Filmanmelder Henrik Palle/Sunshine / Polit~
Fra : Peter Heide

Dato : 12-09-07 01:59

Jeg ved ikke hvorfor den mand irriterere mig så meget. Han har skrevet
kultur-
stof for Politiken i årevis og er efterhånden blevet så lad og selvfed.
Falder
i svime over det rene lort og giver næsten alle film ca. 4 stjerner minimum.

Senest er han gået totalt bananas over Sunshine , som netop er blevet
udsendt
på DVD. Han giver den 5 ud af 6 stjerner. Skriver at det noget af det mest
enestående han har oplevet. Syntes at filmen er fuld på højde med Kubricks
2001 og Scotts' Blade Runner, endda bedre ,mener jeg han skriver.

At jeg selv syntes at Sunshine er en omgang ævl som falder fra hinanden ,med
en sidste trediedel der nærmest er grinagtigt dårlig, gør ikke min aversion
mod
Palle bedre.

Hvis jeg var chefredaktør for Politiken var Palle een af de første der fik
et ordentlig los ud af biksen.

Sunhine fuld på højde med Blade Runner ? C'mon !

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-09-07 02:14

Peter Heide skrev:

> Hvis jeg var chefredaktør for Politiken var Palle een af de første der fik
> et ordentlig los ud af biksen.

Der er jo en grund til, at politikens oplagstal er i frit fald.

> Sunhine fuld på højde med Blade Runner ? C'mon !

Enig, det er forrykt.
Jeg syntes nu at sunshine var over middel 4/6 - men så heller ikke mere.
Og jeg er jo også sådan en d-cinemafreak at de fantastiske billeder lige
gav den et nøk opad for mit vedkommende.
I øvrigt hænger det han skriver jo slet ikke sammen - ikke engang med
sig selv - hvis han virkelig mente at filmen var så god skulle han da
give den 6 stjerner - ikke 5.

-Rune

Fra : Brian P

Dato : 12-09-07 08:26

On 12 Sep., 03:14, Rune Zedeler <r...@daimi.au.dk> wrote:

> Jeg syntes nu at sunshine var over middel 4/6 - men så heller ikke mere.

Under middel 1/6, max 2/6 - lige omkring samme niveau som Mission to
Mars.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 12-09-07 10:29

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et ordentlig los ud af biksen.
>
> Sunhine fuld på højde med Blade Runner ? C'mon !

Ja, den mand har kun forstand på øl, Sunshine er et oplagt eksempel på "When
ScienceFiction goes bad". Alene den måde atronauterne taler sammen på, som
dumme teenagere, er totalt urealistisk. Se hellere Boyles TrainSpotting
igen.

Apropros, HP har også lige anmeldt "Bryggens Spisehus", et sted jeg har
kommet en del og uddelt 5 kokkehuer, noget som normalt kun overgår
gourmet-restauranter i den absolutte spitzenklasse, og jeg kan sige at
stedet ikke kommer en tøddel over 2-3 huer IMHO.

Jeg gider slet ikke læse de danske film anmeldere mere, undtaget ved danske
film.

Mvh. Stig

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-09-07 16:31

Stig Holmberg skrev:
> [...]
> dumme teenagere, er totalt urealistisk. Se hellere Boyles TrainSpotting

Det er jeg fuldstændig enig med dig i.
Den totale mangel på militær diciplin, kommandoveje og procedurer
irriterede også mig.
Og nåja, så selvfølgelig de klassiske problemer med tyngdekraften, der
hele tiden vendte rigtigt (dvs. forkert).

> Jeg gider slet ikke læse de danske film anmeldere mere, undtaget ved danske
> film.

Jeg synes nu at informations anmeldere - i særdeleshed Christian
Monggaard - skriver nogle gode anmeldelser.

-Rune

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-09-07 23:21

Stig Holmberg skrev:

> [...]
> overgår gourmet-restauranter i den absolutte spitzenklasse, og jeg
> kan sige at stedet ikke kommer en tøddel over 2-3 huer IMHO.

Bedømmes restauranter mon ikke relativt i forhold til prisen? Det
synes jeg, jeg husker noget om. Og så var det vist i det konkrete
tilfælde en cafeanmeldelse (med kopper).

> Jeg gider slet ikke læse de danske film anmeldere mere, undtaget
> ved danske film.

Jeg har følt en træthed ved en del anmeldere, som skriver meget ens og
forudsigeligt om filmene. Jeg synes, Bo Green Jensen, som får lov at
(ud)brede sig i Weekend-Avisen, er en meget god undtagelse.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jesper

Dato : 12-09-07 18:03

Peter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

> [...]
> et ordentlig los ud af biksen.
>
> Sunhine fuld på højde med Blade Runner ? C'mon !

Jeg vil give Sunshine 4/6, den er rigtig flot, men selvfølgelig er det
ikke på Blade Runner niveau.

Hvorfor søger du ikke chefredaktørposten på Politiken? Det ku' jo være
de fik brug for en ny snart!
--
Jesper

Fra : Peter T.

Dato : 12-09-07 18:15

Peter Heide udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvis jeg var chefredaktør for Politiken var Palle een af de første der
> fik et ordentlig los ud af biksen.

Han var ganske udmærket i IT-sektionen og der skulle han være blevet.

--
Peter T.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-07 23:34

Peter T. skrev:
> Peter Heide udviste en rettidig omhu og skrev:
>
> Han var ganske udmærket i IT-sektionen og der skulle han være blevet.

Det er lidt svært, når den blev lukket, snøft!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-09-07 07:26

Peter Heide wrote:

> At jeg selv syntes at Sunshine er en omgang ævl som falder fra hinanden
> ,med en sidste trediedel der nærmest er grinagtigt dårlig, gør ikke min
> aversion mod Palle bedre.

I dette tilfælde kan jeg i mit bagkatalog se, at jeg også har givet den
5/6, og det mener jeg godt kan forsvares. Jeg lå og svingede mellem 4 og
5, men endte på 5 pga. filmens filosofiske program, som jeg synes er
langt over niveau for den slags film i øvrigt.

At folk i tråden synes at kræve realistiske astronaut-rutiner i sådanne
film må stå for deres regning. Sådan noget kedeligt skidt gad jeg altså
ikke se på.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Brian P

Dato : 14-09-07 17:40

On 14 Sep., 08:25, Kevin Borbye Edelvang <vir...@ikke.invalid> wrote:

> [...]
> 5, men endte på 5 pga. filmens filosofiske program, som jeg synes er
> langt over niveau for den slags film i øvrigt.

Filmens filosofiske program? Gad du uddybe den?

Sammenlignet med film som 2001 (og selv 2010), Solaris og Alien synes
jeg nok, at Sunshine kommer temmelig meget til kort, både filosofisk
og sådan rent spændings- og atmosfæremæssigt. Den hører klart til i
gruppen af mislykkede sf-film sammen med Mission to Mars, Contact og
The Fifth Element.

Historien i Sunshine om kaptajnen fra den forrige mission, der kom for
tæt på solen, hænger simpelthen bare ikke sammen. Desuden er jeg
ligeglad med, om personerne overlever eller ej. De interesserer mig
ikke, ja, faktisk irriterer nogle af dem mig stærkt. Jeg kedede mig i
samtlige to timer, hvor det eneste der kan holde mig vågen er forsøget
på at finde ud af, hvor personerne er i forhold til hinanden, fordi
filmens stil gør det nærmest umuligt at udlede en klar geografi på
rumskibet. Dét er der så nogen som synes er en visuel genistreg. Dem
om det.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-09-07 18:56

Brian P wrote:

> Filmens filosofiske program? Gad du uddybe den?

Nu er det længe siden, jeg så den, men fandt da lige en anmeldelse, jeg
skrev i sin tid, hvor jeg bl.a. skrev:

"Mere om handlingen kan ikke afsløres, men jeg må sige, at filmen ikke
er, som jeg havde ventet. Den har et fuldstændig anderledes program end
Armaggeddon og lignende film, som umiddelbart havde samme
historiemæssige udgangspunkt. Denne film skildrer på flere plan, hvordan
livet, ja selve eksistensen, og solen hænger sammen. Et centralt rum i
skibet, hvor man kan observere solen direkte (med filter, naturligvis,
og ved 3% styrke), bliver det sted, hvor nogle besætningsmedlemmer
forsøger at finde svar inde i sig selv, ved hjælp af solens lys. "Mørke
er det totale fravær af alt", siger en fra besætningen, "derfor svæver
man i mørket, man er adskilt fra det. Men sollyset opsluger én, man
bliver sollyset" (citeret efter hukommelsen)."

Hele "mennesket gør oprør mod naturen"-temaet var også tankevækkende,
synes jeg.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-09-07 21:36

[...]

Hov, hov. Hvad er der galt med Contact?

Og i øvrigt er Fifth Element en komedie.

Hilsen

Mark

Fra : Brian P

Dato : 14-09-07 19:51

On Sep 14, 7:56 pm, Kevin Borbye Edelvang <vir...@ikke.invalid> wrote:

> [...]
> bliver sollyset" (citeret efter hukommelsen)."
>
> Hele "mennesket gør oprør mod naturen"-temaet var også tankevækkende,

Undskyld, jeg siger det, men jeg kan ikke se megen filosofisk program
i ovennævnte citat? Synes også det er forkert at sammenligne Sunshine
med Armageddon og sige, at den har et fuldstændigt anderledes
"program". Armageddon er i en ganske anden genre end Sunshine (tjubang-
katastrofe vs. sf). Hvis Sunshine har nogen forbilleder må det være
2001, Solaris og Alien, som den låner flere elementer fra. Jeg har
svært ved at se noget originalt, substantielt eller underholdende ved
Sunshine. Mennesket gør oprør mod naturen temaet - det har man da set
masser af gange før og tifold mere originalt.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 14-09-07 21:20

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

[...]

"Jeg har tilgengæld svært ved at se hvordan Alien dukker op i denne
sammenhæng. Misforstå mig ikke men jeg elsker Alien, men snakker vi
intellektuelle Sci-fi der tager eksistentialiske temaer op, så hører Alien
vil ikke helt med her sammen med 2001 og Solaris. Alien er rigtig rigtig
fed, men den er altså mest en utrolig effektiv sci-fi gyser, end noget
andet...synes jeg ihvertfald.

Glæder mig dog stadig til at se Sunshine, selv om den bliver hakket ned af
rigtig mange, nu får vi se"

BK

Fra : Brian P

Dato : 14-09-07 21:54

On 14 Sep., 22:20, "Brian, Rikke og Kristian"
<brauner.kjeld...@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE> wrote:

> [...]
> andet...synes jeg ihvertfald.
>
> Glæder mig dog stadig til at se Sunshine, selv om den bliver hakket ned af

Glæd dig endelig, men Alien er ikke desto mindre en klar
inspirationskilde for Sunshine - fx går der ren Alien i den tilsidst i
filmen. Dog desværre uden Ripley-effekten (læs: at vi holder med vores
hovedperson).

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 15-09-07 07:32

> [...]

>inspirationskilde for Sunshine - fx går der ren Alien i den tilsidst i
>filmen. Dog desværre uden Ripley-effekten (læs: at vi holder med vores

Okay det overrasker mig faktisk lidt at der gør det, sådan har jeg slet ikke
fået indtryk af at filmen er, nu må jeg hellere lade være med at læse mere i
denne tråd, så jeg får min egen oplevelse af filmen

BK

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-09-07 17:03

Brian, Rikke og Kristian skrev:

> Okay det overrasker mig faktisk lidt at der gør det, sådan har jeg slet ikke
> fået indtryk af at filmen er, nu må jeg hellere lade være med at læse mere i
> denne tråd, så jeg får min egen oplevelse af filmen

Bagefter kan du læse denne anmeldelse:
http://www.dr.dk/P2/Filmland/Anmeldelser/2006/Sunshine.htm

Ingen spoilere i dette indlæg, men dog et par vurderinger som du måske
hellere vil læse _efter_ at have set filmen:

Den anmeldelse dækker ret godt min opfattelse af filmen, selv om jeg
ikke er enig i at den logiske handlingsbrist som anmelderen anfører som
det centrale problem, skulle have så stor betydning for filmen. Til
gengæld er jeg enig med anmelderen i, at det er ærgerligt at
interaktionen ml. persongalleriet ikke har nogen rød tråd eller mening,
men bare skal give drama for den kortvarige effekts skyld. Og til sidst
kammer filmen over i en splatterfilmfarce, der ikke hører en alvorligt
ment rumfantasi til.

Det helt afgørende ved filmen, at mens det i alle mulige andre rum er
mørket og kulden der er det farlige og det skræmmende, så er det her
solen og varmen, selve kilden til livet, som samtidig er det farlige og
det dødbringende. Det giver en helt anderledes fornemmelse end andre
rumfilm, og alene dét gør filmen værd at se.

Fra : Brian P

Dato : 14-09-07 21:57

On 14 Sep., 22:36, "Mark Thomas Gazel" <markga...@hotmail.com> wrote:

> Hov, hov. Hvad er der galt med Contact?

Jeg orker slet ikke begynde på en udredning, men mener at det er en
ret middelmådig film.

> Og i øvrigt er Fifth Element en komedie.

Filmen blev lanceret og modtaget som sf, men muligvis har du ret. Det
eneste jeg kunne grine af var dog ufrivilligt komisk.