Læder eller kunststof?
Fra : Anders Vinther

Dato : 10-07-01 13:02

Hvad er hhv. fordelene/ulemperne ved at vælge enten lædertøj eller Goretex
el.lign.?

Er der forskelle i fx. hvor vandtætte de er?

Mvh.

Anders

Fra : Buck

Dato : 10-07-01 15:41

> Hvad er hhv. fordelene/ulemperne ved at vælge enten lædertøj eller Goretex
> el.lign.?

Uha, det er der nok lige så mange meninger om som der er læsere i denne
nyhedsgruppe

Det er lidt en smagssag hvad man vælger. Personligt er jeg mest til læder,
pga. den lækre pasform og det at kroppen bedre kan "ånde" gennem læderet.
Nogle billige kunsstofdragter skramler når man bevæger sig, som om man var
iklædt et billigt nylon telt, og hvis solen skinner, kan det være
uudholdeligt at have på. Men der findes også kunsstof tøj, der er rigtigt
lækkert. F.eks. Kombineret med russkind og andre materialer, og med god
udluftning.

> Er der forskelle i fx. hvor vandtætte de er?

Som udgangspunkt er kunsstof det mest vandtætte.

Goretex er blot et af de midler der bruges for at forsegle kunststoffet så
det bliver vandtæt, men der er altså også mange af de billigere produkter
der klarer sig lige så godt i regnvejr.

Der er heller ikke så meget vedligeholdelse ved kunsstof som der er ved
læder. Læder kan sagtens holdes rimelig vandtæt hvis man gider smøre det ind
imellem. Dog kan det ikke holde vandet ude fra de værste tordenskyl, men da
søger de fleste jo alligevel læ.

Ang. Beskyttelse:
Jeg synes man ser alt for mange der kører i læderdragter, hvor man
fuldstændigt har glemt at se på beskyttelsen, og det er jo primært for
beskyttelsen at vi kravler i alt det tøj når vi begiver os afsted på 2 hjul.
Hvis du overvejer læder, så kig på hvor meget beskyttelse der er i tøjet i
forhold til det kunststof du sammenligner med. Det er jo for dumt at glemme
beskyttelsen bare fordi man skal se godt ud.

Hvis du skal køre dagligt, og forventer at komme til at køre meget i regn,
og på våd vej, så vælg kunststof.
Hvis du mere er søndagsbiker vil læder nok være mere behageligt (hvis du
gider bøvle med at smøre det).
Læder kombineret med et tyndt overtræksregnsæt kan jo også sagtens gå i
regnvejr.

Både Læder og Kunststof bliver ødelagt ved et evt. styrt!

Jeg skal til at køre 40km dagligt frem og tilbage til arbejde, og jeg
overvejer derfor kraftigt at købe en kunststofdragt, da jeg jo skal frem
uanset hvor meget det regner.
--
/Buck
CB550F1 ´75 (med lædertøj)

Fra : Armand

Dato : 10-07-01 16:07

> [...]
Goretex
> el.lign.?
> Er der forskelle i fx. hvor vandtætte de er?

Pas på! Du er ved at starte en religionskrig!

--
Armand
(der sværger til læder og hele sikkerheds-udtrækket; men har en

Fra : Anders Vinther

Dato : 10-07-01 16:24

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> [...]
> (der sværger til læder og hele sikkerheds-udtrækket; men har en
> Cordura-jakke (= mindre slidstærk end min Levis-jakke?) til

Jeg er til fals for højstbydende

--

Anders
(Som stadig ikke har investeret i tøj...)

Fra : MikkelFJ

Dato : 10-07-01 18:11

GoreTex er meget godt til forskellige klimaer, og vand er kun et problem i
det omfang det ødelægger udsynet og vejgrebet.

Narh jeg tror godt man kan finde nogle saglige argumenter.

Netop - læder er mere slidstærk, men er ofte mindre praktisk.
Det nytter ikke at have en solidt læderdragt, hvis man ikke bruger den til
de små smut rundt omkring, der heller ikke er ufarlige (som i dag da nogle
kæmpekegler havde smit grus i opkørselsrampen til Kongenvejen nord i Virum -
og plantet et skilt lige hvor gruset begyndte - dvs. midt i en rimelig
hurtig kurve - jeg nåede netop lige at se skiltet og bremse før jeg nåede
grusbunken. Havde jeg ikke set skiltet ville jeg ikke være blevet på
vejbanen - men ok måske var det for at fikse de næsten lige så tåbelige
bitumen striber, der tidligere gjorde opkørlsen til en øvelse i
præcisionskørsel).

> Jeg er til fals for højstbydende

Her er nogle facts:
En ordenlig GoreTex textil påklædning er ikke billigere end læder.
Læder er stærkere - i ekstreme tilfælde risikerer kunststof at smelte -
læder kan også blive svagt ved varme, men ikke i samme grad.
Læder bliver vådt - man skal have overtræk med hvis vejret er ustabilt.
GoreTex virker generelt bedre ved ekstreme +/- temperaturer end læder.

En Dainese Airkiller Jakke som jeg selv har kørt i og styrtet i mere end
godt er, holder forbavsende godt - efter jeg havde fortalt om min historik,
var der en der spurgte om jeg så havde købt nyt tøj, mens han så på mine 4
år gamle hærgede jakke og bukser. Dvs. Cordura er langt hen ad vejen
(bogstavelig talt) stærkt nok.
Textil er nemmere at få til at passe til ens kropsbygning, og beskyttelsen
vælter ikke rundt som man kunne frygte.
Jeg har længe gerne villet købe en læderdragt, men har haft svært at finde
en stangvare der passer mine 182cm/67kg, hvorimod tekstil passer fint også
ved høje hastigheder (risiko for flapren).

Så min anbefaling er til almindelig brug, og banekørsel af og til, klart at
købe kvalitetstekstil, fordi det er mest anvendeligt og rimelig sikkert
(hverken læder eller tekstil beskytter mod lygtepæl og kofangere). Jeg ville
kun i nødstilfælde gå ud og købe en tynd nylon/cordura jakke til 1500 kr.
Men kører man mere hidsigt og er ofte på bane, så er en læderdragt at
foretrække.

Mht. beskyttelse så er det bedst med blød polstring. Min Dainese jakke har
slidt hul netop hvor de hårde skaller begynder, men har ellers holdt fint.

Den dag jeg anskaffer mig en læderdragt, bliver det nok en heldragt syet
efter mål. Kan man leve med et skod-hjemmebikset design (eller f.eks. sort),
så kan du få en Crowtree målsyet dragt til samme pris som en stangvare dragt
herhjemme, eller billigere.

Jeg her bemærket at nyere Dainese Airkiller jakker er lavet i et tyndere
materiale - så man skal nok lige se sig for. Til gengæld har jeg set nogle
helt nye Dainese jakker der virker mere overbevisende.

Blandt gode mærker i både læder og tekstil kan nævnes: Dainese, IXS. Tekstil
Rukka, Læder: Büse/Spyke (fås i DK?)
Undgå Frank Thomas. Det kan lave noget der på een gang er voldsomt
slidstærk, og samtidig sjuske med syningerne (specielt ikke kritiske
steder). Forstå det hvem der kan.

Se ikke for meget efter "Kevlar": det bliver syet en lille kevlar strip ind
et sted, og så er der Kevlar.... Cordura er vist iøvrigt også nært beslægtet
med Kevlar.
Generelt vil jeg gå efter GoreTex fremfor andre SympaTex e.lign. GoreTex
virker - det andet virker måske.

Mikkel

Fra : Rohleder

Dato : 11-07-01 09:55

> [...]
> el.lign.?
>
> Er der forskelle i fx. hvor vandtætte de er?

Uhmm, det jeg har tænkt mig at gøre, når jeg forhåbenlig snart
skal anskaffe mig lidt køretøj, er at købe mig en god kunststof dragt
i en god kvalitet. Og det er selvom jeg synes læder ser kækkere ud

Men jeg gør det ud fra den betragtning at jeg nok kommer til at køre
en del kilometere, og ser derved en god kunststofdragt mere praktisk. Og så
når penge pungen tillader det købe mig en kæk læder-lap til de dage hvor
solen skinner og pigerne går i lårkort.

/Rune