Hvad skal være i orden til syn?
Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 10-07-01 13:44

Jeg ved, at de ser efter bremser, dæk og lygter, men hvad ellers?

Er refleksen bagpå lovpligtig for alle mc'er, eller afhænger det af
årgang? Kan jeg risikere, at mc'en bliver kasseret til syn, hvis
refleksen mangler, eller bliver den betinget synet? Nogle erfaringer?

Hvordan har synshallerne det med stålarmerede bremseslanger? Jeg har
hørt noget om, at bremseslangerne skal være de originale.

Jeg har forsøgt at finde reglerne på retsinfo.dk, men uden held.

Susanne

Fra : sjukker@worldonline.~

Dato : 10-07-01 15:28

Din cykel bliver ikke kasseret til syn hvis refleksen bagpå mangler. Men du
kan få en anmærkning. dvs. du skal få rettet manglerne hurtigst muligt. Hvis
din cykel bremser fint, Bremse bakker og skiver ikke er slidt Og
selvfølgelig dine dæk også er i orden så er der gode chanser for at du ryger
igennem.

så er det selvfølgelig lidt forskel på synsfolkene. Nogle gange skal man
snakke for sin syge moster. Spil lidt uvidende så falder de for det.

Hilsen røde SJUKKERNE MC HORNBÆK.

Fik min Sportster synet med forlygten sat i på hovedet....

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-01 15:28

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved, at de ser efter bremser, dæk og lygter, men hvad ellers?

Slør i styretøj og hjul, bl.a.

> Er refleksen bagpå lovpligtig for alle mc'er?

Ja.

> Kan jeg risikere, at mc'en bliver kasseret til syn, hvis
> refleksen mangler, eller bliver den betinget synet?

Ja, selvfølgelig, men hvis der ikke er andet galt, så skal du vist rende ind
i en krakiler for at få en anmærkning for det.

> Hvordan har synshallerne det med stålarmerede bremseslanger? Jeg har
> hørt noget om, at bremseslangerne skal være de originale.

Det ved jeg ikke, men hvis bilinspektøren har lidt sund fornuft, skælder han
vel ikke ud over at bremseslangerne er bedre?
Min Harley blev synet med stålarmerede slanger over hele linien.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 11-07-01 00:19

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> Ja, selvfølgelig, men hvis der ikke er andet galt, så skal du vist
rende ind
> i en krakiler for at få en anmærkning for det.

Ved ejerskiftesyn af min påhængsvogn, fik jeg en anmærkning(!) om at få
rettet nummerplade-belysningen!

Ved synsfremstillingen af 4½'eren, rejste jeg spørgsmålet om
droslings-mulighed, ud fra at jeg derved ville mere end fordoble mit
køber-potentiale.
Eftersom at jeg ovenikøbet var så nærig at jeg helst ville benytte den
27 hk's
knast der hørte til min tysk købte motor, fik jeg sat gang i debatten
iblandt hallens samtlige fire bilinspektører!
Så grundig blev snakken at man i sidste øjeblik (efter at jeg havde fået
papirerne i hånden!!) kom i tanke om at Honda'en overhovedet ikke var
blevet kontrolleret!
Den sag tog kun 10 sekunders arbejde for fire mand på én gang: der blev
rodet hevet og flået i alle knapper og stelforbindelser af et virvar af
arme, men alle de elementære sager á skivetykkelse og stænklap (med
"katteøje") måtte stå over
Tilbage var blot prøveturen:
"Vil du?", sagede "min" inspektør til en af de tre andre!
Så'en en hár jeg prøvet svarede vedkommende - Og det var så den
prøvetur!

Jeg har ellers ofte har givet det råd at man skal sende en kvinde ud med
modellen; men hér har oplevet at en aldrende herre på en
mellemklasse-motorcykel også kan blive "særbehandlet" - Men af netop den
grund: Frygt ikke Susanne!)

--
Armand.
(Hvis nagende spørgsmål i første omgang endte ved SB's regionskontor,

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-07-01 15:50

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> [...]
> hørt noget om, at bremseslangerne skal være de originale.
>
> Jeg har forsøgt at finde reglerne på retsinfo.dk, men uden held.

Jeg fik synet min tidligere GSX fra 82 med stålarmerede bremseslanger uden
problemer.
Den eneste anmærkning jeg fik var at min bagskærm var for kort.

Henrik
GSX750F

Fra : Henry

Dato : 11-07-01 09:54

Hej Susanne

I princippet (IMHO) skal netop de ting man (bør) lærer i MC teorien være i
orden, det er også de ting man skal kunne forklare hvorledes man kontrolere
til køreprøven.

En kort liste kan med forbehold (jeg tog kortet for 20år siden) se således
ud.

Bremser 1 cm frigang , for max 2/3 ind, bag max 2-3 cm aktivering / skiver
og klodser ikke under min.
Ingen slør i fodbremsearm, ru trædeflade.
Ved stangtræk til bagbremse, ingen knæk på stang andre end dem fra
frabrikanten.
Tromlebremser, trækarmen, ej rusten, og må ikke overskride en vinkel på 90°
og slid indikatoren må ikke være under min. mærket (bremsebakker)
Dæk, slidbane skal være iorden.
Fælge, max 1 mm skæv.
Hjullejer ingen slør.
Kronrørslejer ingen knæk(hak) eller slør.
Bagsvingerlejer ingen slør
Affjedring skal være iorden (må ikke gynge)
Lys og refleks bagpå skal være i orden.
Stænklap skal have korrekt længde, max 15cm over bagaksel (såvidt jeg
husker).
Kæde skal være strammet korrekt og være velsmurt.

mvh
Henry

Fra : Henry

Dato : 11-07-01 09:58

> [...]
> husker).
> Kæde skal være strammet korrekt og være velsmurt.

Og i princippet må der ikke være lave kontruktive ændringer i forhold til
typegodkendelsen. Dvs. at (meget) bredere dæk, stålarmerede bremseslanger
(uden type godkendelse) anden udstødning osv. _kan_ give problemer. Derfor
kan det være en fordel at montere de originalle dele inden et syn og
derefter bytte det hele om. Bremseslanger ville jeg bare lade sidde på, hvis
de er pæne og rene så skal de have en dårlig dag hvis de skal begynde at
tærske på dem.

mvh
Henry

Fra : Kim Hømlund

Dato : 11-07-01 18:37

Hej

Jeg var til syn med min ny indkøbte Honda CB400Four i mandags.

Jeg røg igennem med en betinget godkendelse selv om:

Bagerste reflex mangler
Bremselys på forbremse virker ikke
Når man tænder fjernlyset, tuder hornet samtidig
Sædet er ikke ordenlig spændt fast.
Bagskærmen er for kort

Så jeg synts bestemt at det var en flink sagkyndig der godkendte min MC.

Mvh
Kim
CB400 Four

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-08-01 14:21

Susanne Lund Pedersen wrote:

> Jeg har forsøgt at finde reglerne på retsinfo.dk, men uden held.

Jeg har selv lige været en større søgetur igennem og fandt dette:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20001129005-REGL
Ganske vidst er dit indlæg en måneds tid gammelt men hellere sent end
aldrig

Desværre står der ikke opført nogle steder hvor gamle cyklerne skal være
for at skulle overholde samtlige regler. Da min kæreste står og muligvis
skal have en ret gammel sag (1939) synet ville det være rart med nogle
regler for cykler af den alder.
Nogen der ligger inde med noget?

/Robert

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-08-01 16:55

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> for at skulle overholde samtlige regler. Da min kæreste står og muligvis
> skal have en ret gammel sag (1939) synet ville det være rart med nogle

Hvis man har lyst kan man hente "vejledning for statens bilinspektion". på
følgende adresse.

http://www.fstyr.dk/fagomraader/krav/sbi.html

Den ligger i .pdf format.

En så gammel maskine plejer der ikke være de store problemer med. Den er
ikke typegodkendt, så de kan ikke påstå at man har ændret i forhold til
denne.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Robert Eriksen

Dato : 15-08-01 20:35

> Hvis man har lyst kan man hente "vejledning for statens bilinspektion". på
> følgende adresse.
>
> http://www.fstyr.dk/fagomraader/krav/sbi.html

Det vil jeg prøve.. håber er vel lysegrønt

> En så gammel maskine plejer der ikke være de store problemer med. Den er

> ikke typegodkendt, så de kan ikke påstå at man har ændret i forhold til
> denne.

Og de fleste af de nuværende regler var ikke gældende dengang så de tæller
ikke.
Maskinen er nu også ganske velkørende og ser fin ud de steder vi har tjekket
så jeg kan nu ikke forestille mig andet end den går igennem.. men hellere være
på den sikre side

/Robert
XJ600S '98 (og kærestens HD WLA '39

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-08-01 20:31

Robert Eriksen wrote:

> Maskinen er nu også ganske velkørende og ser fin ud de steder vi har tjekket
> så jeg kan nu ikke forestille mig andet end den går igennem.. men hellere være
> på den sikre side

Det jeg har bidt mest mærke i, er at de har så forbandet travlt med om der er slør
i bremsepedalakslen. Og om der er splitter/sikring i bremseforbindelser.

> /Robert
> XJ600S '98 (og kærestens HD WLA '39

Aha, springergaffel!. Intet slør ønskeligt. Heller ikke for kørekomforten.