Erhvervskørekort og 5-årsreglen?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-09-07 12:26

Tog alt hvad der bimler og bamler i kørekort for 28 år siden - men har ikke
kørt hverken lastbil, bus, taxa eller rutebil siden da.

En buschauffør fortæller mig nu at hvis jeg vil til at leve af mit
erhvervskort i dag skal jeg blot have en lægeundersøgelse - altså ikke noget
med timer hos en kørelærer som jeg har troet i mange år.

Er dét rigtigt?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Snuden

Dato : 11-09-07 14:18

> [...]
> erhvervskort i dag skal jeg blot have en lægeundersøgelse - altså ikke
> noget med timer hos en kørelærer som jeg har troet i mange år.

Ja. Muligvis skal du have nogle kurser, men ellers er den god nok.

Snuden

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-07 15:25

"Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Ja. Muligvis skal du have nogle kurser, men ellers er den god nok.

Jeg har ellers hørt - og det er nogle år siden - at erhvervskort ikke gælder
evigt som det gjorde engang. Af samme grund gjorde jeg ikke noget forsøg på
at beholde mine kort, som dengang faldt for - svjh - en 5-års regel.

--
Per

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 11-09-07 15:32

sidst jeg var nede for at forny fik jeg af vide at skulle jeg ikke bruge det
kunne jeg vente med at forny til jeg skulle bruge det igen. der var ingen
tidsfrister på det længere..

thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-09-07 10:51

Hans Paulin (6310) skrev:

> En buschauffør fortæller mig nu at hvis jeg vil til at leve af mit
> erhvervskort i dag skal jeg blot have en lægeundersøgelse - altså
> ikke noget med timer hos en kørelærer som jeg har troet i mange år.

Ringede til "Borgerservice":

Ved persontransport skal jeg op til fornyet køreprøve - ved lastbil ikke.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : alexbo

Dato : 12-09-07 12:03

"Hans Paulin (6310)" skrev i

> Ved persontransport skal jeg op til fornyet køreprøve - ved lastbil ikke.

Næh, det skyldes nok at der ikke er noget der hedder erhverskort til
lastbil.

Ifølge kørekortbekendtgørelsen gælder et erhvervskort 5 år, og hvis man
ønsker det fornyet mere end 3 år efter det er udløbet skal man til
køreprøve.
Det sidste kan politiet dispensere for, men nu er det ikke længere politiet
der har kørekortene, så det var klogt at ringe til borgerservice.

Kørekortbekendtgørelsen
§ 58
Stk. 5. Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring udstedes med en
gyldighedstid på fem år.

§ 69. Ved ansøgning om fornyelse af kørekort tre år eller mere efter at
gyldigheden af kørekortet er udløbet, skal ansøgeren bestå en kontrollerende
køreprøve i overensstemmelse med § 52, stk. 3.
Stk. 2. Politiet kan dog træffe bestemmelse om, at kontrollerende køreprøve
ikke skal aflægges.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-09-07 12:34

alexbo skrev:

> Stk. 2. Politiet kan dog træffe bestemmelse om, at kontrollerende
> køreprøve ikke skal aflægges.

Okay?

Måske hvis man bruger det jævnligt?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : alexbo

Dato : 12-09-07 12:52

"Hans Paulin > skrev

> Måske hvis man bruger det jævnligt?

Ja jeg kan forstille mig en buschauffør der har glemt at forny, og er mere
end 3 år for sent, men kan
påvise at han kører bus dagligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-09-07 21:33

> "Hans Paulin > skrev

> Ja jeg kan forstille mig en buschauffør der har glemt at forny, og er mere
> end 3 år for sent, men kan
> påvise at han kører bus dagligt.

Dvs. han har kørt bus i mindst 3 år uden at have tilladelsen (kortet) i
orden.
Dette får han en præmie for, nemlig at han får kortet uden videre?
Det lyder forkert i mine ører

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-09-07 02:39

Hans Paulin (6310) skrev:
> Ringede til "Borgerservice":
> Ved persontransport skal jeg op til fornyet køreprøve - ved lastbil ikke.

Fik ellers den modsatte besked for ikke så længe siden.

Erhvervskortet (persontransport) udløb i 2004, og det kan jeg få fornyet
alene med en lægeattest.

Hvis erhvervskortet er "gammelt nok" kan der blive tale om erhvervelse
af kvalifikationsbevis m.v., men ikke nye køreprøver. (Vistnok kun hvis
det er bus man vil køre. Taxikørsel kræver vist stadig kun et kommunalt
førerkort. (bevis for at man kan kende den ene ende af kommunen fra den
anden.))

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-09-07 13:48

Finn Guldmann skrev:

> Erhvervskortet (persontransport) udløb i 2004, og det kan jeg få
> fornyet alene med en lægeattest.

Okay

> [...]
> hvis det er bus man vil køre. Taxikørsel kræver vist stadig kun et
> kommunalt førerkort. (bevis for at man kan kende den ene ende af

Jeg må undersøge det igen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd