spørgsmål til huledykkerne
Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-09-07 08:32

Jeg overvejer sammen med en flok ligesindede at tage et hulekursus i
slutningen af næste år. Det var en kammerat der kom med den udmærkede idé og
jeg blev ret begejstret.

Men jeg har et par spørgsmål til de på gruppen som dykker huler i Frankrig.
2007 sæsonen er jo stort set den mest elendige mht vind og vejr. Hvor
følsomme er de typiske franske huleformationer overfor regn?
Det er klart at hvis hele området er oversvømmet i pløre, ja så er hulerne
ligeledes gennemskyllet af dårlig sigt.
Men hvad med f.eks i år hvor det har regnet temligt konstant. Har I mistet
flere dykkerdage og hele ture i forhold til normalt?

Hvad skal man forvente, ødelægger det nuværende vejr, huledykningen på samme
måde som det går ud over åbenvands vragdykningen?

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-09-07 14:03

On Sep 12, 9:31 am, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> Jeg overvejer sammen med en flok ligesindede at tage et hulekursus i
> slutningen af næste år. Det var en kammerat der kom med den udmærkede idé og
> jeg blev ret begejstret.

Super idé, huler er skæg :)

> [...]
>
> Hvad skal man forvente, ødelægger det nuværende vejr, huledykningen på samme
> måde som det går ud over åbenvands vragdykningen?

Problemet er jo at det er lidt svært at forudsige hvordan lokale
regnbyger vil påvirke sigten i hulerne.. jeg har kun hørt om folk der
måtte opgive dykning i foråret og efteråret fordi flowet i nogle af
hulerne var så højt at man ikke kunne komme ind (selv med scooter).
Der er vist altid et sted at dykke og sigten kan ændre sig fra dag til
dag.

Men jeg vil råde dig til at stille samme spørgsmål på denne gruppe som
stort set er dedikret til at snakke om forholdene i hulerne i lot og
dordogne :)

Der sidder nogle meget erfarne fransk-hule dykkere der sikkert kan
give dig et bedre statistisk overblik :)..

Men i år har regnen vist gjort at sigten i f.eks. ressel har været
nede på 3m i perioder og den har ellers været 10m+ de år jeg har været
i frankrig. Men så har truffe haft 10m sigt og landenouse 4-5m så man
kan altid dykke :)

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-09-07 16:39

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<46e795f2$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>:
> [...]
> Frankrig. 2007 sæsonen er jo stort set den mest elendige mht vind og
> vejr. Hvor følsomme er de typiske franske huleformationer overfor

De er vist allesammen følsomme for regn eftersom de består af grundvand
- det tricky kan være at de måske afvander dalen ved siden af og ikke
den, som indgangen er i og så bliver det noget sværere at gennemskue
forholdet mellem lokalt vejr og sigt/flow. Derudover er der en vis
latenstid fra regnen falder til sigten/flowet ændrer sig.

> Men hvad med f.eks i år hvor det har regnet temligt konstant. Har I
> mistet flere dykkerdage og hele ture i forhold til normalt?

Der er stor forskel generelt i forhold til sæson: august er typisk med
lav vandstand og flow (og OK sigt), hvorimod der om foråret efteråret
kan være super flow (mere end en scooter kan klare).

Jeg ved ikke hvornår det optimale tidspunkt er, men generalt vil jeg tro
juli/august.

> Hvad skal man forvente, ødelægger det nuværende vejr, huledykningen på
> samme måde som det går ud over åbenvands vragdykningen?

Som Jonas skriver varierer det hvor hårdt regn går ud over de
forskellige huler og nedbøren er sjældent konstant i hele huleland, så
der burde altid være et eller andet sted at dykke: det kan godt være det
ligger 100 km væk og være 5 m dybt i stedet for de 40 km væk og 60 m man
havde planlagt hjemmefra.

Jeg har aldrig været ud for man ikke kan dykke dernede, men måske har
jeg været heldig (på mine omkring 10 ture).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-09-07 11:01

Det er kanon, tak for info.
Jeg havde egentligt håbet på at kunne lægge turene lidt udenfor vragsæsonen,
men hvis flowet er for stort, så må man jo bare møde op når forholdene er
til det.
Så må vragene hvile i den tid.

mvh
Johnny

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-09-07 16:47

<46e90a6a$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>:
> Jeg havde egentligt håbet på at kunne lægge turene lidt udenfor
> vragsæsonen, men hvis flowet er for stort, så må man jo bare møde op
> når forholdene er til det.

Ja, jeg har været der i slut-oktober hvor det begyndte at regne. Den
sidste dag kunne vi ikke komme ind i Ressel selvom vi brugte Gavin ved
fuld kraft.