved børnehaven.
Forældre der taler i mobil mens de kører.
Forældre er ikke spænder sikkerhedssele.
Osv osv

Jaja - et eller andet sted lærer ungerne det sku da.

Fra : Nicolai

Dato : 23-09-07 19:28

Ole wrote:

> Men det vil du så til at gøre elektronisk, eller.....

Nej, jeg vil ikke tjekke på hverken den ene eller den anden måde, men
hvis nogle vælger den vej, skal jeg ikke dømme dem.

> Man skal ikke tjekke børn - eller nogen andre - men gå i dialog, og så tro
> på det bedste i folk.

Arh, den er udvandet og urealistisk. Tjek historien og ovenstående vil
stå i sørgelig kontrast, i hvert fald hvad "nogen andre" angår.

> Det er korrekt at børn prøver grænser af, ved bl a at lyve, men det er da en
> sølle identitfikationsmodel der svarer igen med lyssky handlinger.

Jeg mener ikke man kan kalde et kontroltjek af sine børn som en lyssky
handling. Jeg vil hellere tjekke mine børn før de kommer på glatis,
sammen med dialog og kærlighed, er det en del af opdragelsen anno 2007.
Før i tiden brugte man andre metoder, men der så verden også anderledes ud.

> Åbenhed
> er altid nummer et. Spørg dem og de svarer og tror du de lyver, så gå i
> dialog om dét.

Har du nogensinde haft en dialog med dit barn, hvor du antyder at du
mener de måske ikke taler helt sandt?

Har du selv børn eller hører du til kategorien der ved bedre, trods
ringe personlig erfaring?

> [...]
> Forældre er ikke spænder sikkerhedssele.
> Osv osv
>
> Jaja - et eller andet sted lærer ungerne det sku da.

Ja, det er skræmmende hvad folk, incl. forældre, kan finde på at gøre.
Men der er vel ingen grund til at du ridser op, hvad mennesket i dag kan
finde på. Et hurtigt kig omkring i samfundet, og metoden med at tjekke
sine børn blegner ved siden af.

Nicolai

Fra : Ole

Dato : 23-09-07 19:39

> Nej, jeg vil ikke tjekke på hverken den ene eller den anden måde, men hvis
> nogle vælger den vej, skal jeg ikke dømme dem.

Det har jeg svaret på.

> Arh, den er udvandet og urealistisk. Tjek historien og ovenstående vil stå
> i sørgelig kontrast, i hvert fald hvad "nogen andre" angår.

Jovist. Der findes stadig paranoide diktaturer der virker.

> Jeg mener ikke man kan kalde et kontroltjek af sine børn som en lyssky
> handling. Jeg vil hellere tjekke mine børn før de kommer på glatis,

Gammel graffiti: lort nok, stavet bagfra.

> sammen med dialog og kærlighed, er det en del af opdragelsen anno 2007.
> Før i tiden brugte man andre metoder, men der så verden også anderledes
> ud.

Ja. Man skræmte røven ud af bukserne på ungerne, så de altid sov med
hænderne over dynen.

> [...]
> de måske ikke taler helt sandt?
>
> Har du selv børn eller hører du til kategorien der ved bedre, trods ringe

Hmmmm. Det lader vi så stå hen i det uvisse.

> [...]
> på. Et hurtigt kig omkring i samfundet, og metoden med at tjekke sine børn

Arh. Overdrivelse fremmer forståelsen, men princippet er det samme.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-07 15:15

Den Fri, 21 Sep 2007 10:17:05 +0200 skrev Nicolai:

> [...]
> er ikke lusket at holde et vågent øje med sine børn og lige følge op på
> hvad de laver. Så kan man diskutere hvor grænsen for det går henne.

Jeg kan i hvert fald ikke se at det skulle hjælpe at lære dem at hvis
man vil downloade ting, så er man nødt til at bruge lusk for at gøre
det.

Mvh
Kent

Fra : Nicolai

Dato : 22-09-07 15:04

Kent Friis wrote:

> Jeg kan i hvert fald ikke se at det skulle hjælpe at lære dem at hvis
> man vil downloade ting, så er man nødt til at bruge lusk for at gøre
> det.

Som udgangspunkt, er det jo reelt heller ikke det der sker. Hun vil
diskret tjekke hvad der bliver downloadet, altså uden at børnene ved
besked. Hvordan hun så vælger at reagere hvis hun opdager at de
downloader noget ulovligt, er en anden situation.

Personligt ville jeg ikke selv gøre som hun ønsker, men jeg skal ikke
dømme hendes metoder, da de for nogen kan være lige så gode som andre.
Eller lige så dårlige.

Som forælder har jeg selv hørt fra andre, sjovt nok primært fra dem uden
børn, hvordan man skal og bør opdrage sine børn. Klare holdninger, som
ikke tager højde for alle de varierende forhold og hvordan det virkelige
liv fungerer. Jeg oplever også forældre, som lever lykkeligt uvidende om
at deres børn laver ulykker, fordi de tror en snak, om ærlighed varer
længst, ved aftensbordet er alt hvad der skal til.

Hun spørger efter råd og visse personer er hurtigt ude med deres
moralske fordomme. Det er kvalmende.

> Mvh
> Kent

Nicolai

Fra : Ole

Dato : 22-09-07 21:53

> Som udgangspunkt, er det jo reelt heller ikke det der sker. Hun vil
> diskret tjekke hvad der bliver downloadet, altså uden at børnene ved
> besked.

Joda - ham gitten fra USA der optog sex med ex-kæresten var da også diskret.
Hvilket stortslået tillidsforhold.

> [...]
> at deres børn laver ulykker, fordi de tror en snak, om ærlighed varer
> længst, ved aftensbordet er alt hvad der skal til.

Jaja - lad os få noget overvågning.

> Hun spørger efter råd og visse personer er hurtigt ude med deres moralske
> fordomme. Det er kvalmende.

Eller også synes vi at det er for meget at kigge gennem nøglehuller! Jeg
gider da i hvert fald ikke blive begloet af andre.

Jeg undres i øvrigt over den dæmonisering af børn der ligger bag din
holdning. De er jo i dine øjne potentielle forbrydere. Kender du begrebet
Rosenthat-effekten?

Ole

Fra : Ole

Dato : 22-09-07 22:06

> Rosenthat-effekten?
>
> Ole

Hovsa, slåfejl:

Der skulle stå Rosenthal, med l (l som i luske).

Fra : Nicolai

Dato : 23-09-07 19:49

Ole wrote:

> Joda - ham gitten fra USA der optog sex med ex-kæresten var da også diskret.
> Hvilket stortslået tillidsforhold.

Det er jo ikke sammenligneligt.

> Jaja - lad os få noget overvågning.

Hvad mener du med få? Overvågning findes overalt og selv inden
logningsbekendtgørelsen, var overvågning alle steder. Lever du meget
isoleret?

> Eller også synes vi at det er for meget at kigge gennem nøglehuller! Jeg
> gider da i hvert fald ikke blive begloet af andre.

Nu er du jo heller ikke målgruppen. Og hvad du syntes du gider blive
udsat for, ændrer ikke på at din personlige moralske holdning ikke kan
bruges til noget som helst.

> Jeg undres i øvrigt over den dæmonisering af børn der ligger bag din
> holdning. De er jo i dine øjne potentielle forbrydere. Kender du begrebet
> Rosenthat-effekten?

Dæmonisering? Fakta om hvordan børn er og deres adfærdsmønstre gennem
opvæksten kan du læse om i mange bøger og har intet med dæmonisering at
gøre. At forholde sig til realiteterne bringer en længere i opdragelsen
og forståelsen, end at have en lyserød tro på at alt er perfekt og man
derfor slet ikke kan forholde sig til at ens eget barn ikke skulle være
en engel.

Man kan godt forberede sig på, at ens barn vil lyve på et givet
tidspunkt og endda også lave en ulykke eller 2, uden at man skulle have
forestillinger i stil med dit ovenstående scenarie. Man kan også godt
forberede sig på, at ens barn uforvaret kommer til at lave noget, som
barnet ikke lige selv har overblik over eller et kendskab til en evt.
konsekvens og derfor skal man bl.a. som forælder også have et vist
fremsyn så man kan undgå visse ting.

Men at du vælger at stille det op med dæmoner og forbrydere, viser jo
bare at du ikke har nogle brugbare argumenter og derfor må ty til
overdrivelser.

> Ole

Nicolai

Fra : Ole

Dato : 23-09-07 22:59

> [...]
>
> Men at du vælger at stille det op med dæmoner og forbrydere, viser jo bare
> at du ikke har nogle brugbare argumenter og derfor må ty til

Gab. Ungerne er puttet og jeg skal åbne børnehaven i morgen. Kan du have det
godt.

EOD

Fra : Nicolai

Dato : 25-09-07 15:24

Ole wrote:

> Gab. Ungerne er puttet og jeg skal åbne børnehaven i morgen. Kan du have det
> godt.

Jeg har ingen respekt for pædagoger. Jeg har endnu tilgode at opleve
velfungerende børn der udspringer af pædagog-familie. Derudover, så er
de små 4 års uddannelse kun en sørgelig omgang spildtid for at visse
personer kan kalde sig "Over-dagplejere". Det er helt tydeligt at mærke
på størstedelen af landets pædagoger, at man ikke kan læse sig til
børnetække.

Dine slet skjulte "drama-queen" motiver, som du med en selvfed attitude
først løfter sløret for ved diskusionens slutning, er et udtryk for at
du virkelig er fattig på livets realiteter og lever lykkeligt uvidende i
din egen lille verden.

> EOD

Nej, det er den først nu.

Nicolai

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-09-07 15:56

On Tue, 25 Sep 2007 16:24:15 +0200, Nicolai <example@example.invalid>
wrote:

> [...]
>først løfter sløret for ved diskusionens slutning, er et udtryk for at
>du virkelig er fattig på livets realiteter og lever lykkeligt uvidende i

Jøsses - jeg tror, du har misforstået hvordan, man opfører sig i
nyhedsgrupper.

Du kan udvide din egen verden ved at kigge på http://www.usenet.dk/

>Nej, det er den først nu.

OK, så får du det sidste ord :)

FUT: dk.admin.netikette
--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Nicolai

Dato : 25-09-07 16:44

Peter Brodersen wrote:

> Jøsses - jeg tror, du har misforstået hvordan, man opfører sig i
> nyhedsgrupper.

Nej, man skal forsøge at opføre sig nøjagtig som man ville gøre i det
ansigt til ansigt, og mine ord havde været de samme.

> Du kan udvide din egen verden ved at kigge på http://www.usenet.dk/

Der står intet om, at man ikke må opridse fakta.

> OK, så får du det sidste ord :)

Det fik du så. ;)

Nicolai

Fra : Mona & Michael

Dato : 28-09-07 10:04

"Ole" <dennemail@virkerikke> skrev i en meddelelse

> Enig. Det er da egentligt bemærkelsesværdigt at man som forældre gerne
> opdreager sine børn til ikke at luske med tingene ved hjælp af lusk.
>
> Stoler du ikke på dine unger......

Hmm, det vil sige, at når ens fem-årige skal lære at begå sig i trafikken,
så fortæller forældrene barnet hvilke regler der gælder, og hvorfor de skal
overholdes, og måske går de sammen ture i trafikken, og så har barnet lært
færdselsreglerne.

Og når så barnet skal til at gå eller cykle skolevejen alene den første
gang, så er det VIGTIGT at forældrene IKKE lusker bagefter, for - på
afstand - at sikre sig, at barnet har forstået reglerne, og når godt frem
til skolen...!

For det vil jo være at opdrage sine børn ved hjælp af lusk...

Og tjaa, sådan kan man jo også opdrage sine børn, og det er måske sådan du
gør.

Jeg kan så bare fortælle, at jeg gør tingene på en anden måde, nemlig giver
omsorg for mine børn i form af opmærksomhed for, hvad de går og laver, men
uden at konfrontere dem eller blande mig, så længe tingene går så
nogenlunde, som de skal.

Jeg giver dem retningslinier, og vi laver aftaler, der sommetider bliver
ændret på baggrund af børnenes ønsker eller argumenter. Andre gange står jeg
fast, og forklarer igen og igen og igen og igen og igen, hvorfor det lige
er, de - for eksempel - ikke skal ryge vandpibe som 16-årige.

Og de ved 100% sikkert, at jeg ALTID vil hjælpe dem, uanset hvilke problemer
de måtte ryge ud i, FORUDSAT at de også selv hjælper til, så godt de kan.

Men jo, jeg stoler BESTEMT på mine børn.
Sådan da!

Der findes ikke ét menneske i hele verden, som jeg stoler 100% på, men
enkelte stoler jeg 99,9% på, der iblandt mine børn, mine forældre og min
mand.

> [...]
> Eller de det hjemmebrændte CD'er i reolen.
>
> Jeg siger ikke at *du* gør sådan, men så er du nok den sidste ærlige

Tjaa, jeg kan fortælle dig, at jeg nok ikke lige er den sidste ærlige
dansker, men at jeg tit har været i selskab med nogen, som synes jeg er
underlig, fordi jeg IKKE vil bruge pirat-programmer, når de nu selv gør det.

Men det synes jeg bare, siger mere om deres moral end om min!

Venlig hilsen Mona

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-10-07 18:18

On Fri, 28 Sep 2007 11:03:55 +0200, "Mona & Michael"
<mismo@post.tele.SMIDdetteVÆK.dk> wrote:

> [...]
> gang, så er det VIGTIGT at forældrene IKKE lusker bagefter, for - på
> afstand - at sikre sig, at barnet har forstået reglerne, og når godt frem

Jeg har flere gange fulgt efter min søn på vejen til eller fra skole
og holdt øje med, om han opførte sig hensigtsmæssigt i trafikken. Men
jeg fortalte ham, at jeg gjorde det.

Sådan er vi nok bare så forskellige.

-A

Fra : Nicolai

Dato : 01-10-07 22:54

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg har flere gange fulgt efter min søn på vejen til eller fra skole
> og holdt øje med, om han opførte sig hensigtsmæssigt i trafikken. Men
> jeg fortalte ham, at jeg gjorde det.

Tjo, men ved at du fortæller ham det, risikerer du jo nogle ting:

1. Han bliver nervøs, fordi han ved at du holder øje.

2. Han føler måske at han skal huske at gøre alle ting rigtigt, nu far
kigger på og enten overkompenserer eller spekulerer for meget hvorved en
fejl kan opstå.

3. Han laver måske ikke de sædvanlige "smuttere", nu da far kigger på.

Alle mennesker er vel mest afslappet, når man man "ved" at man ikke
bliver overvåget og det er vel først i den situation, at du ser det "ægte"?

Hvis du ser ham lege på legepladsen og han evt. kommer i en konflikt med
et andet barn og du vil observere hvordan han håndterer den konflikt, så
løber du jo heller ikke ned og varskoer ham om at du holder øje. :)

Jeg tror man skal huske på, at vi alle sammen gør det fordi vi elsker
dem og vil give dem så god og sikker start på livet som muligt.

Der har man som forældre nogle rammer at arbejde indenfor, og så mener
jeg det er forkert at folk er så hurtigt ude og være moralske. Men det
er jo typisk Dansk. Ole, til trods for at han indrømmer at han ikke
regner sig selv for at være en ærlig dansker, har samtidig ikke noget
imod at være moralsk når det gælder andre.

> Sådan er vi nok bare så forskellige.
>
> -A

Nicolai

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-10-07 19:56

On Mon, 01 Oct 2007 23:53:35 +0200, Nicolai <example@example.invalid>
wrote:

> 1. Han bliver nervøs, fordi han ved at du holder øje.

Nej, det gør han ikke, fordi vi har et tillidsforhold, så han godt
ved, at det ikke er for at overveje og evt. straffe ham for at gøre
noget forkert, men kun for at træne det. Han opfatter det som en
hjælp... Netop på grund af åbenheden.

> 2. Han føler måske at han skal huske at gøre alle ting rigtigt, nu far
> kigger på og enten overkompenserer eller spekulerer for meget hvorved en
> fejl kan opstå.

Nej, det tager han stille og roligt.

> 3. Han laver måske ikke de sædvanlige "smuttere", nu da far kigger på.

På et eller andet tidspunkt må man jo også være sin opgave voksen og
lade barnet få plads til faktisk at løse opgaven *selv*. Det gør man
ikke bedre ved at overvåge dem i situationen, så de ikke er trygge ved
om man overhovedet stoler på dem i det næste de skal lære.

> Hvis du ser ham lege på legepladsen og han evt. kommer i en konflikt med
> et andet barn og du vil observere hvordan han håndterer den konflikt, så
> løber du jo heller ikke ned og varskoer ham om at du holder øje. :)

Jeg blander mig selvfølgelig, hvis det udvikler sig i en forkert
retning. Det har ikke noget med overvågning at gøre. Det er ens simple
pligt som forældrer at vejlede.

> Der har man som forældre nogle rammer at arbejde indenfor, og så mener
> jeg det er forkert at folk er så hurtigt ude og være moralske.

Jamen, det *handler* jo netop om moral. Det handler om, at man åbent
og redeligt snakker med sine børn om, hvordan man gerne vil have de
opfører sig og at man åbent hjælper dem med at lykkes med det i stedet
for at mistænkeliggøre dem.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-10-07 21:38

> 3. Han laver måske ikke de sædvanlige "smuttere", nu da far kigger på.

Hvilket er godt IMO. Det kan være fint at stole på sine unger og give
dem frihed und alles. Lige indtil de ligger livløs foran en lastbil.
De skal blive mere og mere selvhjulpne, men jeg må indrømme jeg tager
det ekstra stille og roligt mht. trafikken. Better safe than sorry.

Thomas (der bor i storkøbenhavn).

Fra : Nicolai

Dato : 21-09-07 09:03

Max wrote:

> Og du tror de bliver mindre sure når de opdager du lure på dem, det
> vel i grunden ikke ret meget bedre end at downloade tvivlsomt stof
> fra internettet.

Arh, så politiets overvågning er ikke meget bedre end de tvivlsomme ting
kriminelle laver?

> Nej, tal med dem og få dem til at forstå hvad det drejer sig om og hvad
> konsekvenser det kan have hvis man ikke opføre sig ordentlig.

Det er vel enhver forælders ret til at vurdere hvordan de daglige
forhold skal forvaltes og hvad der er bedst for sine børn.

Nicolai

Fra : Max

Dato : 21-09-07 09:52

Hej Nicolai

> Arh, så politiets overvågning er ikke meget bedre end de tvivlsomme
> ting kriminelle laver?

Lad nu være med at blande politiets arbejde ind i ting vi gør
ved vores børn.

> Det er vel enhver forælders ret til at vurdere hvordan de daglige
> forhold skal forvaltes og hvad der er bedst for sine børn.

Nej da, de skal gøre hvad der er rigtigt, ikke hvad de selv syntes.

--
Mvh Max

Fra : Nicolai

Dato : 22-09-07 14:54

Max wrote:

> Lad nu være med at blande politiets arbejde ind i ting vi gør
> ved vores børn.

Nej, hvordan samfundet fungerer er i aller højeste grad lige så
relevant. En familie bygger på samme værdier som det omkringliggende
samfund, i store træk og forældre opdrager deres børn til at begå sig i
samfundet. Og ligesom Far regering skal sørge for at familien Danmark
ikke laver noget dumt, skal forældre tilsvarende. Midlerne hertil er
varierende og skal ikke nødvendigvis dømmes af dig.

> Nej da, de skal gøre hvad der er rigtigt, ikke hvad de selv syntes.

Ok, så forældre skal simpelthen glemme deres egne vurderinger og
meninger, og hvor skal de så læse hvad det rigtige er?

Og når man så har en konflikt med sine børn, så skal man kontakte dig og
spørge om hvad du syntes det rigtige er?

Nicolai

Fra : Ole

Dato : 22-09-07 21:46

> [...]
> ligesom Far regering skal sørge for at familien Danmark ikke laver noget

UPS! Hvor mange af regeringens medlemmer er det nu der har diverse sager
hængende fra denne eller tidligere. Nå, men det var et sidespring, men
alligevel - du har ret. Det handler om identifikationsmodeller.

Ole

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-09-07 07:56

On Wed, 19 Sep 2007 22:47:39 +0200, "Mona & Michael"
<mismo@get2net.SMIDdetteVÆK.dk> wrote:

> [...]
>er lovligt eller ulovligt, - hverken for voksne eller børn.
>
>Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Det korte svar er: Det kan du ikke !!!

Der er ikke een, men tusinder af forskellige måder at hente filer hjem
på.

<mlr>

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-09-07 09:41

Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote in

> Det korte svar er: Det kan du ikke !!!
>
> Der er ikke een, men tusinder af forskellige måder at hente filer hjem
> på.

Og selv hvis du kunne få en liste over hvad de unge henter via *dit* net,
så er der, som en anden skriver, 1000 forskellige måder at få ulovlige
filer ind på en PC:

USB-sticks. Mail. Bittorrent. I gamle dage Kazaa. FTP. WWW-downloads.
Disketter. CD'er. Listen er uendelig... og via bærbare kan de jo bare
downloade hos vennerne, på biblioteket, via ubeskyttede trådløse net (dine
unger kender nok nogle i nærheden)...

Det er 100% ligegyldigt hvorfra de ulovlige (ikke betalt licens) filer er
kommet fra, hvis det kommer til en retssag.

Der er kun snak om "dit-og-mit" - moral osv. - som du'r i denne
forbindelse. Du må starte en samtale i ny og næ:

"Vis mig lige nogle filer, du har hentet i denne måned, så kan vi sammen
kan se om de er OK"

Mvh. NKJensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-09-07 11:35

On 20 Sep 2007 08:40:58 GMT, Niels Kristian Jensen
<nkj@internetDYTgruppen.dk> wrote:

>"Vis mig lige nogle filer, du har hentet i denne måned, så kan vi sammen
>kan se om de er OK"

"Tak far, jeg er glad for at du tager tid til at gennemgå de filer,
jeg har hentet, for sandt sagt, så har jeg også været i tvivl om
hvorvidt, jeg har gjort de rigtige. Så er jeg glad for at vi kan
snakke sammen om de problemer, der kan opstå. Det gør mig også langt
bedre rustet til at møde den hverdag, der kan være frustrerende og
usikker for en teenager som mig, med alle de rygter og misforståelser,
der er udbredt i et sådan teenagemiljø. Og far, nu hvor du er her, kan
du så ikke fortælle mig om bierne og blomsterne og prævention?"

:)

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Ole

Dato : 20-09-07 15:54

"Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er udbredt i et sådan teenagemiljø. Og far, nu hvor du er her, kan
> du så ikke fortælle mig om bierne og blomsterne og prævention?"

Og kære mor, du kan lige se de her SMS'er fra min kæreste, så du også kan se
at vi dyrker sikker sex.

Jeg har også skrevet ned hvad jeg har spist i denne uge, så du kan se at
vitamin- og mineralsammensætningen er OK.

Er der mere du vil vide....

Ole

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-09-07 16:08

"Ole" <dennemail@virkerikke> wrote in

> [...]
>
> Jeg har også skrevet ned hvad jeg har spist i denne uge, så du kan se
> at vitamin- og mineralsammensætningen er OK.

Tja, så må jeg vel svare:

"Jeg er desværre ikke længere ung nok til at vide alt, så de ting må du
selv klare."

Mvh. NKJensen

Fra : Ole

Dato : 20-09-07 21:37

"Niels Kristian Jensen" <nkj@internetDYTgruppen.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole" <dennemail@virkerikke> wrote in

> Tja, så må jeg vel svare:
>
> "Jeg er desværre ikke længere ung nok til at vide alt, så de ting må du
> selv klare."
>
> Mvh. NKJensen

*Min* mor hedder ikke Niels!

Fra : Per Tolbøll

Dato : 20-09-07 15:48

> [...]
> er lovligt eller ulovligt, - hverken for voksne eller børn.
>
> Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Tjaeh - lad PCerne stå i stuen/køkkenet/andet fælles opholdsrum.

/Per

Fra : Alex Holst

Dato : 20-09-07 18:06

Mona & Michael <mismo@get2net.smiddettev?k.dk> wrote:
> Med et par teenagere i huset, vil jeg gerne have styr p?, hvad der
> downloades via vores netv?rk.
[..]
> Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Det vil kræve meget arbejde og en del teknisk indsigt - og 100% sikring
er ikke noget nær en mulighed medmindre du har fuld kontrol over
netværket og dine børns PC.

I teorien kan du logge visse dele af HTTP trafikken, men så kan ulovligt
materiale downloades over andre protokoller - eller blot via trådløse
netværk hos venner.

Er din præcise bekymring at der downloades ulovligt materiale ved en
fejl eller at ulovligt materiale downloades bevidst og forsøgt skjult
for dig?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 20-09-07 20:19

Nu har jeg ikke så meget styr på det, men kunne man ikke lukke for bestemte
filer, som feks mp3 filer osv?

Per

Fra : Alex Holst

Dato : 20-09-07 21:25

den rigtige fotograf <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

> Nu har jeg ikke s? meget styr p? det [snip]

Noteret.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 20-09-07 21:25

Den Thu, 20 Sep 2007 21:18:54 +0200 skrev den rigtige fotograf:

> Nu har jeg ikke så meget styr på det, men kunne man ikke lukke for bestemte
> filer, som feks mp3 filer osv?

MP3'er er ikke ulovlige.

Nogen MP3'er er ulovlige at downloade nogen steder fra, men lovlige
at downloade andre steder fra, andre er lovlige uanset hvor man
downloader dem fra, osv.

Mvh
Kent

Fra : King da Silva

Dato : 21-09-07 16:04

On Wed, 19 Sep 2007 22:47:39 +0200, Mona & Michael wrote:

> Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Glem det. Internettet kan ikke kontrolleres, selvom nogen bilder dig det
ind. Man kan endda downloade p2p over mailporten smtp25, hvilket er meget
brugt i kina hvor staten har total overvågning af trafik.
De kan lave en vpn tunnel til vennerne osv. samt gemme filerne krypteret så
du aldrig opdager dem.
Der er ubegrænsede metoder, og børnene er dygtigere end du tror.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-07 18:47

Den Fri, 21 Sep 2007 17:03:42 +0200 skrev King da Silva:

> Glem det. Internettet kan ikke kontrolleres, selvom nogen bilder dig det
> ind. Man kan endda downloade p2p over mailporten smtp25,

Så har du ikke set IP over SMTP...

Nej, jeg har ikke prøvet, men det *kan* lade sig gøre, efter samme
princip som CPIP (rfc 1149).

Mvh
Kent

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-09-07 00:39

"Mona & Michael" wrote

> [...]

> Findes der et program, som kan holde øje med, hvilke ting de downloader
> via mit trådløse netværk til deres egne bærbare PC'er?

Nogle trådløse routere indeholder forskellige former for forældrekontrol,
hvor du kan opsætte logning og spærring for seperate maskiner på netvær-
ket. Se i manualen om det er muligt.

Hvis børnenes bærbare pcere anvender Windows Vista, kan du aktivere for-
ældrekontrol på de brugerkontoer de anvender:

http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/windowsvista/features/details/parentalcontrols.mspx

Kort fortalt virker forældrekontrol som om det kan de ting du eftersøger.

Men, som de andre i gruppen skriver, det er ret tidskrævende at kontrol-
lere, det kan kræve en stor del teknisk indsigt og være svært at forhind-
re at de kreative små omgår kontrollen. Hvis de f.eks. har administrator-
adgangskoden kan de om ikke andet oprette og anvende en ny brugerkonto
uden forældrekontrol aktiveret, du kunne "komme til" at give dem adgangs-
koden hvis de benytter nogle programmer eller spil som ikke kan afvikles
uden at køre som administrator og du bliver træt af at skulle indtaste den
hver gang de har lyst til at anvende programmet.

> Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Det kan du kun gøre 100% ved ikke at tillade downloads.

Fra : Mona & Michael

Dato : 25-09-07 14:46

> [...]
> noget er lovligt eller ulovligt, - hverken for voksne eller børn.
>
> Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Nå-da-da, sikke en hvepserede!

Jeg indrømmer 100% ærligt, at jeg ikke har gidet nærlæse alle jeres indlæg.
De indlæg som handler om pædagogik, bør I nok henlægge til nyhedsgruppen
dk.familie.barn eller noget med pædagogik/opdragelse.

For en god ordens skyld vil jeg præcisere disse ting:

1)
Der findes garanteret ikke ret mange familier her i DK, hvor der tales SÅ
meget om, hvad der er rigtig, forkert, klogt og uklogt på nettet, som vi gør
herhjemme, - både vedrørende chat, arto, download af musik/video/spil og
fremstilling af "egen" musik på baggrund af kendte kunstneres musik
(sampling). Jeg har blandt andet haft kontakt til Kulturministeriet og BT
for at få præciseret regler for musik-sampling, men ingen kan åbenbart give
fornuftige forklaringer på, hvad man må og ikke må (Jeg snakker ikke om
kopiering, - de regler kender jeg godt nu.) Derfor er det også ekstra svært
at lære børnene, hvad de må, eller fortælle hvordan de finder ud af, hvilke
regler der gælder...

Mine børn VED 100% sikkert, at jeg ikke vil acceptere, at de downloader
noget som er åbenlyst ulovligt, eller bruger/producerer ulovlige kopier!

2)
Hvis NOGEN alligevel downloader noget som er åbenlyst ulovligt, er det
garanteret mig og min mand, der i første omgang skal stå til ansvar overfor
Politi og Antipiratgruppe, da IP-adressen (og dermed netværket) jo er
registreret i mit/vores navn. DERFOR har vi SELVFØLGELIG ret til at vide og
undersøge, hvad der sker via vores eget netværk!

Jeg ved godt, at unge mennesker ikke altid holder sig til aftaler og regler,
og det skal der også være plads til, så længe de ikke er skyld i, at andre
risikerer at komme i fængsel eller få store bøder, - men det risikerer vi jo
her.

Jeg takker for de svar, I har givet, hvor I forsøger at give mig svar på mit
aktuelle spørgsmål.

Alle andre svar vælger jeg at ignorere, i sikker viden om at jeg er en god
og omsorgsfuld mor, der coacher, opbakker, motiverer, diskuterer, sætter
grænser og - i ganske få tilfælde - kontrollerer mine børn, der er blevet
fornuftige, ansvarsbevidste, omsorgsfulde unge mennesker, der dog engang
imellem MÅSKE kan lade sig friste til at springe over hvor gærdet er lavest,
for at spille et sjovt spil, se en god film eller høre noget lækkert musik.

Hmm, hvor mange af jer herinde, kan mon sige 100% ÆRLIGT, at I ikke selv
bruger ulovlige programmer, afspiller en kopi CD'er eller ser pirat-film?

Venlig hilsen

Mona

Fra : Alex Holst

Dato : 25-09-07 16:59

Mona & Michael <mismo@post.tele.smiddettev?k.dk> wrote:
> Mine b?rn VED 100% sikkert, at jeg ikke vil acceptere, at de downloader
> noget som er ?benlyst ulovligt, eller bruger/producerer ulovlige kopier!

Hvis du er bekymret for at dine børn ved en fejl downloader materiale
der er beskyttet af loven om ophavsret er den eneste gode måde at
nærlæse den medfølgende licens og/eller 'About' punktet i Help menuen.
Frit og gratis software er tit tydeligt markeret som sådan på den ene
eller anden måde.

Alternativt kan du pege dem i retning af steder som archive.org der har
enorme mængder af frit software, lyd, film og andet liggende til download.

Som jeg skrev tidligere, vil det kræve en del arbejde at
forhindre/opdage at der downloades ulovligt materiale, men hvis du er
frisk på lidt arbejde kan du jo skrive igen.

> Hmm, hvor mange af jer herinde, kan mon sige 100% ?RLIGT, at I ikke selv
> bruger ulovlige programmer, afspiller en kopi CD'er eller ser pirat-film?

Pirates of the Caribbean er go'.

(Med hensyn til tåberne der gik i selvsving, er det bedst blot helt at
lade som om de ikke findes medmindre du er bedre til at være nedladende
end de er.)

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-09-07 22:23

Mona & Michael skrev:

> [...]
> risikerer at komme i fængsel eller få store bøder, - men det risikerer vi jo

Ganske kort:

Du/I står ikke til ansvar for hvad andre bruger dit/jeres netværk til.

En evt. risiko for at blive mistænkt for andres lovovertrædelser
berettiger ikke til at foretage ulovlig overvågning. (Dermed ikke sagt,
at al overvågning automatisk er ulovlig).

Videre debat om dette bør nok ske i jura-gruppen.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-07 22:43

Den 25-09-07 15.46 skrev Mona & Michael følgende:

> [...]
> for at få præciseret regler for musik-sampling, men ingen kan åbenbart give
> fornuftige forklaringer på, hvad man må og ikke må

Det lyder meget underligt, der er ingen ben i at svare herpå. Når der er
brugt et lovligt forlæg, må de sample alt det de vil. Problemet opstår
først, hvis de vil dele det samplede med andre. Du er velkommen til at
spørge nærmere i dk.videnskab.jura.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
35 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-09-07 17:52

On Tue, 2007-09-25 at 15:46 +0200, Mona & Michael wrote:
> Hvis NOGEN alligevel downloader noget som er åbenlyst ulovligt, er det
> garanteret mig og min mand, der i første omgang skal stå til ansvar overfor
> Politi og Antipiratgruppe, da IP-adressen (og dermed netværket) jo er

De sager der er kørt, er de ikke kun kørt imod myndige personer (og her
tænker jeg ikke på evt. forældre)?

Du kan evt. spørge brancen på antipiratgruppens telefon, se
http://www.antipirat.dk/default.asp?id=292

> registreret i mit/vores navn. DERFOR har vi SELVFØLGELIG ret til at vide og
> undersøge, hvad der sker via vores eget netværk!

http://www.antipirat.dk/default.asp?id=368

Er det ikke dejligt ... de tilbyder et problem som ... "et gratis
computerprogram, der kan hjælpe dem med at sikre, at deres hjemmeboende
børn og unge ikke bruger computeren til ulovligt at downloade film eller
musik fra nettet" ... for bagefter at skrive ..."Programmet kan dog ikke
kontrollere, om de pågældende filer er lovligt erhvervede af
brugerne." ...

Eller kort sagt ... det er ikke muligt at finde ud af om noget er
ulovligt eller ej.

Fra : molped

Dato : 03-10-07 11:34

On 19 Sep., 22:47, "Mona & Michael" <mi...@get2net.SMIDdetteVÆK.dk>
wrote:
> [...]
> er lovligt eller ulovligt, - hverken for voksne eller børn.
>
> Hvordan sikrer jeg mig imod ulovlig download?

Hej!

Kunne www.opendns.com måske hjælpe lidt til at begrænse problemet?

Her kan man ihvertfald ifølge hjemmesiden blokere/åbne for adgang til
domæner/grupper af domæner, ud fra indholdtype eller vha. blacklists/
whitelists.
Ligeledes kan blokeringen ske "på router-niveau", så alle pc'ere på
det trådløse net er omfattet.

Jeg har endnu ikke selv prøvet denne tjeneste, men påtænker at gøre
det snarest.

mvh

Desuden kan man logge netaktivitet.

Fra : Mona & Michael

Dato : 04-10-07 17:53

wrote:
> [...]

det trådløse net er omfattet.

Jeg har endnu ikke selv prøvet denne tjeneste, men påtænker at gøre

Hej.

Ja, det ser umiddelbart lovende ud.

Det vil jeg se nærmere på, når jeg får lidt bedre tid, men umiddelbart
virker det både overskueligt og med en lettere tilgang både i tid, viden og
omkostninger end en proxy-server.

Tusind tak for dit svar.

venlig hilsen

Mona