Fredslilje sætter grønne blomster. Hvorfor~
Fra : Mads

Dato : 10-09-07 22:15

Hej

Jeg har fået en fredslilje forærende og i starten var den
så flot, med store hvide blomster.
Jeg har forsægt at passe den som bekrevet på et lille
kort der var stukket i potten. Ikke direkte sol og rigeligt
med vand, samt et ugentligt brusebad.
Alligevel er der nu kun en enkelt hvid blomst tilbage.
Der er masser af store blomster, men de er grønne og
det er ikke fordi de skifter til hvid senere. Efter et par
uger visner blomsterne, stadig mens de er grønne.
Planten ser ellers sund ud, med friske grønne blade.

Planten står forøvrigt ude på mit badeværelse, hvor
vinduet vender mod vest og er af matteret glas.

Er der nogen der ved hvad jeg evt. har gjort forkert ?

På forhånd tak

mvh Mads

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-09-07 09:45

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> uger visner blomsterne, stadig mens de er grønne.
> Planten ser ellers sund ud, med friske grønne blade.

De hvide blomster bliver grønne efterhånden. Hvis du klipper dem af ved
grunden, kommer der nye hvide.
Fredsliljen er temmelig robust og overlever næsten alt, så du behøver ikke
være bekymret for, at det er din fejl.

Hilsen Inger

Fra : Mads

Dato : 11-09-07 15:50

On Tue, 11 Sep 2007 10:45:05 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>grunden, kommer der nye hvide.
>Fredsliljen er temmelig robust og overlever næsten alt, så du behøver ikke

OK, jeg vil da prøve at fjerne nogen af blomsterne.

Men skal jeg vente til de grønne visner eller skal de
fjernes allerede når de er skiftet fra hvid til grøn?
For jeg synes faktisk at der er længe imellem at en blomst
visner og når den gør, så har jeg da også hidtil klippet den
af helt nede.

Tak for hjælpen

mvh Mads

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-09-07 17:04

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Men skal jeg vente til de grønne visner eller skal de
> fjernes allerede når de er skiftet fra hvid til grøn?

Det er et spørgsmål om smag og behag - hvad man synes ser pænt ud.

Hilsen Inger

Fra : Christian Stidsen

Dato : 11-09-07 22:38

> Fredsliljen er temmelig robust og overlever næsten alt, så du behøver ikke
> være bekymret for, at det er din fejl.

Jeg har en fredslilje stående i mit akvarie, helt under vandet.
Den lever i bedste velgående, og har gjort det i 3/4 år efterhånden.
- bare sådan en lille sjov ting om hvor meget de kan tåle!
Den sætter ikke blomster, men vokser derudover ganske godt!

Christian