Definitionen på en "storfilm"
Fra : Jan

Dato : 10-09-07 18:20

Bille Augusts nye film 'Farvel Bafana' promoveres som en såkaldt "storfilm".
Det kan jeg godt trække lidt på smilebåndet over, for hvad er egentlig
definitionen på en "storfilm"?

Fra : Peter T.

Dato : 10-09-07 18:32

Jan udviste en rettidig omhu og skrev:

> Bille Augusts nye film 'Farvel Bafana' promoveres som en såkaldt
> "storfilm". Det kan jeg godt trække lidt på smilebåndet over, for hvad
> er egentlig definitionen på en "storfilm"?

Mit gæt er en handling, der baserer sig på noget episk uanset om historien
er sand eller ikke. Og så må den gerne være omkring 3 timer lang.

--
Peter T.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-09-07 19:33

Scripsit Peter T.:

> Mit gæt er en handling, der baserer sig på noget episk uanset om
> historien er sand eller ikke. Og så må den gerne være omkring 3
> timer lang.

Den holder ikke, for så skulle Ringenes Herre være en storfilm, og det
har ingen vist beskyldt lige den for at være.

Mit bud er, at dens primære målgruppe er kvinder og at der er hældt
tyk symfonisk sovs over hele lydsporet. Den er også alt for lang, ja.

Lars Erik Bryld

Fra : Cindy

Dato : 10-09-07 22:22

"Lars Erik Bryld" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit bud er, at dens primære målgruppe er kvinder og at der er hældt tyk
> symfonisk sovs over hele lydsporet. Den er også alt for lang, ja.

Hvis det stadig er Ringenes Herre, du taler om her, så har jeg fået den
opfattelse, at der var tusindvis af både unge piger og unge mænd, som
stod/sad i kø i en halv snes dage før premieren på "Ringenes Herre".

Når du taler om at målgruppen skulle være kvinder, skulle man tro, du tænker
på "Pretty Woman".

Cindy

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-09-07 19:15

Scripsit Cindy:

> Når du taler om at målgruppen skulle være kvinder, skulle man tro,
> du tænker på "Pretty Woman".

Njæh - jeg tænker på film som "Mit Afrika", "Luftflyveren" (eller hvad
de ellers kaldte den film med Leo), og "Titanic".

Men ellers er det mest filmmusikken jeg fordommer film efter. Når
violinerne begynder at stå lidt tæt, så går min storfilmsalarm i gang.

Lars Erik Bryld

Fra : Cindy

Dato : 11-09-07 20:09

> [...]
>
> Men ellers er det mest filmmusikken jeg fordommer film efter. Når
> violinerne begynder at stå lidt tæt, så går min storfilmsalarm i gang.

Aha - er det ene af de ting, du forbinder med storfilm? Jeg har ikke tænkt
meget på musikken, i forbindelse med at tale om storfilm. Men jeg kommer
omgående til at tænke på lyd, kraftig og monumental brusen af lyd. Det er
ligesom noget af det jeg regner for at høre sammen med storfilm. Men i
forbindelse med "Mit Afrika", har jeg ikke meget erindring om musik. Jeg må
hellere skynde mig at se den igen.

Men hvad siger du for øvrigt til film, hvor bare een violin er kraftigt med
i handlingen. Jeg glemmer aldrig den gamlke sort-hvide svenske film "Driver
dug falder regn". Sekvensen hvor storbondens datter, vandrer alene gennem en
skov midt om natten, en lys sommernat ganske vist - og hun hører i det
fjerne lyden af en der spiller violin.
Da hun går nærmere kan også høre bruset fra fossen, for ham der spiller
sidder på en klippe højt ovenover fossen.

Det brusende vand og den ensomme violin, det lyder bare så dårende dejligt.

Ham der spiller, kan pludselig høre et eller andet, som en der skriger eller
råber om hjælp. Han lægger forsigtigt sin violin på klipperne. Og løber
efter lyden .............

Der findes også en helt anden type film, hvor en violin spiller en rolle for
sig selv. Det foregår i New York oppe på - måske - 20. etage, der er en der
fornærmer en mand, som lyder som om han er fra landet. Så tager han
violinen, som er en Stradivarius og holder den ud ad vinduet ...............
Hvad der blev spillet af musik på den violin, kan jeg ikke huske. Og nu har
jeg vist osse bevæget mig lidt langt væk fra Storfilmene. Undskyld.

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-09-07 21:52

Cindy skrev bl.a.:

> [...]
> etage, der er en der fornærmer en mand, som lyder som om han er fra
> landet. Så tager han violinen, som er en Stradivarius og holder den ud

Det er "Savannah" (The Prince of Tides; 1991):
http://excite.imdb.com/title/tt0102713/

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som oftest kun udtaler sig på egne vegne.

Fra : Cindy

Dato : 11-09-07 23:55

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> Det er "Savannah" (The Prince of Tides; 1991):

Åh ja - på engelsk hedder den jo "The Prince og Tides." Jeg har læst bogen,
som bærer kraftigt præg af at den skulle gøres til en Sællert, om det så var
forfatteren ellere forlaget, der ønskede det. Men der kom da en god film ud
af det. Var den ikke med Babara Streisand?

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-09-07 07:29

Cindy skrev bl.a.:

> Var den ikke med Babara Streisand?

Med og af Barbra, ja. Se som sagt selv:

Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Peter T.

Dato : 11-09-07 14:03

Lars Erik Bryld udviste en rettidig omhu og skrev:

> Den holder ikke, for så skulle Ringenes Herre være en storfilm, og det
> har ingen vist beskyldt lige den for at være.

Det er vist meget individuelt fra person til person. Nogle vil
kategorisere LOTR-filmene som storfilm, mens andre ikke gør det. Jeg synes
selv det er 10 timers middelmådig underholdning med øjeblikke af langtrukne
snorkesekvenser. :)
Men jeg synes dog ikke, at jeg rammer helt galt med mit gæt. Dilemmaet er
blot, at begrebet er så elastisk, at det altid vil kunne diskuteres om
hvorvidt en specifik film er en storfilm eller ikke.

--
Peter T.

Fra : Max

Dato : 10-09-07 19:48

Hej Jan

> "storfilm". Det kan jeg godt trække lidt på smilebåndet over, for
> hvad er egentlig definitionen på en "storfilm"?

Det er vel det man kalder film der ikke kan sælge sig selv.

--
Mvh Max

Fra : Per Hansen

Dato : 10-09-07 20:58

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> mentioned this

> Hej Jan

> Det er vel det man kalder film der ikke kan sælge sig selv.

Er det også mere idag, for der laves ikke længere desiderede storfilm,
det hører fortiden til dengang da de lavede film som Spartacus, Ben Hur,
Quo Vadis og Cleopatra.

Bille August er måske en god instruktør, men han er så langt væk fra at
være storfilms instruktør at selv Hubble ikke engang ville kunne hitte ham
hvis den kunne scanne efter den slags i verdensrummet.

--
Per Hansen

Fra : Cindy

Dato : 10-09-07 22:15

"Per Hansen" skrev i en meddelelse
> "Max" mentioned this

Det er det måske i dag, det ved jeg ikke, men definitionen på de film, der
for alvor gik under betegnelsen "Storfilm" var jo også, at de var store både
kvantitativt og kvalitativt. Var "Ben Hur ikke en af de første? Og folk
strømmede til biograferne den gang.

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-09-07 22:45

Cindy skrev bl.a.:

> Var "Ben Hur ikke en af de første?

Jo, hvis du tænker på Fred Niblos udgave fra 25.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Fra : Cindy

Dato : 11-09-07 00:03

> Jo, hvis du tænker på Fred Niblos udgave fra 25.

Det var godt nok IKKE ham jeg tænkte på.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-07 08:10

Cindy wrote:

> [...]
> kvantitativt og kvalitativt. Var "Ben Hur ikke en af de første? Og folk

Ja. New Line Cinema ville jo have hoppet og danset af glæde, hvis folk i
samme mængder var strømmet til deres LOTR-film.

....Nånej, det *gjorde* folk jo rent faktisk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-07 08:08

Jan wrote:
> Bille Augusts nye film 'Farvel Bafana' promoveres som en såkaldt "storfilm".
> Det kan jeg godt trække lidt på smilebåndet over, for hvad er egentlig
> definitionen på en "storfilm"?

En film som dem Hollywood lavede i 1950'erne og 1960'erne, med mange
tusinde statister, og som ofte varer 2 1/2 til 3 1/2 time? "Spartacus",
og så videre...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-09-07 09:00

Peter Knutsen skrev bl.a.:

> En film som dem Hollywood lavede i 1950'erne og 1960'erne, med mange
> tusinde statister, og som ofte varer 2 1/2 til 3 1/2 time?
> "Spartacus", og så videre...

Ja. Men der blev også lavet storfilm allerede i 1920'erne og 30'erne.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.nyrnberggaarden.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-09-07 09:29

Jørgen Grandt skrev:

> Ja. Men der blev også lavet storfilm allerede i 1920'erne og
> 30'erne.

Har du nogle eksempler?
Fra 1930'erne kan jeg kun lige komme i tanker om "Borte
med Blæsten" (1939).

Det skulle da lige være Fritz Langs "Dr. Mabuse der Spieler",
1 og 2 fra 1922. (med tilnavnene "Ein Bild der Zeit" og "Inferno".

Begrebet "storfilm" lader sig ikke finde i mine ordbøger og
leksika. Plejede man ikke at kalde disse film "helaftensfilm"?

--
Herluf :·)

»deportér alle illoyale imamer«
Mette Vons

Fra : Cindy

Dato : 11-09-07 09:52

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Begrebet "storfilm" lader sig ikke finde i mine ordbøger og
> leksika. Plejede man ikke at kalde disse film "helaftensfilm"?

Ja, det er jo dét, der er spørgsmålet. Blev en helaftensfilm altid kaldt en
storfilm? Blev "De 10 Bud" også kaldt en storfilm? Eh det må den vel have
gjort.

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-09-07 16:21

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Har du nogle eksempler?

Yes! Ud over "Borte med blæsten" (39) og førnævnte "Ben-Hur" (25) kan
jeg på siddende fod komme i tanke om for eksempel "Panserkrydseren
Potemkin" (25), "De ti bud" (23), "Metropolis" (27), "De fire fjer"
(39), "Robin Hood" (38) og "Kaptajn Blod" (35). Der er andre.
Selvfølgelig også "Giganternes kamp" [Hell's Angels] (30) og Hawks'
flyverfilm "Nattens patrulje" (30).

Storfilm behøver efter min målestok ikke *nødvendigvis* være
'helaftensfilm', men (ofte episke) film med store stjerner, berømte
instruktører, store budgetter og selvfølgelig ikke mindst et hav af
biroller og statister.

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-09-07 18:44

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'helaftensfilm', men (ofte episke) film med store stjerner, berømte
> instruktører, store budgetter og selvfølgelig ikke mindst et hav af

Det er det store budget der gør det til en storfilm. Berømte instruktører,
store stjerner, havet af biroller og statister er ofte GRUNDEN til at
budgettet bliver stort.

En storfilm er på den anden side absolut ikke ensbetydende med stor kunst.
Eller store billetindtægter.

/jim

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-09-07 19:46

Jim Andersen skrev bl.a.:

> Det er det store budget der gør det til en storfilm. Berømte
> instruktører, store stjerner, havet af biroller og statister er ofte
> GRUNDEN til at budgettet bliver stort.

Ja, men der kan være flere grunde: teknik og locations for eksempel.

> En storfilm er på den anden side absolut ikke ensbetydende med stor
> kunst. Eller store billetindtægter.

Helt enig.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-07 20:52

Jim Andersen wrote:
> Det er det store budget der gør det til en storfilm. Berømte instruktører,
> store stjerner, havet af biroller og statister er ofte GRUNDEN til at
> budgettet bliver stort.

"Waterworld"?

(Eller handler det ikke om det endelige budget, men derimod om det
planlagte budget?)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-07 20:50

Herluf Holdt, 3140 wrote:
[...]
> Begrebet "storfilm" lader sig ikke finde i mine ordbøger og
> leksika. Plejede man ikke at kalde disse film "helaftensfilm"?

Nej, det er en kommerciel definition som alene går på længden. Sidst i
2006 vandt jeg, via en lodtrækning hos TDC kabel-TV, 2 billetter til en
valgfri film i en Nordisk Film-biograf, men det måtte ikke være
helaftensfilm.

(Jeg går ud fra at hvis jeg havde forsøgt at veksle dem til en
helaftensfilm, så skulle jeg have betalt lidt penge oveni, men jeg
valgte at se "300", der ikke er en helaftensfilm, med en af mine venner.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org