<jan@bygteknik.dk> wrote in message
news:tqkae35hoba6jmsghjnm8ndbcd7jjirqoc@dtext.news.tele.dk...
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev :
>
>>Ligesom geometrien i undervognen er mere agressivt opsat på en alm. bil i
>>dag, end da var 10-15 år tilbage.
>
> Huh?
Der er kraftigere camber(kender ikke lige det danske ord for det) på en
familiebil i dag i forhold til før, det giver større belastning på bl.a.
bærekuglerne. Fordelen er så forbedrede svingegenskaber.
>>Jeg tror ikke at kvaliteten af bærekuglerne generelt er dårligere end for
>>10-15 år siden, der stilles blot større krav, både pga. vægt og øget krav
>>til køreegenskaber.
>
> Når vi snakker om bærekugler ? me think not ;)
Næh, men det gør jeg
>
>>Ligeledes har en gennemsnitsbil flere kræfter end for
>>10-15 år siden, igen noget der påvirker en masse komponenter i
>>undervognen.
>
> Øehh Deri tager du vist ganske fejl - eller også er der sket noget
> med definitionen af en gennemsnitsbil siden da
>
> ok - bilerne er blevet federe, rent vægtmæssigt, men en snitbil i 90,
> havde nu omkring de 85-100 hypper - intet er vist ændre der
Det vil jeg nu ikke give dig ret i.
F.eks Opel Astra idag findes der kun 1 benzinmotor og 1 diesel som er på
under 100Hk, resten er over med topmodellens 240Hk. Det var man slet ikke i
nærheden af i 1990. Den mest solgte Corsa er en 1,2 benzin med 80Hk, i 1990
kunne man hvist kun få en eneste model af Corsa med mere end 80Hk.
Standard Vectra er en 1,8 med 140Hk. Den kan slet ikke fåes med en motor på
under 100Hk. I 1990 kunne man få Vectra med 1,6 75Hk eller 1,8 90Hk eller
2,0 115Hk eller 2,0 16V med 136Hk.
Det samme gør sig gældende med andre bilmodeller.
>
> vægten derimod - pfffff...
>
Yup, den er steget, men det er sikkerheden i bilerne heldigvis også.
Mvh
Anders