3 hunde på luftetur
Fra : Leyna

Dato : 10-09-07 05:20

Jeg har vist nævnt før at jeg ind imellem har forsøgt mig med at lufte
alle 3 hunde på een gang, og nogle gange går det faktisk helt pænt,
men for det meste er det splat umuligt... og specielt med de hænder
jeg render rundt med. Jeg kan simpelthen ikke holde til at 2 styks
unghunde, der pludselig går i lege- eller jagt-mode. Det er faktisk
udfordring nok at skulle holde styr på 3 flex-liner. *GG*

Ind imellem er de dog alle 3 ude på tur sammen, fordi jeg ikke ser
andre muligheder. (Jeg vil ikke ha' dem til at splitte huset ad mens
de(n) er alene.)

Nå, men det jeg ville fortælle lidt om er når jeg så har taget dem på
tur helt hver for sig. Vaks går rimeligt pænt, men det vidste jeg jo
godt i forvejen. Han har jo osse lidt mere erfaring på bagen. Jeg har
til gengæld fået at vide at Maggie trækker og tér sig tosset, når hun
kommer ud, og slet ikke er til at styre. Da jeg overtog hende havde
hun både kvælerhalsbånd og en mærkelig sele som lignede en mundkurv.
Begge disse skrottede jeg, for kan jeg ikke lære hende at gå
ordentligt uden, så er jeg ikke egnet som hunde ejer. Det er så bare
min holdning, og Maggie overraskede da osse ved at gå temmelig pænt,
når bare der ikke var andre i nærheden, og da hun fik lidt
bevægelsesfrihed i flexline. Hun har været vant til fast, kort snor.

Til gengæld overraskede Oy på den allerførste længere tur helt alene.
(Altså efter pottetræningen var på plads.) Han var jo vant til at
komme ud sammen med Vaks, og da der ikke var de voldsomme problemer i
det (udover at han stadig trækker en del fra tid til anden), så har
det været måden jeg har gjort det på. Men der HAR altså altid været
meget liv i ham, og derfor overraskede han ved overhovedet ikke at
trække den første gang han fik al opmærksomheden. Han gik bare så mega
pænt at jeg troede han var syg. *GG*

Nå, men så i går gik jeg igen med dem hver for sig, og så måtte jeg da
lige forsøge mig med at ha' dem trådløse. Markerne er jo høstet nu, så
jeg tog chancen. Bondemanden ser vi sikkert ikke noget til sådan lige
med det samme, og han er den eneste der skaber sig over løse hunde.

Vaks reagerede, som ventet, positivt på at få lov til at røre sig lidt
mere, og kom pænt når der blev kaldt. Ham ville jeg godt kunne lufte
uden snor, men der skal bare ikke være noget der distraherer ham, for
så bliver han totalt døv.

Men Maggie har jeg så aldrig haft løs før, og hun overraskede. Jeg ved
slet ikke om hun har fået lov at gå uden snor før, for jeg har kun
fået at vide at hun var totalt vil og ustyrlig, såeh...
Det var dog helt utroligt så obs hun var på mig. Selvfølgelig skulle
hun da lige spæne et godt stykke ud på marken, men der blev hele tiden
holdt øje med hvor "mor" nu var henne, og lige så snart jeg kaldte var
hun der bare med det samme. En helt igennem positiv oplevelse, og jeg
tror at hun ville kunne slippes fri hvor som helst, for hun er ikke
sikker nok på sig selv til at indtage verden på egen pote. Hun skal
ha' mor med.

Desværre skabte Oy sig for meget til at jeg turde slippe ham løs, da
det blev hans tur. Dér måtte vi nøjes med kontaktøvelser, for jeg var
simpelthen luft for ham. Han hverken så eller hørte mig, men havde
frygteligt travlt med at holde snuden i jorden, jagte et par løse
omkringflyvende fjer, eller en sommerfugl eller andre insekter.

Det kræver meget tid med 3 hunde, men til gengæld er det det hele
værd, når man endelig kommer hjem. Det er 3 trætte og tilfredse hunde,
man har med hjem, og ødelæggelsestrangen hos de "små" er aftaget
væsentligt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 06:52

> Det er faktisk
> udfordring nok at skulle holde styr på 3 flex-liner. *GG*

Ja, det tror jeg gerne. Jeg bruger dressurliner, når jeg har 3 hunde
med.
En mand kommenterede forleden, at det da ikke var til, at holde styr på 2
hunde. Tænkte bare, at det er da en leg ift., når man har 3 med.
Selvfølgelig alt efter, hvem jeg har med. Coco, Fimbe og Biva er nemme nok.
De er jo ikke så store. Bingo, Fimbe og Biva er lidt af en udfordring og
Bingo går også pænere alene, så er begyndt, at tage hende alene.

> (Jeg vil ikke ha' dem til at splitte huset ad mens
> de(n) er alene.)

Det kan jeg godt forstå. Er de meget destruktive ?

>Da jeg overtog hende havde
> hun både kvælerhalsbånd og en mærkelig sele som lignede en mundkurv.
> Begge disse skrottede jeg,

"Mundkurven" er nok en halti.....

>for kan jeg ikke lære hende at gå
> ordentligt uden, så er jeg ikke egnet som hunde ejer.

Jeg bruger sele og ofte også halti til Bingo. Arbejder stadig med, at få
hende til, at gå pænt, selvom hun snart har været hos os et år. På stier
og når hun er træt eller går alene, går det faktisk meget godt. Trafik er
dog stadig en udfordring- se mit andet indlæg. Har også brugt metoden med,
at stoppe op og det trænger da også ind efterhånden. Godbidder er hun
ligeglad med.

>Maggie overraskede da osse ved at gå temmelig pænt,
> når bare der ikke var andre i nærheden, og da hun fik lidt
> bevægelsesfrihed i flexline. Hun har været vant til fast, kort snor.

Dejligt, at hun gerne vil gå pænt.

> derfor overraskede han ved overhovedet ikke at
> trække den første gang han fik al opmærksomheden. Han gik bare så mega
> pænt at jeg troede han var syg. *GG*

Det er bare skønt. Bingo har også overrasket mig et par enkelte gange
ved, at gå rigtig pænt.

> [...]
> mere, og kom pænt når der blev kaldt. Ham ville jeg godt kunne lufte
> uden snor, men der skal bare ikke være noget der distraherer ham, for

Bibi og Coco kan også blive temmelig døve, hvis der er noget, der
distrahere. Biva er faktisk blevet ret sikker i sit indkald efterhånden. Det
er sgi herligt. Hun havde lige en temmelig styg periode, da hun var
teenager, men det er faktisk gået fremad lige siden.

> En helt igennem positiv oplevelse, og jeg
> tror at hun ville kunne slippes fri hvor som helst, for hun er ikke
> sikker nok på sig selv til at indtage verden på egen pote. Hun skal
> ha' mor med.

Dejligt, at hun er så obs på dig. Ærgeligt, at du ikke lige har et sted
med gemmesteder, hvor du kan lufte hende uden snor. Bruger ofte det, at
gemme mig for hundene, så de er efterhånden godt obs på, at jeg ikke
pludselig er væk.

>Han hverken så eller hørte mig, men havde
> frygteligt travlt med at holde snuden i jorden, jagte et par løse
> omkringflyvende fjer, eller en sommerfugl eller andre insekter.

Han er vel også ved, at være i lømmelalderen eller ?
Biva var heller ikke særlig obs på mig i den alder, men jeg slap hende
alligevel løs, bevæbnede mig med en stak godbidder og løb så i fuld fart væk
fra hende, lod som om, at jorden var rigtig spændende og alle de gængse
metoder, der er der. Det virkede også på hende.

> [...]
> værd, når man endelig kommer hjem. Det er 3 trætte og tilfredse hunde,
> man har med hjem, og ødelæggelsestrangen hos de "små" er aftaget

Trætte og pustende hunde er rigtig skønt.
Vi har været heldig og fundet en lille skovsti på 1 km. ca 1-200 meter fra
vores hus, hvor hundene kan slippes fri. Der er ikke mange i byen, der
kender den sti, så vi har ikke mødt andet end et par børn og et ældre
ægtepar derinde endnu.

Så skal vi forøvrigt snart have fat i nogen græsfrø. Coco har haft lidt
travlt med, at grave i forhaven, så vi har noget, at falde i.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-09-07 10:16

On Mon, 10 Sep 2007 07:52:04 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, det tror jeg gerne. Jeg bruger dressurliner, når jeg har 3 hunde
>med.

Det er faktisk slet ikke til at gå med dem i faste liner. Joeh, Vaks
kan godt, men de to andre er altså ved at vælte mig omkuld. *G*

>Det kan jeg godt forstå. Er de meget destruktive ?

Det kan man vel ikke sige, men de "små" virker som en orkan når de
lige skal "lege". Det betyder at sofapuderne ligger på gulvet, stole
er væltet og hvis de finder ud af at samle en af puderne op, så
trækker de jo om kap. Det kan puderne sg* ikke holde til. *GG*

>"Mundkurven" er nok en halti.....

Måske, men den så i hvert flad meget ubehagelig ud og hun slog med
hovedet og kastede sig rundt for at komme fri af den, så den ville jeg
sg* ikke overtage. Det skal gerne være rart at gå tur... for alle
parter.

>Han er vel også ved, at være i lømmelalderen eller ?

Oy bliver et år her d. 22 september, og Maggie følger så trop d. 29.
sep. så de må vel siges at være jævnaldrende. *GG*

> [...]
>vores hus, hvor hundene kan slippes fri. Der er ikke mange i byen, der
>kender den sti, så vi har ikke mødt andet end et par børn og et ældre

Hmmmm... Jeg har osse fundet en totalt forladt markvej. Dér kunne jeg
sikkert godt slippe Maggie løs, men drengene ville helt sikkert tage
på strejf. Det tror jeg lige at jeg skal ha' afprøvet.

>Så skal vi forøvrigt snart have fat i nogen græsfrø. Coco har haft lidt
>travlt med, at grave i forhaven, så vi har noget, at falde i.

hehe... Vores have ligner osse noget der er løgn. Der er MANGE (og
dybe) huller at falde i, så jeg håber på tørvejr og lidt energi hos
manden, for jeg kan ikke selv klare havearbejde mere.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 10:57

> Det er faktisk slet ikke til at gå med dem i faste liner. Joeh, Vaks
> kan godt, men de to andre er altså ved at vælte mig omkuld. *G*

Bingo har det med, at spænde ben for mig nogengange. Biva og Fimbe kan godt
lide, at bytte plads undervejs, så der kan man godt blive viklet lidt ind,
hvis man ikke passer på. Det er som regel altid Fimbes skyld. Han skal jo
lette ben op af alting.

> [...]
> er væltet og hvis de finder ud af at samle en af puderne op, så
> trækker de jo om kap. Det kan puderne sg* ikke holde til. *GG*

Nå, men så er i jo meget heldige. Det kunne da have været meget værre.

> Oy bliver et år her d. 22 september, og Maggie følger så trop d. 29.
> sep. så de må vel siges at være jævnaldrende. *GG*

Biva var 10-11 mdr., da hun lige skulle prøve mig af. Der gik så lidt tid,
før hun fik ører igen.

> Hmmmm... Jeg har osse fundet en totalt forladt markvej. Dér kunne jeg
> sikkert godt slippe Maggie løs, men drengene ville helt sikkert tage
> på strejf. Det tror jeg lige at jeg skal ha' afprøvet.

Tror du også, at de vil strejfe, hvis du tager dem afsted alene ? I vores
gamle hus, kunne Coco godt strejfe, men han skulle helst lokke Biva med
ellers kom han hurtigt tilbage. Der har dog ikke været noget siden, at han
fik klippet klokkerne. Tør også godt, at slippe ham samtidig med Biva nu.
Han kan godt finde et eller andet spændende, som han kan stå og trippe over
i skovbunden ( det er sket en enkelt gang ), men ellers er han obs på, hvor
vi er henne.

> hehe... Vores have ligner osse noget der er løgn. Der er MANGE (og
> dybe) huller at falde i, så jeg håber på tørvejr og lidt energi hos
> manden, for jeg kan ikke selv klare havearbejde mere.

Vores forhave har ellers været skånet hele sommeren. Det er heller ikke dybe
huller- endnu da, men græsset er lige krattet af. Han kan sagtens grave
dybt, men der er ingen muldvarpe, at grave efter her, så det dæmper lidt på
gravelysten.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-09-07 13:17

On Mon, 10 Sep 2007 11:57:01 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>Tror du også, at de vil strejfe, hvis du tager dem afsted alene ?

Med garanti. Det ville være FOR spændende.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 10-09-07 07:07

On 10 Sep., 07:52, "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>
> Så skal vi forøvrigt snart have fat i nogen græsfrø. Coco har haft lidt
> travlt med, at grave i forhaven, så vi har noget, at falde i.

Nu får jeg helt ondt af mig selv. Jeg går som oftest med mine 4 hunde
på en gang, og de går bare i et helt almindeligt halsbånd. Samlet
vejer hundene 150 kilo. Det er ikke noget problem, men det er lidt
irriterende når en pensionist lader sin lille hund rulle sig ud i
flexien, og tænde helt af på mine hunde.
Ok det er meget med 4 hunde på en gang, og turene er ok lidt mere
anstrengende end bare med en eller to hunde, men det har altså også
sine sjove sider.

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 07:40

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Ok det er meget med 4 hunde på en gang, og turene er ok lidt mere
>anstrengende end bare med en eller to hunde, men det har altså også
>sine sjove sider.

4 hunde er noget af en håndfuld.
Hvis Bingo kunne gå pænere var det sikkert ikke et problem, men har nu sat
grænsen ved 3 hunde. Hvis der skal flere med, tager en af vores sønner som
regel Coco. Datteren på 7 år får nogengange lov til, at gå med Fimbe eller
Biva- dog kun på stierne.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : dpl

Dato : 10-09-07 08:34

Pjat med jer, det er bare at komme afsted *grin*
http://www.geocities.com/joninargentina/pics/dogwalker.jpg

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 09:57

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Pjat med jer, det er bare at komme afsted *grin*
> http://www.geocities.com/joninargentina/pics/dogwalker.jpg

LOL, så skal jeg vist lige ud og låne lidt flere hunde.

Hvordan går det med Nansen ?

Gik forbi en Newf i går. De er altså også flotte og med en meget dyb stemme.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-09-07 11:20

On Mon, 10 Sep 2007 09:33:44 +0200, dpl <dplahrmann@hotmail.com>
wrote:

>Pjat med jer, det er bare at komme afsted *grin*
>http://www.geocities.com/joninargentina/pics/dogwalker.jpg

Jojo, hvis han kan med een hånd, så kan jeg vel osse! *LOL*

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-09-07 10:23

On Sun, 09 Sep 2007 23:07:10 -0700, Kim Christensen
<SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote:

> [...]
>irriterende når en pensionist lader sin lille hund rulle sig ud i
>flexien, og tænde helt af på mine hunde.

Det er sg* da osse irriterende. Mine liner bliver altså trukket ind og
låst, hvis der skulle komme nogen på vejen, men nu bor vi rimeligt
isoleret, så det er sjældent vi møder nogen.

Jeg kan så se på det hele, at vores hunde er i nogenlunde samme
vægtklasse, men mine de to "små" er altså kun lige knapt et år, så de
mangler stadig noget "opdragelse".
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk