Onboard Video Memory - BIOS indstilling
Fra : Gudmund Liebach Niel~

Dato : 13-09-07 12:18

Er der nogen der kan forklare mig hvad Onboard Video Memory i BIOS opsætning
bruges til?
Den er sat til 128MB i min BIOS og kan maksimalt sættes til 256MB.
Mit grafikkort har 256MB + shared med hukommelsen op til ialt 512MB.
Den BIOS opsætning har det noget at gøre med den hukommelse grafikkortet kan
dele?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-09-07 12:21

"Gudmund Liebach Nielsen" <liebach@noreply.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Mit grafikkort har 256MB + shared med hukommelsen op til ialt 512MB.
> Den BIOS opsætning har det noget at gøre med den hukommelse

Dit onboard grafikkort låner dens hukommelse fra den RAM du har siddende i
maskinen, modsat grafikkort med egen dedikerede hukommelse.

I BIOS kan du via denne setting indstille hvor meget grafikkortet må tage
af din RAM.

Så her skal du vurdere dels hvor meget RAM du har, hvor meget dit
grafikkort har brug for kontra hvor meget RAM din programmer skal anvende.

--
Bjarke Andersen

Fra : Gudmund Liebach Niel~

Dato : 13-09-07 12:43

Jeg har eksperimenteret lidt med Onboard Video Memory, f.eks. sat den til
512MB men i Windows Vista systemoplysninger gør det ingen forskel mht. den
ram der er delt, den siger det samme hvad enten der står 128MB eller 512MB i
Onboard Video Memory. Lidt underligt synes jeg.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-09-07 12:56

> [...]
> mht. den ram der er delt, den siger det samme hvad enten der står
> 128MB eller 512MB i Onboard Video Memory. Lidt underligt synes jeg.

Og du har kun onboard grafikkort? På nogen maskiner vil isætning af andet
grafikkort deaktivere det på bundkortet og dermed osse deaktivere/ignorere
den BIOS setting du leger med.

--
Bjarke Andersen

Fra : Gudmund Liebach Niel~

Dato : 13-09-07 15:20

Jeg har kun eet grafikkort installeret.
Og Windows siger at der er 1023MB samlet tilgængelig grafikhukommelse, 0MB
dedikeret systemhukommelse og 767MB delt systemhukommelse. Det er lidt
underligt da jeg mener der kun burde være 256MB delt systemhukommelse. Er
der nogen forklaring på dette?

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-09-07 18:46

Gudmund Liebach Nielsen wrote:
> Jeg har kun eet grafikkort installeret.

Har du et AGP- eller PCI-grafikkort installeret? Er der derudover indbygget
(onboard) grafikchip på bundkortet? Hvad hedder dit bundkort?

Fra : Gudmund Liebach Niel~

Dato : 14-09-07 07:08

Hvordan kan jeg se om det er et AGP eller PCI grafikkort der er installeret
uden at åbne computeren?
Bundkortet er et ASUSTek Computer Inc. M2R-FVM.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-09-07 07:44

Gudmund Liebach Nielsen wrote:
> Hvordan kan jeg se om det er et AGP eller PCI grafikkort der er installeret
> uden at åbne computeren?

Med programmet "siw.exe"

Kan hentes her: http://www.download3k.com/SIW/Download-Free-siw.exe.html

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-09-07 18:56

> [...]
> lidt underligt da jeg mener der kun burde være 256MB delt
> systemhukommelse. Er der nogen forklaring på dette?

Uden at kende meget til Vista, ved jeg at Vista har en feature der giver
mulighed for virtuel grafik hukommelse. Så det kan være at denne bliver
talt med i Vistas summering.

--
Bjarke Andersen