Hvordan fuger man ?
Fra : G&H

Dato : 10-07-01 17:18

Jeg har et ældre hus, som jeg godt vil have fuget om. Hvordan undgår man at
hele muren bliver grå og "vandskuret" ?
Jeg vil gerne have en fuge som går ud og ligger glat med stenen, men altså
ikke have snasket mine røde sten til.
Skal man vaske muren af i syre bagefter ?

Mvh
Tha

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-01 00:39

> [...]
> ikke have snasket mine røde sten til.
> Skal man vaske muren af i syre bagefter ?

Man skal bruge mørtelen så tør som muligt dog sådan at der bliver fuldt bid
både foroven og andre steder. Det vil for en amatør sige temmelig klaskvåd,
og så sviner det. Jeg klarede det ved fortløbende at aftørre med svampe,
hold evt. svampen ren ved at lade haveslangen løbe og vride op hele tiden.
Dagen efter afsyrede jeg med 10% opblanding af standardsyre, der vandes
først. Ellers kan man med øvelse skylle og børste muren ren hvis det har
siddet tilpas længe så fugerne ikke opblødes, men det er nok for øvede. --
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Søren Zoëga

Dato : 11-07-01 09:51

Det er også en god ide at skure muren med en meget stiv børste og vand ca.
½ tim efter du har fuget, så er det
i det mindste kun en hinde du skal syre af.

Jeg er selv i gang med at ordne mine fuger ( murbier ) et andet godt råd er
at købe færdigblandet standardmørtel
det sikrer en ensartet farve på fugerne

Søren Z