Gulvspartelmasse
Fra : Hans Hansen

Dato : 10-09-07 18:17

Hej NG'er

Jeg skal i gang med at lægge klinker på mit bryggers-gulv, men opdager til
min skræk at gulvet falder op til 2cm pr. meter ned mod afkøbsristen og jeg
er nu i tvivl om den selvnivellerende gulvpartelmasse af sig selv vil løbe
ned og lægge sig i en stor sø rundt om afløbet. Gulvet er et betongulv.

Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får gulvspartelmassen til at lægge
sig i et jævnt lag over hele gulvet.......eller evt. andre gode
løsningsforslag?

På forhånd tak!

Hans

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-09-07 19:07

"Hans Hansen" <spam@no.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får gulvspartelmassen til at lægge
> sig i et jævnt lag over hele gulvet.......eller evt. andre gode

Hvorfor vil du have spartelmasse på? Er det så skævt?

- Martin

Fra : Hans Hansen

Dato : 10-09-07 19:23

- har studeret mig frem til at proceduren er som følger: rengøring ->
primer -> gulvspartelmasse -> fliseklæb -> klinker osv.........men det er
måske ikke nødvendig med gulvspartelmasse? - kan fliseklæb'en smøres direkte
på betonen? - evt. med primer først??

Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-09-07 19:35

Hans Hansen wrote:

> [...]
> det er måske ikke nødvendig med gulvspartelmasse? - kan fliseklæb'en
> smøres direkte på betonen? - evt. med primer først??

Gulvspartelmassen bruges til at udligne uønskede ujævnheder på gulvet.
Du må afgøre ud fra kontrol af gulvet om det er jævnt nok eller ikke.
Måske skal der kun spartles lokalt.

Jeg synes jo det må være en fordel at have et jævnt fald mod et
gulvafløb, og 2 cm pr m lyder ikke urimeligt. Jeg ville derfor
koncentrere en evt. spartling om at få dette fald jævnt samt at udligne
lokale ujævnheder.

Dvs. brug ikke selvnivellerende spartelmasse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-09-07 20:30

> [...]
>måske ikke nødvendig med gulvspartelmasse? - kan fliseklæb'en smøres
>direkte på betonen? - evt. med primer først??

Fliseklæb fæstner glimrende på beton. Og hvis det er den fleksible af
slagsen, klæber den også til dine fingre, tøj osv.

Mvh
Jacob

Fra : Hans Hansen

Dato : 10-09-07 21:00

ok....altså ingen spartelmasse hvis betongulvet er nogenlunde jævnt - skal
der bruges primer ovenpå betongulvet inden fliseklæb?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 17:40

Selvnivellerende spartelmasse kan godt bruges til at lave fald med, det må
bare ikke være blandet for tyndt...
Jeg mener kun du behøver at bruge primer hvis underlaget er sugende. Den
primer jeg har brugt er det samme som bruges på pudsede vægge inden
maling/tapetsering/påsætning af væv o. lign. Jeg ved ikke om det var
nødvendigt at bruge den, men nu havde jeg jo købt bøtten og better safe than
sorry...

Mvh. Per.

Fra : MGJ

Dato : 11-09-07 18:34

Det bedste ved at være "gulvbisse" er når Jem og Fix har tilbud på
selvnivellerende op til en weekend, så får så travelt mandag og tirsdag

Der skal ALTID primes inden der bruges selvnivellerende. Og jo der kan med
held opbygges fald men brug da feks. ABM Pasta eller Lip 245 som er hurtid
hærdende og med ringe flyde evne.
Dog kræves der en kyndig hånd da det let kan gå galt.

MGJ