/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Pressemeddelelse fra Karsten Nonbo
Fra : Hekto


Dato : 12-09-07 13:15

Citat:
Pressemeddelelse om MC kørere.

I anledning af de mange dødsfald på motorcykel,
næsten en fordobling i forhold til sidste, blev
jeg af en journalist forespurgt om, hvad man kan
gøre for at stoppe antallet af dødsulykker.

I mit svar omtalte jeg en indsats mod de groveste
af de grove lovovertrædere. Nu var emnet dødsfald
for motorcyklister, men kan lige så godt gælde
for andre trafikanter som bilister og
knallertkørere.

Mit svar på problemet er, at vi skal passe på
ikke blot bevidstløst at stramme lovgivningen og
komme med nye restriktioner, blot for at vise
handlekraft, uden at have dokumenteret, om de
virker. Det har der været en tendens til på
Christiansborg.

Der er efter min mening lovstramninger nok, og
det store problem er at få folk til at overholde
gældende lovgivning.
Derfor mener jeg, at vi skal stå sammen mod de
groveste, som vi jo alle kender én af. Det kan
ikke være meningen, at de skal ødelægge renomméet
for alle andre hensynsfulde motorcyklister eller
andre trafikanter.

Ingen vil tilgive sig selv, hvis en sådan
uansvarlig person kører en anden ned, og man ikke
har reageret i tide. Vi må vise ansvar for vore
medmennesker og guide hensynsløse på plads, inden
de går så vidt, at de selv fortryder, når det er
for sent.

Hvis vi sætter ind med overholdelse af gældende
lovgivning forhindrer vi også yderligere
lovstramninger. Enkelte politikere og eksperter
er allerede begyndt at snakke om indførelse af
regelmæssigt syn af motorcykler. I mine øjne vil
netop det være en overreaktion på de mange
ulykker. Der er ikke påvist tekniske fejl ved
nogle af mc-erne i ulykkerne, og derfor vil
tvunget syn ikke hjælpe men blot være en ekstra
omkostning og ekstra besvær for MC ejerne, som i
forvejen kæler for deres mc.

Af de ca. 30 dødsulykker i år må ca. halvdelen
tilskrives motorcyklisten. Medens modparten uden
tvivl er skyld i 5 eller 6 ulykker. Der er 8
eneulykker. Resten er der tvivl om, eller skylden
kan deles mellem begge parter.

m.v.h.

Karsten Nonbo

Citat slut

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



 
 
Max Andersen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 12-09-07 13:28

Hekto wrote:

>
> Af de ca. 30 dødsulykker i år må ca. halvdelen
> tilskrives motorcyklisten. Medens modparten uden
> tvivl er skyld i 5 eller 6 ulykker. Der er 8
> eneulykker. Resten er der tvivl om, eller skylden
> kan deles mellem begge parter.
>

Hvorfor så tvivl omkring det? Er det ikke bare at præcist angive
kriterierne for at give en part skylden?

ca., ca. og ca. er for vagt. Især for en der vil tages seriøst.

om så 70% var MC'ernes skyld, vil jeg gerne se det sort på hvidt, for
mit indtryk er ikke det samme. Og debatten ville stoppe med det samme
med fakta. Det er måske for nemt at undgå uddybning hvis det modsiger
sit eget synspunkt?

Typisk politikersnak...

Max

Peter Graff (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Graff


Dato : 12-09-07 14:33

Hej der

Jeg synes nu han lyder rimelig fornuftig, til forskel for hvad jeg syntes
for bare nogle få dage siden.

MVH

Peter Graff


> Hvorfor så tvivl omkring det? Er det ikke bare at præcist angive
> kriterierne for at give en part skylden?
>
> ca., ca. og ca. er for vagt. Især for en der vil tages seriøst.
>
> om så 70% var MC'ernes skyld, vil jeg gerne se det sort på hvidt, for mit
> indtryk er ikke det samme. Og debatten ville stoppe med det samme med
> fakta. Det er måske for nemt at undgå uddybning hvis det modsiger sit eget
> synspunkt?
>
> Typisk politikersnak...
>
> Max



Jim Andersen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 12-09-07 14:56

Peter Graff wrote:
>> Typisk politikersnak...

Ja. Det han reelt svarer på spørgsmålet "hvad man kan gøre for at stoppe
antallet af dødsulykker" (som om man kan stoppe et antal?!?!) er: "Mig?
Ingenting. Det må folk selv klare."

/jim



BigMac (12-09-2007)
Kommentar
Fra : BigMac


Dato : 12-09-07 15:08


"Peter Graff" <peter.graff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:46e7ea99$0$93968$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej der
>
> Jeg synes nu han lyder rimelig fornuftig, til forskel for hvad jeg syntes
> for bare nogle få dage siden.
> MVH
> Peter Graff

syntes du det??

"Af de ca. 30 dødsulykker i år må ca. halvdelen
tilskrives motorcyklisten. Medens modparten uden
tvivl er skyld i 5 eller 6 ulykker. Der er 8
eneulykker."

bemærk: "må ca halvdelen" det er "nok" mere 1/3.del....
men det er vel ikke nok med ca og nok, man skal være helt præcis omkring
disse tal



Thomas Gulholm (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 12-09-07 16:15

BigMac skrev:
> "Peter Graff" <peter.graff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e7ea99$0$93968$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej der
>>
>> Jeg synes nu han lyder rimelig fornuftig, til forskel for hvad jeg syntes
>> for bare nogle få dage siden.
>> MVH
>> Peter Graff
>
> syntes du det??

Jeg synes også det lyder rimeligt fornuftigt... Man skal nok passe lidt
på med at være alt for "konsekvent negativ" over for en bestemt persons
udtalelser, bare fordi "sådan plejer det at være"...

> "Af de ca. 30 dødsulykker i år må ca. halvdelen
> tilskrives motorcyklisten. Medens modparten uden
> tvivl er skyld i 5 eller 6 ulykker. Der er 8
> eneulykker."

Netop ved brug af "ca" gør han det klart at det ikke er eksakte tal - de
eksakte tal havde da været bedre, men "ca" er da langt bedre end "uden
ca", hvis det ER løse tal.

> bemærk: "må ca halvdelen" det er "nok" mere 1/3.del....

De 8 eneulykker kan vel kun tilskrives MCisten selv - så er der 22
tilbage af de ca 30 i alt - hvis MCisten er skyld i 1/3 af dem, er det
ca 7, hvilket sammen med de 8 eneulykker giver 15 = halvdelen... om det
så er rigtigt at regne eneulykkerne ind på den måde, er en anden sag...

> men det er vel ikke nok med ca og nok, man skal være helt præcis omkring
> disse tal

Jep - præcise procenttal, så ved man hvad man har med at gøre. Men så
let er det nok ikke, da der altid vil være nogle uheld der kan
diskuteres - typisk dem med for høj fart på MCen... Havde bilisten
overhovedet en "chance", kunne MCen have bremset hvis det havde
overholdt hastigheden.. eller i det mindste komme så langt ned i fart at
det ikke var med dødelig udgang..?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Torben Scheel (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-09-07 07:44

Thomas Gulholm wrote:
>
> De 8 eneulykker kan vel kun tilskrives MCisten selv - så er der 22
> tilbage af de ca 30 i alt - hvis MCisten er skyld i 1/3 af dem, er det
> ca 7, hvilket sammen med de 8 eneulykker giver 15 = halvdelen... om det
> så er rigtigt at regne eneulykkerne ind på den måde, er en anden sag...
>
Den er jeg ikke sikker på. Hvad kendetegner en eneulykke med dødelig
udgang? At der ikke er andre trafikanter til stede når MC-isten findes
(og at der ikke er tegn på kollision med andre køretøjer). Hvem véd om
der var andre til stede da ulykken skete?

Vi har hørt flere historier om folk der har kørt MC'en i marken for at
undvige en anden trafikant - eneulykker med dødelig udgang _kan_ være
fra samme skuffe.

Undvigelse af Bambi, agerjord i et sving osv. er muligvis selvforskyldt,
men næppe et problem man løser ved at angive 'BusaBrian.

Derudover svarer Nonbo godt for sig efter modvinden - men han er stadig
for kategorisk - typisk stemmefiskeri.

--
vh
Torben

Thomas Gulholm (14-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 14-09-07 20:55

Torben Scheel skrev:
> Thomas Gulholm wrote:
>>
>> De 8 eneulykker kan vel kun tilskrives MCisten selv - så er der 22
>> tilbage af de ca 30 i alt - hvis MCisten er skyld i 1/3 af dem, er det
>> ca 7, hvilket sammen med de 8 eneulykker giver 15 = halvdelen... om
>> det så er rigtigt at regne eneulykkerne ind på den måde, er en anden
>> sag...
>>
> Den er jeg ikke sikker på. Hvad kendetegner en eneulykke med dødelig
> udgang? At der ikke er andre trafikanter til stede når MC-isten findes
> (og at der ikke er tegn på kollision med andre køretøjer). Hvem véd om
> der var andre til stede da ulykken skete?

Ok, jeg læste eneulykker som "ud-i-vejtræet"-typen, men jo, det kan da
godt være forårsaget af en modkørende på slingerkurs... men hvis vi
siger at der er røget 3 på den konto (eneulykke forårsaget af forsvundet
tredjepart), bringer det antallet ned på 12, hvilket godt nok er den
absolut nedre grænse for halvdelden af 30, men lige så rigtigt som ca
1/3... ikke for at sige noget om fordelingen af uheldene, men for at
illustrere hvor store usikkerheder tallene kan "bære"

> Vi har hørt flere historier om folk der har kørt MC'en i marken for at
> undvige en anden trafikant - eneulykker med dødelig udgang _kan_ være
> fra samme skuffe.
>
> Undvigelse af Bambi, agerjord i et sving osv. er muligvis selvforskyldt,
> men næppe et problem man løser ved at angive 'BusaBrian.

Et par gode pointen - der vel bare bestyrker min påstand om at det er ok
med ca-tal, da det ikke altid er lige til at sige hvad/hvem der har
"afgørende skyld" i uheldet.

> Derudover svarer Nonbo godt for sig efter modvinden - men han er stadig
> for kategorisk - typisk stemmefiskeri.

Typisk stemmefiskeri... nemlig - jeg ville for alvor blive nervøs hvis
en politiker ikke prøver at fiske stemmer :/



--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Max Andersen (13-09-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 13-09-07 06:37

Peter Graff wrote:
> Hej der
>
> Jeg synes nu han lyder rimelig fornuftig, til forskel for hvad jeg syntes
> for bare nogle få dage siden.

Jo, men han kan sige hvadsomhelst, og det synes jeg er kendetegnene for
mange politikere. De underbygger ikke deres udsagn, eller de underbygger
dem med tal som er skæve. Det er desværre noget man ikke kan bruge til
en flyvende hatfis.

Om det så lyder fornuftigt behøves ikke at gøre det rigtigt.

Max

Claus Rittig (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-09-07 15:42

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.63567d79cb14ca35.41842@urxgb.qxROT13...
> Citat:
> Pressemeddelelse om MC kørere.


Meget spændende læsning!
Det er tydeligt han har læst med herinde, for periodisk syn af motorcykler
kædes elegant sammen med lovstramninger "som vi jo gerne vil undgå" og selv
ulykkesårsager har han været hjemme at tjekke op på!

Morsomt!
Lige præcis de emner vi har debatteret de sidste dage.

Men skaden er sket, Nonbo. Prøv bare at rette det op, men alle har lagt
mærke til det ugennemtænkte udfald der startede debatten.

Og til alle jer: Sober debat hjælper! Det flytter noget at sige sin mening
så den kan høres. Husk det når den næste "sag" dukker op. Og selvom
følelserne koger, så hold det sobert, ellers kan man blive hængt noget så
grusomt ud af en skruppelløs plat-politiker.

Rittig



Ukendt (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-09-07 17:26

Tommy skriver et par gode ord her

http://fpn.dk/motor/mc/article1085188.ece

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
"



Arne Lorenzen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 12-09-07 19:18

Hekto skrev den 12 sep 2007 i news:mn.63567d79cb14ca35.41842@urxgb.qxROT13:

> Af de ca. 30 dødsulykker i år må ca. halvdelen
> tilskrives motorcyklisten. Medens modparten uden
> tvivl er skyld i 5 eller 6 ulykker. Der er 8
> eneulykker. Resten er der tvivl om, eller skylden
> kan deles mellem begge parter.

C. halvdelen er nøjagtigt nok for mig.
Jeg tøver ikke et øjeblik med at give min uvilje til kende når snakken i MC-
sammenhæng forfalder til bevidstløse pralerier om hvor råddent man har kørt
og hvor sej man derfor er.

Skal da også - indrømmet - feje for egen dør, det *er* sket at jeg ikke har
været 100% ufejlbarlig, men har bevæget mig over grænsen for hvad der kan
betegnes som risikofri kørsel.

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

jshansen (13-09-2007)
Kommentar
Fra : jshansen


Dato : 13-09-07 08:42

On 12 Sep., 14:14, Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> wrote:
> Citat:
> Pressemeddelelse om MC kørere.
>
<klippet en masse>
> m.v.h.
>
> Karsten Nonbo
>
> Citat slut
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
> Verein'www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
> Elefanter!

Hej Hekto,

Tak for et godt grin. LOL

Jan Selchau-Hansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste