Med den hjælp og de input vi blandt andet har fået herfra skulle jeg og
min landflygtige broder forsøge os udi bilkøb hos vores store nabo i syd.
Dette burde derfor være historien om en lang herretur i Tyskland med
prøvekørsel af et utal af biler, men sådan endte det ikke.
For nu at starte fra begyndelsen.
Historien startede vist mere eller mindre med at jeg for et par år siden
parkerede min bil med hovedet nedaf et sted i nabolaget. Jeg slæbte
broderskabet med ud til Lindholm Biler, hvor jeg købte min bil. Mens vi
forgæves forsøgte at ligne nogle der rent faktisk havde både interesse i
og penge til at købe en bil faldt junior over en Alfa Spider, som han
blev lidt småkælen over for.
Nu et par år senere havde han sluppet Alfaen, men ikke cabrioletdrømmen
- og da han står for at flytte til fædrelandet skal han jo gerne kunne
sætte fod på egen speeder igen. Efter mange aftener i telefon og på
messenger ivrigt søgende rundt på mobile.de og autoscout.de havde vi
først fået indskrænket feltet til Toyota MR-2 og Mazda MX-5. Vi faldt så
over en privat BMW Z3 som var til salg i nærheden af Hamborg - og fik en
tysk kammerat til at ringe til dem. Han kunne melde tilbage at BMWens
ejer virkede som om hun havde kuk i kysen, men at han da også synes vi
skulle kikke på en Mercedes SLK - han havde fundet en privat - også i
Hamborg. Herinde var der en der nævnte MGF - og tjaah vi fandt endnu en
Z3 - godt nok nede i Hannover. Derudover stod der en lettere skadet SLK
i Hamborg.
Anyway. Fredag sadlede jeg Citronen op og kørte til Hamborg for at få
den kommende bilejer fanget ind. Vi fandt overnatning - og lørdag morgen
var vi klar til at trille rundt. Den første vi tog ind og kikkede på var
den skadede SLK - den var meget flot - og nå ja - at bagagerummet ikke
kunne lukkes - kunne vel løses med gaffa
Vi har tidligere prøvet
Toyota MR2 i Danmark - og var ikke i tvivl om at Mercedesen var en
klasse bedre - og når den skal bruges til daglig hele året rundt og bo
på gaden - så var ståltaget måske ikke helt tosset. Så vi tog en
mulliard billeder af bilen og skaden og hoppede videre ud og kikkede på
den private SLK. Den private SLK var umanerligt pæn, men fra før
faceliftet og med den lille motor (137 hk mod 163 hk). Derudover var vi
umanerligt enige om at rød gør sig til visse biler, men at en SLK er
pænere i sort end i rød.
Planen var nu at drible mod Hannover - kikke på MG på vejen og finde en
overnatning - og kikke på BMW Z3, Mazda MX-5 og Toyota MR2 om søndagen.
Vi holdt et direktionsmøde på en lokal Burger King i Hamborg - og blev
enige om at MR2 havde vi prøvet - og den kunne ikke hamle op med SLK'en.
De andre var vi også mindre lune på - så vi blev enige om at smutte hjem
til Danmark og holde bestyrelsesmøde med nogle kompetente mekanikere og
så finde en BMW Z3 og en MX5 i Danmark om søndagen for at se om de
overhovedet var værd at køre til Hannover for, hvis bestyrelsen
vurderede skaden på SLK'en til at være for stor. I en garage over en
samling Slotsøl og Coca-Cola på dåse var konklusionen at sådan en
Mercedes bør kunne hamres på plads igen med den store justerhammer.
Alligevel smuttede vi så til Silkeborg søndag - fik prøvesiddet en BMW
Z3 - og fik konkluderet at det _er_ en konebil - mennesker i normalhøjde
omkring 190 cm har ret stor fare for at slide de sidste dun af issen når
taget er oppe. Vi regnede med at MX-5 nok ikke var bedre - og valgte
ikke at finde en at prøve. Det var jo lidt synd at der ikke var gået
mere bilkikkeri i det - så vi trillede lidt rundt i Silkeborg - og fandt
en Saab 9-3 Cabriolet med noget turbo og 185 hypheste. Den havde vi
tidligere bortdømt, men blev enige om at den da kunne være et alternativ
når den kunne erhverves for under 300.000. Så ind og prøve - og det var
en absolut positiv overraskelse - god plads på førersædet og en ganske
villig motor. Det var lidt skidt - for nu kom han sgu alligevel i tvivl.
Til sidst blev han enig med sig selv om, at hvis der stod en 9-3
Cabriolet og en SLK på en parkeringsplads - så ville han helst kunne
sige at det var hans SLK.
Så mandag morgen klokken 06.00 gik turen mod Hamborg igen med en tredie
mand i bilen. Tredie mand er uddannet mekaniker - men påstod hårdnakket
at han absolut ingen sagkundskab havde på området - hans ekspertise
indskrænkede sig til svensk metalsløjd over 3500 kg lydende navnet
Scania. Så den eneste hjælp vi fik fra ham var, at han havde pas med -
og det viste sig at være ganske rart da bilen skulle omregistreres. Så
klokken ca. 12 stod vi så med en Mercedes SLK 200 Kompressor 2001 med
læderstue og tomatgearkasse på tyske eksportplader - og som det flinke
og rare menneske jeg er havde jeg medbragt en rulle gaffa så vi fik
lukket bagagerummet.
Kørte turen mellem Kielerkanalen og Duborg - av det var en flad
fornemmelse at komme tilbage i Xsaraen [omend det jo var en fordel at
bagagerummet kunne bruges til indkøbte dåseøl og cola]. På papiret ret
ens - 2 liter - ca. 160 heste - ca. 220 på toppen - ca. 8,5 s til 100 -
og omkring 1250 kg. Det viser bare at papir nogen gange er bedst egnet
til at tørre sig selv bagi med - for hold kæft en SLK er flere klasser
federe end en Xsara (hvis nogle skulle være i tvivl).
Tilbage i Danmark er de næste dele af føljetonen nu:
- toldsyn
- afgift
- finde ud af hvordan man får trukket det bageste af bagagerummet ca.
3-4 cm bagud (en kammerat påstår at han med held har trukket en Nissan
Sunny lige ved hjælp af en kæde, en traktor og en lastbil - vi satser
på, at det ikke er det sidste forslag, der kommer i idekassen).
Knus
Regnar