Trim/afvejning - igen-igen
Fra : Seerup

Dato : 14-09-07 17:54

Strøtanke:

Når man afvejer sig selv og sit grej, så skal det jo passe sådan cirkus med at
have hagen i overfladen, med tom sæt og ingen luft i vest/vinge.

Hvad gør man, hvis man allerede i den situation er negativ? Binder en
flamincoplade på ryggen? *joke*
Jeg er klar overat jeg har mere end rigelig løfteevne, det er ikke det. Men for
at få det mest optimale trim/setup.

Setup:

- 2*8L stål (skulle gerne vokse til 2 x 10)
- 8mm neopren, tør.
- Sherwood vinge (modificeret, løfter ca 20kg - har jeg hørt)
- 2 x 1kg ankelbly
- ca 6kg hagl i bælte.

- mig, ca 80kg.

Seerup

Fra : KC

Dato : 14-09-07 20:31

Lidt off topic... men alligevel ikke (og så har Johnny C jo også noget at
blive harm over).

Har du helt droppet DIR-tanken igen, du spurgte ivrigt til det på et
tidspunkt?

KC

www.kcdk.com

GUE Tech 1 - PADI MSDT - CMAS ***

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 07:18

> [...]
| blive harm over).
|
| Har du helt droppet DIR-tanken igen, du spurgte ivrigt til det på et

Nøh - men de folk jeg havde aftaler med vendte aldrig tilbage (noget med at
skulle mødes på en tur, men de gav aldrig noget tidspunkt). Ideen tiltaler mig
stadig, og det lykkes mig jo nok at få "hands-on" på en DIR-frø på et tidspunkt.

Seerup

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 16-09-07 20:29

"Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig
> stadig, og det lykkes mig jo nok at få "hands-on" på en DIR-frø på et

Så må du da bare have lavet en ny aftale, hvor i landet bord du?

jeg er fra Nykøbing F. og er ALTID klar til at hjælpe, fortælle, vise holde
foredrag.

--
Med Venlig Hilsen Morten Dall Darmer

www.divedata.dk

>>> Diving . Software development . Courses . Dive Gear <<<

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 15:17

| Så må du da bare have lavet en ny aftale, hvor i landet bord du?
|
| jeg er fra Nykøbing F. og er ALTID klar til at hjælpe, fortælle, vise holde
> [...]

Jo da, jeg få også en ny aftale i hus på et tidspunkt. Egentlig går jeg og
tuller med en ideom, at klubben skal lave et arrangement med en DIR-frø på
besøg. Det skal jeg så lige have overbevist bestyrelsen om .... eller bare have
skaffet interesserede til. Der er flere i klubben, der har taget et REC-tech
(PADI sjov-gas) kursus, og måske de kunne have interesse i at høre om andre ting
også. Skulle det ske, at klubben ikke er interesseret i et sådant arr. så møder
jeg nok en DIR et sted i landet, og så tager vi den derfra.

Hvem ved, måske holder jeg dig op på dit tilbud

S.

Fra : Kirsten

Dato : 17-09-07 20:42

Altså Jens - den slags skal man ikke spørge bestyrelsen om
lov til - det gør man bare. Du er medlem af en klub som
hylder et godt initiativ - også selvom det betyder frøer i
klubhuset.

Men jeg skal med glæde hjælpe dig - du siger bare til.

/Kirsten

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 21:30

> [...]
| klubhuset.
|
| Men jeg skal med glæde hjælpe dig - du siger bare til.

Den samler vi lige op på onsdag.

S.

Fra : Kirsten

Dato : 18-09-07 16:53

Go plan - prøver at nå det - skal passe Emma

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 18-09-07 20:38

hejsa

> [...]

> møder
> jeg nok en DIR et sted i landet, og så tager vi den derfra.

du knaller da bare et oplæg i klub bladet eller på opslags tavlen i klubben,
"hvem er interasseret i et DIR foredrag" og så skriver lidt om hvad DIR er.
så er der sikkert en masse der godt vil bruge en kold efterårs aften på at
høre om det.

så er det oppe og køre.

> Hvem ved, måske holder jeg dig op på dit tilbud

det skal du ikke holde dig tilbage med, jeg er også CMAS instruktør, så jeg
er vand til at stå og holde foredrag, faktisk, er køre jeg også nogle små
workshop's i klubben og nabo klubberne hvor man kan lære nogle af grund
tingne i DIR systemet.

hvor i lander ligger din klub ?

mvh Morten

Fra : Seerup

Dato : 19-09-07 05:54

..........| hvor i lander ligger din klub ?

| mvh Morten

Morten, du ender med noget af en køretur hvis du skal herop
Vi/jeg holder til i Aalborg (Aalborg Sportsdykkerklub - http://aalborgdyk.dk)

Tror sgu du er ved at blive gammel Morten, vi mailede en masse frem og tilbage i
januar/februar omkring tegninger til en bagplade.

Seerup
ASK

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-09-07 15:40

> [...]
> tilbage i
> januar/februar omkring tegninger til en bagplade.

Ellers kan jeg kigge ind næste gang jeg er i Aalborg så kan i jo bare tage
bare tage som "what not to do". Det er da jer med de gode øl i baren ikke?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Seerup

Dato : 19-09-07 15:49

> [...]
| bare tage som "what not to do". Det er da jer med de gode øl i baren ikke?

De' lige hvad det er
Vores "indkøber" har sans for livets sande værdier........

S *på i klubben*

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 07:21

> De' lige hvad det er
> Vores "indkøber" har sans for livets sande værdier........

Altså ikke DIR!

Undskyld! Men jeg skal på ferie i morgen så det er jo fredag i dag.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Seerup

Dato : 20-09-07 14:45

| Altså ikke DIR!
|
| Undskyld! Men jeg skal på ferie i morgen så det er jo fredag i dag.
|
| --
| Henrik Manley
| m@nley.dk http://bends.dk

Nej, han plasker almindeligt rundt som os andre

Go' tur og -ferie. Hvor hen?

Seerup

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-07 17:12

> Go' tur og -ferie. Hvor hen?

Sønderstrømfjord, ikke dykning men for skyde nogle rener og moskuser.

Ja, ja de bliver skudt på iso 100.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 19-09-07 21:25

hejsa

> Morten, du ender med noget af en køretur hvis du skal herop
> Vi/jeg holder til i Aalborg (Aalborg Sportsdykkerklub -
> http://aalborgdyk.dk)

nå ja det kommer jo lidt an på hvordan timningen er, jeg har familje i
Fredericia og Århus, så hvis man er der over af og, i giver et lille tilskud
til brændstoffen det sidste stykke så kunen det nu nok lade sig gøre.
men ellers kan jeg da være behjælpig med at finde en der kan hjælpe dig der
over.

man kan jo også gøre som jeg gjorde for MANGE MANGE år siden, jeg lavede en
klub tur til lille bældt og så hyret jeg Peter F til at komme og holde en
foredrag om DIR.

så det er jo også en mulighed at lave en klub tur, til midt jyland, fyn
eller sjælland, hvor man så ligger det ind i, vi kombineret det så med at
man kunen prøve noget DIR udstyr bagefter, hvis man havde fået lyst.

> Tror sgu du er ved at blive gammel Morten, vi mailede en masse frem og
> tilbage i
> januar/februar omkring tegninger til en bagplade.

JA jeg er ved at blive GAMMEL, og så vil jeg sige at jeg mailer med så
utrolig mane menesker, både ind og udland, så det er svart MEGET svart at
holde styr på alle.

mvh Morten

Fra : Seerup

Dato : 19-09-07 22:46

...... JA jeg er ved at blive GAMMEL .......

Selverkendelse er en stor ting *g*

og så vil jeg sige at jeg mailer med så
| utrolig mane menesker, både ind og udland, så det er svart MEGET svart at
| holde styr på alle.

Det tro jeg gerne på.

Håber ikke du tager det ilde op. Det var ment som en joke - men det tror jeg nu
godt du ved

S.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 20-09-07 18:42

"Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Håber ikke du tager det ilde op. Det var ment som en joke - men det tror
> jeg nu
> godt du ved

jep

Fra : KC

Dato : 19-09-07 20:53

Du kan bare ringe hvis du ønsker et DIR-foredrag i klubben, det kan sagtens
arrangeres.

Dit udstyrvalg signalerer ikke den store interesse, men det kan vi jo tale
om når vi evt. ses

KC

Fra : Seerup

Dato : 19-09-07 22:44

........ Dit udstyrvalg signalerer ikke den store interesse, men det kan vi jo
tale
| om når vi evt. ses
|
| KC

Nej, det gør det ikke. Det afspejler mere hvad jeg indtil videre har villet
investere i grejet.
Som jeg har skrevet et eller andet sted, i en eller anden tråd, så er jeg ikke
sikker på, at jeg kommer til at blive fulblods DIR. Men jeg er interesseret i at
høre om konceptet. Det interesserer mig altid at høre, hvad der får gnisten til
at springe hos andre folk - måske jeg selv kunne lære lidt af det

S.

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-09-07 21:23

> Hvad gør man, hvis man allerede i den situation er negativ? Binder en
> flamincoplade på ryggen? *joke*

Så er man jo ikke afvejet og så piller man lidt bly af.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-09-07 21:55

Hejsa

> Så er man jo ikke afvejet og så piller man lidt bly af.

Nej, det er for gammeldags... Hvorfor ikke bare lave en bagplade af
flamingo i stedet

Af med blyet!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Kirsten

Dato : 15-09-07 21:21

Hvad er det nu lige man gør, når udstyret vejer så meget, at man
ikke har bly på??

Jeg har engang lært at man skal/kan tage blyet af en makker, som
er kommet i problemer på dybden. En jeg kender omtaler det som
et rent mirakelmiddel mod al ondskab.

Tager man så flaskesættet af makkeren. Kan godt forestille mig at
det kan give anledning til en anelse uro hos makkere

Nej Jens - der er kun én vej. Du må tage på lige som alle vi andre.
Hvor svært kan det være ????

/Kirsten

Hejsa

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 21:30

> [...]
| det kan give anledning til en anelse uro hos makkere
|
| Nej Jens - der er kun én vej. Du må tage på lige som alle vi andre.

Kirsten, min redning i mørket........

Er egentlig ikke 100% sikker på, at jeg tør være makker med dig efter dette.....

Fra : Kirsten

Dato : 15-09-07 21:54

Pjat med dig............ Det bliver med garanti spændende

/Kirsten

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 14-09-07 22:10

> [...]
> have hagen i overfladen, med tom sæt og ingen luft i vest/vinge.
>
> Hvad gør man, hvis man allerede i den situation er negativ? Binder en

smider noget bly hvad du jo har rigeligt af, først væk med ankel bly og er
det ikke nog, så smid noget på bældet.
jeg forstår ikke helt problemet

> [...]
> at få det mest optimale trim/setup.
>
> Setup:
>
> - 2*8L stål (skulle gerne vokse til 2 x 10)

når du en gang skifter, så gør dig selv den tjenste at skifte til 2x12 lang
model med det samme, det bliver du glaf for hvad trim angår.
2x10 eller 2x12 er mindre negative end 2x8.

--
mvh Morten Dall Darmer

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 07:22

........... jeg forstår ikke helt problemet

mvh Morten Dall Darmer

Nej, det forstår jeg godt du ikke gør, my bad!

I farten i går glemte jeg at nævne, at jeg påtænker at anskaffe en
canisterlygte. Og batterikasse + div vejer jo lidt, jeg ved pt. ikke hvor meget.
Og så var det tanken opstod, at "hvad gør man, hvis nu......." Det er ikke pt.
et aktuelt problem, blot en tanke.

Seerup

Fra : TH

Dato : 15-09-07 07:37

Tror faktisk at PADI har et kursus som kan hjælpe dig. :)

Venligst
TH

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 07:45

| Tror faktisk at PADI har et kursus som kan hjælpe dig. :)
|
| Venligst
| TH

Du tænker på "Peak performance" - Det ér proppet ind, som en del af min
forestående Aow.

Seerup

Fra : TH

Dato : 15-09-07 07:54

Man skal også passe på ikke at træde på en af de der dir-frø, de er ikke til
at få af skoen igen.

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 08:04

| Man skal også passe på ikke at træde på en af de der dir-frø, de er ikke til
| at få af skoen igen.

Er jeg nu ikke enig med dig i. De, jeg har mailet med, har virket både seriøse
og imødekommende.
At aftaler så er glippet, er vel egentlig kun menneskligt. Jeg har hvertfald
ikke tabt interessen endnu. Om jeg så ender som DIR, eller DIR-adapted vil tiden
jo vise. Indtil videre er jeg interesseret i tankerne bag filosofierne.

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-09-07 11:50

> [...]
> meget.
> Og så var det tanken opstod, at "hvad gør man, hvis nu......." Det er ikke

Tjaa du har jo 8 kilo at tage af så det skal være lidt af en lygte før du
får problemer. "Men hvis nu" kan du løse det ved at tage en lidt ekstra tøj
på, uldent undertøj giver ca. 1,5 kilo opdrift og masse af varme.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Seerup

Dato : 15-09-07 12:13

| Tjaa du har jo 8 kilo at tage af så det skal være lidt af en lygte før du
| får problemer. "Men hvis nu" kan du løse det ved at tage en lidt ekstra tøj
| på, uldent undertøj giver ca. 1,5 kilo opdrift og masse af varme.

Har du jo egentlig ret i....... Ska sgu være en ordentlig bamse!
Og varme er en go´ting - er en frossenpind uden lige *g*

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 16-09-07 20:23

Hejsa,

> [...]
> meget.
> Og så var det tanken opstod, at "hvad gør man, hvis nu......." Det er ikke

nåååå så forstår jeg bedre, dette problem vil som regel ikke opstår, jeg
tror ikke jeg har mødt nogle der har et set up hvor de er negative helt uden
nogle former for bly, skulle det ske, vil det nok typisk kun være ganske
lidt, så det ikke er noget problem, og man vil også kunne skifte sin stål
plade ud med alu eller kulfiber plade og derved spare ca 2-3 kg

men jeg tror ikke det er noget du skal gå og være narvøs for, med mindre at
du dykker med meget tynd under dragt, og så bliver den nok tykkere med tiden
efter hånden som dine dyk bliver længere.

--
mvh Morten

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 15:11

> [...]
| du dykker med meget tynd under dragt, og så bliver den nok tykkere med tiden
| efter hånden som dine dyk bliver længere.

Nej, jeg tror heller ikke det bliver aktuelt. Jeg fedter rundt i en 8mm neopren
tørdragt, og alene den har et løft i overfladen der sparker r.. Desuden har jeg
små flasker, og de er monteret på et "gammeldags" rygskjold af plast.

S.

Fra : Poul Olesen

Dato : 17-09-07 12:31

Hej

Hvis man vil have en korrekt afvejelse er hagl bælte ikke særligt smart.
Jeg dykker ofte i Østersøen, Øresund og Kattegat og jeg bruger f.eks. 3
kg mindre på Åland end i Øresund og så er det jo dejligt med blyklodser
der kan byttes ud så de passer. Jeg har lavet en lang liste med
blymængder i forskelligt udstyr og forskelligt farvand og jeg ved også
hvad en ekstra bail-out flaske eller en kanister lygte betyder for min
afbalancering. På den måde kan jeg nogenlunde planlægge mængden af bly
til et konkret dyk. Listen går fra 4 kg til 16 kg bly afhængigt af
udstyr og saltholdighed.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Seerup

Dato : 17-09-07 15:06

Hej

[...]

Det var ellers noget af et spring! Men - ja - det du nævner mht salt og
konfiguration vil afstedkomme et stort spænd, det siger egentlig sig selv - Uden
at jeg nogensinde selv har tænkt over den side af sagen!

Jeg har spekuleret på, at lave et "grundtrim" med haglene i ferskvand. Så kan
jeg supplere med klodser på bæltet på flaskesættet. Hvad siger de mere erfarne
til sådan en ide?

S.