kobling rasler
Fra : Bruno Lind

Dato : 11-09-07 20:39

roder med en kammerats yamaha xjr 1200 der rasler i tomgang. lyden
forsvinder når koblingsgrebet trækkes... nogen der ved hvad der er galt?

Den har kørt ca 40000 km.

mvh b.l

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 11-09-07 22:04

Bruno Lind wrote:
> roder med en kammerats yamaha xjr 1200 der rasler i tomgang. lyden
> forsvinder når koblingsgrebet trækkes... nogen der ved hvad der er galt?
>
> Den har kørt ca 40000 km.
>
> mvh b.l

Der er ikke noget olie på?? eller der er monteret en tørkobling på den?!

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 22:39

On Tue, 11 Sep 2007 21:39:03 +0200, Bruno Lind wrote:

> roder med en kammerats yamaha xjr 1200 der rasler i tomgang. lyden
> forsvinder når koblingsgrebet trækkes... nogen der ved hvad der er galt?
>
> Den har kørt ca 40000 km.

Så er det tid for en karburator syncronisering. Det er primærtransmisionen,
der rasler fordi at motoren ikke går jævnt i tomgang. Måske er
tomgangsomdrejningerne tillige for lavt sat.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Bruno Lind

Dato : 12-09-07 07:14

meddelelse news:1ml0p0slm208m$.dxxlqroqx5us.dlg@40tude.net...

> Så er det tid for en karburator syncronisering. Det er
> primærtransmisionen,
> der rasler fordi at motoren ikke går jævnt i tomgang. Måske er
> tomgangsomdrejningerne tillige for lavt sat.

hej orla
måske har du ret, men hvorfor holder lyden så op når jeg trækker
koblingen??

mvh b.l

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 07:28

On Wed, 12 Sep 2007 08:14:20 +0200, Bruno Lind wrote:

> [...]
>>

> hej orla
> måske har du ret, men hvorfor holder lyden så op når jeg trækker

Fordi at Du frikobler en god del roterende masse, og så forsvinder
resonansen i systemet.

Fra : Bruno Lind

Dato : 12-09-07 08:22

meddelelse news:sxx92jlsg1st.1ndzb0l3hnc4q$.dlg@40tude.net...

> Fordi at Du frikobler en god del roterende masse, og så forsvinder
> resonansen i systemet.

hej orla
men hvorfor forsvinder lyden så blot jeg øger omdrejninger med 500 rpm??
burde lyden ikke blive ved?

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 16:56

On Wed, 12 Sep 2007 09:21:40 +0200, Bruno Lind wrote:

> hej orla
> men hvorfor forsvinder lyden så blot jeg øger omdrejninger med 500 rpm??
> burde lyden ikke blive ved?

Nej, for Du bringer igen transmisionen væk fra resonans området. Og
ydermere giver mere gas mindre relativt "ude af sync".

Fra : Armand

Dato : 12-09-07 22:40

meddelelse news:sxx92jlsg1st.1ndzb0l3hnc4q$.dlg@40tude.net...

> Fordi at Du frikobler en god del roterende masse, og så forsvinder
> resonansen i systemet.

Jeg har altid tænkt årsagen som værende at koblingspladerne ikke bliver
"slingrende" løse selvom man kobler helt ud og at det var den indbyrdes
friktion mellem de aflastede koblingsplader der virkede som en dæmpende
faktor for de accelerations-impulser som larmen i grunden er!

--
Armand.

Fra : MCdonal

Dato : 12-09-07 10:34

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1ml0p0slm208m$.dxxlqroqx5us.dlg@40tude.net...

Det er sikkert chok-fjedrene i koblingsskålen der er lidt løse....

Fra : Bruno Lind

Dato : 12-09-07 07:21

> roder med en kammerats yamaha xjr 1200 der rasler i tomgang. lyden
> forsvinder når koblingsgrebet trækkes... nogen der ved hvad der er galt?
>
> Den har kørt ca 40000 km.
>
> mvh b.l

glemte lige at skrive:

lyden forsvinder hvis man øger omdrejninger fra tomgang til 1500 rpm...

mvh b.l

Fra : Henrik Hansen

Dato : 12-09-07 07:40

ved ikke om det er helt det samme, men på min egen FJ1200 er den samme lyd,
den stammer fra bundkæden og forsvinder også når jeg tager koblingen.
det er en kendt lyd på FJén og er ikke noget større problem, udover lyden

hilsen henrik

Fra : Erling Christensen

Dato : 12-09-07 18:31

<b_lind@post5.tele.dk> wrote:

>roder med en kammerats yamaha xjr 1200 der rasler i tomgang. lyden
>forsvinder når koblingsgrebet trækkes... nogen der ved hvad der er galt?
>
>Den har kørt ca 40000 km.
>
>mvh b.l

Hvad med en slidt Koblingsskål...? På min gamle motor ser skålen ud
som om den er lavet med savblade... og den raslede mere og mere jo
være det blev med hakkerne....

Konlingspladerne kan bevæge sig mere og mere jo værre det bliver...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : BigMac

Dato : 12-09-07 18:33

"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med en slidt Koblingsskål...? På min gamle motor ser skålen ud
> som om den er lavet med savblade... og den raslede mere og mere jo
> være det blev med hakkerne....

så skulle den vel også rasle når man tager koblingen?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 12-09-07 19:03

BigMac skrev:
> "Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> så skulle den vel også rasle når man tager koblingen?

jup....
Orla har givet svaret, og meget mere er der ikke at barbere af den ged :-\

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 19:52

On Wed, 12 Sep 2007 20:03:25 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> og meget mere er der ikke at barbere af den ged :-\

Og siden gode gamle dage er der forsvundet en fejlkilde til netop det
problem, platiner. XS'eren kunne rasle helt vildt op til en
tændingsjustering. Justeringen var komplet umulig at få præcis, så snart at
man spændte et sæt platiner, så forskubbede det de andre 2 sæt, osv. Og så
holdt en sådan justering et helt halvt år