Termoruder der dugger på ydersiden?
Fra : @ndersen

Dato : 12-09-07 15:21

Hej i gruppen.

Kan nogen her oplyse mig, om det er muligt af vende en termorude forkert?

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg for nogen tid siden fik udskiftet to
vinduer i huset. Disse to vinduer danner om natten kondensvand og dug på
ydersiden, så man ikke kan se ud af dem om morgenen. Det gør de øvrige
vinduer i huset ikke.

Mvh
@ndersen

Fra : Fl. Baumann

Dato : 12-09-07 15:35

"@ndersen" <poul@andersen-guitarer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kondensvand og dug på ydersiden, så man ikke kan se ud af dem
> om morgenen. Det gør de øvrige vinduer i huset ikke.

Dine gamle vinduer er alm. termovinduer og dine nye vinduer er
energivinduer, der er helt anderledes isolerende end de gamle.
Det betyder at varmen indefra ikke kan opvarme det yderste glas,
og på den måde fjerne fugten der sidder udenpå.
Det er altså ikke en defekt ell. lign. men altså helt normalt, om
end lidt irriterende at se ud på... indtil det er brændt af!
--
Fl. Baumann

Fra : @ndersen

Dato : 12-09-07 16:06

"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er altså ikke en defekt ell. lign. men altså helt normalt, om end lidt
> irriterende at se ud på... indtil det er brændt af!

Takker mange gange for svaret. Troede faktisk ruden var vendt forkert.

Mvh
@ndersen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 12-09-07 20:05

@ndersen skrev:

> "Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i meddelelsen

> Takker mange gange for svaret. Troede faktisk ruden var vendt forkert.
>
> Mvh
> @ndersen

Rent faktisk så kan man godt vende et energiglas forkert. Der er en form
for coating på det ene glas (og nu kan jeg selvfølgelig ikke lige huske
hvilket), som gør at varmen i huset holdes inde.

Løsningen for dig vil være at få monteret en eller to ventiler i karm
eller ramme, så der kan blive lidt cirkualtion i luften. Det skulle ret
gerne kunne afhjælpe dit problem med fugt.

Jesper

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-09-07 20:10

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Rent faktisk så kan man godt vende et energiglas forkert. Der er en form
> for coating på det ene glas (og nu kan jeg selvfølgelig ikke lige huske
> hvilket), som gør at varmen i huset holdes inde.

Man kan ikke vende det forkert, men man kan vende det anderledes. Det kan
undertiden være en fordel at vinduet reflekterer udefrakommende varme,
f.eks. kontorbygninger med meget glas.

- Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-09-07 22:29

Martin Petersen skrev:
> [...]
>
> Man kan ikke vende det forkert, men man kan vende det anderledes. Det kan
> undertiden være en fordel at vinduet reflekterer udefrakommende varme,

Jo - man kan stadig vende glasset forkert. Skal glas reflektere
udefrakommende varme, så skal det bestilles så det kan det. Der sidder
stadig et tyndt lag af noget der kan måles med et apparat til
termovinduer. Hvad apparatet hedder ved jeg så ikke, men de har det på
alle vinduesfabrikker, da man ikke kan se hvilken side på en termorude,
der skal vende udad. Derfor bliver der lagt en tynd film, der samtidig
er reflekterende på kulde, og det er den man kan måle sig frem til.

Jeg har monteret glas de sidste par år, så det er altså ikke noget jeg
bare finder på. Det er rent faktisk sådan.

Jesper

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-09-07 05:49

> [...]
> der skal vende udad. Derfor bliver der lagt en tynd film, der samtidig er
> reflekterende på kulde, og det er den man kan måle sig frem til.

Det er en misforståelse. Det er ligegyldigt hvilken vej du vender det, så
længe laget vender ind imod hulrummet i ruden, hvilket fabrikanten skal
sørge for. Og det er udelukkende for at beskytte mod skader.

> Jeg har monteret glas de sidste par år, så det er altså ikke noget jeg
> bare finder på. Det er rent faktisk sådan.

Aha. Montører ved altså alt om det de monterer? ;)

- Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 14-09-07 21:43

Martin Petersen skrev:
> [...]
> sørge for. Og det er udelukkende for at beskytte mod skader.

> Aha. Montører ved altså alt om det de monterer? ;)

FOr at gøre en lang historie kort. -- Der er et metallisk lag på det ene
glas, der gør at det skærmer mod kulde. Derfor kan man altså stadig
vende et termoglas forkert. Hvad er der lige i det, som du ikke forstår ??

Jesper

Fra : Mads

Dato : 15-09-07 09:41

On Fri, 14 Sep 2007 22:42:37 +0200, Jesper Jacobsen
<jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote:

>FOr at gøre en lang historie kort. -- Der er et metallisk lag på det ene
>glas, der gør at det skærmer mod kulde. Derfor kan man altså stadig
>vende et termoglas forkert. Hvad er der lige i det, som du ikke forstår ??

Jeg forstår at du intet aner om hvordan en termorude fungerer.

Det metalliske lag skærmer ikke mod kulde og det er derfor
bedøvende ligegyldigt om det sidder på det inderste eller
det yderste lag glas. Bare det vender ind i ruden, så det er
beskyttet mod ridser og slid.

Det metalliske lag fungerer som en slags filter der slipper visse
slags ståling igennem, nemlig lys, men stopper stråling in den
infrarøde del atf spektret, altså varmestråling, sådan at varmen
fra huset ikke stråler ud gennem glasset.

mvh Mads

Fra : Mads

Dato : 12-09-07 22:39

On Wed, 12 Sep 2007 21:05:29 +0200, Jesper Jacobsen

Du har åbenbart ikke læst spørgsmålet.

Duggen sidder UDVENDIGT på ruden.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-09-07 22:23

Mads skrev:

> Du har åbenbart ikke læst spørgsmålet.
>
> Duggen sidder UDVENDIGT på ruden.

Ups. Ja det gør jo en forskel. Der må jeg så lige melde pas. Jeg ved
ikke hvad man kan gøre, når duggen sidder udvendigt på glasset.

Jesper

Fra : Mads

Dato : 14-09-07 14:44

On Thu, 13 Sep 2007 23:22:58 +0200, Jesper Jacobsen
<jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote:

>Ups. Ja det gør jo en forskel. Der må jeg så lige melde pas. Jeg ved
>ikke hvad man kan gøre, når duggen sidder udvendigt på glasset.

Man gør såmænd ingenting.
Duggen er jo netop et tegn på at ruden
fungerer perfekt.

Fra : Ad Infinitum

Dato : 14-09-07 06:44

> [...]
> eller ramme, så der kan blive lidt cirkualtion i luften. Det skulle ret
> gerne kunne afhjælpe dit problem med fugt.

Har ikke megen forstand på det, men kan man ikke købe noget antidug midel
ala det man bruger til bilruder. Ved godt at der sidder duggen på den
indvendige side men alligevel?.